Pagina 5 van 5

Geplaatst: 10.04.2006 - 18:14
door alettesmeekens
waauw vette bak man die cc

en die c30 ook

Geplaatst: 21.05.2006 - 22:23
door drowel
iedereen van de ontwerp afdeling van Volvo oprotten wij hebben zweuds hier! Toffe bak hoor die CC :P

Geplaatst: 20.07.2006 - 23:39
door Pjotr_DJ
zweuds schreef:Of de als cc:
Leuke foto, deze is genomen op schiphol, ergens in april/mei van het jaar 2005

Na een feestje te hebben gehad ben ik op Schiphol afgezet om de bus te pakken.
En geloof het of niet, op die bewuste dag liep met mn lamme kop bijna tegen de c30 op, hij kwam uit een gesloten vrachtwagen begeleid door een volvo ventje dat alleen maar zweeds kon.

Ik moest toch ff kwijt dat ik per toeval als eerst de c30 in het echt heb gezien :D

Geplaatst: 21.07.2006 - 10:45
door bart15
V480-V40 schreef:
Battlecruiser S80 schreef:Die veiligheidssterren worden altijd verdiend met botsingen tegen een star stuk beton.

Als je in werkelijkheid tegen beton botst, hebben de tests gelijk.

Meestal botst men tegen een andere auto. En dan telt de factor massa heel erg mee. Dan kan het dus best zo zijn dat een auto met minder sterren (maar zwaarder) een auto met meer sterren (maar lichter) vermorzelt. De kreukelzone van de lichte auto wordt door de grotere auto opgebruikt. Een Volvo 940/960 zou daarom tegen een Astra wel eens een veel beter figuur kunnen slaan dan een S40 tegen een Astra...

Het kan nóg gecompliceerder: ook het formaat van de auto (en vooral de hoogte én het zwaartepunt) tellen mee.

Daarom zeggen crashtests eigenlijk niet zo heel veel.
Ik zeg nog één keer wat over het gebied van veiligheid bij VOLVO, en dan hou ik er over op. En eigenlijk zijn het een paar vragen?

Zijn jullie wel eens in het testcentrum van VOLVO geweest? Of heb je tenminste wat uitgevoerde crashtests gezien die daar uitgevoerd zijn?
Hebben jullie nooit van de veiligheidsfilosofie van VOLVO gehoord?
Weten jullie hoe VOLVO crashtests uitvoert?
Weet je wat VOLVO met de XC90 gedaan heeft (En wat bijv BMW en zeker de japanse en amerikaanse merken niet bij hun SUV hebben mee laten werken?

De veiligheidsfilosofie van VOLVO gaat wat dat betreft echt verder dan de Euro NCAP die inderdaad alleen maar wagens tegen een betonblok zet.

Daarom durf ik de stelling aan dat ook een kleine VOLVO even veilig is als een grote VOLVO.

En battlecruiser S80 je hebt gelijk als het over bijvoorbeeld Renault gaat, Maar dit gaat, met als uitleg de antwoorden op bovenstaande vragen, niet op voor VOLVO.

En nog even ter verduidelijking. Ik werk niet voor VOLVO en heb ook geen aandelen in VOLVO. Ik hou mijzelf echter goed op de hoogte van VOLVO aangezien ik het merk een warm hart toedraag. Net als ik dat overigens doe voor sommige andere merken, maar die auto's rij ik niet omdat ik nog altijd tevreden ben met mijn VOLVO's.

Ik denk dat battlecruiser beter had kunnen zeggen dat crashtesten van de euro ncap niks voorstellen dan zou het verhaal wel kloppen. Volvo houd volgens mij wel degelijk rekening met dingen als massa en zwaartepunt (bv XC90 ROPS) bij hun crashtests

Ook ben ik het niet eens met de stelling van V480-V40.
Daarom durf ik de stelling aan dat ook een kleine VOLVO even veilig is als een grote VOLVO.
Dat woordje EVEN daar ben ik het niet mee eens. Het kan gewoon niet dat een SUV 2200kg XC90 het wint van een S40 die misschien de helft weegt. Dat gewicht werkt bij een botsing gewoon in je voordeel.

