Pagina 5 van 9
Geplaatst: 27.09.2007 - 21:18
door Menk
Ik heb een C5 2.0 16v exclusive gehad, met caravan naar Zweden, kwamen de camping niet meer af, spinnende voorwielen.
Na een tijdje een V50 gekocht T5 AWD, de T5 van de V50 is van een nieuwere generatie en geeft al vanaf 1500 tpm koppel af.
We hebben geen caravan meer maar een vouwwagen die beladen ongeveer 700 kg weegt. Desalniettemin de awd is geweldig, van de zomer op een steile helling gewoon de vouwwagen omhoog getrokken en iedereen stond er naar te kijken van wow.
Een geartronic was mooi geweest want de koppeling heeft wel wat moeite gehad met de steile helling, het manouvreren gaf wel wat problemen, wat een oververhitte stinkende koppeling tot gevolg heeft gehad, waar ik nu geen problemen meer mee heb. Een automaat was ws ook oververhit geraakt. Ik ben toen vol gas opgetrokken en heb de koppeling niet meer laten slippen maar zeer snel laten opkomen, vandaar iedereen die wow zei omdat het er spectaculair uitzag.
Succes met de keuze een V70 is wel lekker ruim!
Geplaatst: 27.09.2007 - 21:18
door Menk
Verbruik tussen c5 en v50 t5 awd is vergelijkbaar als je het mij vraagt, 1 op 10 a 1 op11.
Geplaatst: 01.10.2007 - 11:29
door pch
Jan W schreef:
Overigens: een T5 is in Nederland altijd uitgerust met een 'dynamic' chassis en daar hoort de automatische niveauregeling bij.
Doorzakken als gevolg van zware belading of een zware caravan aan de haak is dan ook een onbekend woord....
Greetz,
JanW
JanW, weet je heel zeker dat een T5 uit NL altijd automatische niveauregeling heeft? Ik had nl. vorige week contact met een Volvo-dealer die een T5 verkocht maar die had geen nivomats! Hoe zit dat dan precies? Of kun je ook nog T5'en hebben zonder dynamic chassis?
Ik zit nog steeds erg te twijfelen tussen:
-2.4T of T5
-automaat of handgeschakeld
-wel of geen nivomats
1) Ik denk dat het het verstandigst is omn een 2.4T te kopen voor caravantrekken, maar bijna geeneen heeft dan de nivomats!
2) automaat vind ik veel lekkerder rijden! Maar ben nog een beetje huiverig voor de combinatie met een caravan, maar nu zie ik ook T5'en met "geartronic": dit is natuurlijk beter i.c.m. een caravan?
3) Ik begin ook steeds meer te twijfelen of ik novomats echt nodig heb: caravan weegt 960 en mag max. beladen 1230 wegen, echter zo zwaar beladen we hem nooit! Gaat natuurlijk wel nog 1 koelbox in de achterbak samen met 1 tafel, 1 picknick tafel-set en 2 alu stoelen. Ik denk wel eens dat dat best kan meevallen en dat we als we de juiste auto hebben gevonden zonder nivomats dit er later altijd nog onder kunnen zetten als het echt niet gaat.
Gr. Paul.
Geplaatst: 01.10.2007 - 13:08
door Oceanracer
Punt 3: Of er nou een vouwwagen van 600 kilo achter hangt of een zware Tabbert tandemasser van 1850 kilogram, de maximale kogeldruk is en blijft 75 kilo. De rest van de aanhanger hangt (in elk geval qua gewicht) op de eigen as(sen). Het totaalgewicht van de aanhanger is derhalve niet van invloed op het inzakken van de achterkant van de wagen. Door de grote oversteek van de trekhaak t.o.v. de achteras zal deze echter bij een V70 dieper inzakken dan bijvoorbeeld bij een S60. Als er niemand op de achterbank meegaat en alleen de koelbox met wat stoeltjes en een campingtafel achterin liggen, dan is Nivomat overbodig. Evenals een turbomotor trouwens, maar dat had ik eerder al aangegeven en geldt dan weer voor punt 1. Verder (voor punt 2) zijn de automatische versnellingsbakken minder duurzaam als de handbakken.
Beetje rare volgorde van gemaakt, maar zal niet minder duidelijk zijn denk ik.
Geplaatst: 01.10.2007 - 13:43
door pch
Oceanracer schreef:Punt 3: Of er nou een vouwwagen van 600 kilo achter hangt of een zware Tabbert tandemasser van 1850 kilogram, de maximale kogeldruk is en blijft 75 kilo. De rest van de aanhanger hangt (in elk geval qua gewicht) op de eigen as(sen). Het totaalgewicht van de aanhanger is derhalve niet van invloed op het inzakken van de achterkant van de wagen. Door de grote oversteek van de trekhaak t.o.v. de achteras zal deze echter bij een V70 dieper inzakken dan bijvoorbeeld bij een S60. Als er niemand op de achterbank meegaat en alleen de koelbox met wat stoeltjes en een campingtafel achterin liggen, dan is Nivomat overbodig.
