Autobahn...laatste keer met mijn V50

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

MDA schreef:Hoe maak ik zo'n persoon nou duidelijk dat ie naar rechts moet, zonder onbeschoft te zijn? Toeteren? Linker knipperlicht aan? rechts er langs (liever niet!)...
Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd. In diverse landen is er een ongeschreven wet die aangeeft hoe je kunt laten merken dat je wilt inhalen. In Duitsland met een lichtsignaal. In Frankrijk door met je knipperlicht naar links te knipperen. Waarbij in Frankrijk nog een tweede signaal aan dat knipperen hangt. Als je zelf inhaalt en daarbij je knipperlicht aanlaat, dan weet degene die jou achterop komt dat je 'm gezien hebt en dat je voornemens bent naar rechts te gaan zodra het mogelijk is. Voordeel is dat degene die je achterop komt ook niet gaat kleven ofzo. Prima geregeld dus.

Maar in NL blijft een groot deel van de gebruikters links rijden, ook als er rechts ruimte zat is. En als je dan na het zoveelste gat rechts voorbij te zijn gegaan aangeeft dat je wilt inhalen, wordt je als onbeschofte bestuurder behandeld en blijft men juist links rijden. Zo van: "jij mag hier niet harder dan xx km/h rijden". Waarom gunnen we elkaar niet een klein beetje ruimte?
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
broker
3rd Gear member

Hoewel hard rijden natuurlijk bepaalde (extra) risico's met zich meebrengt, is het belangrijkste dat je je continu aanpast aan de omstandigheden.
Soms kun je verantwoord 160 rijden, soms is 60 al te hard. De moderne auto's geven vaak een vals gevoel van veiligheid doordat je minder meekrijgt van allerlei weersomstandigheden. Ga maar eens in een oude auto rijden zonder allerlei moderne snufjes en je beleeft de snelheid en (weers)omstandigheden buiten op een heel andere manier.
Daarom is het, denk ik, voor een hoop moderne automobilisten moeilijk om zich tijdig aan te passen. Met alle verschrikkelijke gevolgen van dien, zoals nu weer in Braunschweig.
En kijk maar als er weer na de zomer mist en gladheid voor de 1ste keer voorkomen: dan maken de schadebedrijven weer overuren.

Groeten, Jan.
Johan
5th Gear member

De wat "oudere" heren onder ons hebben wellicht het voordeel dat we in het verleden ervaren hebben dat de electronica in een auto alleen bedoeld was om de motor te starten, zorgen dat er vonkje in de bougie onstond en dat er paar lampen aan de binnenzijde en buitenzijde konden branden.

Als je dan een keer een noodstop moet maken op een gladde weg dan weet je wat het betekent zonder ABS, DSTC, BHD en wat dies meer zij het voertuig in bedwang te moeten houden. De generatie die autorijden heeft geleerd met al dit soort hulpmiddelen loopt de kans ook wat overmoediger te worden daar waar de omstandigheden er toe nopen om juist wat voorzichtiger te zijn.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

RVL
4th Gear member

Ook ik stam als 'oudere jongere' uit de tijd dat rijles in de 2CV nog mocht en dat er meer autos zonder stuurbekrachtiging rondreden dan met en dat de remkracht grotendeels werd bepaald door de kracht in je voet.
Ben wel een sportieve rijder maar stap toch elke keer weer in de auto met de gedachte dat alle moderne techniek ook zijn beperkingen kent net als de berijder overigens en dat we vandaag weer veilig door het verkeer mogen komen en dat voorzichtigheid onder alle omstandigheden is geboden.
Beetje ouwe l....taal maar ach
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Johan
5th Gear member

We kunnen wel een topic starten speciaal voor 50+ ers. Volvo Max zullen we maar zeggen :-D

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

MDA
5th Gear member

Johan schreef:We kunnen wel een topic starten speciaal voor 50+ ers. Volvo Max zullen we maar zeggen :-D
Alle volvo rijders zijn toch 50+? ;-)
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Thuurc
4th Gear member

Over de lichtsignaal discussie, volgens mij is dit tegenwoordig verboden in Duitslanden! Het wordt ook daar (over het algemeen) beschouwd als zeer onbeschoft zover ik weet.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

