Crash

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Kay01 schreef:De ANWB-Bovag koerslijst op internet varieert tussen de EUR 17K en
EUR 21K. Maar de expert houdt er dus een ander systeem op na.
Zolang de expert voor de door hem genoemde bedragen ook een dealerauto kan gaan leveren is er weinig aan de hand, leg de bal dan ook bij hem neer.
Kay01
2nd Gear member

De expert blijft er vooralsnog bij dat dit bedrag klopt.
De schadebedrijf vertelde mij vandaag dat er wel iets aan de dagwaarde gedaan kan worden.

Ik heb de auto echter niet bij de dealer gekocht, dus denk dat de expert daar niet op zal ingaan. Kan het uiteraard wel proberen.

Heeft iemand ervaring met contra-expertises?
wijken de bedragen vaak af?
Welke bureau is evt aan te raden etc?
V480-S60
Geartronic member

Ik lees dit verhaal nu pas en wil natuurlijk niet achterblijven om te zeggen dat ik blij ben dat jullie er geen lichamelijk letsel aan hebben overgehouden.

Maar na de laatste postings begint bij mij iets te kriebelen.

Allereerst met betrekking tot de dagwaarde. Dat klopt niet. Dat moet toch minimaal die 15.000 zijn die jij er voor neergelegd hebt. (zeker omdat de ANWB schommelt tussen de 17 en 21.000)

Nu het verhaal dat ie met 8.000 Euro schade total loss is verklaard.
De auto wordt toch pas total los verklaart als de reparatie meer kost dan 80 procent van de dagwaarde. Nu is 8.000 volgens mij 66 tweederde procent.

In november 1997 had ik ook een tweedehands auto gekocht (wel bij de dealer) voor 20.000 gulden
In juni 1998, dus een half jaar na aankoop, heb ik die auto in de poeier gereden. (er stak ongeoorloofd een bus over die ik niet meer kon ontwijken)
Van de dagwaarde schrok ik toch wel (circa 15.000 gulden) Maar van de schade nog meer. Te weten 13.100 gulden. (ruim meer dan 80%) Toch mocht de auto van de verzekeringsmaatschappij gerepareerd worden. En heb ik er nog 2,5 jaar in gereden (En de auto rijdt voor zover mij bekend nog steeds rond.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Kay01
2nd Gear member

Ik heb van de verzekering gehoord dat men de auto kan repareren tot 2/3 van de dagwaarde. 8000 euro is precies 2/3 van de dagwaarde van 12.000.

Nu wil het dat de Verzekering baat heeft bij een total-loss verklaring, nl:

Er komt een opbieder die denk ik minimaal 6000 eur biedt.
De verzekering hoeft dan uit eigen zak slecht het verschil tussen dagwaarde en restwaarde uit te betalen, zijnde 6000 euro ipv de 8000 euro bij reparatie.

Dit is dus denk ik een 2e reden om de dagwaarde zo laag mogelijk te stellen zodat de auto total-loss wordt verklaard. en dit de verzekering minder kost.
Ik heb er mijn bedenkingen bij. Verwacht je niet van Centraal Beheer.
IkeV70
5th Gear member

Ik begrijp dat voor jou op dit moment de afhandeling van de verzekering het belangrijkste is, maar het zou toch jammer zijn wanneer de oorzaak van het probleem niet gevonden wordt.
Kay01 schreef:... Het eerste wat de dame deed was ontkennen dat dit een bekend euvel was voor de S60, het probleem kwam echter wel voor bij de V50....
V50 rijders, opgepast !
Kay01 schreef: De expert (naar later bleek gewoon een algemene schade expert) van de verzekering heeft geconstateerd dat de auto nu remt.
(is gaan testen of de rempedaal werkt, ja en die werkte uiteraard achteraf)
Is de auto nog wel in zo'n staat dat je de werking van de remmen kunt testen? Lijkt mij dat er onderzoek gedaan zou moeten worden naar bijvoorbeeld de vacuumpomp, niet alleen even op het rempedaal trappen en kijken of de remmen een beetje aangrijpen. Bovendien, verschillende mensen hier hebben gemeld dat er een probleem kan ontstaan na langere tijd met constante snelheid rijden. Dat is natuurlijk niet zo eenvoudig te testen door een schade expert.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V480-S60
Geartronic member

