goed bericht voor de toekomstige belastingvrij rijders

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Iroll
6th Gear member

945i schreef:Maar dat is zo'n kleine groep, lekker laten gaan.....
Precies. Van mij mogen de dagelijkse rijders ook van dit (minimale) voordeeltje genieten. Dat verschil vangt de staat makkelijk terug via de brandstofaccijns door het hogere verbruik van die oudjes.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Zoals eigenlijk wel te verwachten was gaat het in deze discussie ook weer over geld (oneigenlijk gebruik ; hij betaald minder dan ik) en natuurlijk het onvermijdelijke milieu. Want een discussie voeren zónder het milieu er in te betrekken schijnt tegenwoordig welhaast onmogelijk te zijn.

V.w.b. het oneigenlijk gebruik lees: hij betaalt minder dan ik, doet deze discussie me zeer sterk denken aan de discussie die gevoerd werd ten tijde van de afschaffing van het 'grijze tarief' voor particulieren die in een bedrijfswagen reden.

Het volgende heeft de wetgever bepaald in (alleen relevante tekst is weergegeven)

WET OP DE MOTORRIJTUIGENBELASTING 1994 (Wet MRB 1994)

Artikel 72

1. Vrijstelling van belasting wordt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen, verleend voor motorrijtuigen:

b. die 25 jaar en ouder zijn en die, voorzover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig worden gebruikt;

Wat de wetgever met deze regel heeft beoogd weet ik niet precies maar iedereen mag in een auto rijden van 25 jaar en ouder. Het is daarom niet opportuun om mensen die van een bestaande wettelijke regeling gebruikmaken, iets te verwijten. Ik daag iedereen uit bij zichzelf te rade te gaan en mij dan te vertellen dat ze nooit gebruikmaken van bestaande regelingen die in hun voordeel uitpakken !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member

De denkfout zit hem in het feit dat jij (Rob) denkt dat het persoonlijk bedoeld wordt...

Het is de regelgeving waarvan je een zekere mate van eerlijkheid, gerechtigheid verwacht.
Als je dan als meelevende en maatschappelijk betrokken burger vraagtekens zet bij bepaalde dingen, moet je niet diegene proberen "jaloers" gedrag aan te praten...

En dat stukje wettekst klopt op dit moment niet... Er is een datum tegenwoordig, alles voor 1-1 1987 is belastingvrij, daarna niet en gaat het ook nooit worden... Zo is het nu nog...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Rob heeft wel enigszins een punt. De grijsrijdersregeling is ook op de schop gegaan omdat een ieder zich ging verplaatsen in een Transport in aannemersuitvoering. Het gemak van een bak ruimte, dieseltje en bijna geen MRB.

Totdat de cijfertovernaars van Financiën eens gingen rekenen en tot de conclusie kwamen dat......
Laat zich raden wat er gaat gebeuren als we ineens allemaal in een "klassieker" gaan rijden. Zoveel oude Volvo's zijn er nu ook weer niet om ons allemaal te bedienen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Richo
4th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:Rob heeft wel enigszins een punt. De grijsrijdersregeling is ook op de schop gegaan omdat een ieder zich ging verplaatsen in een Transport in aannemersuitvoering. Het gemak van een bak ruimte, dieseltje en bijna geen MRB.

Totdat de cijfertovernaars van Financiën eens gingen rekenen en tot de conclusie kwamen dat......
Laat zich raden wat er gaat gebeuren als we ineens allemaal in een "klassieker" gaan rijden. Zoveel oude Volvo's zijn er nu ook weer niet om ons allemaal te bedienen.
denk ook niet dat het opweegt tegen de kosten die een oldtimer meebrengt als je die wilt blijven rijden (zie onderhoud, restauratie en brandstofkosten), LPG prijzen schieten dan binnen 1 jaar de lucht in ver over de euro waarna het niet meer rendabel is om een old timer te rijden alleen al door de brandstof kosten.
Eerder genoemd dat de auto prijzen van old timer gewoon de lucht inschieten is ook een feit.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

945i schreef:De denkfout zit hem in het feit dat jij (Rob) denkt dat het persoonlijk bedoeld wordt...
Een denkfout van mij ? Dat begrijp ik niet. Het kan eenvoudigweg niet 'persoonlijk' bedoeld zijn want er zijn immers geen namen genoemd van mensen die, in de ogen van sommigen die hier gereageerd hebben, 'oneigenlijk gebruik maken' van deze regeling !

