Geplaatst: 22.01.2011 - 10:49
Uh ik wil niet moeilijk doen maar in hoeverre gaat dit nog echt over tuning?... 

Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Doe dat dan ook niet... :razz:rdkraker schreef:Uh ik wil niet moeilijk doen...
En daarom is zij jouw vrouw en niet de mijne....rdkraker schreef:Als je dit al moeilijk vindt ken je vast mijn vrouw niet
Dan vertelt je dealer quatsch. Velen halen het door elkaar, en denken dat de 2.4D 163PK 6-bak de "vervanger" is voor de "oude D5" 163PK 5-bak. Maar los van het piekvermogen (die wel overeenkomt met de "oude D5"), is de 2.4D 163PK 6-bak de "nieuwe D5" 185PK 6-bak motor.Quota schreef:Als de 163 en 185 pk motoren identiek zijn, waarom raadt mijn dealer me dan aan om vooral voor de 163pk variant te gaan? Zoals hij zegt, "om die 185 pk binnen de euro 4 norm te halen zijn er allerlei toeters en bellen toegepast, en het zijn nou net die toeters en bellen die veel voor storingen en reparaties zorgen" Eén van de daarbij genoemde elementen is inderdaad het commonrail systeem.
Het zijn ook vooral de 185 pk varianten die veel last hebben van speling op de tuimelaars.
wtr_s60 schreef:Dan vertelt je dealer quatsch. Velen halen het door elkaar, en denken dat de 2.4D 163PK 6-bak de "vervanger" is voor de "oude D5" 163PK 5-bak. Maar los van het piekvermogen (die wel overeenkomt met de "oude D5"), is de 2.4D 163PK 6-bak de "nieuwe D5" 185PK 6-bak motor.Quota schreef:Als de 163 en 185 pk motoren identiek zijn, waarom raadt mijn dealer me dan aan om vooral voor de 163pk variant te gaan? Zoals hij zegt, "om die 185 pk binnen de euro 4 norm te halen zijn er allerlei toeters en bellen toegepast, en het zijn nou net die toeters en bellen die veel voor storingen en reparaties zorgen" Eén van de daarbij genoemde elementen is inderdaad het commonrail systeem.
Het zijn ook vooral de 185 pk varianten die veel last hebben van speling op de tuimelaars.
De 2.4D 163PK 6-bak en "D5" 185PK 6-bak zijn identiek op software na. In principe heb ik helemaal niks toe te voegen op de post die ik bovenaan maakte
Wil nu geen reclame maken voor RICA, maar gezien dit toch een relatief gevestigde waarde lijkt te zijn op dit forum, stel ik je voor hun even te bellen als je het niet gelooft. Zij tunen al jarenlang dagelijks enkel Volvo's en zij zullen je ook zonder één moment na te denken hetzelfde vertellen wat ik je vertel. De opgegeven eindresultaten van een 2.4D 163PK 6-bak en "D5" 185PK 6-bak zijn dan ook identiek (los van het feit dat ze "nogal" optimistisch zijn met hun PK's).
Maar alle gekheid op een stokje: ik geef toe dat Volvo 't alleszinds niet makkelijk heeft gemaakt met al hun "verschillende" versies/typebenamingen!
Alle diesels van Volvo zijn commonrail diesels, niet alleen de 185 pk, dit is dus raar die als een probleemonderdeel van de 185pk te noemen.Quota schreef:Als de 163 en 185 pk motoren identiek zijn, waarom raadt mijn dealer me dan aan om vooral voor de 163pk variant te gaan? Zoals hij zegt, "om die 185 pk binnen de euro 4 norm te halen zijn er allerlei toeters en bellen toegepast, en het zijn nou net die toeters en bellen die veel voor storingen en reparaties zorgen" Eén van de daarbij genoemde elementen is inderdaad het commonrail systeem.
Het zijn ook vooral de 185 pk varianten die veel last hebben van speling op de tuimelaars.