Oops, ben ik even blij dat ik al jaren niet meer bij CB zit. (Maar bij VOLVO-insurance)

Maar zonder gekheid.
Rare redenatie van CB, dan doen ze dat dus anders dan andere maatschappijen. En ze zijn al niet eens de goedkoopste meer qua premie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Kay01
2nd Gear member

Ike,
VolvoNL heeft met duidelijke woorden aangegeven dat het voor he hier ophoudt. Zegt ook wel iets over VolvoNL, hoe graag ze iets willen onderzoeken ter veiligheid. Het is toch makkelijker om te zeggen, sorry niets gevonden niets aan de hand. Op de lange termijn kan dit voor volvo slecht uitpakken, als dit meer voorkomt. Mischien dat ze dan wel serieus onderzoek zullen verrichten.
plim
4th Gear member

Beste Kay,

ik lees nu ook al mee sinds je eerste posting. Ik ben blij dat er geen lichamelijke schade is. Een paar dingen heb ik niet goed begrepen. Misschien dat je hier nog wat meer duidelijkheid in wil scheppen. Wellicht dat er dan iemand gaat snappen hoe dat nou werkt met verzekeringen... (ook ik heb een all risk verzekering en ga ervan uit dat de wanneer ik binnen afzienbare tijd mijn auto plat rij ik een waardige vervanger kan aanschaffen).

Ik lees in je postings dat je de auto op 23 december 3 weken hebt.
- Dat de auto twee weken daarvoor een beurt heeft gehad bij volvo dealer Serva in Amersfoort.
- Dat je voor de aankoop ook een keuring hebt laten doen door de ANWB
- Dat de waarde schatting volgens de ANWB koerslijst tussen de 17-21 K euro ligt.
- Dat je de auto niet bij een Volvo dealer hebt gekocht (voor +/- 15K euro)

Gezien de aankoop prijs van 15K (ruim lager dan de koers) en het feit dat je de auto een week na aankoop bij een dealer laat onderhouden, trek ik de conclusie dat je de auto zonder garantie hebt gekocht bij een particulier of een handelaar.
Klopt dat ?

Zou dat ook een reden kunnen zijn waarom de verzekering niet op de ANWB koers uit komt ? Zijn er misschien nog andere redenen waarom de auto volgens de verzekering minder waard is (uitrustingsnivo, schade(anders dan door de crash), km stand volgens autopas,.... )

Plim
Kay01
2nd Gear member

De auto is inderdaad niet bij een dealer of garage aangeschaft.
De dagwaarde volgens Bovagkoerslijst bij particulier aanschaf is EUR 17K.
De dagwaarde volgende Bovag koerslijst bij aanshaf bij een garage is EU21K
In beide gevallen dus fors hoger dan de EUR 12K

De auto heeft een luxe uitrustingsniveau, met sportinterieur, die ik op internet slechts bij één ander auto ben tegen gekomen, de meesten zijn vrijwel allemaal hetzelfde soort.

De bovag koerslijst is verder gebasseerd op de KM stand van 165D.
De auto heeft geen schade gehad, maar is wel gedeeltelijk overgespoten op voorscherm.

Maarja, ik denk niet dat er zoveel auto's rondrijden in NL met nog de volledig originele lak of zonder schade (parkeerschades etc)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ Kay, denk dat een S60 als deze toch rond de € 15.000,-- / € 16.000,--moet brengen, daaronder vind je niets vergelijkbaars, heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Volvo for life
plim
4th Gear member

Ik zie bij Volvo dealer De Beemd 2 x een S60 D5 staan uit respectievelijk 2002 en 2003. Beiden met 135K km op de teller staan. De auto's worden bij de dealer verkocht voor 18K en 20 K.
Over het algemeen tellen opties op een auto niet zo heel erg mee bij het bepalen van de dagwaarde.
Volgens Carbase http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 2&cache=no
zou een 2002 S60 D5 edition uitvoering met 150K km op de teller ongeveer 16 duizend euro moeten kosten.

