Automaat D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

dat dacht ik ook al ja, daarom eerst maar eens de software uit laten lezen, misschien komt daar iets uit!? en wat kan dat kosten??
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

sw download met een sw upgrate, upgrate sw is meestal niet de duurte, denk dat het in de buurt zit van 35 euro
wouter245
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17.07.2006 - 17:15

Ik ben inmiddels het traject ingegaan om het probleem met mijn bak te verhelpen. Helaas werd het probleem steeds erger. Ik heb nu zeker 4x de olie vervangen en toch werd het probleem niet minder, sterker nog, het werd erger. Ik ben dus naar de volvo-dealer gegaan waar ze een software-update hebben gedaan en de olie nogmaals vervangen. Jammerlijk heeft ook dit geen enkel resultaat gebracht. Op dit moment is de bak gedemonteerd en is die bij het revisiebedrijf en kreeg ik zojuist te horen dat ze niets kunnen ontdekken in/op/aan de bak wat voor problemen kan zorgen!!!!????? Heeft iemand nog bruikbare informatie????????
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Sorry, maar wouter245 dat ben ik ook, ik was m'n ww kwijt!!!!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Hallo,

Het is alweer even geleden, maar ik zit nog steeds met een bak die niet naar behoren werkt.
De bak is er dus onderuit geweest en naar het revisiebedrijf gebracht waar ze alles wat verdacht was hebben vervangen! helaas konden ze niet de boosdoener vinden. Inmiddels heb ik er zo'n 5000 km's mee gereden en het schakelen gaat wel een stuk beter, maar af en toe gebeuren er nog vreemde dingen. Zoals het niet snel kunnen vinden van de volgende versnelling of met een schok in D gaan na een stukje achteruit te hebben gereden. Kortom, de software is het niet volgens de dealer en mechanisch is alles ook in orde............ ik ga maar weer eens verder zoeken, dus als iemand iets weet!!!!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Dirkjesdirk
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09.07.2007 - 20:53

wouter van laer schreef:Hallo,

Het is alweer even geleden, maar ik zit nog steeds met een bak die niet naar behoren werkt.
De bak is er dus onderuit geweest en naar het revisiebedrijf gebracht waar ze alles wat verdacht was hebben vervangen! helaas konden ze niet de boosdoener vinden. Inmiddels heb ik er zo'n 5000 km's mee gereden en het schakelen gaat wel een stuk beter, maar af en toe gebeuren er nog vreemde dingen. Zoals het niet snel kunnen vinden van de volgende versnelling of met een schok in D gaan na een stukje achteruit te hebben gereden. Kortom, de software is het niet volgens de dealer en mechanisch is alles ook in orde............ ik ga maar weer eens verder zoeken, dus als iemand iets weet!!!!
Goed, ik zit dus nog steeds met exact hetzelfde probleem. Bij 150d km schokken en problemen. Volledige bakrevisie uitgevoerd, maar het probleem is nooit helemaal weggeweest. Nu (bij 170d km) komen alle problemen weer terug.
De specialisten komen er niet uit. Zou een volledige bakcalibratie nog iets uitmaken, zoals mij recent is aangeraden?
Dirkjesdirk
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09.07.2007 - 20:53

Goed, ik heb toch maar een afspraak gemaakt voor calibratie van de bak. Zijn zo zo'n 1 1/5 tot 2 uur mee bezig. Kost 125 euri. Is dat redelijk?
Dirkjesdirk
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09.07.2007 - 20:53

Helaas weinig respons. Toch voor alle zekerheid nog eens mijn probleem.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring heeft met het probleem als door mij (en Wouter hierboven) beschreven. Zie ook de omschrijving van de topicstarter.

De automaat is de volledig gereviseerd en voorzien van nieuwe olie. Kan dan de softwareupdate met aansluitende calibratie nog helpen of biedt dat geen meerwaarde ten opzicht van de reset dit je kan uitvoeren door wat zekeringen 10 minuten te verwijderen?

Wie weet meer?
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Net gemaild over dit probleem (met Dirkjesdirk??) Ik bedacht me nog wel de redenering van een persoon die met de software-update wat kon doen; hij beweerde dat een software update geen zin heeft omdat die uitgaat van een nieuwe bak en geen rekening houdt met het slijtagepatroon van de bak zelf. Hij zei dat de bak eerst "ingelezen" moet worden en pas daarna met de gegevens uit de bak een software-update gedaan moet worden, een update die rekening houdt met de gegevens die dus eerst uit de bak gelezen zijn! Ik ben zelf niet erg technisch en thuis in elektronica, maar het klinkt redelijk plausibel!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

