Handrem aan stukken

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Reesmees
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 10.07.2009 - 14:32
Locatie: Lansingerland

Dat ga ik nu ook doen Oceanracer, maar diegene die nooit op dit forum komen waarschijnlijk niet.

Mocht je dus iemand langs de kant van de weg zien staan die met zijn peen en uiengezicht een beetje aan een van zijn achterwielen zit te sjorren dan is dat waarschijnlijk geen regelmatige forumbezoeker.
'Life is too short to drive a bad car'
Gast

Reesmees schreef:Dit euvel had bij mijn V70 niets met de kilometerstand van doen, toen het mij overkwam had mijn V70 nog geen ton gelopen. Ik dacht 'heb ik weer' maar tot mijn verbazing leert dit topic mij dat het vaker voortkomt dan de verstokte Volvo rijder (en dealer!!) ons wil doen geloven.
Dat kan, leeftijd is ook van invloed op de remvoering.
Maar om dit nu ieder jaar te laten controleren, is denk ik ook wat overdreven
Na een jaar of 5 controleren en dan misschien gewoon vervangen?
Gebruikersavatar
Reesmees
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 10.07.2009 - 14:32
Locatie: Lansingerland

Mijn V70 met nog geen ton op de teller was nog geen 5 jaar oud (en dealeronderhouden)
'Life is too short to drive a bad car'
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Er zijn op Internet voldoende beschrijvingen te vinden hoe de vervanging van de remschoenen uitgevoerd moet worden. Zie bv.
http://www.motor-talk.de/forum/mysteriu ... 54895.html
http://www.v70r.com/forums/index.php?au ... icle&id=56

Twee fotootjes van mijn remschoenen zijn, lijkt me, dan ook genoeg. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gast

Wat ga je met die bouten doen?
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

AlexV70 schreef:Wat ga je met die bouten doen?
Die heb ik gebruikt om de remklauwen opnieuw aan de zadels (brackets) te schroeven. Dit zijn zogenaamde "do not re-use" bouten en moeten dus vervangen worden als ze losgehaald zijn.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

De remschoentjes bij mijn S80 worden vandaag vervangen. De puntjes waren al losgekomen. Goed dat ik het dus heb laten controleren! Spaart een hoop geld uit.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gast

M@rcel schreef:Ik was drie Euro kwijt voor vier bouten.

Maar belangrijker is dat het (volgens mij) te maken heeft met rek in de bouten. Deze rek is eruit na het loshalen, dit betekent dat na opnieuw vastzetten (met de momentsleutel!) de kans op breuk toeneemt.

Het staat vermeld in zowel Vadis als in mijn Haynes werkplaatshandboek. Voor die paar Euro's better safe than sorry, het zijn wel je remmen
"do not re-use" bouten slaat volgens mij niet op het rek verhaal maar op de rode "locktite" coating.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik was drie Euro kwijt voor vier bouten.

Maar belangrijker is dat het (volgens mij) te maken heeft met rek in de bouten. Deze rek is eruit na het loshalen, dit betekent dat na opnieuw vastzetten (met de momentsleutel!) de kans op breuk toeneemt.

Het staat vermeld in zowel Vadis als in mijn Haynes werkplaatshandboek. Voor die paar Euro's better safe than sorry, het zijn wel je remmen
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Reesmees schreef:Handrem gebruik ik dus echt nooit ! Alleen mijn vrouw gebruikt deze om haar tas aan te hangen.
mag je blij zijn dat je geen choke hebt :lol:
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gast

AlexV70 schreef:
M@rcel schreef:Ik was drie Euro kwijt voor vier bouten.

Maar belangrijker is dat het (volgens mij) te maken heeft met rek in de bouten. Deze rek is eruit na het loshalen, dit betekent dat na opnieuw vastzetten (met de momentsleutel!) de kans op breuk toeneemt.

Het staat vermeld in zowel Vadis als in mijn Haynes werkplaatshandboek. Voor die paar Euro's better safe than sorry, het zijn wel je remmen
"do not re-use" bouten slaat volgens mij niet op het rek verhaal maar op de rode "locktite" coating.
Had ik edit gedaan in plaats van quote. Sorry!
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

AlexV70 schreef:
AlexV70 schreef:
M@rcel schreef:Ik was drie Euro kwijt voor vier bouten.

Maar belangrijker is dat het (volgens mij) te maken heeft met rek in de bouten. Deze rek is eruit na het loshalen, dit betekent dat na opnieuw vastzetten (met de momentsleutel!) de kans op breuk toeneemt.

Het staat vermeld in zowel Vadis als in mijn Haynes werkplaatshandboek. Voor die paar Euro's better safe than sorry, het zijn wel je remmen
"do not re-use" bouten slaat volgens mij niet op het rek verhaal maar op de rode "locktite" coating.
Had ik edit gedaan in plaats van quote. Sorry!
Is er iemand die dit kan bevestigen? Dit gaat vast niet op voor alle do-not-reuse bouten. Hoe is het verschil te zien?
Gast

Van kopbouten weet ik het wel, maar die draai je dan ook aan tot een bepaalde waarde en vervolgens nog een aantal graden.
Tenminste.... bij de 2.4 motor van Volvo. :wink:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Er worden ook veel flensbouten gebruikt die je met een hoek moet nadraaien. Deze zijn wel herbruikbaar. Maar de bouten bij de rem zijn wel herbruikbaar. De garage vervangt ze ook echt niet. Als je echt op safe wilt gaan een drupje locktite erop,maar er is geen garage die dat doet. En ik zie niet zovaak een auto staan met afgelopen remklauwen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

Vandaag "even" de winterbanden onder de auto monteren, 2 nieuwe bandje geregeld, zo gepiept dacht ik.
Totdat.... ik het rechter achterwiel rond draaide, daar binnenin schuurde het nmm wel erg veel.
De schijf er toch maar even af, dat was effe schrikken, ik kon de remvoering er met weinig moeite af halen.
Dus de handremvoering ook nog maar even vervangen. Noem het maar geluk hebben. :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En waren die remvoeringen al een keertje vervangen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Ik denk het niet. Ik vermoed dat het wel een keer gecontroleerd is, de schijven zaten namelijk in geheel niet vast geroest (vettigheid).
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Bekend gezicht. Afgelopen weekend even de achterremmen van forumlid Taranis zijn XC70 bekeken en dat zag er net zo uit aan beide kanten. Het piepte de laatste tijd wat tijdens rijden. Binnenkort alles vervangen daar we geen rekening met defecte voeringen gehouden hadden. Helaas op zaterdagmiddag was magazijn dicht

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
donald1957
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 21.03.2007 - 16:34

Wolfs XC schreef:Ik heb daar laatst de voeringen preventief laten vervangen. Kosten €162,-
De voeringen zaten op 1 na allemaal vast.

(De zomercontrole de week daarvoor laten uitvoeren - was gratis ::? )
Ik heb net een prijs van 127,00 euro incl. alles doorgekregen van een Volvo dealer (V70).
Gast

donald1957 schreef:
Wolfs XC schreef:Ik heb daar laatst de voeringen preventief laten vervangen. Kosten €162,-
De voeringen zaten op 1 na allemaal vast.

(De zomercontrole de week daarvoor laten uitvoeren - was gratis ::? )
Ik heb net een prijs van 127,00 euro incl. alles doorgekregen van een Volvo dealer (V70).
Dat is geen slechte prijs, als je bedenkt dat de remschoenen € 43,10 bruto ex. kosten.
Blijft een uurtje werk over à ± 75 euro,- (bij de Volvo-dealer) en uur zijn ze wel bezig als dat de enige klus is.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”