Liquid Force, ontzettend bedankt dat je dit laat weten.
Klinkt misschien raar, maar ben op zich wel blij met dit bericht.
Het is voor mij een teken dat er met de auto opzich niets mis is.
Hoop binnenkort meer van je te horen als je weer terug online bent.
Groet, Wim.
liquid_force schreef:even via een 36kbps dial-up verbinding: mijn contact geeft aan dat de wagen met 230pk is afgeleverd ...
Ik ben op dit moment ook best wel tevreden met de 290 Pk.
Volgens Rica zou ik naar 400 Pk kunnen gaan met een andere turbo erop. Kosten ongeveer 3500 Euro.
Maar dat ga ik niet doen, ben bang dat de aandrijflijn dan teveel voor zijn kiezen gaat krijgen.
Niels_# schreef:Tja t'is wel een mooi ding en 290pk is in principe ook wel genoeg natuurlijk. Ik zou er gewoon blij mee zijn (te meer als ie verder gewoon probleemloos is) en rondkijken of je het vermogen misschien nog een beetje verder kan opkrikken met niet al te veel financiele inversteringen
Heb vanavond visite gehad, dus geen tijd om de polis uit te spitten.
Maar zodra ik dit gedaan heb, zal ik de voorwaarde hier wel citeren.
obrasp schreef:
WimS60 schreef:En er zijn nieuwe, teleurstellende ontwikkelingen.
Kreeg vandaag een telefoontje van SRK.
In de kleine lettertjes van de polis zou staan dat als je de auto zonder garantie hebt gekocht, je geen enkele aanspraak op rechtsbijstand kan doen.
Ongeacht waarom je rechtsbijstand vraagt.
Dat lijkt me heel erg vreemd. In geval van consumentenkoop heb je van rechtswege recht op garantie. Volgens mij kan je daar niet eens afstand van doen. Als je de betreffende voorwaarde hebt gevonden, post 'm dan eens.
WimS60 schreef:Ja, spijker op zijn kop.
Het gaat me niet om geld, maar het is een principe-kwestie.
Ik kan er niet mee leven dat iemand de boel belazerd en ar dan mee weg komt.
Ik ga me verder oriënteren en desnoods zelf op eigen kosten een civiele procedure starten.
Dat me dat meer gaat kosten dan dat het oplevert: het zij zo.
Het is iig mooi dat de auto motorisch 100% is, tis een plaatje om te zien.
Een maatwerk tuner kan er zo een echte R van maken.
Ik zou mijn geld daarop zetten, het autobedrijf verkoopt vanzelf iets aan iemand die nog korter door de bocht gaat en de auto via zijn kantoor wel even weer in de showroom zet. :evil:
WimS60 schreef:En er zijn nieuwe, teleurstellende ontwikkelingen.
Kreeg vandaag een telefoontje van SRK.
In de kleine lettertjes van de polis zou staan dat als je de auto zonder garantie hebt gekocht, je geen enkele aanspraak op rechtsbijstand kan doen.
Ongeacht waarom je rechtsbijstand vraagt.
Dat lijkt me heel erg vreemd. In geval van consumentenkoop heb je van rechtswege recht op garantie. Volgens mij kan je daar niet eens afstand van doen. Als je de betreffende voorwaarde hebt gevonden, post 'm dan eens.
Dat is pertinent onjuist obrasp.
De enige wettelijke bescherming is dat een zaak bij aflevering aan de koopovereenkomst moet voldoen. Bij gebruikte auto's gaat het dan om eigenschappen die door de verkoper zijn gegarandeerd, of waarvan de koper in redelijkheid de aanwezigheid niet hoefde te betwijfelen.
Garanties kunnen door de verkoper worden verstrekt (al dan niet tegen betaling) en houden in dat de verkoper de aan- of afwezigheid van bepaalde eigenschappen garandeert.
De auto van Wim is geadverteerd als een NL auto, terwijl dit niet bleek te kloppen. Dat een gebruikte auto minder pk kan hebben dan een nieuwe is niet gek, maar het verschil is hier wel extreem groot. In juridische termen spreken we dan over non-conformiteit.