Wat een k-bak zeg. Ik ben blij dat ik toch maar voor de handbak gegaan ben, al vind ik automaat -normaal gesproken- veel fijner vind.
Mij viel al op dat de geartronics zoooo traag schakelen en (voor mijn gevoel) zwaar op het motorvermogen leunde. Als je dan al deze problemen ziet :puppydogeyes:
Mijn ouders hebben ook een V70 D5 gekocht. Wel met automaat (de oudere niet GT) maar die bak is ook al vervangen, tijdens de garantie. De auto heeft wel meer km op de teller, maar toch. Die bak leek bij het accelereren door te slippen. Alsof je onvoldoende grip op de weg had. Ook zij zijn het hele traject door gelopen; olie verversen, softwareupdate en uiteindelijk een gereviseerde bak. Nu is alles wel in orde, maar fijn was het niet voor hun. Als je dan al deze problemen leest, zou je haast niet meer voor een automaat durven kiezen, terwijl het toch zo fijn rijdt.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Ik heb een geartronic en, tot nu toe, de auto heeft 130000km gelopen, doet íe het nog prima....
touch wood...
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Zijn er ook nog forumers die wel problemen hebben vergelijkbaar met die van mij en ervaringen hebben hoe zij dat hebben opgelost? (Heel leuk, die positieve ervaringen, maar daar was dit topic niet echt voor bedoeld!)
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Dirkjesdirk
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09.07.2007 - 20:53

Wouter ik had jou idd gemaild.

Jouw opmerking over het 'inlezen' van de bak lijkt mij logisch. Toch vreemd dat wij nu allebei met dezelfde problemen zitten, waarbij volledige revisie EN een software update niets oplost. Ik laat desondanks de softwarecalibratie toch maar doorgaan. Wellicht dat nog iets oplevert.
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Ben benieuwd of dat helpt! Wat is het verschil tussen een software Update en softwarecalibratie eigenlijk?
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Ik ben sinds een maand een neofiet in het D5 / automaat-(2de-hands)wereldje. Daardoor dus mijn onbehouwen vraag; waar is die peilstok van de automaat waar iedereen het over heeft? Zelfs mijn instructieboekje (is wel een franstalige versie en dus "pour les flamands la meme chose" - misschien is dat de reden en dat voor de Walen die stok niet nodig zou zijn) rept met geen woord over het stokje. Graag enige duidelijkheid graag. Met dank bij voorbaat.
Gebruikersavatar
renelle
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
Locatie: Harmelen

wouter van laer schreef:Ben benieuwd of dat helpt! Wat is het verschil tussen een software Update en softwarecalibratie eigenlijk?

Het is al weer even stil... Heb het zelfde probleem met een D5 6 traps automaat.... Zie nieuw topic hierover.

Ben je al wat verder met de oplossing?

Alvast bedankt!

René
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
Gebruikersavatar
renelle
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
Locatie: Harmelen

Dirkjesdirk schreef:Wouter ik had jou idd gemaild.

Jouw opmerking over het 'inlezen' van de bak lijkt mij logisch. Toch vreemd dat wij nu allebei met dezelfde problemen zitten, waarbij volledige revisie EN een software update niets oplost. Ik laat desondanks de softwarecalibratie toch maar doorgaan. Wellicht dat nog iets oplevert.

Hallo,

ben je al wat verder gekomen?

Alvast bedankt,

René
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
Gebruikersavatar
sappie
3rd Gear member
Berichten: 363
Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57

Hoi, ik heb precies/exact hetzelfde gehad met mijn S70 2.4 en de 5-traps automaat.

na het stilstaan in zijn vrij en dan met een klap in de versnelling, bij het terugschakelen van 3 naar 2 ook een flinke klap, bij het verwisselen van R naar D 2x slippen en dan pas oppakken....
ik vreesde inderdaad voor een revisie, hier lees ik dus dat dat niet helpt, dan wel geholpen heeft. ben zelf dus wel blij dat ik de stap naar een revisie bedrijf (vooralsnog) niet heb genomen en hoe lullig het klinkt...ik niet de enige ben met dit probleem (zit ook op het volvo850forum maar daar met de 4-traps automaten, heeft niemand echt de problemen die ik ervaar)..

zelf heb ik de software laten aanpassen bij de dealer zodat de automaat niet meer in zijn vrij komt bij het stoplicht. dit heeft de meeste problemen met het "klappen" van de bak verholpen. heb onlangs de automaat ook laten flushen met zo'n 13 liter atf, wederom schakeld hij iets beter.
de grootste problemen zijn (vooralsnog) verholpen en als hij zo blijft rijden ben ik er content mee, maar heb nog steeds het gevoel dat het nog beter kan.

ben dus ook wel benieuwd of de calibratie nog wat geholpen heeft..of dat jullie nog andere oplossingen hebben..
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”