Pagina 5 van 6

Geplaatst: 22.01.2011 - 10:49
door rdkraker
Uh ik wil niet moeilijk doen maar in hoeverre gaat dit nog echt over tuning?... :)

Geplaatst: 22.01.2011 - 10:50
door Quota
rdkraker schreef:Uh ik wil niet moeilijk doen... :)
Doe dat dan ook niet... :razz:

Geplaatst: 22.01.2011 - 10:52
door rdkraker
Als je dit al moeilijk vindt ken je vast mijn vrouw niet :D

Geplaatst: 22.01.2011 - 11:00
door Quota
rdkraker schreef:Als je dit al moeilijk vindt ken je vast mijn vrouw niet :D
En daarom is zij jouw vrouw en niet de mijne.... :D :twisted:

Geplaatst: 22.01.2011 - 11:31
door wtr_s60
Quota schreef:Als de 163 en 185 pk motoren identiek zijn, waarom raadt mijn dealer me dan aan om vooral voor de 163pk variant te gaan? Zoals hij zegt, "om die 185 pk binnen de euro 4 norm te halen zijn er allerlei toeters en bellen toegepast, en het zijn nou net die toeters en bellen die veel voor storingen en reparaties zorgen" Eén van de daarbij genoemde elementen is inderdaad het commonrail systeem.

Het zijn ook vooral de 185 pk varianten die veel last hebben van speling op de tuimelaars.
Dan vertelt je dealer quatsch. Velen halen het door elkaar, en denken dat de 2.4D 163PK 6-bak de "vervanger" is voor de "oude D5" 163PK 5-bak. Maar los van het piekvermogen (die wel overeenkomt met de "oude D5"), is de 2.4D 163PK 6-bak de "nieuwe D5" 185PK 6-bak motor.

De 2.4D 163PK 6-bak en "D5" 185PK 6-bak zijn identiek op software na. In principe heb ik helemaal niks toe te voegen op de post die ik bovenaan maakte ;)

Wil nu geen reclame maken voor RICA, maar gezien dit toch een relatief gevestigde waarde lijkt te zijn op dit forum, stel ik je voor hun even te bellen als je het niet gelooft. Zij tunen al jarenlang dagelijks enkel Volvo's en zij zullen je ook zonder één moment na te denken hetzelfde vertellen wat ik je vertel. De opgegeven eindresultaten van een 2.4D 163PK 6-bak en "D5" 185PK 6-bak zijn dan ook identiek (los van het feit dat ze "nogal" optimistisch zijn met hun PK's :P).


Maar alle gekheid op een stokje: ik geef toe dat Volvo 't alleszinds niet makkelijk heeft gemaakt met al hun "verschillende" versies/typebenamingen!

Geplaatst: 22.01.2011 - 11:53
door BlackcurrantV70
En dan zwijgen we nog over de verschillende GT varianten erdoor heen, 5 traps en 6 traps.....

Geplaatst: 22.01.2011 - 11:57
door Quota
wtr_s60 schreef:
Quota schreef:Als de 163 en 185 pk motoren identiek zijn, waarom raadt mijn dealer me dan aan om vooral voor de 163pk variant te gaan? Zoals hij zegt, "om die 185 pk binnen de euro 4 norm te halen zijn er allerlei toeters en bellen toegepast, en het zijn nou net die toeters en bellen die veel voor storingen en reparaties zorgen" Eén van de daarbij genoemde elementen is inderdaad het commonrail systeem.

Het zijn ook vooral de 185 pk varianten die veel last hebben van speling op de tuimelaars.
Dan vertelt je dealer quatsch. Velen halen het door elkaar, en denken dat de 2.4D 163PK 6-bak de "vervanger" is voor de "oude D5" 163PK 5-bak. Maar los van het piekvermogen (die wel overeenkomt met de "oude D5"), is de 2.4D 163PK 6-bak de "nieuwe D5" 185PK 6-bak motor.

De 2.4D 163PK 6-bak en "D5" 185PK 6-bak zijn identiek op software na. In principe heb ik helemaal niks toe te voegen op de post die ik bovenaan maakte ;)

Wil nu geen reclame maken voor RICA, maar gezien dit toch een relatief gevestigde waarde lijkt te zijn op dit forum, stel ik je voor hun even te bellen als je het niet gelooft. Zij tunen al jarenlang dagelijks enkel Volvo's en zij zullen je ook zonder één moment na te denken hetzelfde vertellen wat ik je vertel. De opgegeven eindresultaten van een 2.4D 163PK 6-bak en "D5" 185PK 6-bak zijn dan ook identiek (los van het feit dat ze "nogal" optimistisch zijn met hun PK's :P).


Maar alle gekheid op een stokje: ik geef toe dat Volvo 't alleszinds niet makkelijk heeft gemaakt met al hun "verschillende" versies/typebenamingen!