Johan schreef:...Als je dan een keer een noodstop moet maken op een gladde weg dan weet je wat het betekent zonder ABS, DSTC, BHD en wat dies meer zij het voertuig in bedwang te moeten houden. De generatie die autorijden heeft geleerd met al dit soort hulpmiddelen loopt de kans ook wat overmoediger te worden daar waar de omstandigheden er toe nopen om juist wat voorzichtiger te zijn....
^Dat^, en ook wat RVL en Johan zeggen. Mijn eerste auto's hadden ook geen ABS of andere "veilige" elektronica. Daarnaast heb ik in diverse klassiekers gereden, maar dan wel in veilige omstandigheden. Die ervaring is er gelukkig dus wel. Toch heb ik vandaag een slipcursus gedaan bij Slotemaker (aanrader trouwens) en het met de - overigens zeer jonge instructeur - gehad over de schijnveiligheid die moderne auto's bieden. In de cursus wordt daar ook bij stilgestaan en wordt er o.a. een remproef uitgevoerd met ABS uit (contact uit tijdens remmen), met ABS, maar je leert ook "tegen blokkeren aan" te remmen, zodat ABS niet ingrijpt en je dus eerder stilstaat. Er wordt wel even duidelijk gemaakt dat ABS niet is om snel stil te staan, maar om tijdens het remmen nog (enigszins) uit te kunnen wijken. Natuurlijk wisten we dit allemaal al, maar als je het tijdens zo'n cursus leert, is het toch wel andere koek. Leuke koek overigens, dat wel.

De laatste ronde mochten we doen in de eigen auto. En dan is een noodstop in de V50 en de gladde cirkel om onder- én overstuur te oefenen best leuk en goed om de auto enigszins te leren kennen. Toch hoop ik door bewuster te rijden het geleerde nimmer in praktijk te hoeven brengen. Wat niet wegneemt dat de volgende cursus al in de agenda staat.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos on Facebook
bookkeeper
4th Gear member
Contacteer:

Inmiddels heb ik ruim 18 jaar mijn rijbewijs... Daarnaast heb ik bij Paul Maaskant een rijvaardigheidstraining gedaan... Tevens heb ik twee circuit dagen erop zitten en ervaring in zeer uit éénlopende auto's van Opel corsa GSI 1.6 16V, Audi S4, BMW M5, , V70 R AWD, Porsche 911, mijn V50 ... S40 sports edition ... allemaal grandioos leuk maar geen garantie...

Wel is zeker dat mensen die harder rijden met verstand vaak allerter rijden dan de zondagautomobilist.....

Rij ervaring en vind je auto rijden leuk of is het voor jouw alleen van A naar B bepalen volgens mij zeker ook hoe je achter het stuur zit....

Ik vind het heerlijk om sportief te rijden maar wel met verstand en afstand...
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
asta
5th Gear member

citaat: Wel is zeker dat mensen die harder rijden met verstand vaak alerter rijden dan de zondagautomobilist.....

Je mag wellicht sneller reageren, echter doordat je harder rijd leg je meer meters af per sec, dit zorgt ervoor dat je snellere reactie teniet gedaan word door je snelheid.
Helaas is snel rijden niet goed te praten, hoe graag we dit ook zouden willen.
Het drukke verkeer van tegenwoordig is niet meer geschikt voor hoge snelheden.
Een ieder die bewust harder rijd dan toegestaan neemt onnodig risico's, de regeltjes zijn er om een richtlijn in het verkeer te krijgen zodat je niet iedere dag voor onverwachte situaties komt te staan.
Zouden de regeltjes er niet zijn dan ga je denk ik niet graag meer de weg op.

Daarnaast is het verhaal over ABS helemaal waar als je het bewust gaat uittesten.
Maar in werkelijkheid heb je er niks aan om hem uit te schakelen.
Als je al kunt uitwijken bij een naderend ongeluk denk je dan dat je hersenen nog kunnen verwerken hoe hard je op je rempedaal moet drukken om net niet te blokkeren?
Vergeet het maar, de tijd die je nodig hebt om te reageren ligt op +/- 1/1,5 sec wat inhoud dat je bij 120 km per uur 50 meter verder bent voor je stilstaat.
Ik kom maar heel weinig bestuurders tegen die deze afstand aanhouden op de weg, dit houd in dat er onherroepelijk een aanrijding ontstaat.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

Daarom spreek ik ook over de schijnveiligheid. In de slipcursus maken ze je daar bewust van én je leert op meerdere manieren obstakels te ontwijken. Eerste proef is uitwijken. Tweede is remtest. Derde is combinatie daarvan. Vierde is de gladde cirkel. Wat je in welke noodsituatie gebruikt weet je nooit van tevoren. Daarnaast doe je de test op een glad stuk wegdek met auto's die achterop geen profiel hebben. Dat is een nagebootste extreme situatie alsof je op (aangereden) sneeuw rijdt. Het gaat er uiteindelijk om dat je je enerzijds bewust wordt van de omstandigheden, zodat je je rijstijl daar van tevoren al op aanpast. Daarnaast gaat het erom dat als het toch fout gaat, dat je met een beetje mazzel nog een beetje goed reageert.

