650km met volle tank??

Geleverd vanaf 2003
Fietsventje
2nd Gear member

Jeeha, weerom een verbruikstopic, ze blijven populiar ;-)

Mijn 2.0d uit 2004 (zonder boordcomputer of roetfilter) heeft een sterk schommelend verbruik. In de zomer haal ik 5,7 l/100 km (17,5 km/l), in de winter durft het verbruik stijgen tot 6,7 l/100 km (14,9 km/l). Dat scheelt behoorlijk wat km's per tank (ongeveer 120 km). (voor de liefhebbers van grafiekjes, klik hier)

De reden hiervoor heb ik nog niet kunnen vastpinnen, maar ik denk aan de volgende mogelijkheden:
  • Zeer hoog verbruik bij koude motor zorgt voor gemiddeld hoger verbruik
  • Het gure weer doet me meer naar de wagen grijpen in plaats van de fiets, en korte stadsritjes zijn nu éénmaal niet goed voor het verbruik ...
  • M'n motor heeft een probleempje met z'n turbodruksensor dat duidelijk afhankelijk is van de buitentemperatuur (bij koud weer heeftie der geen last van) (link naar topic). Misschien is daardoor de sturing wat in de war en werkt de motor daardoor 's zomers zuiniger dan 's winters
M'n rijstijl is vrij gunstig voor het verbruik: veel snelweg waarbij ik de snelheid (130 km/u) zo constant mogelijk probeer te houden en wanneer ik dan toch in de stad of op het platteland rijd, dan rijd ik steeds bij lage toeren en schakel vroeg (1600 t/min als richtgetal bij constante snelheid, max 2200 t/min bij schakelen - behalve natuurlijk af en toe om de 136 paardjes nog eens wakker te maken ...).

Alleszins, het verbruik van je wagen is afhankelijk van tientallen factoren. In theorie alleen al varieert het rendement van een verbrandingsmotor met de temperatuur, de luchtdruk en de luchtvochtigheid. Daarnaast spelen je bandendruk, het type banden, je wagengewicht en aerodynamische details een rol in het bepalen van de weerstand die de motor moet overwinnen. Uiteraard spelen de windrichting en -snelheid, de helling van de weg en zelfs ook het type en de staat van het wegdek een rol. Tenslotte is er natuurlijk ook je rijstijl. Dit zijn zoveel factoren die een invloed op je verbruik hebben, dat het bijna onmogelijk is om te bepalen wat er een bepaalde sprong in je verbruik bepaalt.

Leuk detail, trouwens: de hoeveelheid brandstof die je aan de pomp in je tank krijgt, varieert met hoe je wagen geheld staat. Voor-achter, maar ook (en vooral) links-rechts! Dat kan bvb. de 1 liter verschil verklaren die de TS heeft gemeten.

Om toch een beetje on-topic te eindigen: Ik denk niet dat de topicstarter moet panikeren. Af en toe kan je eens een uitschieter hebben met je verbruik. Maar als je een goeie garagist hebt, wie weet geeft-ie je wel gratis advies!
adnan
2nd Gear member

Paniekeren zit er niet in, maar uizoeken kan geen kwaad he.
Dat alles wat ky hierboven gezet heeft logica, maar met deze heb ik al rekening nee gejouden. Over die ene ltr dan, auto stond gewoon recht
adnan
2nd Gear member

Update:

Volle tank 730km, bc gaf nog 90 km aan, gemiddelde verbruik op nc 6.1
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Veel hangt af van je rijstijl maar ook de banden/weersomstandigheden.

Ik heb in de winter een verbruik dat 0.5L hoger ligt, mede door de winterbanden ipv de energy's die er in de zomer onder liggen.
adnan
2nd Gear member

Hm banden. Denk dat dat voor iedereen verschillend is welke banden goed is en welke niet, toch?
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Snap je zin niet helemaal, sorry...
anvarit
Starter

Thamar schreef:Veel hangt af van je rijstijl maar ook de banden/weersomstandigheden.

Ik heb in de winter een verbruik dat 0.5L hoger ligt, mede door de winterbanden ipv de energy's die er in de zomer onder liggen.
Rijstijl doet veel, maar de wagen toch ook.

Voorbeeld:
Nu V50 eDrive 1.6: 5.6L / 100 km
Ervoor Golf 5 150PK 1.9 Diesl: 5.2L / 100km (chiptuned)

En ik moet zeggen dat ik veel rustiger rijd met de Volvo en eigenlijk wel een beetje op de schakel pijlen let op het dashboard.
Maar toch ligt het verbruik nog iets hoger dan bij de Golf 5
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”