Wellicht dat je jezelf met een bedrag tussen de 17 en 21K euro te rijk rekend. Wat niet wegneemt dat het verschil tussen 12 duizend en 15 duizend euro (jouw aanschaf van 4 weken geleden) erg groot is.

Met een factuur moet je de verzekering toch kunnen overtuigen dat de auto 4 weken geleden dat bedrag waard was ?
Kay01
2nd Gear member

Ik hen gelukkig een rechtsbijstandsverzekering. Die staat al op scherp.
Zij starten met de procedure zodra de Expert het officiele rapport heeft verzonden aan de verzekeraar.

De opties tellen voor experts en garagehouders(bij inruil) niet mee inderdaad.
Alleen als je een auto koopt dan tellen ze allemaal opeens wél mee!

Zoals gezegd de Bovag waarde van EUR 21K is bij aanschaf bij een Dealer.
Wat volgens jouw verhaal en mijn onderzoek op internet overeenkomt met wat er in de praktijk wordt gevraagd. Dus zo'n Bovag koerslijst nadert de werkelijkheid. Zo ook waarschijnlijk voor verkoop tussen particulieren en handelaren, welke geschat wordt vanaf EUR 17K. Beduidend hoger dan de EUR 12K
fluz
3rd Gear member

Ik heb 2 jaar geleden nadat mijn Audi in de vangrail was overleden van CB een vergoeding gekregen die toen zeer reeel was voor de waarde van de auto. Ik heb er zelfs mijn huidige S60 voor kunnen kopen. De vergoeding was toen ± iets minder dan de helft tussen de twee bovengenoemde waardes.
Door met de schadeexpert te onderhandelen heb ik het bedrag nog wel nog iets omhoog gekregen.

Succes, Kay
plim
4th Gear member

Kay01 schreef:Zoals gezegd de Bovag waarde van EUR 21K is bij aanschaf bij een Dealer.
Wat volgens jouw verhaal en mijn onderzoek op internet overeenkomt met wat er in de praktijk wordt gevraagd. Dus zo'n Bovag koerslijst nadert de werkelijkheid. Zo ook waarschijnlijk voor verkoop tussen particulieren en handelaren, welke geschat wordt vanaf EUR 17K. Beduidend hoger dan de EUR 12K
Beste Kay, begrijp ik het goed dat je stelt: dat je een auto koopt ter waarde van 15K euro. Je rijd hem vervolgens binnen 3 weken total loss en verwacht dan van de verzekering dat deze schade voor minimaal 17K euro vergoed ? Dat klopt toch niet helemaal ? Of begrijp ik het verkeerd ?
De verzekering zegt 12K, hetgeen 3 K minder is dan je hebt betaald. Dat is een forse afschrijving in 3 weken (niet terecht natuurlijk). Maar je kunt toch niet verwachten dat je winst gaat maken ?
Kay01
2nd Gear member

Nee dat begrijp je verkeerd.
Ik geef slechts aan dat de aangegeven EUR 12K fors lager is dan de marktwaarde, ik wil er absoluut niet beter van worden als dat is wat je bedoelt. Maar ook zeker niet benadeeld worden, das te begrijpen denk ik.
En vergeet niet dat ik de auto welliswaar "goedkoop" heb gekocht maar daarna wel wat heb voor de grote beurt bij volvo.
Daar zou je eigenlijk ook rekening mee moeten houden.

