Remschijven en blokken
-
- 3rd Gear member
Kromtrekken van de remschijven komt zeker niet door wielbouten die te vast zitten. Als de schijven nog nieuw zijn en je bijvoorbeeld met hete schijven door een plas water rijdt, dan is er een kleine kans op kromtrekken. Ik zet de wielbouten op 140Nm vast. Volgens de voorschriften moet dit volgens mij een stukje minder zijn, maar ik krijg de bouten zonder luchtsleutel nog prima los. Bij de meeste bandenboeren staat de momentsleutel voor personenauto's ook op 140Nm.
Volvoless, nu Golf VII
- Fredhead
- Geartronic member
Van hard remmen binnen het inrijden trekken de schijven niet krom tenzij je inderdaad daarna door een plas rijd of je voet lang op de rem moet houden.
Het inrijden is zodat het materiaal mooi op elkaar in kan slijten.
Het inrijden is zodat het materiaal mooi op elkaar in kan slijten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- MartijnAbel
- 4th Gear member
Ik zou ze zeker niet op 140nm vastdraaien. De moeren op een V50 zijn van een bepaalde kwaliteit dat als je ze veel vaster draait dan 110 a 120nm je het schroefdraad vernaggelt.WYD schreef: Kromtrekken van de remschijven komt zeker niet door wielbouten die te vast zitten. Als de schijven nog nieuw zijn en je bijvoorbeeld met hete schijven door een plas water rijdt, dan is er een kleine kans op kromtrekken. Ik zet de wielbouten op 140Nm vast. Volgens de voorschriften moet dit volgens mij een stukje minder zijn, maar ik krijg de bouten zonder luchtsleutel nog prima los. Bij de meeste bandenboeren staat de momentsleutel voor personenauto's ook op 140Nm.
In je boekje staat 100nm en zelfs in de eerste versies 90nm, kun je nagaan

Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 2nd Gear member
Vandaag de nieuwe schijven en blokken gemonteerd, past allemaal prima en het rijd en remt alsof er niks veranderd is. Prima dus. Was ook een makkie om zelf te doen.
Allen dank voor de tips en info.
(topic mag op slot)
Allen dank voor de tips en info.
(topic mag op slot)
-
- 2nd Gear member
Inmiddels ruim 3 weken zonder problemen rond gereden met de nieuwe remmen. Maar nu loopt er sinds vanmorgen iets aan. Zo te horen aan de achterzijde, en je hoort iets schaven/tjoepen bij iedere omslag vh wiel. Dus bij hogere snelheid gaat de frequentie omhoog. Het geluid ontstaat na gebruik vd rem en stopt na langere tijd niet remmen weer vanzelf. Ook heb ik het idee dat de rem rechts achter iets warmer is dan de rest.
Mijn vermoeden, is een remcilinder die het niet goed meer doet. Ook heb ik het niveau vd remvloeistof gemarkeerd en gemonitoord sinds de vervanging vd schijven omdat we toen het idee hadden dat de cilinder links achter misschien lek zou zijn. Maar er lekt volgens mij geen vloeistof ergens.
Ideeën /suggesties waar en hoe dit aan te pakken?
Mijn vermoeden, is een remcilinder die het niet goed meer doet. Ook heb ik het niveau vd remvloeistof gemarkeerd en gemonitoord sinds de vervanging vd schijven omdat we toen het idee hadden dat de cilinder links achter misschien lek zou zijn. Maar er lekt volgens mij geen vloeistof ergens.
Ideeën /suggesties waar en hoe dit aan te pakken?
- V70R^2
- 3rd Gear member
Controleren of het zo is wat je vermoed, remklauw loshalen, inspecteren, schoonmaken, evt. de zuiger er iets/helemaal er uit persen en schoonmaken als dat nog de moeite is.
Heb je pech dan ben je toe aan een nieuwe remklauw, persoonlijk doe ik altijd per as alles nieuw, niet slechts 1.
Heb je pech dan ben je toe aan een nieuwe remklauw, persoonlijk doe ik altijd per as alles nieuw, niet slechts 1.
-
- 3rd Gear member
Klinkt als een remklauw die niet goed gangbaar is. Afhankelijk van de leeftijd en staat vervangen of gangbaar maken. En inderdaad dan ook gelijk de andere remklauw aanpakken, om remverschil te voorkomen.
Volvoless, nu Golf VII
-
- 2nd Gear member
Opgelost, het was idd een kwestie van beter schoonmaken vd remschoenen, geleide pennen, etc. + een beetje montage vet op de juiste plekken. Ook leek het wiel links achter wat los te zitten, terwijl die wel gewoon goed vast is gezet, ook met momentsleutel is nagetrokken. Dus de klauwen en zuigers hoeven vooralsnog niet vervangen te worden.