Heb contact gehad met de boekhouder, MIA is aangegaan in 2012, dit betekent inderdaad als ik de auto verkoop 1/1/2017 dat ik niks hoef terug betalen. Inderdaad het staat in de wet dat het over kalenderjaren gaat en niet over feitelijk 5 jaren...
Enige punt is dat ik mijn D5 rekening in december krijg vanwege de 15% bijtelling. Dat betekent dat ik in 2017 een extra winst heb door de verkoop van de D6. Die kan ik dan reserveren maar dat heeft als " nadeel" dat ik binnen 3 jaar weer een andere auto moet kopen.
Wat ik ook kan doen is vragen of de dealer hem als " demo " inzet in december en dat we hem in januari overschrijven, enige nadeel is dat de hele gunstige financial lease dan niet werkt.
Mia was volgens mij maar een klein beetje geld, KIA was iets van 15 k dat was meer relevant. In 2012 heb je weliswaar je beschikking gekregen en ben je de verplichting aangegaan. Je zult pas in 2013 hebben betaald, de auto hebben gekregen en dus de investering in 2013 hebben gedaan. In 2012 zal je geen PIH MIA/KIA investering in de boeken hebben..... Mijn inschatting is dat je rand opzoekt en bij controle zeker een probleem hebt nu is er volgens mij nauwelijks controle.
Dus 2017 is dan toch check?
Op kenteken zetten in december zijn ze bang voor controles als hij dan niet ook op naam staat, maar ga ik nog eens vragen.
MIA is 36% met een max van ergens in de 55k. Dat lijk me meer dan "klein beetje geld". Iig meer dan de KIA.
Verder is het moment van ingaan van investering van belang. Dit was hier http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... eal1153286 al uitvoerig besproken.
Er was wat discussie over voorinschrijving etc. Maar in mijn geval had ik de auto daadwerkelijk besteld (bij BE dealer) ipv voorinschrijving.
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 22.09.2016 - 10:00
door Autozoeker
Kreeg mailtje van de dealer of ik evt voor einde jaar mijn pih wil inruilen voor een twin engine.
Zijn er echt mensen (behalve Paul ) die dit gaan overwegen ?
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 22.09.2016 - 15:13
door Paul
Goed van je dealer dat ze dat doen!
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 22.09.2016 - 18:50
door Jeroen
Top Paul, ook de komende jaren lekker je mooie ruime parkeerplaatsen.
Over de restwaarde, dat wisten we toch en dat was toch allemaal geen probleem met alle fiscale voordelen die we hadden.
Maar nu het moment komt dat vele gaan nadenken over een volgende auto valt het toch tegen.
Sinds mijn overbuurman een XC90 T8 op de oprit heeft staan kijk ik met een schuin oog naar de diverse Volvo dealer sites voor zo'n mooie XC90.
Maar ik denk toch dat ik de 5 jaar met de PIH ga volmaken en dan in 2017 ga oriënteren over de opvolger.
In 2018 komt Audi met een lijn van full electric auto's en wellicht dat er nog meer merken met full electric komen.
Dit zou wel eens een leuke opvolger kunnen worden:
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 22.09.2016 - 23:20
door Paul
Nieuwe xc60 komt er ook snel aan met twin engine, maar gewoon 22% natuurlijk.
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 23.09.2016 - 07:27
door Autozoeker
maaruh gaan die prijzen ook gewoon niet droppen volgend jaar van de xc90 als de 15% bijtelling weg is? zelfde aanpak als met de v60?
ik zelf zit niet echt meer te wachten op een hybride.
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 23.09.2016 - 07:35
door OGA244
wereldwijd is een toenemende vraag naar hybrids, hier moet je een beloning krijgen anders werkt het niet
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 23.09.2016 - 08:52
door Paul
Ik zit hier in Lissabon, overal laadpalen en golf gte, yesla, leaf... Nog geen d6 gezien. Maar ze zijn er duidelijk mee bezig.
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 23.09.2016 - 09:05
door NielsPHEV
OGA244 schreef:
wereldwijd is een toenemende vraag naar hybrids, hier moet je een beloning krijgen anders werkt het niet
Niet zo zuur. Er zijn in heel veel landen incentives voor (P)(H)EV auto's variërend van het mogen rijden op de busbaan tot aanschaf subsidies of belasting maatregelen. Los van de bizarre regeling alhier (overigens zeker niet alleen op het vlak van bijtelling) zijn er weinigen die een PHEV of soortgelijk voertuig kiezen wanneer er geen voordeel is. Je werkt bij Volvo, meld eens hoeveel V60 PIH/TE er zijn verkocht en hoeveel daarvan in NL ? Ik gok 85% of meer in NL maar laat me graag corrigeren. Als er in een ander land in plaats van 1 nu 2 verkocht worden is dat overigens een fors toename van 100%.
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 23.09.2016 - 11:30
door Millimetervreter.
Ik ben benieuwd hoeveel er nog na 1 januari verkocht gaan worden.................€ 15.000,-- meerprijs voor een (bij mij althans) niet echt goed werkend systeem?
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 23.09.2016 - 11:40
door OGA244
NielsPHEV schreef:
OGA244 schreef:
wereldwijd is een toenemende vraag naar hybrids, hier moet je een beloning krijgen anders werkt het niet
Niet zo zuur. Er zijn in heel veel landen incentives voor (P)(H)EV auto's variërend van het mogen rijden op de busbaan tot aanschaf subsidies of belasting maatregelen. Los van de bizarre regeling alhier (overigens zeker niet alleen op het vlak van bijtelling) zijn er weinigen die een PHEV of soortgelijk voertuig kiezen wanneer er geen voordeel is. Je werkt bij Volvo, meld eens hoeveel V60 PIH/TE er zijn verkocht en hoeveel daarvan in NL ? Ik gok 85% of meer in NL maar laat me graag corrigeren. Als er in een ander land in plaats van 1 nu 2 verkocht worden is dat overigens een fors toename van 100%.
dat is toch het verhaal niet? door cumulerende perverse fiscale prikkels is het hier een succes geweest voor dit soort auto's, alleen zet dit "succes" niet door, er is immers niet aan een structureel vervolg gedacht, aan die conclusie is niets zuurs.