Dat een kleine auto (of kleine Volvo) OOK erg veilig kan zijn dat klopt maar EVEN veilig als een grotere auto met dezelfde waardering (bv allebei 4 sterren notering) daar ben ik het niet mee eens. De auto's zijn bij de EURO NCAP niet voor niks ingedeeld in klasse.

Geplaatst: 21.07.2006 - 11:03
door bart simpson
xc70-fan schreef:ik dnek dat mijn vrouw haar a3 alleen mag inruilen voor een c30. moet wel een golftas inpassen en 5 deurs uitvoering.

maar dat zal wel even duren.
Die Golftas past en de 5 drs komt niet

Geplaatst: 21.07.2006 - 11:04
door V480-S60
Daarom durf ik de stelling aan dat ook een kleine VOLVO even veilig is als een grote VOLVO.
Dat woordje EVEN daar ben ik het niet mee eens. Het kan gewoon niet dat een SUV 2200kg XC90 het wint van een S40 die misschien de helft weegt. Dat gewicht werkt bij een botsing gewoon in je voordeel.

Dat een kleine auto (of kleine Volvo) OOK erg veilig kan zijn dat klopt maar EVEN veilig als een grotere auto met dezelfde waardering (bv allebei 4 sterren notering) daar ben ik het niet mee eens. De auto's zijn bij de EURO NCAP niet voor niks ingedeeld in klasse.
*zucht*
Een kleine VOLVO is echt even veilig als een grote VOLVO. Juist vanwege dat gewichtsverschil heeft VOLVO extra veiligheden ingebouwd in kleinere auto's.
En grotere VOLVO's hebben zaken ingebouwd die juist kleinere auto's beschermen.

nogmaals:
VOLVO denkt niet in NCAP (schijn)veiligheid. en daar gaat jou bewering wel op bart.

Geplaatst: 21.07.2006 - 11:07
door Maurice Pierik
Toevallig werk ik wel in de carrosserie-ontwikkeling (niet specifiek voor Volvo), en veiligheid en crashgedrag is niet zo'n eenvoudig thema.
De stelling dat zwaardere auto's in het voordeel zijn ten opzichte van lichtere auto's is niet zondermeer geldig. Wanneer je tegen een deformeerbaar blok rijdt (star betonblok wordt niet toegepast in euroncap, en is niet zo'n reëel voorbeeld) is een lichte auto juist in het voordeel. Eenvoudigweg omdat er minder bewegende massa moet worden 'stilgezet', hetgeen minder energie vergt, waardoor minder materiaal hoeft te worden vervormd.
Bij side impact is de ingebrachte energie onafhankelijk van het gewicht van de auto, en telt dit voordeel niet. Het is overigens wel zo dat auto's met een korte wilebasis dan juist in het voordeel zijn omdat de bari'`ere een of beide wielen raakt.
Als twee auto's tegen elkaar aanbotsen tellen er zoveel variabelen mee, dat je daar niet veel zinnings over kan zeggen.
Wat betreft Euroncap. Dat is steeds meer een commercieel wapen aan het worden. Op zich levert het wel gemiddeld genomen veiliger auto's op.
Helaas blijkt het wel zo te zijn dat bepaalde automerken (Renault) heel sterk op de Euroncap-eisen construeert.
Volvo heeft altijd gekeken naar overall veiligheidsaspecten, en dat laat zich niet met een paar standaard tests meten. Dat moet je in de realiteit testen.
Dat Renault sterk op euroncap construeert is af te leiden uit het feit dat je op de derde zitrij van de Grand Scénic zowat tegen de achterklep zit. Niemand gaat mij wijsmaken dat bij achteropcrash dit veilig kan zijn. Maar de euroncap kijkt daar ook niet naar!
Tenslotte moet je niet vergeten dat Volvo zowel in Europa als Noord-Amerika auto's verkoopt. Om in beide gebieden te voldoen aan de iesen is niet even gemakkelijk, daar bepaalde wettelijke eisen zowat tegengestelde eisen stellen. En het is niet de bedoeling om 2 verschillende auto's te ontwikkelen. In USA wordt nog steeds gekeken of je zónder gordel om veilig in een auto bent bij een frontaal crash.
Oja, laat je niet wijs maken dat auto's nu zo veilig zijn dat je met snelheden bovende 80km/u veel te vertellen hebt. De energieniveaus liggen in die gevallen dusdanig hoog, dat daar geluk een grotere rol speelt.