OK, maar de kogeldruk zal je wel rond de 75 kg moeten houden neem ik aan? Niet proberen richting 50 kg te doen om het dan zonder nivomats af te kunnen? We hebben overigens nog 2 kinderen te vervoeren: 1 van 7 en 1 van 8. Al met al klinkt het dus toch wel als moet je nivomats hebben met een caravan...
Oceanracer schreef:
Evenals een turbomotor trouwens, maar dat had ik eerder al aangegeven en geldt dan weer voor punt 1.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een Volvo V70 zonder turbo (dus de 140 en 170 pk) het veel beter dan onze C5 gaan doen: als ik het op caravantrekker.nl invul komen er nl. ook dezelfde waarden uit als met onze C5! Als ik een 2.4T of T5 invul zijn de waarden zo goed als maximaal (max aantal sterren dus!!!)...
Oceanracer schreef:
Verder (voor punt 2) zijn de automatische versnellingsbakken minder duurzaam als de handbakken.
Dacht zelf al dat een automaat het met een caravan zwaarder te verduren heeft, maar dacht dit nog te kunnen tackelen met een "geartronic"...
Maar goed, even samenvattend moet het dus wat mij betreft toch een turbo worden met nivomats, en handgeschakeld of geartronic en de kleur liefst zilvermetallic of nautic blue metallic. En graag met een dakspoiler...
Dat is er op dit moment dus niet helaas... (bij een Volvo dealer!)
Gr. Paul.
Geplaatst: 01.10.2007 - 14:29
door V480-S60
Hey pch,
Heb je deze vraag ook al niet op het caravanforum gesteld? Komt me namelijk bekend voor
Caravantrekker geeft een vertekend beeld van de 140 pk V70 t.o.v. de C5.
In de praktijk is de V70 gewoon beter. (kan ik uit ervaring van vrienden vertellen) Die gewoon met een 140 pk V70, 1300 kg trekken
De 170 pk trekt het al helemaal goed.
En de 2.4T is natuurlijk superieur goed.
Caravantrekker is een hulpmiddel. Geen wet van meden en perzen.
Nivomats is aan te bevelen maar bij 75 kg kogeldruk en 2 kinderen van ongeveer 40 kg is dat nog niet echt nodig.
Ik heb zelf een S60 D5 met een 950 kg caravan erachter. Hou de kogeldruk op circa 65 kg en heb afgelopen vakantie ongeveer 250 kg (alcohol houdende drank naar Zweden) achterin gehad en geen problemen met doorzakken gehad. (Geen nivomats)
Ohw ja, ik heb ook nog een Volvo 480 van 1060 kg en 109 pk Zonder nivomats. Als ik deze auto op caravantrekker in zou vullen met mijn caravan krijg ik ook maar 2,5 tot 3 groene sterren. Maar ik ben er zonder enige problemen mee naar Zuid Frankrijk gereden. Kon op de Autoroute gewoon 110 meerijden en met terugschakelen naar z'n 4 gewoon met 95 de 4,5 procent hellingen op.
Geplaatst: 01.10.2007 - 14:32
door V480-S60
Ohw ja, bij 1200 tot 1300 kg inderdaad altijd die 75 kg kogeldruk (maximaal bij VOLVO) aanhouden.
Geplaatst: 01.10.2007 - 14:56
door pch
V480-S60 schreef:Hey pch,
Heb je deze vraag ook al niet op het caravanforum gesteld? Komt me namelijk bekend voor
nee
Caravantrekker geeft een vertekend beeld van de 140 pk V70 t.o.v. de C5.
Oo
In de praktijk is de V70 gewoon beter. (kan ik uit ervaring van vrienden vertellen) Die gewoon met een 140 pk V70, 1300 kg trekken
De 170 pk trekt het al helemaal goed.
komt dat o.a. doorde meer pk's en andere schakelmomenten?
En de 2.4T is natuurlijk superieur goed.
Kijk, dat moeten we hebben!
Caravantrekker is een hulpmiddel. Geen wet van meden en perzen.
Dat snap ik natuurlijk...
Nivomats is aan te bevelen maar bij 75 kg kogeldruk en 2 kinderen van ongeveer 40 kg is dat nog niet echt nodig.
OK, nuttige info!
Gr. Paul.
Geplaatst: 01.10.2007 - 21:20
door Rob2u
Zoals al reeds eerder gezegd hoef je je koop niet te laten afhangen van Nivomats, ze zijn altijd simpel achteraf te monteren.....
Nou nog de keuze tussen de 2.4T, T5, automaat of handbak.....

Geplaatst: 02.10.2007 - 09:16
door pch
Rob2u schreef:Zoals al reeds eerder gezegd hoef je je koop niet te laten afhangen van Nivomats, ze zijn altijd simpel achteraf te monteren.....
Nou nog de keuze tussen de 2.4T, T5,
automaat of handbak.....

En "geartronic"?
Gr. Paul.
Geplaatst: 02.10.2007 - 18:11
door pch
Ik heb mijn oog nu laten vallen op een Volvo V70 in de kleur die we willen, dakspoiler (wat ik wil!