De dealer die quatsch verteld? Die quatsch komt wel overeen met de ervaring die ik zelf gehad heb in mijn harlf jaar durende zoektocht naar mijn nieuwe auto. En aangezien dat bijna een hobby voor me is, ben ik niet bij maar een paar auto's wezen kijken.

Geplaatst: 22.01.2011 - 12:00
door wtr_s60
Sorry jou het spijtige nieuws te vertellen dan :lol:

Geplaatst: 22.01.2011 - 13:32
door EVV
Quota schreef:Als de 163 en 185 pk motoren identiek zijn, waarom raadt mijn dealer me dan aan om vooral voor de 163pk variant te gaan? Zoals hij zegt, "om die 185 pk binnen de euro 4 norm te halen zijn er allerlei toeters en bellen toegepast, en het zijn nou net die toeters en bellen die veel voor storingen en reparaties zorgen" Eén van de daarbij genoemde elementen is inderdaad het commonrail systeem.

Het zijn ook vooral de 185 pk varianten die veel last hebben van speling op de tuimelaars.
Alle diesels van Volvo zijn commonrail diesels, niet alleen de 185 pk, dit is dus raar die als een probleemonderdeel van de 185pk te noemen.

Geplaatst: 22.01.2011 - 18:07
door Quota
EVV schreef:
Quota schreef:Als de 163 en 185 pk motoren identiek zijn, waarom raadt mijn dealer me dan aan om vooral voor de 163pk variant te gaan? Zoals hij zegt, "om die 185 pk binnen de euro 4 norm te halen zijn er allerlei toeters en bellen toegepast, en het zijn nou net die toeters en bellen die veel voor storingen en reparaties zorgen" Eén van de daarbij genoemde elementen is inderdaad het commonrail systeem.

Het zijn ook vooral de 185 pk varianten die veel last hebben van speling op de tuimelaars.
Alle diesels van Volvo zijn commonrail diesels, niet alleen de 185 pk, dit is dus raar die als een probleemonderdeel van de 185pk te noemen.
Maar naar mijn weten heeft de 185 pk een aangepaste rail tov de 163 pk, iets met hogere inspuitdrukken... Maar goed, blijkbaar heel wat zelfverklaarde wijze heren hier, ik zal jullie niet langer lastig vallen met mijn informatie... :roll:

Geplaatst: 22.01.2011 - 18:27
door wtr_s60
Koppig tot 't eind :lol:

Eventjes je fouten aangepast. Blijkbaar heb je de klok horen luiden maar weet je niet goed waar de klepel hangt.
Quota schreef:Maar naar mijn weten heeft zowel de 2.4D 126PK 5-bak, 2.4D 163K 6-bak als de "D5" 185 pk 6-bak een aangepaste rail tov de "oude D5" 163 pk 5-bak en "oude 2.4D" 130PK 5-bak, iets met hogere inspuitdrukken...
Dit is, samen met o.a. de roetfilter - die ik aangaf in mijn "informatieve" post hier wat boven - een van de veranderingen die aangebracht zijn bij de versies vanaf 2005 (2.4D 126PK 5-bak, 2.4D 163PK 6-bak, "D5" 185PK 6-bak), inderdaad om de EURO4-norm te bekomen.


Quota schreef:ik zal jullie niet langer lastig vallen met mijn informatie foutieve theorieën ... :roll:
Ik hoop het!


Verder heb ik in dit topic niets meer toe te voegen, alles is gezegd ;)


Groetjes

Geplaatst: 22.01.2011 - 18:29
door derre
Hoop bla bla in dit topic maar weinig rollerbank uitdraai pics ...

Geplaatst: 22.01.2011 - 18:51
door wtr_s60
derre schreef:Hoop bla bla in dit topic maar weinig rollerbank uitdraai pics ...
U vraagt wij draaien.

Dit is een 2.4D 163PK 6-bak met chiptuning. Zo'n slordige 230PK en 550Nm. DPF is eveneens verwijderd voor de extra betrouwbaarheid.

Diezelfde tuner heeft mij ook al bevestigd trouwens dat de D5 185PK identiek is, logisch natuurlijk, gezien daar exact dezelfde waardes uitgehaald worden.

Verder heeft zelfs mijn eigen dealer dit ook al bevestigd. Ik vroeg eens "dus de koppeling van een 2.4D 163PK en D5 185PK zijn bvb. ook identiek hetzelfde ?" en daarop kreeg ik het antwoord "idd gezien 't helemaal dezelfde motor is op de software na".

Klik voor de uitdraai

Groetjes

Geplaatst: 22.01.2011 - 18:54
door wtr_s60
Sorry voor de grote foto trouwens.

