Ik ben maar eens begonnen het koelwater te vervangen. Vriendin had er maanden geleden een andere kleur bij gegooid.
Plugje van de radiator los gedraaid, water gaat stromen, kan er onder en opgevangen. Wil de plug weer terug draaien, nergens meer te vinden. Weg gewaaid door de wind...
Uiteindelijk voor 4 euro een nieuwe gehaald bij de dealer, een dag later natuurlijk want geen voorraad, past hij niet in de auto. Blijkt dat de plug er nog in zat...
Maar goed. Bruin koelwater er uit (was eerst rood/bruinig), systeem gevuld met water, stukje rijden, aftappen. Demiwater er in, stukje rijden, aftappen.
Vervolgens een flesje koelvloeistof van de dealer, flesje Mocool, en gevuld met demiwater.
Merk geen verschil in temperatuur, CFE blijft 87 graden aangeven. Maar de motor hoeft ook niet te werken bij mij, we gaan het in de zomer wel zien.
Ook was de auto nooit mooi uitgelijnd sinds ik hem kocht. Zat een vers uitlijn rapport bij maar dat moet allemaal snel snel geweest zijn nadat de originele (?) veren er weer onder moesten voor verkoop.
Ik had al langer het plan om de wielophanging te vernieuwen, hij loopt toch tegen de 3 ton aan.
Motointegrator.de, beetje zoeken, vergelijken, bestellen, paar dagen later 2 dozen met onderdelen:
Draagarmen, Meyle HD. Ik had liever Lemförder maar die levert alleen aluminium draagarmen, Meyle had wel de stalen variant.
Fuseekogels, voor de stalen arm was de Lemförder niet leverbaar. Een week of 2 later nog eens gekeken en toen wel weer leverbaar gelukkig.
Stuurkogels buitenkant, Lemförder.
Stabilisatorstangetjes (end links) voor en achter, Lemförder.
Veerpootrubbers (Volvo dealer) en veerpootlager (Sachs)
Schokdempers achter, Monroe, nieuw.
Schokdempers voor komen uit de D5, Mornoe, 110.000 km oud.
4 nieuwe banden, Michelin Primacy 4. Liggen al 3 maanden op zolder maar ik zet ze er niet onder omdat de auto voorbanden vreet.
Afgelopen zondag en de zondag daarvoor de auto bij Frank (GrunnS60) op de brug gezet en even los gegaan.
Eerste dag van 12 tot 21, ik was kapot. Uiteindelijk toen de draagarmen, fuseekogels, stabilisatortangetjes voor, en de schokdempers voor vervangen.
De week er op (eergisteren dus) de schokdempers en stabilisator stangetjes achter gedaan, en de stuurkogels. Die zaten zo muurvast vorige week dat ik er helemaal klaar mee was.
4 veerpoten in en uit elkaar om onderdelen te wisselen. Veerpootlagers en rubbers van de 2.5t had ik 15.000 km geleden al vervangen.
Pakketje uit Duitsland
Fuseekogels zaten muurvast. Grof geweld, beuken, slaan, wringen...
Bij het terugzetten van de veerpoot sloeg ik uit woede 1 van de bouten er in, schroefdraad kapot natuurlijk.
Gelukkig heeft Frank een complete auto aan reserve onderdelen (Y)
Stuurkogel. Sleutel 8 bovenop het draad, sleutel 21 op de moer. Die 8 brak doormidden.
Flex er op, toen gaf hij zich over. De andere kant ging ineens verbazend makkelijk, die had natuurlijk gezien wat er aan de overkant gebeurde.
Nieuwe er op. Bij de oude heb ik geteld hoe vaak hij rond ging bij het losdraaien, de nieuwe heb ik met net zo veel omwentelingen weer vast gezet zodat de lengte wel zo'n beetje overeen komt met de oude.
Dan de schokdempers achter. FIlmpje van opgezocht en eigenlijk heel simpel.
Boutje in de kofferbak boven de schokdemper los, auto omhoog, schokdemper aan de onderkant losschroeven en zo door de veer naar beneden trekken.
Maar laat daar nou net de brug in de weg zitten. De brug moest daar weg, maar wie houdt dan de auto omhoog?
We keken even rond in de loods en vonden een slachtoffer. 2 grote poten zijn niet genoeg om een auto omhoog te houden, dit werd sterke man nummer 3. Ik ben niet onder de auto geweest, voelde toch een beetje eng ook al stond hij wel stevig.
Soort vernauwing bovenaan waar de schokdemper in valt.
