Pagina 4 van 4

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 23.06.2025 - 18:38
door EVV
Osman schreef: 23.06.2025 - 14:30 Ik ga binnenkort 8.000KM rijden met twee kleine kinderen in de auto door landen heen waar ik liever niet stil sta, fijn gevoel maar niet heus. Iemand enig idee/ervaring met dit soort dingen om het wel preventief voor elkaar te krijgen?

Hoe duidelijker het wordt dat dit probleem er is, hoe minder makkelijk ze er omheen kunnen praten. Ik heb garantie maar ik heb geen zin in dat gedoe. straks zitten er losse stukjes of vezels in m’n motor die ze niet direct kunnen vinden of zo 😒
Als je daar bang voor bent zou ik die reis helemaal niet doen. De kans op een lekke band is waarschijnlijk groter dan dat die riem ineens knapt. En er kan nog zoveel meer stuk. Een steen door de radiator, carter of brandstoftank dan sta je ook stil met een kapotte auto. De distributieriem zelf kan ook stuk gaan. Zo kan ik er nog wel meer bedenken.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 23.06.2025 - 21:10
door J33Bee
EVV schreef: 23.06.2025 - 18:38 Als je daar bang voor bent zou ik die reis helemaal niet doen. De kans op een lekke band is waarschijnlijk groter dan dat die riem ineens knapt. En er kan nog zoveel meer stuk. Een steen door de radiator, carter of brandstoftank dan sta je ook stil met een kapotte auto. De distributieriem zelf kan ook stuk gaan. Zo kan ik er nog wel meer bedenken.
Het gaat er meer om dat je hele blok in de soep draait... als je band kapot gaat, kun je gewoon verder.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 23.06.2025 - 21:18
door RZA
J33Bee schreef: 23.06.2025 - 21:10
EVV schreef: 23.06.2025 - 18:38 Als je daar bang voor bent zou ik die reis helemaal niet doen. De kans op een lekke band is waarschijnlijk groter dan dat die riem ineens knapt. En er kan nog zoveel meer stuk. Een steen door de radiator, carter of brandstoftank dan sta je ook stil met een kapotte auto. De distributieriem zelf kan ook stuk gaan. Zo kan ik er nog wel meer bedenken.
Het gaat er meer om dat je hele blok in de soep draait... als je band kapot gaat, kun je gewoon verder.
Precies. En het ligt nu ook in je vermogen om het preventief te laten fixen - je weet (althans daar lijkt het wel heel erg op) dat dit niet goed zit. Op een steen die ergens doorheen gaat heb je geen invloed.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 24.06.2025 - 07:40
door Gouwe
Ik denk dat je vooral weet dat het fout kan gaan. Dat het fout gaat is helemaal niet gezegd en is mogelijk heel erg afhankelijk van allerlei omstandigheden. Dat Volvo een update doorvoert op auto's waar het mis is gegaan, is aan de ene kant misschien veelzeggend, aan de andere kant kun je daar volgens mij ook niet de conclusie uit trekken dat alle motoren in de soep gaan lopen. Was het mijn auto geweest, dan was ik met de dealer in overleg gegaan en had ik het preventief laten fixen.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 24.06.2025 - 08:42
door TheKegmaster
Ik zie dat de naam van het topic nu gewijzigd is. Is het ook wel 100% zeker dat de genoemde motoriseringen allemaal een riem betreffen? Ik heb namelijk een jaar geleden hier naar geïnformeerd bij Henk Scholten tijdens een beurt en zij verzekerde dat mijn B4 MY2019 een ketting had.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 24.06.2025 - 09:32
door J33Bee
TheKegmaster schreef: 24.06.2025 - 08:42 Ik zie dat de naam van het topic nu gewijzigd is. Is het ook wel 100% zeker dat de genoemde motoriseringen allemaal een riem betreffen? Ik heb namelijk een jaar geleden hier naar geïnformeerd bij Henk Scholten tijdens een beurt en zij verzekerde dat mijn B4 MY2019 een ketting had.
Een MY19 B4?

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 24.06.2025 - 09:52
door raspaardje
Gouwe schreef: 24.06.2025 - 07:40 Ik denk dat je vooral weet dat het fout kan gaan. Dat het fout gaat is helemaal niet gezegd en is mogelijk heel erg afhankelijk van allerlei omstandigheden. Dat Volvo een update doorvoert op auto's waar het mis is gegaan, is aan de ene kant misschien veelzeggend, aan de andere kant kun je daar volgens mij ook niet de conclusie uit trekken dat alle motoren in de soep gaan lopen. Was het mijn auto geweest, dan was ik met de dealer in overleg gegaan en had ik het preventief laten fixen.
En precies met deze redenering in het achterhoofd handelt Volvo deze kans op ellende af; bij de één zal het probleem zich snel, bij de ander juist bij een hoge km stand, bij weer een ander helemaal niet optreden. Bovendien redeneert Volvo misschien dat echt grote vervolgschade voorkomen kan worden door de motor direct uit te zetten en niet meer verder te rijden? Moet je wel juist handelen op het verschijnen van het waarschuwingslampje....

