Pagina 5 van 8

Geplaatst: 15.07.2009 - 09:59
door sappie
tja, als ik de route du soleil moet rijden, vind ik 's nachts rijden heerlijk, lekker koel, weinig verkeer, geen drukte bij de tol of benzinepompen....ieder zijn ding natuurlijk.
daarentegen vorig jaar via zwitserland naar italië gegaan, dat had weer zonde geweest omdat 's nachts te doen, zooo mooi daar..

vind zelf autovakantie het leukst, begint de pret al bij het instappen. gezien de camping prijzen voor eind augustus en de vliegprijzen, wordt het dit jaar ook gezien de 2 weken vakantie die we hebben, wel gewoon vliegen...

Geplaatst: 15.07.2009 - 10:19
door Baseman
Johan schreef: Iedereen die zegt dat 's nachts rijden heerlijk is verklaar ik dan ook voor gek. Zou mij niet verbazen als in 99% van de gevallen het een gebrek aan budget is om het anders te doen.
Dat is wel een beetje kort door de bocht hoor, Johan.
Ik moest vorig jaar april naar Millau, voor een klus en daar had ik 9 dagen de tijd voor, inclusief reis, en heb dus 'snachts gereden.
Ik zit niet te wachten op vrachtwagens en caravans voor mijn neus.
Deze overweging was absoluut niet op basis van (gebrek aan) budget gemaakt.

Ik weet dat ik die 1100 kilometer zelf kan rijden, ik heb dat al regelmatig gedaan (tot een keer of 6 per jaar), ook overdag, ik ken de route en niets is dan plezieriger om dan met 160 op de cruisecontrol naar het zuiden door te kunnen rijden.

Aanraden zal ik het niemand, overdag rijden en tevens in twee dagen is een prima suggestie voor de familievakantie, dat klopt.

Geplaatst: 15.07.2009 - 12:24
door Paul
Klopt reden ook voor ons om snachts te rijden zijn inderdaad de vrachtauto's die elkaar steeds inhalen of sleurhutten gaan inhalen.

Voordeel van de weg naar Milau dat je daar trouwens weinig aanhangers/vrachtauto's tegen komt omdat ze die bergen wat lastiger opkomen!

Geplaatst: 15.07.2009 - 12:48
door Johan
@Baseman

Je geeft het zelf al aan: werk!
Mijn betoog geldt alleen voor de vakantie reis.

En om files te vermijden hebben we het RTI systeem, toch?

Geplaatst: 15.07.2009 - 12:50
door Baseman
Ik las het anders, maar prima, dan zitten we weer op 1 lijn.....;-)
Helaas heb ik geen RTI, maar een ingebouwde Becker Traffic Assist II in mijn dashboard.
Werkt ook met Navteq (RTI toch ook?)

Geplaatst: 15.07.2009 - 15:17
door Johan
Ja RTI ook met Navteq.
Nu maar hopen dat het TMC kanaal net zo goed zo niet beter is dan in NL om het onnodige fileleed te verzachten.

Geplaatst: 15.07.2009 - 17:17
door euerw
ik las : 160km richting het zuiden, sinds jaren ga ik weer eens met de auto naar Spanje dus veel "route du zon" , ik heb begrepen dat de politie tegenwoordig er streng is op snelheid daar op de tolwegen, klopt dat en heeft iemand nog tips betreft dat ( nee 200km zal ik echt niet proberen daar).

Geplaatst: 15.07.2009 - 17:48
door Paul
Nee je moet echt niet harder gaan dan 170km/u boetes zijn redelijk betaalbaar. Maar waar je even op moet letten, net voor de peages.
Daar staan ze te laseren!

Geplaatst: 15.07.2009 - 17:50
door Baseman
De allerbelangrijkste tip voor je portomonee, is blijft onder de 50km/h overschrijding.
Als je staande gehouden wordt, kun je dat met max 200 euro nog afdoen.
Als je harder rijdt, heb je een serieus probleem.
Letterlijk lopend zonder auto en rijbewijs naar huis, is een reele optie.

De allerbelangrijkste tip voor jezelf is, dat je zorg dat je mareriaal in orde is, met name de remmen, dat je goed anticipeert op malloten die dat niet doen en jezelf op een veilige en verantwoorde wijze op de bestemming brengt.

(effe 200 euro pinnen dus, voor je weg gaat)

Geplaatst: 17.07.2009 - 12:50
door roder00
Uiteindelijk via slinkse wegen de dag van vertrek mn badge opgehaald bij het postsorteercentrum in Vlaardingen. Erg tevreden mee, je lacht je kapot bij de tolpoorten in Frankrijk

Geplaatst: 17.07.2009 - 13:05
door Baseman
Mooi zo, toch nog goed gekomen en nu al profijt van.
Lekker toch?

Druk op de weg zeker?

Geplaatst: 18.07.2009 - 12:38
door roder00
Erg veel profijt, ik denk dat het zeker 45 min scheelt per enkele reis. Afgelopen zaterdag om 9 uur vertrokken vanuit avignon naar spanje en vanaf daar bijn alleen maar file gehad richting perpignan, die badge maakte veel goed....

Geplaatst: 18.07.2009 - 14:08
door Barry (Grillmeister)
Roder, Heb je overdag gereden of s'nachts?

