Pagina 4 van 4

Problemen toplager veerpoot

Geplaatst: 21.07.2025 - 14:34
door Ad440
Wel heel bijzonder dat allemaal te lezen.
Het metalen geluid door b.v. over een putdeksel te rijden had mijn fabrieks nieuwe volvo ex40 ook al vanaf de eerste 50 meter hoorde ik het al gelijk.
Er was bij mij ook niet vooraf proef mee gereden, er stond 200 meter op de teller.
Na 3 weken op de brug te hebben gestaan bleken het de draagarmen te wezen.
Ik gaf aan deze fabriek nieuwe volvo ex40 uitgerust met (prothesen) nu niet meer te willen.
Bestel maar een nieuwe gaf ik aan bij de directeur of mijn geld en Lexus terug.
Ze hebben toch maar gekozen voor geld en Lexus terug.
Nu 4 maanden later staat deze Volvo nog steeds te koop voor €41900,-.(Nieuw € 42995,-) Met 1550 km op de teller.
Een eerlijke prijs zou naar mijn mening moeten wezen € 37995,-.
Ik ben alleen nu na 25 jaar Volvo te hebben gereden niet meer welkom.
Zo gaan ze bij Bluekens Volvo met vaste klanten om.
Zelfs als je aangeeft volvo te willen blijven rijden want dit is gewoon pech wat je bij elk merk kunt hebben.
Ik weet exact hoe een Volvo ex40 hoort te rijden en dat vinden ze maar niets.
Bijzonder jammer.

Problemen toplager veerpoot

Geplaatst: 21.07.2025 - 18:30
door S80 Executive
Ook welkom hier. Waarom heb je de draagarmen niet laten repareren?

Problemen toplager veerpoot

Geplaatst: 19.10.2025 - 12:00
door Daymio
Hallo beste forumleden.

Hopelijk kunnen jullie mij (en de dealer) verder helpen. Ik heb een Volvo XC40 EV van mei 2024. In de voortrein zitten (helaas) een subtiele metaalachtig klinkend geluid (wordt waarschijnlijk veroorzaakt door resonantie in een component de voorophanging keten). Mijn dealer (Henk Scholten) heeft al meerdere keren gezocht naar het euvel en is er tot op de dag van vandaag niet in geslaagd om het euvel te vinden. Wat er wel geconstateerd is is dat de ophanging resoneert. Dit kunnen ze nabootsen door op de voorwielen te slaan. Het probleem is echter welk component is is de boosdoener? Het zal waarschijnlijk een component zijn waar rubber en metaal bij elkaar komen en dat het rubber de trilling niet voldoende dempt. (rubber ontkoppeld vaak en in mijn geval is een een component of meerdere componenten niet dit niet adequaat doen).

Ik begrijp dat het voor een dealer/monteur ook een spelt in een hooiberg zoeken is. Ik moet er wel bijzeggen dat er tot nu toe geen enkel component vervangen is.

Binnenkort ga ik overigens met een gelijk Volvo rijden om te kijken of het geluid daar ook aanwezig is. Dit om vast te stellen dat het niet om een product eigenschap is van een XC40/EX40.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen (samen weten we meer dan een).

Ik houd jullie verder wel op de hoogte van het proces zodat andere forumleden ook wat hebben aan mijn toegevoegde ervaring/informatie.

Alvast bedankt.

Owja, verder ben ik heel erg tevreden over de Volvo (op de software na ;-)).

Problemen toplager veerpoot

Geplaatst: 20.10.2025 - 14:50
door Hans Eilander
Daymio, al heb ik dan geen Plug-in, of EV, maar nog gewoon een echte benzine XC40. ik kan je vertellen vanuit mijn ervaring, (na 5 jaar en 64.000 km) dat dit beslist geen product eigenschap is. Wanneer je over drempels rijd, moet er geen extra rammel geluid binnenkomen. Geen metaal achtig of schrapend geluid. Helemaal niks. Wel is het algemeen bekend, dat de XC40, en de EX40 in nieuwstaat, de eerste kms wat kraken op veerpoten en remmen. Maar dit hoort weer snel te verdwijnen.

Problemen toplager veerpoot

Geplaatst: 20.10.2025 - 20:41
door Daymio
Dank voor je reactie.
Ik heb er inmiddels 25k opzitten. Wat voor mij vervelend is, is dat het een resonerend geluid is tijdens het rijden dat af en toe flink versterkt wordt als je over een oneffenheid rijd. Het klinkt een beetje als een knarsend geluid (metaal achtig). Als de radio aan staan hoor je het niet. Wat wel is is dat de klacht erger wordt als het de temp omhoog gaat.

Al met al wel vervelend om dat ik er dagelijks last van heb (als ik er op let).
De monteur heeft trouwens geconstateerd dat de voorophanging resoneert alleen is de boosdoener niet gelokaliseerd.