Pagina 4 van 5
Re: Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 22.11.2018 - 14:54
door teebee
Al geïnformeerd bij je dealer hoe dergelijke procedures verlopen?
Re: Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 22.11.2018 - 17:14
door V60-stuurder
Nope, ik heb heel goede ervaringen met de dealer waar ik de m'n eerste Volvo heb gekocht. Dat was in de buurt van Hogeveen. Die in mijn woonplaats (omgeving Utrecht) ben ik 1x voor onderhoud geweest, en daarna nooit weer.
Nu met de huidige Volvo ben ik in gelderland geweest. Ik was daar geweest voor informatie en werd erg prettig geholpen dus motivatie voor de eerste beurt. Alleen bij het onderhoud werd gezegd dat de auto was gewassen. De binnenkant was idd gestofzuigd maar de buitenkant was niet gedaan

En ook een vraag voor terugkoppeling is nog steeds niet beantwoord dus weer

Geef de hoop op de dealer een beetje op. Hogeveen is voor onderhoud wat ver weg. Voor alsnog mijn hoop gevestigd op het forum, heeft me al bij meer dingen geholpen
Mvg
Nico
Re: Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 22.11.2018 - 17:58
door 360Degreez
V60-stuurder schreef:
Beste allemaal,
ik hoor steeds weer de balansasmodule voorbij komen, voor mij een punt van zorg. Mijn T3 van mei vorig jaar schijnt ook zo'n ding te hebben (vea 2.0l benzine dus) maar ik rijd lang niet zoveel kilometers, teller staat nu op ongeveer 27000km.
Bij welke stand van de teller treed het verschijnsel op? En scheelt dat nog van benzine naar diesel?
En dan de modificatie: Ik begrijp dat het een foutje (?) is van Volvo. Hoe zit het dan met de kosten die gemaakt worden? Betaald de rijder het onderdeel, of misschien het arbeidsloon, of (liever niet) allebei, of (liever wel) betaald Volvo alles?? Krijg je als eigenaar een oproep van Volvo nederland, of misschien van de dealer? Is er iemand die hiermee bekend is?????
Zoals u ziet veel vragen, een krachtkuurtje (volvotune) wordt zwaar overwogen maar durf ik niet aan zolang die module voor problemen kan zorgen. Het zal je gebeuren dat ik inderdaad 'last' krijg en Volvo zegt: Had je 'em maar niet moeten langs de tuning moeten sturen
Mvg
Nico
Hi Nico, ik wil niet op de stoel van de moderator gaan zitten maar het balansasverhaal ben ik gestart in [link=
viewtopic.php?t=80259]dit topic[/link] met wat onhandige titel

.
Misschien handig om de vraag hier even uiteen te zetten zodat toekomstige bezoekers de info op een plek kunnen vinden. In dit topic staat ook dat er een revisie komt, maar meer dan dat is ook niet bekend.
Er zijn meerdere forummers die op het onderdeel wachten. Zodra we weten wanneer dit onderdeel beschikbaar komt zal ik in ieder geval het topic up to date houden voor wat betreft prijs en eventuele coulanceregelingen.
In een notendop komt het erop neer dat het alleen bij de bi-turbo's gemonteerd is en bij een beperkt aantal auto's voorkomt. Het geluid is duidelijk hoorbaar. > Hoor je het niet, is er niets aan de hand

Re: Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 22.11.2018 - 21:37
door teebee
V60-stuurder schreef:
Nope, ik heb heel goede ervaringen met de dealer waar ik de m'n eerste Volvo heb gekocht. Dat was in de buurt van Hogeveen. Die in mijn woonplaats (omgeving Utrecht) ben ik 1x voor onderhoud geweest, en daarna nooit weer.
Nu met de huidige Volvo ben ik in gelderland geweest. Ik was daar geweest voor informatie en werd erg prettig geholpen dus motivatie voor de eerste beurt. Alleen bij het onderhoud werd gezegd dat de auto was gewassen. De binnenkant was idd gestofzuigd maar de buitenkant was niet gedaan