Naar mijn idee heeft Wim 2 opties: ofwel hij ontbindt de koopovereenkomst op grond van het feit dat de afgeleverde auto niet voldoet aan de overeenkomst (gevolg: auto moet terug en koopprijs moet gerestitueerd worden), ofwel hij maakt aanspraak op vervangende schadevergoeding (hij houdt dus de R en vraagt alleen compensatie voor de geleden schade). Probleem bij die tweede optie is natuurlijk om aan te tonen wat het schadebedrag is...want hoeveel is hij nu minder waard?
In ieder geval zul je zelf redelijk wat kosten moeten gaan maken nu een rechtsbijstandverzekering geen dekking biedt. Ik hoor dit trouwens heel vaak, het is inderdaad bij alle verzekeraars zo dat problemen met aankoop van auto's alleen is gedekt indien is gekocht bij een erkend garagebedrijf met garantie. Alle particuliere verkopen vallen er dus ook buiten.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option (2020) Audi E-tron (2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
De koopovereenkomst laten ontbinden wil ik niet.
Immers, na tuning bij Rica heeft de auto 290 Pk en daar ben ik best tevreden mee. En ik heb al best wat kosten gemaakt om de auto naar mijn zin te krijgen (trekhaak, HU803 met premiumspeakers).
Maar de gemaakte kosten voor het tunen, bijna 700 Euro, wil ik gewoon vergoed krijgen en ik kan me niet voorstellen dat een rechter in mijn nadeel zou beslissen.
Want ik kan schriftelijk aantonen dat verkoper heeft geadverteerd met een Nederlnds geleverde auto met 300 Pk.
Lastiger word inderdaad hoeveel minder de auto waard is, nu hij geïmporteerd blijkt te zijn.
Graag hoor ik van de mede-forummers wat hun mening hierover is.
Voor de geïnteresseerden hierbij letterlijk de uitsluiting in de polis:
"Geen rechten aan deze verzekering kunnen worden verleend indien het juridisch geschil verband houdt met de eigendom, aankoop of garantie van een tweeedehands voer-, lucht- of (plezier)vaartuig, voor zover de verzekerde dit heeft gekocht zonder schriftelijke garantie van een officiële dealer of zonder BOVAG-garantie."
Waarom neem je geen contact op met Volvo Nederland. Ik heb ook voor 2 jaar geleden een Volvo S60 2.4T aut gekocht van een particulier in Nederland. Deze heeft destijds de auto vanuit Duitsland ingevoerd. Doordat ik graag wilde weten wat er allemaal op en aan zit heb ik het chassisnummer aan Volvo Nederland doorgegeven en kreeg toen per mail alle specificaties van deze auto hoe deze destijds is afgeleverd. Ook heb ik contact gehad met de dealer in Duitsland (zie garantiebewijs welke bij voertuig zit of onderhoudsboekje) waar de auto is afgeleverd en heb ook van hen een mailtje ontvangen met de specificaties en wat ze er nog aan hebben gedaan, bv trekhaak monteren oid. Miscchien kun je dit ook proberen en levert het iets op.
Groet, Herman
Volvo 340 DL sedan wit 1986
Volvo 340 DL sedan wit diesel 1988
Volvo 460 GL sedan wit 1990
Volvo S40 2.0 wit 1996
Volvo S40 1.9 T4 se wit 1990
Volvo V40 2.0 fase 2 zwart (lpg)
Volvo S60 2.4 T zwart
Volvo S80
WimS60 schreef:Voor de geïnteresseerden hierbij letterlijk de uitsluiting in de polis:
"Geen rechten aan deze verzekering kunnen worden verleend indien het juridisch geschil verband houdt met de eigendom, aankoop of garantie van een tweeedehands voer-, lucht- of (plezier)vaartuig, voor zover de verzekerde dit heeft gekocht zonder schriftelijke garantie van een officiële dealer of zonder BOVAG-garantie."
