Pagina 5 van 8

Geplaatst: 18.10.2010 - 22:50
door 945i
Kan zijn hoor, maar hij had het over zijn aangedreven wielen"..
Dus ik ging van de voorkant uit.

Achter is ook wel te doen met wat kunstgrepen.... ;)

Geplaatst: 18.10.2010 - 23:13
door Gast
Johan s60 schreef:De camber is wel af te stellen bij de V70/ S60, de twee bouten vd veerpoot/ fusee lichaam bevestiging oplossen en je kunt de camber (wielvlucht) instellen.
Zal eens gaan kijken, nooit geweten.
945i schreef:Kan zijn hoor, maar hij had het over zijn aangedreven wielen"..
Dus ik ging van de voorkant uit.
Juist gelezen
945i schreef:Achter is ook wel te doen met wat kunstgrepen.... ;)
Ook met sleufgaten? Heb je dit bij de hand gehad en waar maak je die dan?

Geplaatst: 18.10.2010 - 23:23
door 945i
Om eerlijk te zijn heb ik niet exact de achterwielophanging van een v70 voor ogen.
Maar alles is te maken :D

(zal het morgen eens nakijken..)

Geplaatst: 19.10.2010 - 12:44
door Hans oet Twent
AlexV70 schreef:
Hans oet Twent schreef:Ik schop dit topic weer even naar boven. Mijn V70 heeft met de 17" zomer velgen (Michelin Primacy 225/45-17)dit zelfde beeld, ook de slijtage aan de buitenkant van beide achterbanden. In het tpic wordt gesproken over extreme schade wat de auto gehad zou kunnen hebben. Dat heeft ie niet. Uitlijning is 100% oké. Afgelopen week laten uitlijnen bij een ander bedrijf. Auto loopt mooi rechtuit. Zware vracht heeft ie niet gehad. Bij de oude achterbanden. De huidige nieuwe banden lopen nu 8K mee. Waarvan er zeker 3K met caravan is gereden. (Dat geeft wel extra slijtage, dat weet ik.)

Het gekke is dat de reeds versleten winterbanden 205/55-16 Continental het slijtage patroon niet heeft. Althans ik heb het niet kunnen constateren.
Vandaag mijn 16" (Vredestein Snowtrac 2) winterbanden van de zolder getrokken.
Wat @Hans oet Twent aangeeft heb ik ook.

Twee winterbanden (aangedreven) zijn versleten (3,5 en 3,7 mm), maar geen slijtage aan de buitenzijde.
Mijn 17" (Michelin Primacy) zomerbanden hebben wel slijtage aan de buitenzijde,
nu is de rest van het profiel ook niet geweldig, dus volgend jaar komen er nieuwe op.

Het is idd vreemd, je zou bijna denken dat je met 17" een andere sporing instelling moet hebben.
Dus de vraag van @hans: Iemand anders nog eventuele oplossingen? zijn welkom.
Bij mij gaat het om de achterwielen. Die slijten scheef af. En voor zover ik de bandenboeren mag geloven staat dat exact zoals Volvo het aangeeft. En zou er dus in principe niet aan gesteld hoeven te worden.

Bij aangedreven wielen heb ik (nog) geen bijzondere slijtage. Zou het dan toch in het rubber compount van de Michelin banden liggen? Een hardere band zou dan wellicht minder hard slijten???

Geplaatst: 19.10.2010 - 17:38
door Johan s60
Hans oet Twent schreef:
AlexV70 schreef:
Hans oet Twent schreef:Ik schop dit topic weer even naar boven. Mijn V70 heeft met de 17" zomer velgen (Michelin Primacy 225/45-17)dit zelfde beeld, ook de slijtage aan de buitenkant van beide achterbanden. In het tpic wordt gesproken over extreme schade wat de auto gehad zou kunnen hebben. Dat heeft ie niet. Uitlijning is 100% oké. Afgelopen week laten uitlijnen bij een ander bedrijf. Auto loopt mooi rechtuit. Zware vracht heeft ie niet gehad. Bij de oude achterbanden. De huidige nieuwe banden lopen nu 8K mee. Waarvan er zeker 3K met caravan is gereden. (Dat geeft wel extra slijtage, dat weet ik.)

Het gekke is dat de reeds versleten winterbanden 205/55-16 Continental het slijtage patroon niet heeft. Althans ik heb het niet kunnen constateren.
Vandaag mijn 16" (Vredestein Snowtrac 2) winterbanden van de zolder getrokken.
Wat @Hans oet Twent aangeeft heb ik ook.