En ook een vraag voor terugkoppeling is nog steeds niet beantwoord dus weer

Geef de hoop op de dealer een beetje op. Hogeveen is voor onderhoud wat ver weg. Voor alsnog mijn hoop gevestigd op het forum, heeft me al bij meer dingen geholpen
Mvg
Nico
Indien je in omgeving Utrecht woont, zou je eens bij Volvo dealer Reede in Amerongen kunnen langsgaan. Zeer goede ervaringen aldaar.
Re: Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 24.12.2018 - 09:24
door Bert P
Op 21-11 melde ik in dit topic, bij de Volvo Dealer te Zevenaar te zijn geweest. Na geen lekkages aan de buitenzijde van het blok te hebben geconstateerd, werd voorgesteld om tegen betaling van € 588,00 een camera-inspectie van het inwendige blok uit te voeren. Voorstel afgewezen. Ben vervolgens naar Volvoservice te Elst getogen. Binnen een minuut had men daar de oorzaak van het plotselinge olieverbruik vastgesteld door de bodemplaat te demonteren. Deze bleek verzadigd met motorolie. De boosdoener? De turboslangaansluiting op de carterventilatie.
Problem solved.
Re: Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 24.12.2018 - 09:38
door edraket
Lag er dan geen plasje olie op de oprit Bert?
Re: Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 24.12.2018 - 10:53
door Nomad
Bert P schreef:
Op 21-11 melde ik in dit topic, bij de Volvo Dealer te Zevenaar te zijn geweest. Na geen lekkages aan de buitenzijde van het blok te hebben geconstateerd, werd voorgesteld om tegen betaling van € 588,00 een camera-inspectie van het inwendige blok uit te voeren. Voorstel afgewezen. Ben vervolgens naar Volvoservice te Elst getogen. Binnen een minuut had men daar de oorzaak van het plotselinge olieverbruik vastgesteld door de bodemplaat te demonteren. Deze bleek verzadigd met motorolie. De boosdoener? De turboslangaansluiting op de carterventilatie.
Problem solved.
Dan vraag je je toch af waarom een dealer je bijna 600 in rekening wil brengen zonder dat ze ook maar even de bodemplaat eraf hebben gehaald. Dat is gewoon lomp. Gelukkig weten ze daar in Elst wel raad mee

Re: Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 24.12.2018 - 14:07
door Gouwe
Ik denk dan dat je gewoon de verkeerde persoon te pakken hebt gehad bij die dealer. Uitwendige lekkage intern onderzoeken? Maar om daar nu gelijk elke dealer mee over een kam te scheren gaat mij persoonlijk te ver. Mooi dat het opgelost is overigens.
Re: Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 08.06.2019 - 11:01
door Speedyace
@360Degreez ik weet niet of jij de Volvo nog in jou bezit hebt, mocht dit zo zijn hoe zijn, hoe is het olie verbruik nu.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Re: Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 08.06.2019 - 13:25
door 360Degreez
Speedyace schreef:
@360Degreez ik weet niet of jij de Volvo nog in jou bezit hebt, mocht dit zo zijn hoe zijn, hoe is het olie verbruik nu.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Nee helaas, ik heb de auto afgelopen winter ingeruild op een D6 met de oude vijfpitter. De VEA liep mooier maar ik heb gevoelsmatig nog geen druppel olie verbruikt