Geplaatst: 21.07.2006 - 11:13
door V480-S60
Nog even wat toevoegen aan hetgeen Maurice zegt.
(vooral de laatste twee regels.)

Een auto is zo veilig als zijn bestuurder is.
En idd hoe veilig je auto ook is, een impact van 2x80 km frontaal is veelal dodelijk (ook als je een VOLVO hebt).

Geplaatst: 21.07.2006 - 17:16
door bart15
Natuurlijk is het heel kort door de bocht maar V480-V40 jij beweert dus als je met een S40 een frontale botsing hebt met een vrachtwagen dat je het er even goed vanaf zou brengen met een XC90 :?

Natuurlijk doet Volvo wel veel extra bij kleine auto's om ook deze veilig genoeg te maken maar dat EVEN dat kan ik me nog steeds niet voorstellen.

Geplaatst: 21.07.2006 - 20:37
door V480-S60
bart,
Ja dat beweer ik. Zolang je natuurlijk niet met onzinnige snelheden tegen elkaar botst. (zie vorige post)

Daar komt dat verhaal van Maurice nog bij en natuurlijk de stevige kooiconstructie en kreukelzone van de auto.

Geplaatst: 27.07.2006 - 19:23
door Bottleneck
Wat steekt die saaie A3 toch schril af bij de C30, hulde! Kan niet wachten op het moment dat ik er voor het eerst een op de weg zie :notworthy:

Geplaatst: 27.07.2006 - 21:48
door Maurice Pierik
bart schreef:Natuurlijk is het heel kort door de bocht maar V480-V40 jij beweert dus als je met een S40 een frontale botsing hebt met een vrachtwagen dat je het er even goed vanaf zou brengen met een XC90 :?

Natuurlijk doet Volvo wel veel extra bij kleine auto's om ook deze veilig genoeg te maken maar dat EVEN dat kan ik me nog steeds niet voorstellen.
Het is met een vrachtwagen niet zo zeer de personenauto die 'bepaalt' of je er goed van af komt.
Tegenwoordig wordt bij vrachtwagens streeds meer aandacht besteed aan de zogenaamde 'Front Underrun Protection', hetgeen een soort van laaggeplaatste bumper is. Da's vergelijkbaar met de 'onderbumper' van de XC90.

Daar vrachtwagens vele malen zwaarder zijn dan personenauto's kun je de voorkant niet zo zacht maken. (Vergelijk het met een stootbuffer bij een trein: als deze zo 'zacht' zou zijn als een personenwagenbumperconstructie, dan zou bij geringe snelheid de wagon al beschadigd raken. De stootblokken moeten immers eigen massa*snelheid ^2 kunnen opvangen).

Vandaar dat deze 'onderbumper' puur bedoeld is om de zogenaamde 'compatibiliteit' tussen de diverse voertuigen te bewerkstelligen.

Geplaatst: 28.09.2006 - 14:06
door Paul
op mijn website www.volvosite.nl staat bij News nog meer foto's en dan ook foto's van de C30 van binnen!

Geplaatst: 28.09.2006 - 15:52
door arnoud
als je op de UK site kijkt heb je daar ook live webcam feeds vanaf de showvloer in Parijs...

Geplaatst: 28.09.2006 - 17:20
door Ben