Ik laat het niet bij deze ene cursus. Mijn plannen zijn in ieder geval om vervolgcursussen te doen. In de winter (vroeg donker) wil ik de herhalingscursus doen. Ze gaven al aan dat ze dan op de baan ook het licht uit kunnen doen en dat de situatie dan weer heel anders is. Mede omdat je moet kijken waar je naartoe wilt om weer te corrigeren, maar als je in het donker je koplampen volgt, gaat het dus fout. Daar wil ik ook nog wel eens mee oefenen. Ik pleit er overigens voor om een cursus als deze door iedere automobilist verplicht te laten volgen binnen een jaar na het halen van het rijbewijs. Waarbij er dan - zeker bij jongere bestuurders - op gehamerd wordt dat ze niet overmoedig worden na het volgen van de cursus.

Ytos on Facebook
Johan
5th Gear member

@asta

Je vergeet dat het verkeer dynamisch is. M.a.w. in de tijd dat je bezig bent met remmen en andere auto's ook blijft de afstand gelijk bij gelijke snelheden. Je gaat er van uit dat we een stilstaan object naderen.

Zo heeft de TU Delft er bijv. ook voor geplijt om bij slecht zicht te afstand tot de voorligger te verkleinen vanuit diezelfde optiek. Als ik 5 m achter iemand rij en de voorliggwer gaat plotseling remmen dan is het snelheidsverschil ondelring gering en ontstaat er alleen blikschade.
Juist door een veel grotere afstand wordt het snelheidsverschil groter en de klap des te harder.
Dit verklaart naast de toegenomen passieve en actieve veilgigheid van onze voertuigen ook waarom in het drukke verkeer in NL, waar men veel dichter op elkaar rijdt, er veel minder dodeljke ongevallen plaatsvinden tussen auto's onderling. Het blijft bij blikschade.
Ten onrechte gaat de overheid er van uit dat dit komt door "beleid".

Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

Wat dat laatste betreft: zo had ik het nog niet bekeken. Interessante benadering.

Wat het dynamische van het verkeer betreft: in de slipcursus worden als voorbeeld spelende kinderen genoemd die plotseling tussen auto's doorrennen, fietsers die de weg zonder richting aangeven oversteken, overstekend wild etc. Anders gezegd: de cursus gaat in dit geval toch echt uit van objecten, die plotseling voor je auto opdoemen.

Ytos on Facebook
asta
5th Gear member

@ Johan,

Je zal nooit met gelijke snelheid remmen bij een naderend ongeluk, je hebt altijd met je reactiesnelheid te maken, daarom dat er zoveel ongelukken gebeuren bij plots remmen.
Het hangt dan ook af van de remvertraging die de auto voor je heeft.
Ramt hij/zij b.v. een vangrail of heeft hij vrij baan?

Zoals jij beschrijft "5 meter" achter iemand rijden ontstaat er alleen blikschade, dan vergeet je alleen nog andere invloeden van buitenaf.
Dit geld alleen als de baan vrij is en de twee betrokken auto's zonder hindernissen tot stilstand kunnen komen.
Bedenk je dat bij ondanks de 5 meter afstand er zoveel krachten vrijkomen op je auto waardoor je een prima whiplash kan oplopen en waarvan je de rest van je leven misschien wel heel erg ongelukkig zal zijn.

Maar ik begrijp je benadering, er zijn alleen zoveel verschillende soorten ongelukken de een is de andere niet.
Een zwijn wat oversteekt op de autobahn en jij komt aan met een bescheiden 150km, ik denk dat dit zwijn als kant en klare worst door je luchtroostertjes geperst zal worden
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Johan
5th Gear member

Zoals ik al meldde, bij een voor jou stilstaand object geldt het verschil in massa wat de remvertraging zal worden. Een klein dier zal je behalve de blikschade niet veel last van hebben door het verschil in massatraagheid.

De remvertraging is bij alle auto's iet heel veel verschillend. De allerbeste auto's stoppen slechts een 2..3 tal meters eerder vanaf 100 .. 0 (enkele sport exoten uitgezonderd). Het feit blijft dan ook dat het ondelinge snelheidsverschil toch kleiner is als de afstand tussen elkaar ook kleiner is.
Hoe groter de afstand hoe harder de klap en dat komt inderdaad door de reactiesnelheid.