Re: Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 08.06.2019 - 21:11
door Speedyace
Helaas, ik was namelijk wel benieuwd of het beter was geworden met de dikkere andere olie.
Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 16.11.2021 - 22:15
door eta76
360Degreez schreef: ↑02.01.2018 - 16:52
edraket schreef:
360 degrees, welke olie is er nu precies in gegaan bij jouw auto? Heb je een exact type? Ben wel benieuwd namelijk.
Ouch.. en onder het mom "Beter laat dan nooit" hier een foto vanuit welk vaatje ik getapt heb
Om maar een oude foto te pakken.... Ik kan deze olie soort niet meer vinden. Bestaat deze nog? Of zijn er al betere soorten gevonden?
Zoals deze:
Volvolof schreef: ↑02.01.2018 - 19:23
Een C3 olie is behoorlijk wat dikker. Ik ben benieuwd wat je olieverbruik nu is. Toch zou ik als je de 0W20 te dun vindt, eerder naar een 0W30 C2 olie gaan. Die kan je als de low-saps opvolger van de A5/B5 beschouwen.
Dan is het verschil niet zo groot met de voorgeschreven olie.
Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 17.11.2021 - 18:59
door eta76
Mocht iemand dus iets weten, ik heb zelf bij mijn vaste garage deze mee gekregen:
Code: Selecteer alles
Q8 Formula Ultra V
0W-20
Very high performance - improves fuel economy
synthetic motor oil
ACEA C5; Volvo VCC RBS0-2AE
5411035290901
Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 06.08.2022 - 11:51
door Sammmyvannorel
Ok ik ben de weg kwijt: mijn Vea gebruikt ongeveer een half litertje per 10k kilometer en ik had de stille hoop dat ie het tot dinsdag als ie voor een beurt moet uit zou houden, maar op de terugweg van vakantie begon ie toch te piepen (21k gelopen sinds de vorige beurt) dat ie wat olie luste. Volgens het kaartje van de dealer en het boekje in de auto moet er 0w20 in. Maar jullie raden het al, onderweg geen 0w20 te krijgen wel 0w30: ik de dealer bellen en die gaven al direct aan dat mag er ook in. Bij thuiskomst nog eens digitaal door het boekje gelopen van mijn modeljaar en daarin staat 0w30: ik ben de weg kwijt en kom graag dinsdag goed beslagen ten ijs: wat raden de deskundigen hier aan om erin te gooien (motor heeft 150k gelopen)?
Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 09.08.2022 - 19:23
door Ferrari
Was gisteren voor een automaatflush bij de Volvo-specialist en tijdens het spoelen hadden we het over de olie in de C70 D3 (de 5-cilinder). Ik gebruik zelf altijd de voorgeschreven 0W30, maar hij gebruikt daarvoor in ons klimaat liever de iets dikkere 5W40. De "0" is eigenlijk voor erg koude klimaten en de "30" is o.a. ook gekozen i.v.m. emissies. Een iets dikkere "40" zou iets meer weerstand (en emissies) geven, maar wel beter smeren bij hogere temperaturen. Voor de VEA-blokken, die soms wel wat olie lusten en koud nogal rauw kunnen lopen (ook als het geen diesel is) gebruikte hij ook de iets dikkere 0W30 i.p.v. de voorgeschreven 0W20. Een 0W30 lijkt me dan ook geen probleem.
Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 09.08.2022 - 21:31
door Sammmyvannorel
Inmiddels zit er een 5w30 in, dat deden ze min of meer standaard bij Serva Nijkerk, toen ik het woord olie in de mond nam zei de monteur gelijk, zullen we maar 5w30 doen? Dat was voor mij voldoende. En het kan aan mij liggen, maar hij klinkt een beetje minder rauw.
Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 10.08.2022 - 10:27
door diesel01
Ik heb een D5 die 0W20 zou moeten hebben, in 2020 een ritje naar Freiburg gemaakt met fietsen op de trekhaak.
Na 800km vroeg hij om een liter olie, bijgevuld bij de Volvodealer met de mededeling dat het normaal was dat deze motoren olie verbruiken.
Vorig jaar een trip Zuid Frankrijk gedaan en met Freiburg in het achterhoofd een liter Total 0W20 meegenomen, op de terugweg in Trier vroeg de auto een liter en dus bijgevuld.
Vanwege de verhalen over olieschraapveren en het feit dat ik deze auto nog lang niet zat ben heb ik hem afgelopen jaar een airintake cleaning gegeven en is de EGR "geholpen".
Bij deze werkzaamheden is ook de olie vervangen en er is 5W30 voor terug gekomen.
Afgelopen zomer met 1700kg caravan wederom naar zuid Frankrijk gegaan, de hele weg in de 6e versnelling gereden met 2400rpm wat 100km/u doet.
Bij klimmen een versnelling terug met dezelfde snelheid en dan draait het blok 2900rpm, met de vorige ritjes in het achterhoofd 2 liter Castrol 0W20 meegenomen.
Het blok vraagt nergens om, verbruikt geen olie en loopt, draait en trekt als een tierelier.
Heb het vermoeden dat die 0W20 is gekozen om zo min mogelijk frictie te krijgen waardoor het verbruik en dus het milieu gespaart word, die 0W20 is zo dun dat hij direct opwarmt en weinig interne frictie heeft.
Die Castrol 0W20 staan nog onaangeroerd in de garage.
Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 10.08.2022 - 10:33
door Sammmyvannorel
Je had beter 5w30 mee kunnen nemen, want dat zit er nu in blijkbaar. Maar iig mooi dat je blok opgehouden is met zuipen, ik ga het de komende tijd zien.
Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 10.08.2022 - 20:38
door steven.vuylsteke
Ik zal het gaan zien met de big trip op de agenda. Heb je de specs natuurlijk wel gelijk gehouden bij de 5w30 neem ik aan.
Mag 't een pietsie dikker zijn
Geplaatst: 11.08.2022 - 08:05
door diesel01
Die 5w30 is er bij Dennis ingekomen die ook de airintake heeft gereinigd.
Ik zag een fles Kroon voorbij komen.