Eind april heb ik bij een autobedrijf in Leende (bij Eindhoven) een V70R gekocht van bouwjaar 2003.
Dit autobedrijf adverteerde dat het een Nederlandse auto betrof met 300 Pk (zoals gebruikelijk).
Gewoon voor de lol wilde ik een uitdraai van het vermogen op een vermogensbank en had dan ook op de dag van aankoop een afspraak gemaakt met Rica Waalwijk voor een vermogensmeting.
Daar bleek dat het motor-vermogen slechts 230 Pk was.
Na enig onderzoek bleek de auto overigens in Zwitserland te zijn geleverd in sept. 2003, om daarna in april 2004 in Nederland te zijn ingevoerd.
Al met al dus niet zo'n betrouwbaar autobedrijf daar in Leende.
Met Rica een afspraak gemaakt voor chip-tuning, waarmee de auto op 330 Pk zou moeten komen.
Na chip-tuning en een meting op (2) vermogensbanken, bleek het vermogen te zijn toegenomen tot 285 Pk, ipv de te verwachten 330 Pk.
Rica heeft de turbo- en brandstofdruk gemeten en die waren in orde.
Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen ?
V70R uit Zwitserland
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33127
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Is het toevallig een Amerikaanse uitvoering?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Hoi Aantje,
Jazeker, V-Power van Shell getankt en juiste bandenspanning.
Persoonlijk denk ik dat het iets te maken heeft met de Zwitserse uitvoering, vandaar mijn vraag.
Voor Rica is het in ieder geval een raadsel, voor mijn dealer ook en voor mij al helemaal.
Vandaar mijn vraag hier.
Groet, Wim.
Jazeker, V-Power van Shell getankt en juiste bandenspanning.
Persoonlijk denk ik dat het iets te maken heeft met de Zwitserse uitvoering, vandaar mijn vraag.
Voor Rica is het in ieder geval een raadsel, voor mijn dealer ook en voor mij al helemaal.
Vandaar mijn vraag hier.
Groet, Wim.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33127
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Heb ooit een verhaal gehoord over US-Specs Rrren die in Duitsland zijn verkocht die voor het Militairen waren en inderdaad geen 300pk hadden.
Maar ja dan moet ik ook weer 7 jaar terug in de tijd...
Maar ja dan moet ik ook weer 7 jaar terug in de tijd...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Bij Rica kreeg ik te horen dat in sommige landen belasting en verzekering betaald worden per Pk. En dat daarom de R in sommige landen geknepen geleverd werd.
Maar volgens Rica zou dit met een software-update te omzeilen zijn.
Nu ben ik op zich wel tevreden met de vermogens-toename van 230 naar 285 Pk, maar vraag me gewoon af hoe dit kan.
Maar volgens Rica zou dit met een software-update te omzeilen zijn.
Nu ben ik op zich wel tevreden met de vermogens-toename van 230 naar 285 Pk, maar vraag me gewoon af hoe dit kan.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Overigens, om het verhaal helemaal compleet te maken....
Maar dan wel met rode oortjes van schaamte....
Ik was meteen zo verliefd op deze R, dat ik hem zonder garantie heb gekocht.
Heb de verkoper (een Universeel autobedrijf) een brief gestuurd, met het verhaal dat hij niet geleverd heeft, waarmee hij geadverteerd heeft (Nederlands geleverd en 300 Pk).
Heb hierop van de verkoper geen enkele reactie gehad.
Omdat het een BOVAG-bedrijf is, heb ik de BOVAG gevraagd om bemiddeling (ivm de door mij gemaakte kosten van 700 Euries).
BOeVAG reageert met een standaard-brief: geen garantie, dus wij doen niets voor u.
Ik ben van mening dat het geen garantie-geval is: er is niet geleverd waarmee geadverteerd is.
Dit weekend ga ik dus mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen.
Maar dit even terzijde van oplossing van het "probleem".
Maar dan wel met rode oortjes van schaamte....
Ik was meteen zo verliefd op deze R, dat ik hem zonder garantie heb gekocht.
Heb de verkoper (een Universeel autobedrijf) een brief gestuurd, met het verhaal dat hij niet geleverd heeft, waarmee hij geadverteerd heeft (Nederlands geleverd en 300 Pk).
Heb hierop van de verkoper geen enkele reactie gehad.
Omdat het een BOVAG-bedrijf is, heb ik de BOVAG gevraagd om bemiddeling (ivm de door mij gemaakte kosten van 700 Euries).
BOeVAG reageert met een standaard-brief: geen garantie, dus wij doen niets voor u.
Ik ben van mening dat het geen garantie-geval is: er is niet geleverd waarmee geadverteerd is.
Dit weekend ga ik dus mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen.
Maar dit even terzijde van oplossing van het "probleem".
-
- 4th Gear member
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57
Uhm, Shell V-Power is meende ik in NL geen Euro 98 meer maar Euro 97. Daarentegen levert BP wel euro 98 van goede kwaliteit.WimS60 schreef:Hoi Aantje,
Jazeker, V-Power van Shell getankt en juiste bandenspanning.
Persoonlijk denk ik dat het iets te maken heeft met de Zwitserse uitvoering, vandaar mijn vraag.
Voor Rica is het in ieder geval een raadsel, voor mijn dealer ook en voor mij al helemaal.
Vandaar mijn vraag hier.
Groet, Wim.
* Edit het is Euro 97.
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
stuur mij het chassisnummer van de wagen eens per PB, dan kan ik wel even laten kijken hoe hij is afgeleverd.