Deze wagen heeft er trouwens al sinds km 1 een tuning opzitten, maar is nog lichtjes opgeschroefd sinds hij de DPF heeft laten weghalen. De persoon in kwestie heeft dacht ik al zo'n 130.000km gereden, dit zonder enig probleem.

Geplaatst: 22.01.2011 - 19:01
door wtr_s60
derre schreef:Hoop bla bla in dit topic maar weinig rollerbank uitdraai pics ...
En in plaats van uitlaten te monteren op je T5 die je kar bijna zoals een diesel laten klinken zou je beter ook eens wat minder bla bla'en ;)

Geplaatst: 22.01.2011 - 19:11
door wtr_s60
Heb 't zo gedaan nu dat de uitdraai via de link kan worden geopend.


Trouwens, beste derre, die uitdraai gaat over dezelfde auto waarover ik al eerder sprak in dit topic.

Ik quote mezelf nog even
wtr_s60 schreef:
Ben nog meegereden een paar weken terug met een S60 D5 (6-bak) (Nu dus ironisch genoeg ontdekt dat 't een 2.4D 163PK 6-bak betrof, nog even nagevraagd aan de eigenaar) met 230PK en 550Nm (getuned door apec en gemeten op testbank) en wat liggen testen tegen een facelift E60 535d 286PK, op de snelweg ging dat gelijk op (DE autobahn, op hoge snelheden dus). (De 5-reeks weegt wel meer dan 150kg extra)
Vanaf 0 had de 5-reeks wel een serieus voordeel telkens natuurlijk door de achterwielaandrijving, daar had de S60 weinig kans. 0-100 zegt dus m.i. niet veel over de algemene prestaties van een wagen!

Deze S60 is op zijn beurt sneller dan een S60 2.4D 6-bak "240PK" door rica, deze heeft wel niet op de testbank gestaan, en heeft enkel zogezegd de waardes die rica opgeeft.

Geplaatst: 22.01.2011 - 19:24
door derre
wtr_s60 schreef:
derre schreef:Hoop bla bla in dit topic maar weinig rollerbank uitdraai pics ...
En in plaats van uitlaten te monteren op je T5 die je kar bijna zoals een diesel laten klinken zou je beter ook eens wat minder bla bla'en ;)
Zal binnenkort wel even een filmpje plaatsen kan je horen dat het geen diesel is :twisted:

Geplaatst: 22.01.2011 - 21:22
door edraket
VolvoTech schreef:Nou, edraket, ik zou de boeken nog maar eens induiken...
Die 2 motoren zijn nogal verschillend hoor!
Euro3 vs Euro4, de 163Pk rijdt rustig 1 op 18 als je normaal doet, probeer dat maar eens te halen met de 185Pk...
verschillen te over.
(technisch al helemaal, met name het common rail systeem is flink aangepakt)
Ik heb het niet over Euro3 vs Euro4, maar over 163pk Euro4 vs 185 pk Euro4. Die zijn weldegelijk identiek op de software na. Ik denk dat je mijn berichtje verkeerd gelezen hebt!

En overigens reed mijn S60 D5 Euro 3 een heel stuk onzuiniger dan de 163 pk Euro4 met RPF die ik nu heb. Dus wat je verteld is zeker geen wetmatigheid hoor.
Dat de 185 pk versie meer verbruikt geloof ik best, maar zoals gezegd is het enige verschil met de 163 pk variant de software, dus dan zal daar het verschil gemaakt worden. Des te meer valt er te winnen na tuning!

Geplaatst: 22.01.2011 - 21:42
door edraket
WTR heeft helemaal gelijk daar is geen speld tussen te krijgen. Nog even voor de duidelijkheid alle wijzigingen van de euro3 tov de euro4 variant:
  • 6 bak ipv 5 bak
  • Ander bosch motor management (EDC16)
  • RPF
  • verlaagde compressie (17,3 ipv 18)
  • verwarmde carter ventilatie
  • andere olie (0W30)
  • 30.000 km service interval
  • andere common rail pomp met hogere inspuit drukken
  • wervel klep in de inlaat
  • andere luchtinlaatbuis met thermostaat
  • injectoren met 7 gaatjes ipv 5
  • grotere CAT
  • gewijzigde EGR
  • andere koelventilator (borstelloos)
  • ander klepdeksel (plastic) met andere inlaat kanalen
  • andere koppakking (verkrijgbaar in verschillende diktes ivm compressie)
  • ander carter, nu geschikt voor olie nivo/temperatuur sensor
  • turbo met groter compressor wiel (56 ipv 52 mm)
  • elecronisch geregelde "gasklep"
Zo, en nu wil ik helemaal geen discussies meer horen over de verschillen tussen de verschillende modellen :D

Geplaatst: 22.01.2011 - 22:08
door wtr_s60
Niet vergeten dat de 2.4D 5-bak (!) 126PK ook EURO4 is ;)