Dat is lekker dan...............
Komt dit beding uit de algemene voorwaarden behorende bij de polis of uit de overeenkomst zelf?
Hoe dan ook: Het toont maar weer aan dat je ontzettend uit moet kijken met rechtsbijstandsverzekeringen. Mijn ervaring is dat - als ze al iets voor je willen doen - de kwaliteit ook nog eens behoorlijk onder de maat is.
Bedankt voor je tip, ik denk dat ik inderdaad Volvo Nederland wel eens aan kan schrijven.
Als zij mij die info kunnen/willen geven sta ik nog sterker in de civiele procedure.
Want het enige keiharde bewijs van de 230 Pk is het meetrapport van Rica.
En info van Liquid Force bevestigd dit.
De dealer in Zwitserland aanschrijven heeft in mijn geval denk ik iets minder zin, omdat de auto na 7 maanden al in Nederland is ingevoerd en daar ook al zijn beurten heeft gehad.
Wat ik wel kan doen is inderdaad de Nederlandse garage benaderen, die de auto in onderhoud heeft gehad.
Dank voor de tips.
Groet, Wim.
H.J. schreef:Hallo Wim,
Waarom neem je geen contact op met Volvo Nederland. Ik heb ook voor 2 jaar geleden een Volvo S60 2.4T aut gekocht van een particulier in Nederland. Deze heeft destijds de auto vanuit Duitsland ingevoerd. Doordat ik graag wilde weten wat er allemaal op en aan zit heb ik het chassisnummer aan Volvo Nederland doorgegeven en kreeg toen per mail alle specificaties van deze auto hoe deze destijds is afgeleverd. Ook heb ik contact gehad met de dealer in Duitsland (zie garantiebewijs welke bij voertuig zit of onderhoudsboekje) waar de auto is afgeleverd en heb ook van hen een mailtje ontvangen met de specificaties en wat ze er nog aan hebben gedaan, bv trekhaak monteren oid. Miscchien kun je dit ook proberen en levert het iets op.
Dit staat in de polisvoorwaarden van de rechtsbijstandsverzekering.
obrasp schreef:
WimS60 schreef:Voor de geïnteresseerden hierbij letterlijk de uitsluiting in de polis:
Dat is lekker dan...............
Komt dit beding uit de algemene voorwaarden behorende bij de polis of uit de overeenkomst zelf?
Hoe dan ook: Het toont maar weer aan dat je ontzettend uit moet kijken met rechtsbijstandsverzekeringen. Mijn ervaring is dat - als ze al iets voor je willen doen - de kwaliteit ook nog eens behoorlijk onder de maat is.
WimS60 schreef:De koopovereenkomst laten ontbinden wil ik niet.
Immers, na tuning bij Rica heeft de auto 290 Pk en daar ben ik best tevreden mee. En ik heb al best wat kosten gemaakt om de auto naar mijn zin te krijgen (trekhaak, HU803 met premiumspeakers).
Maar de gemaakte kosten voor het tunen, bijna 700 Euro, wil ik gewoon vergoed krijgen en ik kan me niet voorstellen dat een rechter in mijn nadeel zou beslissen.
Want ik kan schriftelijk aantonen dat verkoper heeft geadverteerd met een Nederlnds geleverde auto met 300 Pk.
Lastiger word inderdaad hoeveel minder de auto waard is, nu hij geïmporteerd blijkt te zijn.
Graag hoor ik van de mede-forummers wat hun mening hierover is.
Groet, Wim.
Ik begrijp de hele situatie hier en daar kunnen we kort over zijn, dat is knap kl**e!
Ik denk alleen dat je jezelf in de nesten heb gewerkt door geen goede afspraken te maken (rechtsgeldige) en jezelf beter te orienteren.
Wat ik een klein beetje dubbel vind is dat een rechter belast moet worden met een uitspraak over 700 euro terwijl die kosten discutabel zijn naar mijn idee. Hebben rechters niet belangrijkere zaken? En ze zijn al overbelast...