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
het is natuurlijk altijd zo dat de PK's op de krukas altijd meer zijn dan de pk's op de wielen, zoals nu gemeten wordt op een rollenbank, en dat een auto in de loop der jaren ook kracht verliest, afhankelijk ook van hoe ermee gereden is ... maar 70pk in 7 jaar is wel heel veel imho.
maar goed, ik heb de raderen in werking gezet, eens kijken wat daar uit komt.
maar goed, ik heb de raderen in werking gezet, eens kijken wat daar uit komt.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Liqiud Force, dat klopt.
Het gemeten vermogen aan de wielen was 132 Kw/ 179 Pk.
Rica kan dat omrekenen naar 230 Pk motorvermogen.
Vraag me niet hoe het kan, maar dat word me door hun verteld.
De auto heeft overigens pas 125.000 km gereden, heeft wel het laatste jaar in de showroom stil gestaan.
Misschien dat het daaraan kan liggen ? Lange stilstand ?
Het gemeten vermogen aan de wielen was 132 Kw/ 179 Pk.
Rica kan dat omrekenen naar 230 Pk motorvermogen.
Vraag me niet hoe het kan, maar dat word me door hun verteld.
De auto heeft overigens pas 125.000 km gereden, heeft wel het laatste jaar in de showroom stil gestaan.
Misschien dat het daaraan kan liggen ? Lange stilstand ?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Ik heb het bedrijf een brief geschreven, waarin ik een en ander heb uitgelegd.drowel schreef:Lijkt me dat je ook nog wel eens langs het bedrijf kan gaan als ze vertellen dat het een Nederlandse auto is, wat vervolgens totaal niet het geval lijkt te zijn, het verhaal aanhorende!
En bij hun de vraag neergelegd of, en zo ja, in hoeverre ze mij in de gemaakte kosten tegemoet willen komen.
Heb op deze brief geen enkele reactie gekregen.
Daarna nog een brief gestuurd, nul komma nul reactie.
Hoopte daarna op bemiddeling van de BOVAG, maar die geven niet thuis.
Is voor mij wel een teken dat de naam BOVAG voor de consument geen enkele meerwaarde heeft.
Persoonlijk ga ik niet bij het bedrijf langs, als ze al niet reageren op een brief, zegt dat al genoeg over hun moraal en normen. Heeft geen zin denk ik.
Gelukkig heb ik een rechtsbijstandsverzekering, ga het nu bij hun neerleggen.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5303
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Wanneer de auto je is verkocht als een nl auto met 300pk en hij blijkt uit zwitserland te komen en "slechts" 230 pk te hebben dan heb jij niet gekregen wat afgesproken is. Ga er wel vanuit dat je dit kunt bewijzen middels minimaal de advertentie of beter nog de koop overeenkomst.
Ik zou overwegen de tuning ongedaan te maken en ontbinding van de koop te verlangen. Mocht je de auto alsnog willen houden kan je een aangepaste prijs voorstellen.
Overgens zal dit via de Bovag geschillen commissie lopen verwacht ik
Ik zou overwegen de tuning ongedaan te maken en ontbinding van de koop te verlangen. Mocht je de auto alsnog willen houden kan je een aangepaste prijs voorstellen.
Overgens zal dit via de Bovag geschillen commissie lopen verwacht ik
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Niels,
Uiteraard kan ik bewijzen dat de auto verkocht is als Nederlandse auto met 300 Pk. Ik heb een afdruk van hun advertentie op internet, en het fiche, wat in de showroom achter de voorruit zat is ook in mijn bezit. En op beiden staat uitdrukkelijk dat het een Nederlandse auto is met 300 Pk.
De BOVAG heeft op haar site een formulier staan, die je in kan vullen als je om bemiddeling van hun vraagt.
Ik heb dit formulier ingevuld en uitgeprint en naar de BOVAG verstuurd.
In dit formulier heb ik expliciet aangegeven dat ik geen aanspraak maak op garantie (want daar had ik vanaf gezien), maar dat ik niet geleverd heb gekregen waarmee de verkoper heeft geadverteerd.
Van de BOVAG kreeg ik 2 dagen later een standaard-brief, dat, doordat ik van garantie had afgezien, zij niet voor mij willen bemiddelen.
Dus van de BOVAG heb ik niets te verwachten.
Uiteraard kan ik bewijzen dat de auto verkocht is als Nederlandse auto met 300 Pk. Ik heb een afdruk van hun advertentie op internet, en het fiche, wat in de showroom achter de voorruit zat is ook in mijn bezit. En op beiden staat uitdrukkelijk dat het een Nederlandse auto is met 300 Pk.
De BOVAG heeft op haar site een formulier staan, die je in kan vullen als je om bemiddeling van hun vraagt.
Ik heb dit formulier ingevuld en uitgeprint en naar de BOVAG verstuurd.
In dit formulier heb ik expliciet aangegeven dat ik geen aanspraak maak op garantie (want daar had ik vanaf gezien), maar dat ik niet geleverd heb gekregen waarmee de verkoper heeft geadverteerd.
Van de BOVAG kreeg ik 2 dagen later een standaard-brief, dat, doordat ik van garantie had afgezien, zij niet voor mij willen bemiddelen.
Dus van de BOVAG heb ik niets te verwachten.
- drowel
- 5th Gear member
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08
Lijkt me ook niet nodig... als er duidelijk is dat de dealer/handelaar iets verkocht heeft zonder de juiste gegevens te verstrekken, sterker nog... ONJUISTE gegevens (zoals hier het geval is) heeft het bedrijf geen poot om op te staan. Zal ook voor de prijs namelijk gunstig zijn... een import auto levert gewoonweg minder op. Ik zou het er niet bij laten zitten. (de auto gaat jou aan het einde van de rit ook minder opleveren lijkt mij!)