Afgelopen weekend de auto nog wat bij gewerkt om 'm klaar te maken voor de APK:
Omdat de nieuwe velgen bij maximale stuuruitslag aanliepen aan de binnenkant van de wielkast de uitslagbegrenzers die ik vorig jaar geplaatst heb omgedraaid (waren al aardig aan het slijten) en een extra ringetje er achter geplaatst. In totaal zitten er nu al drie ringetjes achter. Hij liep hierna nog steeds heel licht aan, maar aangezien het stuur nog scheef stond nadat laatst de binnenste stuurkogels vervangen waren meteen ook maar de auto daarna netjes laten uitlijnen:
Kunnen we ook gewoon weer rechtdoor rijden zonder het stuur continu in een hoek van 20 graden te hebben staan
Daarna niks direct gemerkt dat de wielen nog aanliepen, dus de volgende dag ook maar door met de APK. Appeltje eitje zou je denken, maar helaas, dat was te optimistisch gedacht. De keurmeester van de dealer was net terug van zijn bijscholingscursus, dus lette erg goed op. Oeps. Afkeur dus, en wel op de volgende punten:
Zoals je een stuk terug kunt lezen heb ik begin vorig jaar de koplampen vervangen door originele Volvo 2005 xenon koplampen en die netjes met een verloopkabel aangesloten. Vorig jaar geen vuiltje aan de lucht, toen vonden ze het allemaal prima, maar dit jaar niet. Niet omdat er iets niet goed zou zijn aan de lampen (want dat mag volgens de APK regels voor een auto van vóór 2007 ingebouwd worden achteraf), maar vanwege de hoogteafstelling. Deze is namelijk na de ingreep precies andersom geworden: als je het wieltje naast het stuur omlaag draait gaan de lampen juist omhoog. Ook dat was nog geen reden tot APK afkeur, maar waar wel over werd gevallen was het feit dat de schaalverdeling naast het knopje dan verkeerd was! Dus daar wordt maar even een stickertje overheen geplakt voor de herkeuring, dan was het geen probleem meer... Dus..
Maar we waren er nog niet, verder waren ook de knipperlichten in de zijschermen niet oranje genoeg meer:
Ja inderdaad, nu je het zegt, deze beginnen een beetje te bladderen, dus daar ook maar twee nieuwe in gedraaid. En ja, het oranje licht is inderdaad iets minder wit en iets donkerder geworden.
Het volgende punt: de mistlamp zat aan de verkeerde kant aan de achterkant. Oh ja, shoot, vorig jaar bij Rima een setje achterlichten gekocht, bleken dat bij thuiskomst UK modellen te zijn, en inderdaad, het mistlicht zat rechts. Toen even snel online gekeken en niet direct iets kunnen vinden dat dat een probleem zou zijn, maar blijkbaar is het toch verplicht om bij één mistachterlicht het licht links van het midden van de auto te hebben zitten.
Nu zit er op de plek waar het mistlicht zou horen te zitten een mooi glimmend bolletje in de behuizing, die moest er dus uit om plaats te maken voor een lampje. Toch nog een keer gebruik kunnen maken van de plasticsnijder die ik een tijdje terug gekocht had, en binnen no-time was die verwijderd, het gat een beetje bijgeschaafd en klaar voor verlichting. Gelukkig zijn de armaturen die in de lampen zitten gewoon het spiegelbeeld van elkaar, dus links en rechts verwisseld en alles deed het weer zoals verwacht.
Daarna ook het uitgesneden bolletje op de armatuur van de andere kant geplaatst om dat gat weer netjes af te dichten. Eerst met superlijm geprobeerd, maar uiteindelijk ook met de plasticsnijder met elkaar versmolten.
En als laatste klap op de vuurpijl: de banden liepen dus nog steeds (heel licht) aan bij het insturen. Oeps. Nog meer ringetjes er achter zetten wordt ook een beetje onnozel en komt de stevigheid vast ook niet ten goede. En ik heb al de dikste begrenzers er op zitten volgens VIDA.
Blijkt dus dat er NOG dikkere varianten zijn:
Artikelnummer 31200948, deflection limiters. Als je op het Internet gaat zoeken vind bijna niks over dit model. Maar ze zijn in ieder geval een stuk dikker dan de zwarte. Dus die gaan we er morgen als het weer mee werkt maar onder zetten. Eens kijken of daar ook nog ringetjes bij nodig zullen zijn...