Uieraard zijn er verschillende ongeluksscenrario's te bedenken en mijn betoog geldt ook niet voor alle situaties.

bookkeeper
4th Gear member
Contacteer:

Dit weekend gaan we naar Duitsland, vrienden bezoeken in Kassel 400km heen en 400km terug op zaterdag....

Eerste keer Duitse Autobahn.... ik zal aan alle bovenstaande adviezen en opmerking denken als ik daar rij....
Bookkeeper

2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
bert67
4th Gear member

Kassel...... Dat is dezelfde A44 waar ik het over had.
Veel plezier als je Dortmund voorbij bent!
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
MDA
5th Gear member

Johan schreef:@asta

Je vergeet dat het verkeer dynamisch is. M.a.w. in de tijd dat je bezig bent met remmen en andere auto's ook blijft de afstand gelijk bij gelijke snelheden. Je gaat er van uit dat we een stilstaan object naderen.

Zo heeft de TU Delft er bijv. ook voor geplijt om bij slecht zicht te afstand tot de voorligger te verkleinen vanuit diezelfde optiek. Als ik 5 m achter iemand rij en de voorliggwer gaat plotseling remmen dan is het snelheidsverschil ondelring gering en ontstaat er alleen blikschade.
Juist door een veel grotere afstand wordt het snelheidsverschil groter en de klap des te harder.
Dit verklaart naast de toegenomen passieve en actieve veilgigheid van onze voertuigen ook waarom in het drukke verkeer in NL, waar men veel dichter op elkaar rijdt, er veel minder dodeljke ongevallen plaatsvinden tussen auto's onderling. Het blijft bij blikschade.
Ten onrechte gaat de overheid er van uit dat dit komt door "beleid".
Hmmm... interessante redenering... zit wat in, moet ik zeggen.

Het gevolg voor het rijgedrag is wel apart trouwens: als je 190 rijdt op de autobahn moet je dat dus doen met 60 meter afstand OF bumperklevend ;-)

Alles ertussen is gevaarlijker.

Gek genoeg rijdt bijna iedereen juist in die zone ertussen...

Tenslotte, mijn enige twijfel bij dit verhaal is deze: Als je met 160 kort op iemand gaat zitten zodat bij een noodstop het snelheidsverschil gering zal zijn, betekent dat eigenlijk dat je hem raakt nog voor je begint met remmen, dus om en nabij de 160.
Hoewel de aanvankelijke tik (hij gaat 140, jij nog 160) slechts blikschade op zal leveren, is de kans dat je de auto onder controle houdt na deze 'tik' bij 160 vrij gering. Dat betekent dus dat je de vangrail oid gaat raken met, ach, pak em beet, 150.... das niet best denk ik.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Guestuser

offtopic: Misschien een leuk topic:

Favoriete stukjes snelweg in Deutschland!

voor mij: A14 Magdenburg <-> Halle
Geen maximum snelheid...bijna geen stau en weinig baustelle en weinig sleuhutten. Prima weg om lekker "door" te rijden ;-) net als de duitsers...

en nu ook: A6 Nurnberg <-> Rozvadov
Neue autobahn... recent afgeronde werkzaamheden. Prachtige weg om eveneens lekker door te rijden. Alleen jammer dat de ellendige A3 ervoor zit! Daarom altijd via het noorden naar Praag.
bookkeeper
4th Gear member
Contacteer:

DeSchaker schreef:offtopic: Misschien een leuk topic:

Favoriete stukjes snelweg in Deutschland!

voor mij: A14 Magdenburg <-> Halle
Geen maximum snelheid...bijna geen stau en weinig baustelle en weinig sleuhutten. Prima weg om lekker "door" te rijden ;-) net als de duitsers...
Niet helemaal mee eens... rijden hier ook veel Polen en Tjechen die niet echt opletten als ze naar links gaan... Afslag 12 Könnern daar ligt onze fabriek ...hehe dus die weg ken ik erg goed... als het leeg is prima weg... let wel op het is twee baans... En er zijn daar ook afschuwlijke ongelukken gebeurd, twee jaar geleden op dezelfde dag twee, o.a. met een bus...

A14 13 doden busongeluk

Een mooiere weg is de A38 ten zuid - oosten van Leipzig, ook nieuw en overzichtelijk.... :)
Bookkeeper

2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”