), niveauregeling, handgeschakeld, lederen bekleding, etc. Kortom alles wat we willen!
De auto heeft ook RTI, als het er niet op had gezeten had dat niet uitgemaakt, we hebben het nu ook en gebruiken het zelden, maar is er met zo'n RTI systeem van Volvo dat natuurlijk al wat ouder is, nog iets te "updaten" zodat het weer uptodate is anno 2007? B.v. in de vorm van aan te schaffen recentere navigatie cd-roms? En wat kosten die?
Gr. Paul.
Geplaatst: 02.10.2007 - 18:58
door Oceanracer
Wat voor motor heeft je nieuwe oogappel nu?
Geplaatst: 02.10.2007 - 19:27
door Swedish_90
pch schreef:Ik heb mijn oog nu laten vallen op een Volvo V70 in de kleur die we willen, dakspoiler (wat ik wil!

), niveauregeling, handgeschakeld, lederen bekleding, etc. Kortom alles wat we willen!
De auto heeft ook RTI, als het er niet op had gezeten had dat niet uitgemaakt, we hebben het nu ook en gebruiken het zelden, maar is er met zo'n RTI systeem van Volvo dat natuurlijk al wat ouder is, nog iets te "updaten" zodat het weer uptodate is anno 2007? B.v. in de vorm van aan te schaffen recentere navigatie cd-roms? En wat kosten die?
Gr. Paul.
Heeft de RTI een breedbeeldscherm (DVD), of een vierkant (CD) scherm? CD's zijn nog geen probleem; je kunt ze nog gewoon bij de dealer krijgen. DVD's zijn natuurlijk ook gewoon verkijgen. Tip: die updates zijn schreeuwend duur, probeer ze erbij in te onderhandelen.
Geplaatst: 02.10.2007 - 19:44
door pch
Oceanracer schreef:Wat voor motor heeft je nieuwe oogappel nu?
O ja, even vergeten te vermelden: 2.4T
Gr. Paul.
Geplaatst: 02.10.2007 - 19:47
door pch
Swedish_90 schreef:
Heeft de RTI een breedbeeldscherm (DVD), of een vierkant (CD) scherm? CD's zijn nog geen probleem; je kunt ze nog gewoon bij de dealer krijgen. DVD's zijn natuurlijk ook gewoon verkijgen. Tip: die updates zijn schreeuwend duur, probeer ze erbij in te onderhandelen.
Weet ik niet, het is zo'n scherm wat bovenop het dashboard automatisch naar boven komt en dus af-fabriek is ingebouwd en origineel Volvo is. Kan dat dan nog breedbeeld 16/9 zijn, of is dat gewoon 4/3 en dus cd's?
Wat is duur?
Gr. Paul.
Geplaatst: 02.10.2007 - 19:53
door Swedish_90
pch schreef:Swedish_90 schreef:
Heeft de RTI een breedbeeldscherm (DVD), of een vierkant (CD) scherm? CD's zijn nog geen probleem; je kunt ze nog gewoon bij de dealer krijgen. DVD's zijn natuurlijk ook gewoon verkijgen. Tip: die updates zijn schreeuwend duur, probeer ze erbij in te onderhandelen.
Weet ik niet, het is zo'n scherm wat bovenop het dashboard automatisch naar boven komt en dus af-fabriek is ingebouwd en origineel Volvo is. Kan dat dan nog breedbeeld 16/9 zijn, of is dat gewoon 4/3 en dus cd's?
Wat is duur?
Gr. Paul.
Hangt een beetje af van het bouwjaar van de Volvo. Het DVD-systeem is ingevoed midden 2002, als modeljaar 2003. Duur is rond de € 250-350 (exacte prijs weet ik zo niet).
Geplaatst: 02.10.2007 - 19:59
door pch
Swedish_90 schreef:
Hangt een beetje af van het bouwjaar van de Volvo. Het DVD-systeem is ingevoed midden 2002, als modeljaar 2003. Duur is rond de € 250-350 (exacte prijs weet ik zo niet).
Bouwjaar is 2001, dus zal de cd-rom versie zijn en als ik beter kijk op de foto van het schermpje is het ook geen breedbeeld.
Wat kost een 2007 cd-rom voor een Volvo RTI-systeem modeljaar 2001?
Gr. Paul.
Geplaatst: 02.10.2007 - 20:20
door rene1969
volgens mij is de laaste cd van 2006, als je een bepaalde cd nodig hebt moet je maar even een PM sturen want dan brand ik wel een copietje
Geplaatst: 02.10.2007 - 20:30
door pch
rene1969 schreef:volgens mij is de laaste cd van 2006, als je een bepaalde cd nodig hebt moet je maar even een PM sturen want dan brand ik wel een copietje
Ga ik doen als het zover is, dank je voor je aanbod!
Gr. Paul.
Geplaatst: 05.10.2007 - 19:04
door pch
Wat kosten een beetje leuke velgen voor een V70 2.4T?
Liefst 2e hands! Ik heb nu nl. eentje op het oog die perfekt is, op de wielen na: stalen velgen met wieldoppen!
Gr. Paul.