Vakantie in Zuid-Frankrijk

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Omdat mijn gezin vorig jaar een heerlijke maar weinig zonnige vakantie in Duitsland hebben gehad gaan we dit keer maar eens de zon in Z-Frankrijk (omgeving Beziers) op zoeken.
Welke route is aan te bevelen en waarom. We gaan in iedergeval s'nachts rijden.

Grts Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

ik zou in ieder geval de autoroute nemen. Liever beetje tol betalen en heel veel rijcomfort hebben. Dit aangezien je kennelijk zo snel mogelijk naar de bestemming wilt en snachts doorrijdt. Als je wat meer tijd hebt (niet eens zo gek veel meer trouwens), kun je ook lekker de kleinere niet-tolwegen pakken. Maar zou ik snachts niet doen ivm zoeken etc.
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Hoi Goelette,

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb gelukkig een navigatiesysteem dus echt zoeken zal wel mee vallen :wink: , in het weekend dat ik ga valt trouwens ook 1 van de zwarte zaterdagen :? , ik rijd over het algemeen rustig, nu ook omdat we pas tegen 14:00 uur in het appartement kunnen.
De hoofdreden dat ik s'nachts ga rijden is omdat ik dan iig niet ca 12 uur lang (+evt file) dora dora, totally spice en de verzameling animatie films hoef aan te horen en minder kans op file verwacht.
Verder vind ik het ook wel relaxed als ik gewoon in mijn eigen tempo kan doorrijden (v-max ca 135kph) zonder iedere keer naar links of rechts te moeten voor al die "vakantie" chauffeurs die van het auto rijden helemaal niets snappen. :evil:

Ik weet iig nog niet of ik over Luxemburg ga (lekker goedkoop tanken (ook midden in de nacht???) of via Parijs, het scheelt maar 15 minuten van elkaar dus dan is de uiteindelijke beslis reden wat het lekkerst is om te rijden en waar je (echt Hollands) de minste tol op de route betaalt...

Helemaal binnendoor (via b-wegen) heb ik geklokt (vanaf NL) op bijna 24 uur maar dat is alleen een optie als de boeren en vrachtwagenchauffeurs weer eens de straat op gaan..
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het mooiste is via Luxemburg. En BP Capellen is 24 uur per dag open. Dus ook dan goedkoop tanken weet ik uit eigen ervaring.
En volgens mij is die route ook het goedkoopst qua tol.

Let echter op: Tussen Metz en Nancy is nu een volledige snelheidsbeperking van 90 en 110 km/h en daar staan flitskasten die het doen!!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Theo V70
6th Gear member
Berichten: 3796
Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
Locatie: Zuid-Holland

Hé Barry, Om de zwarte-zaterdagse file's te vermijden rij ik op vrijdagmorgen weg na een normale nachtrust. Aan het eind van de dag een camping pakken. Lekker op zaterdag daar blijven staan en genieten van de eerste vakantiedag en dan op de zondag nog effe de laatste etappe. Heerlijk ontspannen begin van de vakantie. Want denk aan de slogan van VVN: "Word geen slaaprijder". Een veilige vakantie!

PS: Ik zou ook over Luxemburg rijden. Zoals gezegd 24 u.p.d. tanken maar denk niet dat je de enige bent :wink:
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
Hapee
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 10.10.2008 - 20:54

@Barry
Ook een ander geluid. Ga gewoon over de tolweg via Parijs. En dan via Orléans, Bourges en Clermont Ferrand via de A75/E11 (La Méridienne) naar Beziers. Het rijdt (zeker 's nachts) erg ontspannen en je komt dan (waarschijnlijk ergens 's morgens) bij Millau over het viaduct over de Tarn. Een schoonheid van een bouwwerk, qua bouw en constructie (ik ben een architectuur liefhebber) een klein wondertje, je rijdt op 330 meter hoogte over een rivier (30 meter hoger dan de Eiffel toren) en het Centre d'exposition op de zuidoever is zeker een bezoek waard (rust je ook weer wat uit en onze kinderen vonden het een belevenis). Die paar euri winst op de brandstofrekening (de Luxemburg-route) is het zeker waard.
V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Ik ga altijd doordeweeks rijden en neem een hotel redelijk vlakbij de bestemming om de weekend drukte te vermijden.
De vakante begint voor mij al bij wegrijden van huis m.a.w. pas om 9:00 uur weg en via Luxemburg naar de eerste overnachtingsstop, Novotel Beaune.
Dan de volgende dag pas weer om ~ 9:00 uur op weg naar de Côte en 1 of 2 nachten in een hotel op < 100 km van het vakantie appartement in St. Maxime.

Het nadeel van 's nachts gaan rijden is dat je echt niet meer altert bent en dus een gevaar op de weg voor jezelf en voor anderen. Onverwachte weg/verkeerssituaties kunnen dan verkeerd ingeschat worden met alle gevolgend van dien. Het duurt daarna 2 dagen om bij te komen van de vermoeidheid en stress van de rit.
Ik rijd al 32 jaar naar Z-Frankrijk en heb helaas al genoeg "gevallen" gezien om het scenario 's nachts rijden af te raden.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ohw heerlijk jongens, heb ook zin om naar Zuid-Frankrijk of Spanje te gaan.
Helaas zit het e rniet voor mij in, heb al mijn vakantie dagen al opgemaakt...

