Pagina 5 van 6

Geplaatst: 14.11.2011 - 20:00
door bart simpson
945i schreef:Dat waren nog eens tijden.
breek me de bek niet open

Geplaatst: 14.11.2011 - 20:20
door toppertje
bart simpson schreef:67 hele pk's uit een 2.3 dieselmotor en 69 uit zijn 2.5 broertje, in de bergen geen idee wie of wat er allemaal achter je reedt door de intens zwarte rook die het ding uitbraakte
ik wou eerst al zeggen:goed tegen flitsen aan de achterzijde,
maar ik ben bang dat de flitspaal al verrot is eer de auto er voorbij is.
en dan wil ik het nog niet eens over die Benz motoren hebben,tsjonge
DAT waren nog eens tijden. :shock:

Geplaatst: 14.11.2011 - 20:27
door 945i
lemmer schreef:
Mijn eigen Saab heeft ook zo een systeem, maar ik doe mijn eigen zin (dus af en toe extra verwennen met nieuw bloed en altijd lekkere ultimate)
In je nieuwe BMW zit het ook! (al een jaar of 10-13..)

Geplaatst: 14.11.2011 - 21:08
door lemmer
945i schreef:
lemmer schreef:
Mijn eigen Saab heeft ook zo een systeem, maar ik doe mijn eigen zin (dus af en toe extra verwennen met nieuw bloed en altijd lekkere ultimate)
In je nieuwe BMW zit het ook! (al een jaar of 10-13..)
HOHOH, omdat ik nu een BMW krijg ben ik toch niet uit de gratie? De XC70 is nog niet weg en zal naar alle (moederdevrouw) waarschijnlijkheid lekker blijven. Kan ik er nog lekker in het weekend mee naar onze boerderij (want met de BMW kom ik daar niet in de winter!!!) En als we er elk jaar maar weinig mee rijden gaat er ook niets kapot.

Geplaatst: 14.11.2011 - 21:17
door 945i
Wie heeft het over uit de gratie zijn?
Maak jij je eigen verhaal ofzo.... Er staat dat BMW dat systeem al een jaar of wat toepast... Mocht je dat nog niet doorhebben, dat is positief. :)

Geplaatst: 14.11.2011 - 21:22
door lemmer
945i schreef:Toen was het goed spul, en tegenwoordig zijn ze nog steeds bedrijfszekerder dan menig modern computergestuurd diesel aggregaat.
De 1.9 69PK diesel van PSA is een topmotor. Qua vermogen kan het niet mee met de huidige generatie, dat snapt iedereen.
maar qua bedrijfszekerheid een topper, ze brengen je ook overal. (als dat het criterium is..) ;)
Klereding, had er een aantal lopen in peugeot 306, en busjes (was een beginnende ondernemer toen).
Koppakingen, gescheurde voorgloeikamers, olie zuipen, sorry 945I dat was echt geen topmotor zoals jij dat zegt. Heb je bij een PSA dealer gewerkt? omdat je dat allemaal zo stellig durf te zeggen?
De enige wagens in onze service die ik over de 600000km heb zien gaan waren 3 VOLVO 245, alleen moesten we om de 150000 de nozzles van de verstuivers vernieuwen. Dacht dat dit een diesel was uit een bestelwagen van VW.

Geplaatst: 14.11.2011 - 21:25
door 945i
Ik heb het over normaal gebruik, geen normaal misbruik.

Geplaatst: 14.11.2011 - 22:01
door sanco
hmmm heren.. we maken er toch geen vendetta van.. ;-)

Overigens, ik kocht in 2000 een nieuwe 2.0 HDI 306, deze had 2 jaar geleden 320k op de klok en er is nooit een sleutel aan geweest, geen ellende met roetfilters, hele auto heeft nooit meer dan normaal onderhoud gehad, bij de lokale PCA agent. Kortom, tegen alle statistieken in is dat een zeer betrouwbaar en goedkoop vervoermiddel gebleken met de spreekwoordelijke peug diesel betrouwbaarheid. Eenmaal dacht ik dat het kiele was, na een week wintersporten en stilstaan op de berg in Frankrijk, en toen starten bij -20, maar na een paar klapper de klappers was het weer rikketikketik... en structureel 1 op 18-20 he!
Zie ik de V50 eerlijk gezegd nog niet doen, en mijn huidige XC ook niet. Er zit tegenwoordig gewoon teveel "troep" bij op gebouwd.

Maar ik begrijp en respecteer dat iedereen zijn eigen ervaringen heeft, en daarmee ook zijn eigen gevoelens ;-)

Geplaatst: 14.11.2011 - 22:10
door 945i
Geen zorgen sanco! ;)

Je hebt nou eenmaal mensen die krijgen alles stuk. :)

Geplaatst: 14.11.2011 - 22:22
door sanco
Ik maak me geen zorgen 945i, maar ik geloof er geen snars van, dan de V of de XC na 3 ton en/of 9 jaren met zo weinig extra onderhoud toe kunnen, maar wie weet wordt ik over tig kms en een paar jaar nog positief verrast. Voorlopig staat de teller voor beide qua (kleine) storingen etc. al een stukje hoger... gelukkig meest wel in de garantie.