Mijn voorkeur gaat uit naar repareren, want mijn interieur was redelijk luxe.
En op dit moment kan ik een soortgelijke auto niet vinden voor hetzelfde geldt. Dus ik wil geen EUR 17K, maar reparatie van mijn volvo!
plim
4th Gear member

Ok, ik snap wat je bedoelt. In dat geval moet je toch echt met die factuur van jouw auto naar de verzekering. Het is niet redelijk om 3 duizend euro af te schrijven in 3 weken tijd. Wanneer dat geaccepteerd is, wordt de auto ook voor de 8K euro gerepareerd en is deze niet economisch total loss.
Succes gewenst. Ik lees graag wat je vorderingen zijn, want dit kan ons allemaal overkomen.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Je bent verzekerd om "schadeloos gesteld" te worden, niet meer en niet minder, als dat betekend dat men nu meer uit moet gaan keren dan jij betaald hebt is dat een simpele realiteit, jouw verzekeringspremie is tenslotte wel gerelateerd aan de oorspronkelijke cataloguswaarde, niet aan wat je ervoor betaald hebt.
Volvo for life
plim
4th Gear member

Ik lees in mijn polisvoorwaarden (Reaal) de volgende zinssnede:

Bij verlies van het motorrijtuig vergoedt de verzekeraar de waarde onmiddellijk vóór het ontstaan van de schade.

Daarna lees ik:
4. Vergoeding volgens nieuwwaarde
Deze bepaling geldt niet voor lease-, les-, vracht- en bestelauto’s; ook dan niet indien de bestelauto voor particuliere doeleinden wordt gebruikt. Deze bepaling geldt ook niet voor motorrijtuigen met een cataloguswaarde van € 50.000,- (inclusief BPM/BTW) of hoger en voor schade die ontstaat na een periode van 3 jaar na afgifte van het eerste kentekenbewijs.
Indien het verzekerde motorrijtuig een personenauto betreft, die bij afgifte van het Nederlands kentekenbewijs nieuw is geweest, geldt het volgende:
4.1
indien de schade binnen een periode van 12 maanden na afgifte van het kentekenbewijs ontstaat, wordt de waarde van het motorrijtuig vóór het ontstaan van de schade vastgesteld op de dan geldende nieuwwaarde. Wanneer een motorrijtuig op het moment van de schade nog geen 20.000 km heeft gereden en een ouderdom heeft van minder dan 1 jaar, zullen boven de nieuwwaarde eveneens de in de handel gebruikelijke afleveringskosten, met uitzondering van een tectylbehandeling, worden vergoed;
4.2
ontstaat de schade na het verstrijken van deze periode van
12 maanden, dan wordt vanaf de 13e maand de nieuwwaarde op het moment van de schade per maand verminderd met 1,5% over de eerste € 12.500,- en met 2% over het meerdere. Gedeelten van een maand gelden als volle maand;
4.3
indien de reparatiekosten meer bedragen dan 2/3 van de nieuw-
waarde minus afschrijving van het motorrijtuig, kan de verzekeringnemer aanspraak maken op vergoeding op basis van totaal verlies.
De op deze wijze vastgestelde schadevergoeding wordt uitgekeerd, ook indien het verzekerd bedrag wordt overschreden;

Gezien het feit dat de auto zeker niet nieuw is geweest (ouder dan 3 jaar), zal het eerste van toepassing zijn en heeft de direkte waarde van de auto net voor de crash de doorslag.

In mijn ogen dus minimaal de 15K die op de factuur van 4 weken ervoor stond. Er wordt nergens meer gesproken over "schadeloos" stellen zoals dat door jullie wordt bedoeld. Maar die 15 K moet je minimaal terug kunnen krijgen !

Vergeet niet dat in de prijzen die je zelf nu op internet vind, ook de marges van de dealers zitten. Dat heeft niets met de dagwaarde te maken!

Nu zijn dit de voorwaarden van Reaal, dus je moet eens goed uitzoeken wat er precies staat in jouw voorwaarden.

Ben benieuwd wat er uit komt.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Kay01
2nd Gear member

De voorwaarden zullen min of meer hetzelfde zijn.

In de prijzen zit inderdaad de marges.
Maar als ik een vergelijkbaar auto wil kopen, ben ik toch aangewezen op deze prijzen inclusief de marges.
IkeV70
5th Gear member

Het punt is dat je niet verzekerd bent voor vervangingswaarde, maar voor dagwaarde.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”