Moet nu tot zeker eind oktober in het land blijven, met uitzondering op weekendjes weg. Hopelijk in September lang weekend naar Fayence (vliegen op Toulon).

Maar ach, werken met dit weer, elke avond even naar het strand.... is niet zo erg!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Volvo vrienden bedankt, zoals sommige weten werk ik in de vol continue dienst en ben ik dus zeer bekend met s'nachts werken en auto rijden. Zoals eerder gezegd rijd ik ook graag s'nachts. Ik kleed het meestal zo in dat mijn vrouw het eerste stuk rijd (ca 2,5 uur) en ik daarna met een onderbreking een uur of 5 rijd, daarna mijn vrouw 2 uur en ik het restant.

Zodra een van de twee het moeilijk krijgt is het gewoon wisselen of de auto aan de kant en een half uurtje snurken.

Blijf komen met jullie ideeën en meningen!
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Zou ik ook doen hoor Barry. Laatste keer dat ik in 1 stuk door reed naar Noord-Spanje (sortida 6) is ongeveer 1400km vanuit Rotterdam, wisselden wij ook om de 3 uur om. En het ging razendsnel, want we zijn om half 4 weg gegaan in de morgen. Waren om 4 uur bij de Belgische grens, 5 uur bij de Franse grens en toen om 15h bij de Spaanse grens. Vervolgens zo rond half 4 op de plaats van bestemming.

Alleen gestopt om te plassen, drinken etc was in de auto en heb 1 keer getankt 200km voor de Spaans grens.

(en ok niet heel de tijd 130 gereden...)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
rene69
3rd Gear member
Berichten: 329
Lid geworden op: 18.01.2006 - 22:28

Vanuit Den Haag zou ik ook voor de A75 kiezen.
Ik woon Heerlen dus rijd altijd over Luxemburg maar ga niet speciaal stoppen daar om te tanken. Meestal staan er in het hoogseizoen lange rijen.
Dan liever iets duurder in Frankrijk tanken.

Verder rijd ik het liefst 's-nachts rond 3 uur weg. 's-Avonds rond een uurtje of 10 gaan slapen, dan ben ik voldoende uitgerust. Lekker cruise control aan en lekkere hapjes en drankjes bij de hand. Ik krijg er zin in!!
Nog 6 weken geduld en dan op naar de Limosin. :hotsun:
V70N 2.5T fasttech
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Net als Barry zijn wij ook nachtrijders. Met name vanwege de rust die dan op de snelwegen heerst.
Ons "nadeel" is echter dat wij eerst nog minimaal 2 uur door Nederland moeten rijden (hetzij solo hetzij met caravan).
Wij hebben noodgedwongen een keer op een zwarte zaterdag moeten reizen. (Naar de Westkust en Normandië) Toen wij op de bestemming aankwamen 's ochtends begonnen de files voor de Peage behoorlijke lengtes aan te nemen. Wij hebben daar geen probleem mee gehad.

En als je 's nachts door Luxemburg rijdt dan heb je ook geen drukte bij het tankstion. Die drukte begint omstreeks 7.00 uur.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Wij gaan ook naar omgeving Beziers. Vertrek op vrijdag, overnachting in een hotel (een écht hotel dus geen Formule 1 ofzo), en zaterdag gewoon het laatste stuk. Nachtrijden vind ik niet echt fijn aangezien de hele auto op mij dan slaapt, en dan neem ik de soundtrack van Pluk van de Petteflat en Thomas de stoomlocomotief over dag maar voor lief... ;-)

Route ben ik nog niet uit, maar eh... heb je de temperaturen in Beziers gezien deze week?!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

V480-S60 schreef: Toen wij op de bestemming aankwamen 's ochtends begonnen de files voor de Peage behoorlijke lengtes aan te nemen. Wij hebben daar geen probleem mee gehad.
Daar is het toverwoord: TelePéage of Libér-T.
Geweldige uitvionding, ook voor nederlanders (met creditcard, hoewel ik zag dat het tegenwoordig ook via bank kan, geloof ik, met mchtiging.
Ik heb hem 4 jaar en ben er superdik tevreden mee.
Gewoon links voorsorteren en met 30km/h door de tolpoort en weer gas erop......heerlijk en regelrechte aanrader.
Kost 10 euro borg, soms korting op bepaalde trajecten en alleen als je hem gebruikt krijg je de kosten van de tol plus 1,50 euro voor het opmaken van de rekening (als je dat wil)
Nooit meer wachten (behalve als het begin van de trechter al dicht staat natuurlijk), geen kleingeld meer zoeken, niet eens stoppen.
Info? APRR is het goedkoopste, en de badge werkt in heel frankrijk.
https://www.telepeagepourtous.fr/fr

Overigens rijdt ik ook altijd via Lille -> Parijs naar Millau, over de Meridienne / Autoroute Rhin-Rhone.

deze zijn ook leuk, kun je vast zien waar je langs komt:
http://picasaweb.google.nl/blaak90/A75C ... 1PezenasN9#
http://www.flickr.com/photos/alaingille ... 191166481/
Dat Viaduc de Garabit, waar je langs komt, is trouwens ook van Eiffage.