Geplaatst: 18.07.2009 - 14:26
door Paul
Super van dat systeem, maar ik begrijp nog steeds het probleem niet. Ik rij altijd zo door bij die peages gewoon kaartje erin en door!

Geplaatst: 19.07.2009 - 12:08
door roder00
ik heb in de nacht gereden, eerst naar een hotelletje in avignon , daagje zwembad en een normaal bed, daarna in de ochtend op zondag naar Spanje gereden.

Geplaatst: 19.07.2009 - 12:10
door Paul
Hoe ben je dan gereden? Niet via brug van Milau denk ik.

Geplaatst: 19.07.2009 - 12:18
door roder00
Nee , via Rheims, erg rustig en bijna altijd regen.

Geplaatst: 19.07.2009 - 12:25
door Paul
Heerlijke rustige weg inderdaad!

En het klopt hebben daar ook ALTIJD regen haha!

Geplaatst: 19.07.2009 - 17:51
door V480-S60
Over het 's nachts rijden!

Als wij op vakantie gaan hebben wij inderdaad alle tijd. Maar gaan we naar Zuid Frankrijk met de auto en caravan. Dan rijden we 's nachts af!
Dan zijn we voor vieren Nederland uit. voor zessen bij de Franse grens en omstreeks 8 uur Metz en Nancy voorbij. Dat zijn de belangrijkste knooppunten tijdens onze reis. Als we daar na achten langskomen dan heb je daar verkeersopstoppingen waar je als vakantieganger geen lol aan beleefd. Zeker niet met caravan.
Dan is het nog even doorkarren naar Beaune (tot circa 12.00) uur en dan gaan we daar lekker op de Camping Municipal staan. Daar lekker eten en een drankje en dan de volgende ochtend door naar het zuiden. We komen dan omstreeks 11.00 uur bij Lyon en dan is het in de periode dat wij met vakantie zijn redelijk te doen daar, geen files o.i.d. Alleen even goed oppassen dat je niet door de stad zelf gaat.
Dan zijn wij aan het eind van de middag aan de zonnige kust.

Het is dus absoluut niet budgettechnisch maar meer rustgevend voor onszelf. We gaan dan ook pas weg nadat we minimaal één dag thuis zijn geweest.

Gaan we met de solo-auto naar Beaune zelf (of eigenlijk 60 km ten westen daarvan zoals mijn "woonplaats" aangeeft) Dan vertrekken we op vrijdagnacht. omstreeks 12.00 uur. Dan zijn we lekker om 8 uur ter plaatse. Hebben we geen verkeersinfarct meegemaakt en genieten we lekker van het verse brood van de dorpsbakker bij het ontbijt. Nadat we eerst even bij de LeClerc het beleg op hebben gehaald.
De tol gaat dan gewoon met de creditcard-automaat.

Geplaatst: 20.07.2009 - 13:15
door Ytos
euerw schreef:ik las : 160km richting het zuiden, sinds jaren ga ik weer eens met de auto naar Spanje dus veel "route du zon" , ik heb begrepen dat de politie tegenwoordig er streng is op snelheid daar op de tolwegen, klopt dat en heeft iemand nog tips betreft dat ( nee 200km zal ik echt niet proberen daar).
Ik rijd minimaal eens per twee jaar richting Marokko. Enkele reis tot de boot is 2350km (Almería). In Frankrijk rijd ik dan via Route de Soleil. Voordeel van die route is dat flitskasten aangekondigd worden. Ze staan 9 van de 10 keer in de middenberm. Heb je 'm gehad, dan kun je in principe doorkachelen tot de volgende melding. Nadeel van die kasten - net als flistkasten in NL - is dat voorliggers boven op hun rem gaan staan zodra ze die dingen zien. Ik rijd op CC 130km/h volgens TT. Dat is dus 140km/h op de teller (met m'n vorige auto, moet het met de Volvo nog even testen). Gaat je voorligger van het gas om op de teller 130 te gaan, dan moet er dus ook af. Met name daarop moet je anticiperen.

Andere rottige punten waar ze laseren is bij meldingen zoals "Prochaine sortie: ... " Vaak staat op de puntjes Police. Soms iets anders. Heb al meegemaakt dat ik ingehaald werd door een snelle Audi, terwijl er rechts van me een mannetje aan het laseren was. De Audi kwam ik enkele kilometers verder tegen, achter een Focus van de politie. Op het rode bordje kwam in verschillende talen een tekst voor om de politie-auto te volgen. In het NL: "Volgt ik" :D

Ondanks dat autorijden mijn hobby is, vind ik het met 2350km in Europa voor de boeg wel fijn om een beetje op tijd bij de boot te zijn. Toch houd ik me overal voor zover mogelijk aan de maximaal toegestaan snelheid of rijd ik hoogstens 10km/h te hard. Ik ben niet roomser dan de paus - allesbehalve - maar op zulke afstanden vind ik jakkeren niet verantwoord. Je moet dan zo geconcentreerd zijn op flitskasten, politie die lasert, de route etc., dat ik m'n aandacht voor mijn gevoel niet ook nog voor de volle 100% kan richten op medeweggebruikers. Dat ik 's nachts ook een deel rijdt is evident.