Twee winterbanden (aangedreven) zijn versleten (3,5 en 3,7 mm), maar geen slijtage aan de buitenzijde.
Mijn 17" (Michelin Primacy) zomerbanden hebben wel slijtage aan de buitenzijde,
nu is de rest van het profiel ook niet geweldig, dus volgend jaar komen er nieuwe op.

Het is idd vreemd, je zou bijna denken dat je met 17" een andere sporing instelling moet hebben.
Dus de vraag van @hans: Iemand anders nog eventuele oplossingen? zijn welkom.
Bij mij gaat het om de achterwielen. Die slijten scheef af. En voor zover ik de bandenboeren mag geloven staat dat exact zoals Volvo het aangeeft. En zou er dus in principe niet aan gesteld hoeven te worden.

Bij aangedreven wielen heb ik (nog) geen bijzondere slijtage. Zou het dan toch in het rubber compount van de Michelin banden liggen? Een hardere band zou dan wellicht minder hard slijten???
Volvo moet rekening houden met alle banden, wat weerhoud jou ervan om hier iets van af te wijken, als daardoor het resultaat voor een bepaalde band beter zou zijn
Ik geef toe hier ben je niet zomaar achter, maar als beide achterbanden bijv. teveel buiten slijten zou je wellicht wat minder toespoor kunnen geven of in eerste instantie op de grens gaan zitten die volvo aangeeft.

Geplaatst: 19.10.2010 - 20:44
door 945i
Yep, Volvo geeft idd. aan dat camber niet te stellen is.
Zou dan toch wat met de toe/uitspoor gaan experimenteren..

Vooral omdat je relatief veel met caravan hebt gereden (3 van de 8K), komt dit vreemd voor.
Eigenlijk zou hij dan iets meer op de binnenkant moeten rijden

Geplaatst: 09.11.2010 - 18:47
door AntonV70
Mijn Michelins Premacy 225/45R17 op de achterwielen vertoonden hetzelfde beeld. Dit nadat de garage een 4-wielsuitlijning had gedaan omdat de voorste draagarmen waren vernieuwd en het stuur daarna scheef stond. Vóór de uitlijning was de bandenslijtage normaal, na de uitlijning waren mijn nieuwe Michelins (5.000 km na uitlijnen vernieuwd, niet bij garage gekocht maar bij bandenboer) op de achterwielen na slechts 16.000 km totaal versleten aan de buitenkant. Voorbanden zijn nog goed, wel heel licht scheef afgesleten. Vandaag naar de bandenboer geweest, niet de garage omdat ik twijfels had gekregen over de vakkundigheid m.b.t. uitlijnen. Opnieuw laten uitlijnen en zelf steeds meegekeken. Voorwielen hadden een geringe afwijking maar de sporing van de achterwielen stond echt totaal verkeerd. De sporing achter is overigens te verstellen door excentrische bouten aan een draagarm. Tevens achterbanden laten vervangen, nu maar eens Goodyear geprobeerd, prijskwestie. Sporing valt nu weer binnen toleranties.
Lessen hieruit: achterwielsporing is instelbaar, bij foutieve sporing slijten banden echt heel snel, uitlijnen is een vak.

Geplaatst: 10.11.2010 - 09:05
door edraket
Daarom doe ik het altijd zelf dat uitlijnen. Je kunt de mooiste apparatuur hebben maar als je niet snapt wat je doet wordt het nooit iets.

Geplaatst: 10.11.2010 - 11:00
door Thijs
edraket schreef:Daarom doe ik het altijd zelf dat uitlijnen. Je kunt de mooiste apparatuur hebben maar als je niet snapt wat je doet wordt het nooit iets.
Kort uit te leggen hoe je dit aanpakt Ed?? Interessant!

Geplaatst: 10.11.2010 - 11:50
door edraket
Hier heb ik het al eens eerder beschreven. Geldt natuurlijk ook voor de V70-2
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13428

Geplaatst: 10.11.2010 - 13:23
door Thijs
Thanks!

Geplaatst: 10.11.2010 - 13:31
door edraket
O, nog een kleine aanvulling: Met 15"of 16" wielen is het erg lastig om het op deze manier te doen omdat de band meestal behoorlijk rond is en je geen goed referentiepunt hebt voor het uitlijnen. Het beste werkt het met banden met een velg bescherm rand. Deze steekt een klein beetje uit en is een hele goede referentie voor de sporing.

