ondertussen al weer een jaartje geleden dat ik wat van me laat horen :oops: ,dat wil niet zeggen dat mij b20 turbo project een stille dood is gestorven in tegendeel.
ik ben er nog bijna wekelijks mee bezig,de carburatuur heeft plaats gemaakt voor een gasklep van een b21et met een gasmengstuk dus alleen nog op lpg rijden.
ook een intercooler gekocht,eerst een van een vw golf maar die bleek toch te klein dus nu een grotere,dit werkt vantasties.
een blik omder de motorkap
en nog een.
ook nog wat ander werk aan de volvo.
veel roest,het begon met een klein plekje effe kloppen en kleine plekjes worden groot en groter.......
de b20 loopt nu goed hij pakt mooi op en power zat,ik wil nog altijd een keer op de rollerbank,maar dat komt wel.
ik heb nog wel een paar dingen op het verlanglijsje o.a een andere versnellingsbak,nieuwe schokbrekers een olie druk en temp meter.
er moet wat te wensen overblijven
Geplaatst: 09.09.2009 - 20:02
door V480-S60
Zorg eerst dan maar eens dat de carrosserie in orde komt.
Dat is echt APK afkeur als ik dat zo zie.
Geplaatst: 09.09.2009 - 20:09
door oudevolvo
Gaaf werk!
Wat voor bak zit je aan te denken? Een M46 met overdrive?
Of zelfs niet volvo?
Geplaatst: 10.09.2009 - 18:26
door Grijze144
Mooi gedaan allemaal (hoe hard gaat-ie?). Op een van die foto's staat je remvloeistof een beetje laag, en oogt wat bruinig ook.
Geplaatst: 10.09.2009 - 18:44
door 142-er
Netjes! Ik denk dat het heel veel pas en meetwerk was
Geplaatst: 12.09.2009 - 19:03
door ferdy
V480-S60 schreef:Zorg eerst dan maar eens dat de carrosserie in orde komt.
Dat is echt APK afkeur als ik dat zo zie.
Als je dagelijks rijdt in je klassieke volvo komt de carrosserie nooit af, er ontstaat altijd wel ergens roest. Beter besteed je je tijd aan leuk dingen zoals hij nu doet
Geplaatst: 12.09.2009 - 21:35
door bart1111111112
ik heb een m46 bak liggen dus die moet er nog een keer onder.
zoek nog een aandrijfas,een verdraaid koppelingshuis,koppelingsplaten,kilometertellerkabel lang,en het belangrijkste...... tijd
hoe hard hij gaat......? 1x 150 kmh gereden,maar dat rijd niet fijn.
het gaat me er meer om hoelang het duurd voor dat je 150 rijd .
de remvloeistof is ondertussen weer op nivo. (goed gezien!!)
Zorg eerst dan maar eens dat de carrosserie in orde komt.
Dat is echt APK afkeur als ik dat zo zie.
Als je dagelijks rijdt in je klassieke volvo komt de carrosserie nooit af, er ontstaat altijd wel ergens roest. Beter besteed je je tijd aan leuk dingen zoals hij nu doet
ik probeer het een beetje bij te houden,maar ervaring leerd dat je er vaak te laat bij bent,de roest komt 9 van de 10 keer van binnen naar buiten.
als je het zien aan de buiten kant is het vaak al een gat .
Geplaatst: 13.09.2009 - 11:32
door Jambon
ferdy schreef:hallo bart ik dacht ook dat een K nokkenas meer koppel onderin zou geven. Dit is echter niet waar, de nokkenas heeft een bereik van 3000 ~ 5800 toeren. Maar beter lopen dan je eerst had zal het zeker!
Ik heb eeb K - as in een enigzins verbeterd carburateur blok. Vanaf ongeveer 3350/3400 (hangt van het weer af) trek ie door tot ie in ademnood komt. Maar dam wel zonder haperen.
Een K-as is voor de hogere toeren, inmiddels, jaar of 10, zijn er nokkenassen verkrijgbaar die voorheen niet geproduceerd kinden worden, de moderne techniek heeft de door ons gebruikte oude ingehaald...
Aanpassingen zijn aan mijn blok zijn :
Weber valstroom met verwarmt (koelwater) spruitsuk
spruitstuk gepolijst (beter bij hogere toeren, minder bij lagere toeren
K&N filtertje
grotere kleppen
kop ge-flowed
Vliegwiel iets lichter
alle draaiende delen als geheel uitgebalanceert (en dat merk je!)
Elektronische ontsteking (in 13 jr niet naar omgekeken)
carterventilatie niet aan zuigen (alleen schone lucht en brandstof)
Simons 4-1 uitlaatspruitstuk, beter voor hoge toeren, minder voor lage. In combinatie met een Simons systeem waarvan de 1e demper vervangen is door een vlamdemper. (mijn nieuwe spruitstuk wordt 4-2-1, iets langer, betere doorstroming door minder verstoring van de gas-flow, plus inpakken met uitlaatwrap, (de gecoate uitvoering!!) Hete uitlaatgassen, ofwel het niet direct na de kop geforceerd afkoelen versnelt de gas-flow waardoor direct vermogen behouden blijft.
Dit soort grappen in combinatie met een turbo of compressor leveren nog meer "gratis" PK's op.
Geplaatst: 01.10.2009 - 13:44
door B-lennium
Hoe denk de APK man over je motor?
ergens heb ik gelezen dat je niet meer al 140% van je originele vermogen mag hebben, anders herkeuren bij de RDW
Geplaatst: 01.10.2009 - 16:38
door jos245
B-lennium schreef:Hoe denk de APK man over je motor?
ergens heb ik gelezen dat je niet meer al 140% van je originele vermogen mag hebben, anders herkeuren bij de RDW
Ik denk dat dat geen APK keuringspunt is, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ook meteen legaal is.
Geplaatst: 01.10.2009 - 18:28
door bart1111111112
ik weet niet hoeveel pks er zijn,zal wel meevallen :roll: ik gaan meer voor de koppel.
wel leuk om een keer te laten meten,maar nog geen adres in de buurt gevonden waar ik het kan laten doen.
weer een noodzakelijke verbetering.
na een stoplicht sprintje alle 2 de motorsteunen in 2en :8: .
de nieuwe zijn voor een b30 dus effe stugger en sterker,blijft het wel heel.
hoop ik
Geplaatst: 01.10.2009 - 22:13
door v164
bart1111111112 schreef:
de nieuwe zijn voor een b30 dus effe stugger en sterker,blijft het wel heel.
hoop ik
ehm ook die scheuren, tenminste de mijne wel agv een teveel aan rotondes
Geplaatst: 01.10.2009 - 23:22
door B-lennium
dit is ook een leuke oplossing, van wat achterwiel ophanging onderdelen is wel wat in elkaar te lassen.
of een 3e motor bevestiging
gaat mijn B30 ook nodig hebben (hoop ik ! )
Geplaatst: 12.10.2009 - 15:44
door bart1111111112
gisteren even een filmpie gemaakt van de volvo 142T in het wild.
wat een derde motorsteun betreft,ik dacht het van een schokbreker te maken dan heb de motor nog een beetje ruimte om te heen en weren.
als het klaar is post ik wel een paar fototjes.
Geplaatst: 12.10.2009 - 23:47
door hesened
Leuk filmpje... Ik hoor een gans telkens als je je gas los laat :BIG:
Heb je ook iets aan de wegligging gedaan?? Het lijkt me met zo veel power op de achterwielen dat het behoorlijk werken is om hem in het goede spoor te houden..
Geplaatst: 14.10.2009 - 23:24
door bart1111111112
aan de wegliggen is nog niet veel gedaan....zeg maar niets :roll:
er is wel veel power (koppel)maar bij de 4750 rpm kan de verdamper het niet meer aan ( is ook in het filmpie te zien),de necam verdamper dampt goed tot +-135 pk.
ik zoek nog een betere...iemand goede ideen of revaringen?
Geplaatst: 15.10.2009 - 00:13
door jos245
Necam mengstuk werkt alleen in combinatie met een Necam verdamper heb ik me laten vertellen,dus een ander merk verdamper zal een probleem worden denk ik.
Geplaatst: 20.10.2009 - 00:12
door B-lennium
dat lijkt me raar, een mengstuk is gewoon een dom stuk aluminium, je zult je nieuwe verdamper wel op nieuw moeten afstellen.
Geplaatst: 20.10.2009 - 10:09
door ferdy
Probeer inderdaad eens een OMVL R90E verdamper
Geplaatst: 08.11.2009 - 21:36
door ferdy
Bart zou je me nog kunnen helpen aan het T stukje en de leiding?