Pagina 5 van 8

Geplaatst: 08.09.2010 - 20:40
door bart simpson
rjb schreef:Oh sorry. Ik was even vergeten dat respect alles te maken heeft met het Wel of niet u zeggen.
Goed om te horen dat alle scherpe opmerkingen te maken hebben met naastenliefde. Ik krijg er een warm gevoel van.
nergens voor nodig, het maken van een kostbare misstap is een overvreemdbaar recht dat iedereen heeft maar sommigen toch niet direct gegunt is.
Toch kan en mag iemand van mij natuurlijk altijd ieder rationeel argument wegwuiven en vol overtuiging een ravijn instappen.

Geplaatst: 09.09.2010 - 10:01
door diesel01
Tjee de pee...
Als je terug leest dan kun je lezen dat door TS de indruk wordt gewekt dat er een bepaald budget is voor een auto.
De vraag is of dat budget toereikend is voor een S60 op LPI danwel diesel.
Ik denk dat als je schrikt van behoorlijke bedragen die betaalt dienen te worden voor onderhoud, je dergelijke auto's moet laten staan.
Dan probeer ik niet om mensen met dat budget te kleineren maar gewoon een reaal beeld te schetsen van kosten waar je tegen aan kunt lopen.
Daarbij heb ik ervaring met een iets minder prettig lopende LPI auto en mijn voorkeur zou diesel zijn.
Voor de duidelijkheid, ik ben een autoliefhebber of dat nu oude, nieuwe, goedkope of dure auto's betreft als ik iets mooi vindt zeg ik dat tegen de eigenaar, iets wat door sommige mensen als raar wordt ervaren.

Geplaatst: 09.09.2010 - 22:04
door Pikantje
Ik ben zeer tevreden over mijn S60 op LPi.

Ik heb 5,5 jaar geleden een S60 2.4 170pk op LPi gekocht uit 2001 met toen 165.000 km op de teller en daar intussen 150.000 km mee gereden. De enige dure reparatie die LPG-gerelateerd is: LPi-pomp is vervangen (ca. €500).

Verder alleen maar standaard onderhoud (om de 20.000 km) bij een Volvo-specialist. Fatsoenlijke banden (Pirelli, Bridgestone, Michelin, 205/55/16) kosten bij vrijwel alle grote bandenboeren tussen de €100 en €125 per stuk. De levensduur daarvan is volledig afhankelijk van je rechter "schoenmaat"... Kostbare zaken als kleppen stellen (onlangs voor het eerst bij 310.000 km) en ETM zijn volgens mij niet specifiek LPG-gerelateerd.

Vervelende storingen? ca. 1 keer per maand op 4 poten lopen na afremmen op de motor (zie andere posting) en bij temperaturen onder het vriespunt soms afslaan na het overschakelen op LPG. Verder eigenlijk niets: start altijd perfect, loopt lekker, verbruik ca. 1:9,5 á 1:10 op LPG, olieverbruik 1:10000.

Andere nadelen: kleine actieradius (60 liter ringtank, dus 48 liter netto), kofferbak minder hoog en thuiskomertje in de kofferbak.

Ik heb misschien geluk gehad en ja, de kans op een koprevisie is groter dan bij een diesel. Maar de verhalen over kapotte turbo's en injectoren bij diesels zijn ook niet van de lucht......

Groet,
Jan

PS: het inderdaad jammer dat er een aantal "haantjes" op dit forum zitten die elkaar bij het minste of geringste in de haren vliegen. Er zit blijkbaar een hoop oud zeer tussen een aantal leden.....

Geplaatst: 09.09.2010 - 22:39
door bart simpson
volgens mij niet hoor, er zijn progas adepten en mensen die graag de daaruit voortvloeiende reparaties verzorgen

Geplaatst: 09.09.2010 - 22:46
door 945i
Iedereen tevree..

Geplaatst: 10.09.2010 - 17:50
door sju_art
Oke dus het kleppen stellen komt wel voor bij S60's? Hebben ze geen hydraulische kleppenstellers of wel en hoeft het daarom pas bij zo'n hoge kilometerstand?

Geplaatst: 10.09.2010 - 18:36
door toppertje
sju_art schreef:Oke dus het kleppen stellen komt wel voor bij S60's? Hebben ze geen hydraulische kleppenstellers of wel en hoeft het daarom pas bij zo'n hoge kilometerstand?
als jij je een beetje verdiept had in de materie,helemaal omdat je
een lpg/lpi volvo overweegt,dan had je geweten dat de s60 GEEN
hydraulische klepstoters heeft.
dit is mi.wel wenselijk als je op lpg wilt rijden.
doordat lpg de smerende additieven van benzine mist,is er dus verhoogde
slijtage,waardoor je een keer bent uitgesteld met je kleppen.
hiervoor heeft men flashlube bedacht,maar of dat zaligmakend is....

Geplaatst: 10.09.2010 - 20:06
door rjb
Pikantje:

Ik denk dat je gelijk hebt!