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 08.07.2025 - 21:17
door R-driver
Goed om te horen dat er ondertussen meer bekend is, mijn advies zal wel zijn om bij 160 a 170 K de riem preventief te vervangen , tussen 1200 en 12000 zit een aanzienlijk verschil…

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 08.07.2025 - 21:19
door R-driver
raspaardje schreef: 24.06.2025 - 09:52
Gouwe schreef: 24.06.2025 - 07:40 Ik denk dat je vooral weet dat het fout kan gaan. Dat het fout gaat is helemaal niet gezegd en is mogelijk heel erg afhankelijk van allerlei omstandigheden. Dat Volvo een update doorvoert op auto's waar het mis is gegaan, is aan de ene kant misschien veelzeggend, aan de andere kant kun je daar volgens mij ook niet de conclusie uit trekken dat alle motoren in de soep gaan lopen. Was het mijn auto geweest, dan was ik met de dealer in overleg gegaan en had ik het preventief laten fixen.
En precies met deze redenering in het achterhoofd handelt Volvo deze kans op ellende af; bij de één zal het probleem zich snel, bij de ander juist bij een hoge km stand, bij weer een ander helemaal niet optreden. Bovendien redeneert Volvo misschien dat echt grote vervolgschade voorkomen kan worden door de motor direct uit te zetten en niet meer verder te rijden? Moet je wel juist handelen op het verschijnen van het waarschuwingslampje....
Ik ben na het lampje binnen 4 seconden gestopt op de snelweg , eigenlijk als er een melding komt ben je al te laat…

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 09.07.2025 - 14:52
door pph
De v60 met de B-motoren uit 2020 en 2021 hebben drie grote issues:

1. de stang naar de wastegate van de turbo gaat loszitten en dat kan gevolgen hebben voor de werking van de turbo en in het ergste geval kan de klep losschieten en de turbo compleet kapot maken.

Bij mijn B3 uit 2021 is de waste gate kapot en daardoor bouwt de turbo geen druk op; reparatie kosten ongeveer 2000 euro (nieuwe turbo).

2. de riem van de oliepomp loopt door de olie; deze slijt overmatig en stukjes van de riem kunnen in de pomp terecht komen. Dit kan je voorkomen door om de 15.000 km de olie te vervangen en door superbenzine (98) te tanken. De ethanol van normale benzine (95) tast de rubberen riem aan. Zodra het lampje gaat branden dat de oliedruk laag is, direct stoppen. De reparatie blijft dan beperkt tot de vervanging van de riem door een ketting, blijf je doorrijden dan kan je de hele motor aan gort rijden.

Ik wil de riem preventief laten vervangen door een ketting; kosten kleine 1.300 euro omdat ze de olie kunnen hergebruiken.

3. De module van de trekhaak is gevoelig voor corrosie; ook het geval bij mijn B3, er blijven meldingen komen van de aanhangwagen (die er niet achter zit) en de parkeersensoren doen het niet altijd.

Een nieuwe module plus inbouwen kost ongeveer 400 euro. Tip: zorg ervoor dat het water weg kan lopen in de ruimte waar de module zit en hang de module zo hoog mogelijk op.

Dit is mijn 2e Volvo, hiervoor had ik een V70 D4 waar ik probleemloos van 170.000 km naar 235.000 km heb gereden. De B3 komt uit 2021 en heeft 138.000 km gereden.

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 09.07.2025 - 22:10
door Jers3n
Wastegate actuator (stang wastegate) is bij onze B5 ook recent vervangen (kwam, naar mij medegedeeld is, naar voren uit foutmelding bij beurt). Turbo is nog prima, kosten vervanging van alleen de wastegate actuator zijn (logischerwijs) behoorlijk lager dan hierboven genoemd (en zat bij ons nog stukje coulance op).

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 10.07.2025 - 10:13
door raspaardje
Goede informatie, dank voor het delen!
Punt 3 lijkt me niet specifiek verbonden aan de B-motoren maar aan de V60 in het algemeen?

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 10.07.2025 - 23:28
door R-driver
Vergeet ook niet je bakolie mee te nemen , om de ca 100.000kilometer , volgens voorschriften mag deze pas na 240.000 km….

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 10.07.2025 - 23:34
door re-lex
Net een mooie B3 gekocht met 70k op de teller, dit zijn bemoedigende berichten :-P

"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Geplaatst: 11.07.2025 - 11:41
door raspaardje
re-lex schreef: 10.07.2025 - 23:34 Net een mooie B3 gekocht met 70k op de teller, dit zijn bemoedigende berichten :-P
Je bent nu iig voorbereid/op de hoogte.
En je kan er naar handelen indien je geen risico wil lopen.