Overigens is qua uitstraling de Aire de la Lozère zeker de moeite waard om wat langer te stoppen.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Klopt Baseman, maar TelePeage en Liber-T kan niet met de Caravan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
PVAN
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 24.01.2008 - 12:55
Locatie: 8490

Ziet er interessant uit die Liber-t ... vraag me alleen af of ik die nog op tijd geleverd krijg. Wij vertrekken binnen 2 weken richting Provence (Avignon).

Om het zaterdagverkeer te vermijden, beginnen we onze rit al op vrijdagmorgen rond 04u00. In Nyons een mooi hotelletje geboekt voor één nacht. De zaterdag is het huis pas beschikbaar rond 15u00. Dus nog een zee van tijd om 75km af te leggen (zonder nog die drukke autosnelweg nodig te hebben :laughing6: ). Zo kunnen we onderweg nog eens de Mont-Ventoux meepikken en hier en daar al eens een Ricard proeven ...
245 GLT B200 1991
V40 1.9D 1999

C30 1.6D - 2007 - Zaurak Diamond Cut 17"; - Titanium Grey
V50 2.0D - 2008 - Topline - Serapis 17'' - Titanium Grey
V70 2.0D SUMMUM/Motion pack - 2009 - Black Sapphire Metallic - Cranberry Select Leder
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Absoluut zeker via Luxemburg. Ik heb bijna 4 jaar gependeld tussen Grenoble en Nederland, en ik heb iedere mogelijke route geprobeerd.

Via Parijs scheelt absoluut veel meer dan 15 min. Ik weet niet precies hoe je navigatie dat uitrekent, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het ongeveer 60 a 90 minuten scheelt. En op een zwarte zaterdag de A6 vanaf Parijs naar het zuiden nemen is de slechtste keuze die je kunt maken.

Dat het tanken ook nog eens veel goedkoper is was al gemeld (in Lux.).

Dan nog een paar tips: tanken langs de snelweg is altijd duur in F. Dat komt doordat de beheerders van de snelweg een toeslag eisen van de uitbaters van de tankstations. Als je goedkoop onderweg wilt tanken dan moet je bij een stuk wat geen peage is (in de buurt van een grote stad) even van de snelweg af naar zo'n hypermarche (monsterlijke supermarkt). Die hebben altijd een pomp met goedkope benzine.

Bij de peages altijd de banen nemen waar zo'n blauw 'creditcard' teken boven hangt. Die zijn veel sneller dan de gewone kassas, en nederlandse creditcards werken daar gewoon in (geen pinpas!). Neem niet degene die alleen 'telepeage' aangeven (oranje). Je kunt er wel in als beiden staan (blauw en oranje).

En over de flitskastsen: In frankrijk worden flitskasten altijd aangegeven met een groot grijs / geel bord aan de rechterkant van de weg. Als dat bord er staat komt er ook echt een flitskast. Er zijn er een stuk of 4 of 5 tussen Lux en Metz / Nancy, nog eentje in the middle of nowhere voor Dijon, en nog een paar op de ring van Lyon. Ik ben trouwens al menigmaal geflitst, maar nooit een acceptgiro thuis gezien...

That was my 2 cents! Veel plezier op vakantie!
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
PVAN
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 24.01.2008 - 12:55
Locatie: 8490

Levering binnen de drie dagen ... zie het nu zelf ook op de site.
245 GLT B200 1991
V40 1.9D 1999

C30 1.6D - 2007 - Zaurak Diamond Cut 17"; - Titanium Grey
V50 2.0D - 2008 - Topline - Serapis 17'' - Titanium Grey
V70 2.0D SUMMUM/Motion pack - 2009 - Black Sapphire Metallic - Cranberry Select Leder
V70 D5 Ed. II Geartronic
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 23.12.2006 - 13:03

Vanuit het westen van het land is mijn ervaring dat de beste route naar het zuiden is om via Reims te rijden. Dan vermijd je het, mijns inziens, vervelende stuk bij Metz en Nancy. Die weg rijdt niet lekker en er staan inderdaad snelheidscamera's. De weg door Noord-Franrijk, dus niet via Parijs, is wat saai (veel graanvelden), maar niet druk en een goede Péage. Het is 40 km. langer dan via Luxemburg.

Wij hebben dit jaar een huis van zondag tot zondag. We gaan in de loop van zaterdag rijden, achter de drukte aan, tot Beaune. Daar overnachten in het Novotel en dan op zondag verder. Op zondag is het niet druk.
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Novotel Beaune krijgt t druk! ;-)
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”