Pagina 5 van 13

Geplaatst: 29.03.2010 - 18:53
door ferdy
Oke is goed!

Ik kwam er helaas achter dat er een injector gesneuveld is, iemand nog eentje liggen?

Geplaatst: 29.03.2010 - 19:00
door B-lennium
oei, dat is een moeilijke (en duur) ik heb er 6 reserve, maar die hou ik liever zelf verder heb ik er nog 3 los liggen maar die lekken benzine dus heb je ook niets aan.

hoe weet je dat tie stuk is?

Geplaatst: 29.03.2010 - 20:09
door Iroll
Je kan de lekkende injectoren laten reviseren. Ze worden dan sonisch gereinigd, sproeipatroon en opbrengst geijkt, nwe filtertjes geplaatst en nwe rubbers. Per stuk krijg je een keurig rapport, het kost iets van €30 p.st. in NL. Goedkoper als je ze laat doen in de USA en dat is dan incl verzendkosten. Verstandig om de hele set te laten doen zodat je zeker weet dat elke cilinder dezelfde hoeveelheid benz. krijgt ingespoten. Een haperende injector kan ook je zuiger hebben "opgeblazen".

Geplaatst: 29.03.2010 - 22:52
door ferdy
Er is een stuk afgebroken van de uitstekende naald, vandaar dat ik vermoed dat hij defect is ;)

Ik ben nog eens goed naar de kop gaan kijken en ik denk dat Bart gedachte ook goed mogelijk is.
Afbeelding

Als je goed kijkt zie je een ingeponst rondje door een klepsteel op de uitlaatklep. Het lijkt er dus op dat de klep los is gekomen en vervolgens de boel heeft doen vastlopen. Omdat ik op geen enkele andere zuiger iets van detonatiesporen kan waarnemen vermoed ik toch dat een loslopende klep de oorzaak is van alle ellende!! :!: Ik ga eind van de week eens kijken of ik de resten van klepbevestiging terug kan vinden.

Geplaatst: 30.03.2010 - 09:16
door B-lennium
de klep is dus ook weg? ik dacht dat je die ter inspectie verwijdert had.

Geplaatst: 30.03.2010 - 15:10
door ferdy
B-lennium schreef:de klep is dus ook weg? ik dacht dat je die ter inspectie verwijdert had.
Die is idd weg, enkel de klepveer en klepschotel heb ik terug gevonden. Eind van de week puzzelen als het blok eruit is!

Geplaatst: 02.04.2010 - 00:25
door ferdy
Ik heb vandaag een penta B30 gekocht (AQ170) uit een speedboot \:D/

Geplaatst: 02.04.2010 - 09:48
door B-lennium
hey gaaf, alle randapparatuur kun je niet gebruiken (waterpomp, distributie deksel, spruitstuk carter ontluchting, nokkenas enz) maar die kan je weer voor mooi geld aanbieden op internet!

verder zijn er volgens mij geen verschillen toch?

Geplaatst: 02.04.2010 - 09:54
door ferdy
B-lennium schreef:hey gaaf, alle randapparatuur kun je niet gebruiken (waterpomp, distributie deksel, spruitstuk carter ontluchting, nokkenas enz) maar die kan je weer voor mooi geld aanbieden op internet!

verder zijn er volgens mij geen verschillen toch?
Randapparatuur zat er helaas al niet meer bij, de verkoper wist in eerste instantie ook niet dat ie al jaren een penta b30 motor had staan. Maar een distributiedeksel met aansluiting voor een extra waterpomp zei mij al genoeg ;)

De motor ziet er erg netjes uit, cilinders niet ovaal en zuigers sluiten mooi aan (hoonsporen duidelijk zichtbaar) . Op de zuigers staat 71/9 gegraveerd, is dat een overmaat?

Volgens mij zijn de timings van een marine AQ170 nokkenas gelijk aan die van een K nokkenas, maar ik zet grotendeels de onderdelen van me kapotte B30 motor over. En gelukkig had ik nog een goede B30E cilinderkop liggen, welliswaar geen gaskop maar nog nooit op GAS gelopen :D

Geplaatst: 02.04.2010 - 12:01
door Iroll
Je moet er iig wel een andere nokkenas inzetten. Aan een Penta nokkenas heb je niet veel op de weg.

Geplaatst: 02.04.2010 - 13:04
door ferdy
Iroll schreef:Je moet er iig wel een andere nokkenas inzetten. Aan een Penta nokkenas heb je niet veel op de weg.
Inmiddels zit de vertrouwde K nokkenas er in, er zit toch een groot verschil in nokken tussen de K en penta versie. Weet jij er meer van?

Geplaatst: 02.04.2010 - 19:32
door ferdy
Reservekop met nieuwe kleprubbertjes
Afbeelding

koppakking
Afbeelding

krukas en drijfstangetjes

Afbeelding

specs"
B30E cilinderkop
Penta B30 onderblok
K nokkenas

Geplaatst: 03.04.2010 - 18:27
door ferdy
Wat een klus, gelukkig mag het resultaat er wezen:
Afbeelding

Ik heb de motor afgevuld met verse penrite 20W50 olie speciaal voor oldtimers.
(op de achtergrond staat nog een reservemotor, ik verzamel ze volgens mij :P)

Geplaatst: 03.04.2010 - 20:04
door B-lennium
dat heb je snel voor elkaar! ziet er goed uit!

Geplaatst: 04.04.2010 - 11:18
door ferdy
B-lennium schreef:dat heb je snel voor elkaar! ziet er goed uit!
Bedankt :) Voor pasen ga ik trouwens zometeen paaseieren stukjes zuiger en een klep zoeken :lol:

Geplaatst: 05.04.2010 - 19:41
door ferdy
M'n vermoedens zijn bevestigd, ik heb de klepsteel terug gevonden en deze is bij de bevestiging van de klepspietjes afgebroken. Metaalmoeheid heeft hier dus toegeslagen...

Geplaatst: 05.04.2010 - 21:36
door B-lennium
kun je een foto van de breuk maken?

Geplaatst: 07.04.2010 - 14:34
door ferdy
Die zal ik maken, even een update

eerste start, gelijk aan. Megasquirt for life :P

Geplaatst: 07.04.2010 - 17:44
door Boele
Mooi man! Heb je snel voor elkaar gebokst!

Nu zonder turbo?

Geplaatst: 07.04.2010 - 18:05
door biadman
congrats!! snel gedaan!!