Bij mij is begin mei de eerste airco pomp vervanging uitgevoerd (garantie). Tevens 80k beurt waarbij de ISG is vervangen.
Half juni op vakantie gegaan en nog voor de grens wederom een kapotte airco. In Duitslan veel file, stilstand en 30 graden)

.
Onderweg met dealer gebeld en die wisten te vertellen dat de aircopomp een ernstig inwendig probleem heeft, maar dat er binnen enkele dagen een nieuw type beschikbaar zou zijn (inmiddels beschikbaar is).
De consequenties van de de aircopompstoring kunnen echter zeer ernstig zijn.
Halverweg Denemarken werd ik verrast met de volgende melding:
Fout accu opladen - Service spoed.
Volvo Assistence gebeld met de vraag hoeveel spoed Spoed is.
Die hebben de technische dienst van Volvo gecontacteerd.
Ondertussen uit voorzorg de snelweg af gegaan. VA belde snel terug en meldde dat de auto binnen een halfuur stil komt te staan.
Zij hadden de dealer in Køye gecontacteerd, die op dat moment gelukkig vlakbij was.
De dealer stelde vast dat de accu leeg was en volgens hun stuk. Er was een grote reeks met storingen te vinden allemaal volgens hun terug te voeren op de slechte accu.
Ze hadden er een nieuwe ingezet en alles (zelfs de airco) deed het weer.
Jammer dat de airco er binnen een half uur weer mee ophield.
De week daarna heeft de airco bij iedere rit even gewerkt. Na een week helemaal niet meer.
Overigens heeft dit een bijzonder gevaarlijke situatie opgeleverd, omdat toen ik in een forse regenbui terecht kwam in 10 seconden de autoruiten volledig dichtsloegen.
Inmiddels bij de dealer in Nederland de afspraak gemaakt dat het nieuwe type aircopomp gemonteerd zal worden bij terugkomst.
Helaas ben ik op de terugreis met exact dezelfde melding geconfronteerd. Precies op de zelfde plek, nadat ik in Denemarken de afslag Køge was gepasseerd.
Garage in NL gebeld en met de chef werkplaats gesproken. Hij vertelde dat de storing in de aircopomp het laden van de 400v accu kan stoppen.
Als gevolg daarvan krijgt de 12V accu ook geen laadstroom meer ( die wordt immers gevoed vanuit het 400v systeem).
Tsja dan kom je dus gewoon stil te staan.
Dus, afgesleept naar een andere dealer (Næstved).
Met veel voeten in aarde na ruim een dag een huurauto via Volvo Assistance gekregen en mijn auto gaat op transport naar NL ( staat nu nog, na 5 dagen, bij de dealer in DK).
Moraal, een ogenschijnlijk klein maar vervelend probleem kan volledig stilvallen van de auto veroorzaken.
VA helpt je niet om dit te voorkomen, want, "ach meneer, uw auto rijdt nog, dus u kunt geen vervangend vervoer krijgen."
Dealers in Denemarken en in Zweden, hebben absoluut geen tijd om een reizende klant te helpen met een dergelijk probleem. VA heeft naar hun zeggen veel dealers gebeld om te kijken of ze tijd hadden om te repareren. Stuk voor stuk melden ze dat zelfs als de pomp er zou zijn, ze geen tijd hebben om deze te monteren.
En, oja, Ik ben reuze blij dat mobiel bellen in Europa in het abonnement zit tegenwoordig.