Geplaatst: 10.11.2010 - 14:08
door AntonV70
edraket schreef:Hier heb ik het al eens eerder beschreven. Geldt natuurlijk ook voor de V70-2
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13428
Ed, grote dank voor je reactie en uitleg ! Je schreef in het andere topic De S60 moet sporingsneutraal uitgelijnd worden (recht dus) tot een klein beetje toespoor (6 minuten voor en 12 minuten achter), en is niet echt kritisch. Als je zowel voor als achter een kleine mm toespoor geeft aan beide kanten is het goed. Bij 17" is 6 minuten gelijk aan 0,7 mm per wiel.
Voor de V70 II geldt ook een toespoor vóór van nul tot 6 minuten en achter van nul tot 12 minuten. Jouw omrekening naar millimeters toespoor heb ik opgezocht en kan ik nu dan ook volgen volgens de formule : (graden*wieldiameter in mm) gedeeld door 57,2959 (vaste waarde van 1 radiaal = 360/2pi=57,2959). Dan kom je bij 6 graden toespoor per wiel is 0,1 minuut op (0.1*17*25,4)/57,2959=0,7 mm.
Mijn vraag is: kun je kort beschrijven hoe je het touwtje spant en hoe je nu precies de millimeters gaat meten, ook ten opzichte van de velgbeschermer ?
Dank alvast, Anton

Geplaatst: 10.11.2010 - 14:20
door edraket
Ik maak het touwtje vast aan een spaak van het achterwiel en span dan het touwtje langs het voorwiel. Als het juist aanligt aan de achterkant van het voorwiel (tegen de band dus, de velgbeschermer) kun je aan de voorkant de sporing meten aan diezelfde velgbeschermer. Voor de achterkant doe je hetzelfde maar dan in omgekeerde volgorde. Let er wel op dat je een dun touwtje neemt ivm de nauwkeurigheid. Vliegertouw oid gaat heel goed.

Geplaatst: 10.11.2010 - 14:35
door AntonV70
Duidelijk, bedankt !

Geplaatst: 10.11.2010 - 15:05
door Ramon&Ramon
edraket schreef:Ik maak het touwtje vast aan een spaak van het achterwiel en span dan het touwtje langs het voorwiel. Als het juist aanligt aan de achterkant van het voorwiel (tegen de band dus, de velgbeschermer) kun je aan de voorkant de sporing meten aan diezelfde velgbeschermer. Voor de achterkant doe je hetzelfde maar dan in omgekeerde volgorde. Let er wel op dat je een dun touwtje neemt ivm de nauwkeurigheid. Vliegertouw oid gaat heel goed.

Wel leuk op deze manier:)
Zo ging het in de jaren 50 ook,weet ik nog van vroeger..

Geplaatst: 10.11.2010 - 15:16
door edraket
Precies, en het werkt bij de S60/V70-2 erg gmakkelijk omdat deze voor en achter dezelfde spoorbreedte hebben. Tuurlijk is het met een computer nauwkeuriger, maar als je daarmee niet weet wat je doet gaat het ook niks worden. Rijd er al een paar jaartjes mee zo en het werkt echt goed.

Geplaatst: 10.11.2010 - 16:10
door Hans oet Twent
Beste Ed,
Ik begrijp dat je eea goed voor elkaar kunt krijgen en dat het de banden slijtage verminderd. Maar ik begrijp er helemaal niets van, touwtje, 6 minuten en 12 minuten.... Ik kan dat 'draadje' niet volgen.

Geplaatst: 10.11.2010 - 17:38
door edraket
graden en miniten is een andere manier van het aangeven van een hoek. Zoek maar even op intrnet of zoek een graden converter calculator dan valt alles op zijn plek.

Geplaatst: 10.11.2010 - 17:45
door AntonV70
Hans oet Twent schreef:Beste Ed,
Ik begrijp dat je eea goed voor elkaar kunt krijgen en dat het de banden slijtage verminderd. Maar ik begrijp er helemaal niets van, touwtje, 6 minuten en 12 minuten.... Ik kan dat 'draadje' niet volgen.
Hans, na de mailtjes van Ed met veel nuttige info heb ik ook gezocht en een hele goede uitleg gevonden via de volgende link (wel een ander merk auto :P maar de uitleg is goed en klopt ook:
http://www.morrisminorclub.nl/TC/COR-12 ... %20_2_.pdf
Als je tijd en interesse hebt, lees het onderdeel over toe- en uitspoor eens.
Groet,
Anton