Geplaatst: 11.09.2010 - 13:54
door Ramon&Ramon
Bij veel dealers kun je met je LPG Volvo al niet meer terecht,wat zou daar de reden van zijn?
Niet omdat het zo perfect is,als je bij sommige dealers over kleppen stellen begint,staan ze al met hun oren te klapperen van,waar heb je het over.
We hebben laatst tien dealers gebeld met de vraag,wat kost het stellen van de kleppen bij een LPG V70 van 2003,acht dealers gaven aan het niet te kunnen vanwege het gereedschap dat ze er niet voor hebben en de andere twee hadden er geen trek in vanwege het feit dat ze er geen ervaring mee hadden met die materie.
Er zijn zelfs dealers die er niet meer aan sleutelen,vanwege de problemen die zich toch regelmatig voordoen met LPG.
Ook de technische kennis ontbreekt maar al te vaak met betrekking tot LPG.

Geplaatst: 11.09.2010 - 18:24
door M@rcel
Een dealer die geen gereedschap heeft om kleppen te stellen of niet weet hoe het moet? :shock: :shock:

Dat meen je toch niet echt?

Geplaatst: 12.09.2010 - 14:01
door Ramon&Ramon
M@rcel schreef:Een dealer die geen gereedschap heeft om kleppen te stellen of niet weet hoe het moet? :shock: :shock:

Dat meen je toch niet echt?
Dat meen ik echt,denk dat een aantal Forumleden dit ook kunnen bevestigen.

Geplaatst: 12.09.2010 - 14:04
door runnuh
dealer hier op het dorp doet het niet in ieder geval

Geplaatst: 12.09.2010 - 21:54
door Thijs
Kleppen moeten ze kunnen stellen, gas of niet lijkt mij? Anders daalt mijn achting van dealers nog verder onderuit!!

Geplaatst: 12.09.2010 - 22:28
door M@rcel
Tarman T schreef:Kleppen moeten ze kunnen stellen, gas of niet lijkt mij? Anders daalt mijn achting van dealers nog verder onderuit!!
+1

Geplaatst: 12.09.2010 - 22:39
door Okke
Ik moet Ramon&Ramon daarin gelijk geven.

Natuurlijk zijn er die het nog steeds wel doen en ook echt nog wel fatsoenlijk een Volvo op LPG kunnen onderhouden. Je merkt snel genoeg of ze op jouw Volvo op LPG zitten te wachten. Ik heb helaas zelf de ervaring gehad dat dit niet altijd zo is. Gelukkig zijn er dan andere mogelijkheden.

Maar...ik mag verder toch ook aannemen dat er genoeg dealers moeten zijn die fatsoenlijk kunnen servicen, al is het maar omdat er voorlopig nog genoeg bifuel's rondrijden en je je Volvo graag daar volledig wilt onderhouden. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe onze forum sponsoren (dealers) daar tegen aan kijken, en of ze het kunnen/willen. In ieder geval is het een hoop werk.

Geplaatst: 12.09.2010 - 22:42
door Ludo
Ramon&Ramon schreef:Bij veel dealers kun je met je LPG Volvo al niet meer terecht,
'Vroeger' sprak men dat tegen, als ik riep dat je met gas bij de vakman moet zijn.
En als ik het alllemaal zo vluchtig lees, nóg steeds. :roll:
#-o

Geplaatst: 12.09.2010 - 22:51
door M@rcel
Kleppen stellen is een normale activiteit. Er is wat speciaal gereedschap voor nodig, maar Volvo levert dit gewoon, net als stoterbussen in diverse diktes.

Als een dealer geen kleppen wil stellen dan is dat òf een brevet van onvermogen òf pure onwil.

Geplaatst: 13.09.2010 - 08:16
door Thijs
M@rcel schreef:Kleppen stellen is een normale activiteit. Er is wat speciaal gereedschap voor nodig, maar Volvo levert dit gewoon, net als stoterbussen in diverse diktes.

Als een dealer geen kleppen wil stellen dan is dat òf een brevet van onvermogen òf pure onwil.
+1! :D

Geplaatst: 13.09.2010 - 09:43
door Okke
Ludo schreef:'Vroeger' sprak men dat tegen, als ik riep dat je met gas bij de vakman moet zijn.
En als ik het alllemaal zo vluchtig lees, nóg steeds. :roll:
#-o
Klopt, voorbeeld: Ik merkte dat de verbranding op LPG zo'n jaar of 2 geleden ineens niet geheel goed was (plofjes, maar geen motorstoring). Direct naar laten kijken, dealer keek moeilijk en adviseerde eerst een nieuwe (!) verdamper (maar bood geen garantie dat dat het zou zijn). Pas dan kon er verder gekeken worden. Ik zat dan al aan de 1500,- Euro zonder een enkele toezegging.

Gasspecialist herkende het meteen, verdeler gereviseerd druk gemeten en helemaal weer in orde. Half uur later was ik weer weg voor nog geen 50,- Euro.

In dit geval zegt de dealer dus niet: ik kan het niet maar krijg ik een beetje de smaak dat men het al van de voren aan het weg offreren is. Daar krijg je geen goed gevoel van...

Geplaatst: 13.09.2010 - 10:02
door 945i
Als alleen Ned3 het niet meer doet, bel ik Ziggo en niet de fabrikant van de televisie. Ieder zijn ding. ;)