ferdy schreef:hallo bart ik dacht ook dat een K nokkenas meer koppel onderin zou geven. Dit is echter niet waar, de nokkenas heeft een bereik van 3000 ~ 5800 toeren. Maar beter lopen dan je eerst had zal het zeker!
Ik heb eeb K - as in een enigzins verbeterd carburateur blok. Vanaf ongeveer 3350/3400 (hangt van het weer af) trek ie door tot ie in ademnood komt. Maar dam wel zonder haperen.
Een K-as is voor de hogere toeren, inmiddels, jaar of 10, zijn er nokkenassen verkrijgbaar die voorheen niet geproduceerd kinden worden, de moderne techniek heeft de door ons gebruikte oude ingehaald...
Aanpassingen zijn aan mijn blok zijn :
Weber valstroom met verwarmt (koelwater) spruitsuk
spruitstuk gepolijst (beter bij hogere toeren, minder bij lagere toeren
K&N filtertje
grotere kleppen
kop ge-flowed
Vliegwiel iets lichter
alle draaiende delen als geheel uitgebalanceert (en dat merk je!)
Elektronische ontsteking (in 13 jr niet naar omgekeken)
carterventilatie niet aan zuigen (alleen schone lucht en brandstof)
Simons 4-1 uitlaatspruitstuk, beter voor hoge toeren, minder voor lage. In combinatie met een Simons systeem waarvan de 1e demper vervangen is door een vlamdemper. (mijn nieuwe spruitstuk wordt 4-2-1, iets langer, betere doorstroming door minder verstoring van de gas-flow, plus inpakken met uitlaatwrap, (de gecoate uitvoering!!) Hete uitlaatgassen, ofwel het niet direct na de kop geforceerd afkoelen versnelt de gas-flow waardoor direct vermogen behouden blijft.
Dit soort grappen in combinatie met een turbo of compressor leveren nog meer "gratis" PK's op.