Maar naar mijn weten heeft de 185 pk een aangepaste rail tov de 163 pk, iets met hogere inspuitdrukken... Maar goed, blijkbaar heel wat zelfverklaarde wijze heren hier, ik zal jullie niet langer lastig vallen met mijn informatie... :roll:EVV schreef:Alle diesels van Volvo zijn commonrail diesels, niet alleen de 185 pk, dit is dus raar die als een probleemonderdeel van de 185pk te noemen.Quota schreef:Als de 163 en 185 pk motoren identiek zijn, waarom raadt mijn dealer me dan aan om vooral voor de 163pk variant te gaan? Zoals hij zegt, "om die 185 pk binnen de euro 4 norm te halen zijn er allerlei toeters en bellen toegepast, en het zijn nou net die toeters en bellen die veel voor storingen en reparaties zorgen" Eén van de daarbij genoemde elementen is inderdaad het commonrail systeem.
Het zijn ook vooral de 185 pk varianten die veel last hebben van speling op de tuimelaars.
Dit is, samen met o.a. de roetfilter - die ik aangaf in mijn "informatieve" post hier wat boven - een van de veranderingen die aangebracht zijn bij de versies vanaf 2005 (2.4D 126PK 5-bak, 2.4D 163PK 6-bak, "D5" 185PK 6-bak), inderdaad om de EURO4-norm te bekomen.Quota schreef:Maar naar mijn weten heeft zowel de 2.4D 126PK 5-bak, 2.4D 163K 6-bak als de "D5" 185 pk 6-bak een aangepaste rail tov de "oude D5" 163 pk 5-bak en "oude 2.4D" 130PK 5-bak, iets met hogere inspuitdrukken...
Ik hoop het!Quota schreef:ik zal jullie niet langer lastig vallen met mijn informatie foutieve theorieën ... :roll:
U vraagt wij draaien.derre schreef:Hoop bla bla in dit topic maar weinig rollerbank uitdraai pics ...
En in plaats van uitlaten te monteren op je T5 die je kar bijna zoals een diesel laten klinken zou je beter ook eens wat minder bla bla'enderre schreef:Hoop bla bla in dit topic maar weinig rollerbank uitdraai pics ...
wtr_s60 schreef:
Ben nog meegereden een paar weken terug met een S60 D5 (6-bak) (Nu dus ironisch genoeg ontdekt dat 't een 2.4D 163PK 6-bak betrof, nog even nagevraagd aan de eigenaar) met 230PK en 550Nm (getuned door apec en gemeten op testbank) en wat liggen testen tegen een facelift E60 535d 286PK, op de snelweg ging dat gelijk op (DE autobahn, op hoge snelheden dus). (De 5-reeks weegt wel meer dan 150kg extra)
Vanaf 0 had de 5-reeks wel een serieus voordeel telkens natuurlijk door de achterwielaandrijving, daar had de S60 weinig kans. 0-100 zegt dus m.i. niet veel over de algemene prestaties van een wagen!
Deze S60 is op zijn beurt sneller dan een S60 2.4D 6-bak "240PK" door rica, deze heeft wel niet op de testbank gestaan, en heeft enkel zogezegd de waardes die rica opgeeft.
Zal binnenkort wel even een filmpje plaatsen kan je horen dat het geen diesel is :twisted:wtr_s60 schreef:En in plaats van uitlaten te monteren op je T5 die je kar bijna zoals een diesel laten klinken zou je beter ook eens wat minder bla bla'enderre schreef:Hoop bla bla in dit topic maar weinig rollerbank uitdraai pics ...
Ik heb het niet over Euro3 vs Euro4, maar over 163pk Euro4 vs 185 pk Euro4. Die zijn weldegelijk identiek op de software na. Ik denk dat je mijn berichtje verkeerd gelezen hebt!VolvoTech schreef:Nou, edraket, ik zou de boeken nog maar eens induiken...
Die 2 motoren zijn nogal verschillend hoor!
Euro3 vs Euro4, de 163Pk rijdt rustig 1 op 18 als je normaal doet, probeer dat maar eens te halen met de 185Pk...
verschillen te over.
(technisch al helemaal, met name het common rail systeem is flink aangepakt)