Feit is en blijft dat een diesel wel de tijd moet krijgen warm te worden. Geloof niet dat er een merk of type is dat wel bestand is tegen koud "geweld", maar goed, Lemmer kan natuurlijk met recht vergelijken als tie er een wagenpark op na houdt, dat trek ik niet in twijfel.

BTW, mijn nog oudere ook nieuw aangeschafte 306 1.6 benzine uit 1995 heeft het ook tot vorig jaar zonder welke storing of extra onderhoud dan ook uitgehouden binnen de familie. Deze had echter slechts 160k, maar was wel ruim 15 jaar oud.

Geplaatst: 15.11.2011 - 09:44
door edraket
Tsja, onze Volvo 850 doet het na 16 jaar en 325.000 km nog heel erg goed, en een gemiddeld onderhoud van 100 euro per jaar! Er wordt wel weinig mee gereden, maar die dingen zijn ook alleen maar met een bijl stuk te krijgen. Ik ben het ermee eens dat de moderne techniek mij nog steeds niet overtuigd heeft. Vind de 850 nog altijd een beter gevoel geven dan mijn V70!
En aan de V70 gaat wel heel regelmatig wat stuk.

Geplaatst: 15.11.2011 - 10:55
door diesel01
lemmer schreef:
EVV schreef:Het is toch raar dat een merk als Fiat in staat is de kwaliteit van de olie in de gaten te houden en daar de bestuurder van op de hoogte te houden als het tijd wordt om de olie te vervangen, los van de beurten om, terwijl Volvo nog steeds vast houdt aan vaste onderhoudstermijnen. Fiat (en andere merken) doet dit niet voor niets.

Het lijkt me een kleine moeite om voor nieuwe Volvo's de software een beetje aan te passen zodat er ook een waarschuwing gegeven wordt als het peil te hoog wordt, als er toch al een elektronische peilstok in zit. Je zou denken dat ze het allemaal niet zo serieus nemen bij Volvo Zweden.
Dat is echt geen live controle van de olie, de ECU berekend de oliekwaliteit aan de hand van het aantal koude starts, motortemperaturen en belasting. Hieruit berekend men een geschatte levensduur. Gooi hier een aldi olie in en hij geeft hetzelfde aan, maar de slijtage neemt wel toe.

Mijn eigen Saab heeft ook zo een systeem, maar ik doe mijn eigen zin (dus af en toe extra verwennen met nieuw bloed en altijd lekkere ultimate)

Maarre we raken weer off-topic met die chatberichten er tussen door over oude kl....te peugeot diesels van 30 jaar geleden, wat een grafbakken waren dat, lagen ook in een opel record, nee dat was pas spul, echt iets om aan terug te denken b.......lsh......t
Ik hoor alleen dat alles wat bij de Aldi weg komt van zeer goede kwaliteit is, de olie is iets minder?? :twisted:

Geplaatst: 15.11.2011 - 11:03
door 945i
Nee hoor, Lemmer kijkt alleen net zo ver als jij, en da's niet ver.. :lol: :wink:

Geplaatst: 15.11.2011 - 11:26
door diesel01
Hahahha :bootyshake:

Geplaatst: 15.11.2011 - 12:24
door bart simpson
diesel01 schreef:Hahahha :bootyshake:
butolie?

Geplaatst: 15.11.2011 - 13:57
door Ramon&Ramon
bart simpson schreef:ach, die goede oude indenor dieschel

Peugeot was ook de eerste met een dieselmotor van lichtmetaal met de versnellingbak onder de motor geplaatst,was een unit!
Peugeot 204 D en 304D

Geplaatst: 15.11.2011 - 14:03
door Ramon&Ramon
Goeie 0w30 olie erin,om de 15000km verversen en je hebt nooit problemen met een D5..
Ik zag er zondag eentje waarvan zelfs het kleppendeksel gebroken is door de puinhoop eronder,de nokkenas bestaat nu uit vier delen. :)
Wel goed voor de omzet natuurlijk!

Geplaatst: 15.11.2011 - 15:06
door toppertje
edraket schreef:Tsja, onze Volvo 850 doet het na 16 jaar en 325.000 km nog heel erg goed, en een gemiddeld onderhoud van 100 euro per jaar! Er wordt wel weinig mee gereden, maar die dingen zijn ook alleen maar met een bijl stuk te krijgen. Ik ben het ermee eens dat de moderne techniek mij nog steeds niet overtuigd heeft. Vind de 850 nog altijd een beter gevoel geven dan mijn V70!
En aan de V70 gaat wel heel regelmatig wat stuk.
kun je wat specifieker zijn?
wat gaat er op de V70 kapot,wat nog niet op de 850 is stuk gegaan?

Geplaatst: 15.11.2011 - 15:12
door 945i
Alles, een 850 gaat per definitie minder stuk dan een V70, dat weet je toch? :razz:

Geplaatst: 15.11.2011 - 15:15
door toppertje
945i schreef:Alles, een 850 gaat per definitie minder stuk dan een V70, dat weet je toch? :razz:
gedeeltelijk mee eens,op een V70n zitten nl veel meer
onderdelen, die op een 850 niet zitten.
bepaalde problemen zie ik bij beide types terug komen.