Het gaat hier niet om schade, verborgen gebreken of iets dergelijks, wel om misleiding, maar was het nu verstandig om direct de auto te moeten laten tunen in afwachting van...
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Wim, ik denk dat je je verlies moet nemen. Je rijdt in één van de mooiste auto's in Nederland. Ik begrijp dat hij verder in hele nette en goede staat verkeert. Die €700,- die je hebt gespendeerd om aan de (plm.) 300 beloofde pk's te komen, zijn wel zuur. Was ook 7 keer tanken geweest, maar... soit. En het verlies ten opzichte van een Nederlandse auto valt mee als je bekijkt hoeveel de aandrijflijn van jouw auto minder heeft geleden. Kortom: geniet! Daar kocht je hem immers voor... toch?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl. 2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Dat de wagen geen 300, maar "slechts" 230 pk had, had je niet kunnen weten, maar even het kenteken natrekken op de rdw site en je had kunnen zien dat deze wagen geïmporteerd is.
Tsja, ik vind dit toch een beetje kort door de bocht hoor.
Natuurlijk had ik de verkoper kunnen vragen om het kentekenbewijs uit zijn kluis te halen, om te verifiëren of de gegevens waarmee hij adverteerde wel klopten met de gegevens op het kentekenbewijs.
Maar ik, in mijn naïviteit, ging er vanuit, dat een BOVAG-bedrijf betrouwbare informatie zou geven.
Voor mij STOND de BOVAG als een waarborg voor betrouwbaarheid, maar ik heb inmiddels ervaren dat dit niet zo is.
Kijk, had ik de auto nu gekocht bij een partikulier of een achteraf handelaartje, ja, dan was ik natuurlijk veel kritischer en alerter geweest.
En wat betreft de opmerking van PeerTronic dat de rechters in Nederland wel wat beters te doen hebben: ik vind het een sublieme vondst om de werkdruk van de rechters omlaag te brengen door fraudeurs en oplichters voortaan maar hun gang te laten gaan.
WimS60 schreef:Tsja, ik vind dit toch een beetje kort door de bocht hoor.
Natuurlijk had ik de verkoper kunnen vragen om het kentekenbewijs uit zijn kluis te halen, om te verifiëren of de gegevens waarmee hij adverteerde wel klopten met de gegevens op het kentekenbewijs.
Maar ik, in mijn naïviteit, ging er vanuit, dat een BOVAG-bedrijf betrouwbare informatie zou geven.
Voor mij STOND de BOVAG als een waarborg voor betrouwbaarheid, maar ik heb inmiddels ervaren dat dit niet zo is.
Kijk, had ik de auto nu gekocht bij een partikulier of een achteraf handelaartje, ja, dan was ik natuurlijk veel kritischer en alerter geweest.
En wat betreft de opmerking van PeerTronic dat de rechters in Nederland wel wat beters te doen hebben: ik vind het een sublieme vondst om de werkdruk van de rechters omlaag te brengen door fraudeurs en oplichters voortaan maar hun gang te laten gaan.
Dat heb ik niet gezegd, en dat was ook niet het uitgangspunt. Jij wilde enkel een schadevergoeding voor het tunen. Het was voor jou geen principiële kwestie blijkbaar. Vaak kunnen mensen veel aan preventie doen voor diefstal en oplichting.
Dit riekt inderdaad naar oplichting, maar zo te horen heb je geen poot om op te staan. Je hebt doelbewuste risico's genomen toen je de garantie afwees.
Ik denk overigens alles gegevens hier ten spijt als je de verkoper valsheid in geschrifte kunt aanwrijven je al een heel eind bent.
Maar laat ik het er duidelijk over zijn, ik vind het heel vervelend voor je en oplichting dient bestraft te worden maar je bent ook wel een beetje lichtzinnig geweest, en dat hoor je natuurlijk niet graag, maar ja, dit is een open forum, toch?
En tot slot: ja altijd papieren verifiëren.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli