Pagina 5 van 8
Geplaatst: 21.11.2010 - 12:08
door Thijs
Wat Derre heeft gezien heb ik ook gezien. Op de vermogensbakk hadden de auto met een turbo en de gti wel degelijk een vermogenswinst met de superbenzines tov de gewone benzines. Een derde, gewoon een 1.6 16V had dit nauwelijks. Wat ze er bij Top Gear mee hebben laten zien dat het in de "PK monsters" zeker wel toe doet of je een speciale brandstof in gooit.
Geplaatst: 21.11.2010 - 12:29
door Iroll
Hier staat de test van 5th gear met Shell Optimax (in NL V-power), BP Ultimate en een supermarkt benzine. De Impreza bijv. blijkt op Optimax maar liefst 25nm meer koppel te leveren in vergelijking met de supermarkt benzine.
Er staat ook een heel leerzaam testje over power booster (benzine additieven) die extra vermogen beloven zoals STP, Wynn en dergelijke. Ze blijken juist 2% tot 6% minder topvermogen te leveren!
Geplaatst: 21.11.2010 - 16:28
door DawnBlueED
Zijn deze betere prestaties bij benzine motoren niet geheel toe te schrijven aan het hogere octaangetal van de 'premium' brandstoffen?
Bij een hoger octaangetal kan er iets later ontstoken worden zonder dat er pingelen optreed.
Geplaatst: 21.11.2010 - 16:50
door DawnBlueED
Dat zou dan ook verklaren waarom het verschil eerder merkbaar is bij drukgevulde motoren. Daar is de absolute compressie immers hoger.
Hoge compressie leid sneller tot pingelen, leerde ik al bij het opvoeren van mijn bromfiets 40 jaar geleden

En dan moet je meer voorontsteken om de boel weer lekker te laten lopen.
Voorwaarde lijkt mij dan wel het het motormanagement systeem in staat is een en ander bij te regelen.
Geplaatst: 21.11.2010 - 18:34
door Thijs
Zijn deze betere prestaties bij benzine motoren niet geheel toe te schrijven aan het hogere octaangetal van de 'premium' brandstoffen?
Dan zou de 1.6 16V ook een vermogenswinst moeten laten zien, en dat is niet zo...
Geplaatst: 21.11.2010 - 18:51
door DawnBlueED
Die 1.6 16V had geen drukvulling schreef je boven toch?
Als op het ideale ontstekingstijdstip nog geen zelfontbranding heeft plaatsgevonden heeft verdere verhoging van de klopvastheid geen zin meer lijkt mij.
Ik lees trouwens net op Wikipedia dat moderne benzinemotoren een 'klopsensor' hebben. Deze stuurt informatie over ongewenste zelfontbranding naar het motormanagement, welk dan ingrijpt.
Geplaatst: 21.11.2010 - 20:05
door FFF
Volgens mij is het puur octaangehalte wat het verschil kan maken. In duitsland tankte ik weleens brandstof met octaan 100, en dat ervaarde ik echt als duidelijk beter.
Geplaatst: 21.11.2010 - 23:25
door Ramon&Ramon
Volgens het nederlandse tv progamma Radar is het allemaal nep die Premium,Ultimate enz enz..
Geplaatst: 22.11.2010 - 13:06
door Iroll
Hoge compressie leid sneller tot pingelen, leerde ik al bij het opvoeren van mijn bromfiets 40 jaar geleden En dan moet je meer voorontsteken om de boel weer lekker te laten lopen.
Als je motor pingelt moet juist het ontstekingstijdstip VERLAAT worden. Pingelen ontstaat nl als de benzine te vroeg ontbrand. Een pingelsensor detecteerd dat en verlaat daarom het ontstekingstijdstip met een paar graden.
Geplaatst: 22.11.2010 - 13:25
door DawnBlueED
Je zal best gelijk hebben maar de logica ervan ontgaat mij. Het klinkt als het aansteken van een brandend huis.
Ik heb altijd begrepen dat als je een mengsel gecontroleerd wil laten verbranden je het moet ontsteken voordat het vanzelf ontbrand.
Ik begrijp wel dat als je een motor zo vroeg laat ontsteken dat er een aanzienlijke drukopbouw plaats vind voordat de zuiger in het BDP staat er een soortgelijk probleem optreed als met zelfontbranding.
Geplaatst: 22.11.2010 - 13:34
door gsx750r
Iroll schreef:Hoge compressie leid sneller tot pingelen, leerde ik al bij het opvoeren van mijn bromfiets 40 jaar geleden En dan moet je meer voorontsteken om de boel weer lekker te laten lopen.
Als je motor pingelt moet juist het ontstekingstijdstip VERLAAT worden. Pingelen ontstaat nl als de benzine te vroeg ontbrand. Een pingelsensor detecteerd dat en verlaat daarom het ontstekingstijdstip met een paar graden.
Sorry, maar ik denk toch héél zeker te weten dat in het geval van pingelen de ontsteking
VERVROEGD moet worden !!
Je zegt het zelf: Pingelen ontstaat als de benzine te VROEG ontbrandt !
M.a.w. hij
ONTSTEEKT SPONTAAN ZONDER VONK VAN DE BOUGIE en ............... dan ga jij vervolgens de ontsteking op een
LATER tijdstip laten plaatsvinden ? :shock:
Wat valt er dan nog te ontsteken...................???? :roll: :roll:
Als ik het verkeerd zie dan hoor ik graag een uitleg over het verschijnsel pingelen.
Rob
Geplaatst: 22.11.2010 - 13:41
door DawnBlueED
Zo heb ik dat ook altijd begrepen.
Geplaatst: 22.11.2010 - 14:21
door sven-
Leuk dat jullie het zo begrepen hebben, maar het is niet zo. Iroll heeft gelijk. Lees anders eens onderstaande pagina door:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen
Alvast een citaatje:
Bij een injectiemotor met een motormanagementsysteem wordt een klopregeling aangebracht. Deze regeling wordt gestuurd door de klopsensor en de regeleenheid van de motor. Wanneer de klopsensor meet dat er een klop in het proces ontstaat, stuurt deze een elektrisch signaal naar de regeleenheid. Op haar beurt, stuurt de regeleenheid een signaal naar het ontstekingsmechanisme. Hierdoor zal het gasmengsel later ontstoken worden en zal het pingelen verdwijnen.
gsx750r schreef:M.a.w. hij ONTSTEEKT SPONTAAN ZONDER VONK VAN DE BOUGIE
Inderdaad, dat heet
zelfontbranding. Bij een benzine met hoger oktaangetal (hogere klopvastheid) vindt zelfontbranding later plaats.
Geplaatst: 22.11.2010 - 14:28
door DawnBlueED
Ik had dat al gelezen. Het was een "lol wut?" momentje voor mij.
Edit: Nog even een verduidelijking op de regel hierboven. Wikipedia is user content.
Geplaatst: 22.11.2010 - 14:56
door gsx750r
N.a.v. wat ik zelf heb geschreven: "
Wat valt er dan nog te ontsteken????" begon ik toch te twijfelen aan mijn redenering.
En.......inderdaad heeft Iroll gelijk en het het ontstekingstijdstip moet VERLAAT worden.
Immers zelfontbranding is bij een benzinemotor ongewenst en schadelijk voor de motor en als je dus bij zelfontbranding het ontstekingstijdstip gaat vervroegen zodat de ontsteking plaatsvind nèt voor de zelfontbranding is dat nog véél schadelijker voor de motor ! Dat is me nu helemaal duidelijk. (Eerst verstand inschakelen en dan pas gaan praten ! :oops: )
Maar de laatste zin uit het wikipedia artikel begrijp ik weer niet !
sven- schreef:Alvast een citaatje:
Hierdoor zal het gasmengsel later ontstoken worden en zal het pingelen verdwijnen.
Over dat de ontsteking LATER moet plaatsvinden zijn we het eens, maar .............
wèlk gasmengsel er dan nog te ontsteken valt ontgaat me ! Dat gasmengsel was toch al door zelfontbranding ontstoken ?
En door simpelweg de ontsteking op een later tijdstip te laten plaatsvinden zijn de oorzaken die het pingelen veroorzaken toch nog niet weggenomen ?
Hellup !
Rob
Geplaatst: 22.11.2010 - 15:06
door Igoriaan
De keuringsdienst van waarde heeft ook een uitzending gewijd aan deze brandstoffen.
Geplaatst: 22.11.2010 - 15:11
door 945i
Mijn persoonlijke logica denkt dat de regeleenheid meer het inspuitmoment verlaat...
Omdat je met een latere ontsteking idd. niet de te vroege ontbranding van de brandstof voorkomt..
Latere inspuiting in combinatie met misschien iets minder brandstof is volgens mij de remedie.
Dat is mijn gedachte, heb er geen onderbouwde bewijzen voor, maar toch...
Geplaatst: 22.11.2010 - 15:12
door DawnBlueED
Waarom zou het schadelijk zijn om de brandstof gecontroleerd te laten ontsteken voordat een ongecontroleerde ontsteking plaats vind?
Het is juist die ongecontroleerde ontsteking die schadelijk is.
Er gaat wel energie verloren omdat het ontstekingstijdstip niet optimaal is, de motor werkt zichzelf enigszins tegen. Daarom is het verbruik bij brandstof met een hoger octaangetal ook lager. Er kan dan ontstoken worden op een moment wat met 'normale' brandstof niet haalbaar is.
In de 'old days' noemden wij dit 'zuinig afstellen'
Als iemand het tegendeel kan beargumenteren dan hoor ik dit graag. Ik leer nog elke dag en weet zeker niet alles.
Geplaatst: 22.11.2010 - 15:18
door DawnBlueED
945I
Bij een benzinemotor vind de inspuiting toch plaats voordat de inlaatkleppen sluiten en in het spruitstuk, of is dit inmiddels al weer anders?
Geplaatst: 22.11.2010 - 15:32
door 945i
Ik neem aan dat uitlaatklep bedoelt?
Tegenwoordig heb je ook direct ingespoten Inj.
Ik denk als je later brandstof inspuit heeft het minder tijd vroegtijdig te ontbranden.. Aan de andere kant moet je wel de juist vulling krijgen in een bepaalde tijdsspanne natuurlijk... :?