Pagina 4 van 4
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 16.09.2025 - 16:19
door Gouwe
AWD is altijd een optie (zie je eigen link) op een XC40, dus zeker niet op elke XC40 altijd actief.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 01:35
door Jers3n
Een non plug-in en dus benzine (*) aangedreven XC40 met AWD (wat dus een optie is (of was) bij bepaalde motoriseringen, T en/of B motoren) is een mechanisch AWD systeem met kardanas en Haldex koppeling. Indien de betreffende XC40 dit heeft is de AWD altijd actief, en niet uit te schakelen. Met dit AWD-systeem kan er wel op lagere snelheden voor de Off-Road modus gekozen worden (o.a. 50/50 verdeling aandrijfkracht en afdaal-assistent).
(* Voor zover mij bekend bekend is er (in NL) geen diesel XC40’s gekeverd)
Op een plug-in hybride XC40, met een elektromotor op de achteras, benzinemotor op vooras, (dus zonder kardanas) is dat anders (net als op de XC90 van Gouwe). Dan is er een AWD rijmodus (of aandrijfmodus) te selecteren waarbij de beiden motoren permanent actief zijn en er zo ‘geforceerd’ AWD is. Die rijmodus werkt ook op hogere snelheden.
Daarin zit dus een wezenlijk verschil, en dan is er mogelijk ook nog een verschil tussen een auto met Sensus of AAOS, en dus ook nog met of zonder schakelflippers.
Vragen en reacties kunnen voor verwarring zorgen omdat men het niet over hetzelfde heeft. M.i. is het niet direct heel lastig om uit te zoeken welke opties/uitrusting er op specifiek jouw auto zitten of mogelijk zouden zijn.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 06:45
door Gouwe
Jers3n schreef: ↑17.09.2025 - 01:35
....Op een plug-in hybride XC40, met een elektromotor op de achteras, benzinemotor op vooras, (dus zonder kardanas) is dat anders...
Een XC40 PIH heeft volgens mij geen ERAD op de achteras. Aandrijving zowel ICE als elektrisch vindt bij een XC40 PIH altijd op de vooras plaats.
Dat is dus een wezenlijk ander concept dan de XC60/90 en de V60/90 PIH.
Een XC40 PIH heeft dus nooit AWD.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 07:41
door Jers3n
Gouwe schreef: ↑17.09.2025 - 06:45
Jers3n schreef: ↑17.09.2025 - 01:35
....Op een plug-in hybride XC40, met een elektromotor op de achteras, benzinemotor op vooras, (dus zonder kardanas) is dat anders...
Een XC40 PIH heeft volgens mij geen ERAD op de achteras. Aandrijving zowel ICE als elektrisch vindt bij een XC40 PIH altijd op de vooras plaats.
Dat is dus een wezenlijk ander concept dan de XC60/90 en de V60/90 PIH.
Een XC40 PIH heeft dus nooit AWD.
helder, en dan mijn fout, zover had ik het niet ‘uitgezocht’. Kan mij vorige post helaas niet meer aanpassen…..
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 08:18
door mees
Wel diesel XC40 in Nederland geleverd
https://volvo-tools-prd-media.s3.amazon ... o_XC40.pdf
Haldex AWD werkt ook (meer dan gering en wellicht wel 'volledig' 50/50), voor wat ik begrepen en ervaren heb, bij:
-- zwaardere belasting, zoals caravan-trekken
-- hoge(re) snelheden
-- scherpe(re) en/of plotselinge/abrupte bochten
-- ....wat er in de gebruiksaanwijzing staat (o.a. wegrijden vanuit stilstand)
-- ....wat anderen nog kunnen aanvullen (of ik weer eens vergeten ben)
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 13:19
door raspaardje
Haldex AWD is betrekkellijk eenvoudig; je hebt pas AWD wanneer er slipvorming gedetecteerd wordt.
Met een XC40 AWD heb je dus geen permanente AWD maar pas op de momenten dat de electronica merkt dat er wielen doorslippen.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 13:33
door mees
Ben ik niet met je eens, dit keer.

XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 13:43
door raspaardje
mees schreef: ↑17.09.2025 - 13:33
Ben ik niet met je eens, dit keer.
Als de XC40 idd haldex of een afgeleiden heeft dan werkt het het AWD-systeem op deze manier:
https://www.mvwautotechniek.nl/haldex/
Met de AWD rijmodus ingeschakeld zal de AWD dan wel permanent zijn.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 13:55
door wurtel
raspaardje schreef: ↑17.09.2025 - 13:43
mees schreef: ↑17.09.2025 - 13:33
Ben ik niet met je eens, dit keer.
Als de XC40 idd haldex of een afgeleiden heeft dan werkt het het AWD-systeem op deze manier:
https://www.mvwautotechniek.nl/haldex/
Met de AWD rijmodus ingeschakeld zal de AWD dan wel permanent zijn.
Er is dus geen AWD rijmodus beschikbaar op een XC40. Wel een offroad modus, met 50/50 verdeling.
Maar deze discussie begon toen Gouwe het had over het AWD modus kiezen, en ik mij afvroeg hoe dan. Maar dat is dus niet op de XC40, wel op de XC90. In een XC40 subforum enigzins verwarrend.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 14:04
door mees
Reactie link Raspaardje:
Gelezen ooit en in de basis zal dat zo kunnen zijn.
Doch lijkt het er op dat niet alleen bij mijn XC40, 'een computer' de Haldex doet 'koppelen' bij bepaalde rijomstandigheden.
Zelfs de visco waar ik ooit 11 jaar mee mocht sleuren, had gelijk al awd maar dan slechts 10/90. Filmpje op brug met vrijstaande wielen / ook achteruit. Na 2 seconden slippend wiel, werd de visco een harde(re) klont en slipte het wiel niet meer, zodat ik met sleurhut verder omhoog kon.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 15:17
door raspaardje
wurtel schreef: ↑17.09.2025 - 13:55
raspaardje schreef: ↑17.09.2025 - 13:43
mees schreef: ↑17.09.2025 - 13:33
Ben ik niet met je eens, dit keer.
Als de XC40 idd haldex of een afgeleiden heeft dan werkt het het AWD-systeem op deze manier:
https://www.mvwautotechniek.nl/haldex/
Met de AWD rijmodus ingeschakeld zal de AWD dan wel permanent zijn.
Er is dus geen AWD rijmodus beschikbaar op een XC40. Wel een offroad modus, met 50/50 verdeling.
Maar deze discussie begon toen Gouwe het had over het AWD modus kiezen, en ik mij afvroeg hoe dan. Maar dat is dus niet op de XC40, wel op de XC90. In een XC40 subforum enigzins verwarrend.
Check. Met de off-road modus in een XC40 AWD zal de aandrijving dus permanent worden.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 15:19
door Gouwe
wurtel schreef: ↑17.09.2025 - 13:55
....Maar deze discussie begon toen Gouwe het had over het AWD modus kiezen, en ik mij afvroeg hoe dan. Maar dat is dus niet op de XC40, wel op de XC90. In een XC40 subforum enigzins verwarrend.
Je hebt helemaal gelijk, allemaal mijn schuld

Overigens reageerde ik in de context van het toerental maken met een caravan waar sommigen zo veel belang aan hechten.
mees schreef: ↑17.09.2025 - 13:33
Ben ik niet met je eens, dit keer.
Ik ook niet

. Dit zegt Volvo zelf in de handleiding van de XC40: De vierwielaandrijving werkt ook stabiliserend bij hogere snelheden. Bij normaal rijden worden de voorwielen naar verhouding iets sterker aangedreven dan de achterwielen. Bij stilstand is de vierwielaandrijving altijd ingeschakeld om bij het optrekken maximale tractie mogelijk te maken.
raspaardje schreef: ↑17.09.2025 - 13:43
....Met de AWD rijmodus ingeschakeld zal de AWD dan wel permanent zijn.
Dat is dus de grap: in de XC40 heb je dus geen rijmodus AWD zelfs al heb je een AWD uitvoering....
Vandaar dus dat Wurtel en ik elkaar eerst niet begrepen.
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 15:30
door raspaardje
Gouwe schreef: ↑17.09.2025 - 15:19
Dat is dus de grap: in de XC40 heb je dus geen rijmodus AWD zelfs al heb je een AWD uitvoering....
Vandaar dus dat Wurtel en ik elkaar eerst niet begrepen.
Je hebt dus een off-road modus..

XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 15:33
door raspaardje
Gouwe schreef: ↑17.09.2025 - 15:19
Ik ook niet . Dit zegt Volvo zelf in de handleiding van de XC40: De vierwielaandrijving werkt ook stabiliserend bij hogere snelheden. Bij normaal rijden worden de voorwielen naar verhouding iets sterker aangedreven dan de achterwielen. Bij stilstand is de vierwielaandrijving altijd ingeschakeld om bij het optrekken maximale tractie mogelijk te maken.
De koppeling is iig electronisch aangestuurd en Volvo zal voor verschillende situaties bepaald hebben waar de aandrijving in welke verhouding precies naar toe gaat...

XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
Geplaatst: 17.09.2025 - 16:00
door wurtel
Gouwe schreef: ↑17.09.2025 - 15:19
Dit zegt Volvo zelf in de handleiding van de XC40: De vierwielaandrijving werkt ook stabiliserend bij hogere snelheden. Bij normaal rijden worden de voorwielen naar verhouding iets sterker aangedreven dan de achterwielen. Bij stilstand is de vierwielaandrijving altijd ingeschakeld om bij het optrekken maximale tractie mogelijk te maken.
Ik had ook ergens gelezen dat de Polestar tuning (die ik dus ook heb op mijn T5AWD) ook de verdeling van voor- en achter wat getweakt heeft, zeker in de Polestar (dynamic) stand; meer kopple naar de achterwielen dan standaard.
Het zal best, ik heb i.i.g. de wagen nog nooit van z'n spoor kunnen krijgen

Indrukwekkend hoe stabiel die op de weg zit.