Lees er vandaag de grootste krant van wakker nederland ook even op na
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 23.09.2016 - 11:57
door Autozoeker
Millimetervreter. schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel er nog na 1 januari verkocht gaan worden.................€ 15.000,-- meerprijs voor een (bij mij althans) niet echt goed werkend systeem?
Hier werkt het (hybride systeem) prima, alleen waarom zou je 15k meer betalen als je een gewone xc90 kan nemen...
denk dat het in Nederland wel terug gaat vallen vanaf komend jaar, en dan doen ze wellicht iets met de prijzen zoals bij de v60.
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 23.09.2016 - 12:11
door NielsPHEV
OGA244 schreef:
NielsPHEV schreef:
OGA244 schreef:
wereldwijd is een toenemende vraag naar hybrids, hier moet je een beloning krijgen anders werkt het niet
Niet zo zuur. Er zijn in heel veel landen incentives voor (P)(H)EV auto's variërend van het mogen rijden op de busbaan tot aanschaf subsidies of belasting maatregelen. Los van de bizarre regeling alhier (overigens zeker niet alleen op het vlak van bijtelling) zijn er weinigen die een PHEV of soortgelijk voertuig kiezen wanneer er geen voordeel is. Je werkt bij Volvo, meld eens hoeveel V60 PIH/TE er zijn verkocht en hoeveel daarvan in NL ? Ik gok 85% of meer in NL maar laat me graag corrigeren. Als er in een ander land in plaats van 1 nu 2 verkocht worden is dat overigens een fors toename van 100%.
dat is toch het verhaal niet? door cumulerende perverse fiscale prikkels is het hier een succes geweest voor dit soort auto's, alleen zet dit "succes" niet door, er is immers niet aan een structureel vervolg gedacht, aan die conclusie is niets zuurs.
Lees er vandaag de grootste krant van wakker nederland ook even op na
Je eerste posting suggereerde dat er in andere landen geen prikkel nodig is om PHEV te kopen en NL wel
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 23.09.2016 - 12:37
door IV39
Door de fiscale prikkels zijn er vele verkocht. Met de nieuwe regels worden de full electric gestimuleerd en zullen die waarschijnlijk veel meer verkocht gaan worden. Zeker als de prijzen van die auto's aan de voorwaarden gaan voldoen. Ik ben ook bang dat het hybride verhaal op een einde loopt.
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 23.09.2016 - 13:31
door OGA244
NielsPHEV schreef:
OGA244 schreef:wereldwijd is een toenemende vraag naar hybrids, hier moet je een beloning krijgen anders werkt het niet
Je eerste posting suggereerde dat er in andere landen geen prikkel nodig is om PHEV te kopen en NL wel
in landen zonder financiele prikkels wordt een phev niet byzonder goed verkocht, hier drukt er maar een klein beetje BPM op een PHEV terwijl de feitelijke uitstoot een (substantieel) groter bedrag aan BPM bedrag zou kunnen verantwoorden.
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 23.09.2016 - 17:38
door Paul
Kwam hier net een d6 polestar tegen op portugees kenteken!
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 24.09.2016 - 13:29
door BlackcurrantV70
In Bekgie heb ik denk ik, al 1 V60 PIH gezien, in NL zie je ze bij bosjes rijden.
In Belgie was nog geen incentive om een PIH te rijden, wij waren de kleine diesels nog volop aan het promoten 2 jaar geleden, nu wordt er een bocht van 180gr gemaakt en worden diesels sterk ontmoedigd.....
Ach het zal me worst wezen, ik rij liever diesel wegens het hoge koppel op lage toeren en toch lager verbruik, dus ze doen maar.
Een diesel hybrid had me nog interessant geleken omdat ik regelmatig korte stukjes rij van 7-8km, niet echt goed voor de 5 pitter 2.4 diesel, maar op maandag en vrijdag wordt die schoon geblazen.
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 10.10.2016 - 20:00
door Paul
Vorig jaar niet met winterbanden gereden, V70 krijgt vrijdag zijn wintervacht. Gaan daarmee over 2 weken naar de Alpen.
Wat zou ik doen, winterbanden onder de D5? 18inch Ixion III of 19inch Ixion IV, prijs zit niet veel uit elkaar. (bij beide zijn geen kettingen beschikbaar)
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 10.10.2016 - 20:54
door Hans oet Twent
Paul schreef:
Vorig jaar niet met winterbanden gereden, V70 krijgt vrijdag zijn wintervacht. Gaan daarmee over 2 weken naar de Alpen.
Wat zou ik doen, winterbanden onder de D5? 18inch Ixion III of 19inch Ixion IV, prijs zit niet veel uit elkaar. (bij beide zijn geen kettingen beschikbaar)
17".......
Re: Van D6 naar D5 Twin Engine
Geplaatst: 11.10.2016 - 09:45
door diesel01
Ik denk niet dat Paul met zijn TE in de alpen komt en dus ook geen kettingen nodig heeft, ga er vanuit dat hij die tripjes met de V70 doet.
Omdat 19" toch mooier staat zou dat mijn keus zijn.