Het enige dat ik wilde zeggen is exact hetgeen ik geschreven heb.
945i schreef:Het is de regelgeving waarvan je een zekere mate van eerlijkheid, gerechtigheid verwacht.
Als je dan als meelevende en maatschappelijk betrokken burger vraagtekens zet bij bepaalde dingen, moet je niet diegene proberen "jaloers" gedrag aan te praten...
Wet- en regelgeving kan per definitie, wat een overheid ook probeert, nooit voor iedereen 'eerlijk' zijn of 'rechtvaardigheid' brengen. De door velen bejubelde democratie heeft dat in zich: "de meerderheid is voor" hoor je dan en dat is dan de helft + 1 ! Getalsmatig klopt dat helemaal maar ......... eerlijk of gerechtigheid, nou daar kunnen we op een politiek forum nog weleens van gedachten over wisselen.
945i schreef: En dat stukje wettekst klopt op dit moment niet... Er is een datum tegenwoordig, alles voor 1-1 1987 is belastingvrij, daarna niet en gaat het ook nooit worden... Zo is het nu nog...
Die wetstekst klopt perfect want alles van vóór 010187 is van 1986 en 1986 + 25 jaar = .........juist 2011 ! Bij ongewijzigde wetgeving geldt dus vanaf 010112 alles van vóór 010188, onder voorbehoud dat je me aan kunt geven waar dit anders omschreven staat.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

er is altijd een geest en een letter van een wet, volledige afschaffing van alle vrijstellingen geeft 100% duidelijkheid
Volvo for life
diesel01
Geartronic member

bart simpson schreef:er is altijd een geest en een letter van een wet, volledige afschaffing van alle vrijstellingen geeft 100% duidelijkheid
+1.
Een woord dat men gedoogbeleid noemt snap ik ook niet, het mag niet maar wordt gedoogt.
Handhaaf denk ik denk dan, heb je ook geen discussie's...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
DawnBlueED
5th Gear member

bart simpson schreef:er is altijd een geest en een letter van een wet, volledige afschaffing van alle vrijstellingen geeft 100% duidelijkheid
Wat denk je van volledig afschaffen van de mrb, dat geeft nog veel meer duidelijkheid.
945i
8th Gear member

Even een stukje uit de link die ik eerder gaf..

Toekomst oldtimer
Vanaf 1 januari 2012 vallen alleen nog auto’s van voor 1987 onder de “oldtimerregeling”. De leeftijdgrens van 25 jaar wordt dus verlaten en wordt vervangen door auto’s van voor 1987. Er komen dus geen nieuwe oldtimers meer bij.

Op dit moment (oktober 2011) ligt er een motie van de PVV om de oldtimerregeling weer in oude staat te herstellen. Wij houden u op de hoogte.

Het is gelukkig nog allerminst zeker dus.....
Iroll
6th Gear member

Dan kan je denk ik wel driekwart van de wetten afschaffen. De realiteit kan je nu eenmaal niet voor 100% met een wet afdekken. Mazen in de wet zullen er altijd en eeuwig blijven bestaan.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ja die link ken ik maar wat daar te lezen valt is door de feiten achterhaald.

Citaat:

"Op dit moment (oktober 2011) ligt er een motie van de PVV om de oldtimerregeling weer in oude staat te herstellen. Wij houden u op de hoogte.

want de stand van zaken zoals die er nu voorstaat (waar deze topic overigens ook mee begon) is:

"Oldtimers

In het akkoord is verder de PVV tegemoetkomen. Die partij heeft gedaan gekregen, dat eigenaars van oldtimers hun vrijstelling voor wegenbelasting houden. Op termijn geldt die vrijstelling wel pas voor oldtimers ouder dan 30 jaar"

Maar zeker is er inderdaad nog niets want het is nog geen wet en er worden op dit moment wel meer 'akkoorden' met een stalen gezicht gewijzigd, zelfs als ze "in marmer gebeiteld staan" !

Rob
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

DawnBlueED schreef:
Wat denk je van volledig afschaffen van de mrb, dat geeft nog veel meer duidelijkheid.
eens, en dan naar 30% btw om het gat te vullen?
Volvo for life
945i
8th Gear member

Linksom of rechtsom moet het toch allemaal betaald worden, als ik kijk naar de Oosterburen, daar is de MRB een stuk lager dan bij ons, dan kan je zeggen dat wij het beter doen, want onze wegen zijn een stuk beter.

De verdeling zou alleen eerlijker kunnen.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Er wordt snel gezegd dat je de keuze hebt, wel of niet belastingvrij rijden, die keuze is onzin (en ook cynische vroegpensionado's moeten ergens uit betaald worden)
Volvo for life
diesel01
Geartronic member

945i schreef:Linksom of rechtsom moet het toch allemaal betaald worden, als ik kijk naar de Oosterburen, daar is de MRB een stuk lager dan bij ons, dan kan je zeggen dat wij het beter doen, want onze wegen zijn een stuk beter.

De verdeling zou alleen eerlijker kunnen.
Ik zou graag ruilen, alleraardigst stukje bundesstrasse waar je lekker kunt sturen.
Een paar weken geleden van noord naar zuid gereden en geen problemen gezien..
En ja een 525d full options voor €45.000
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
945i
8th Gear member

Ga eens van die autobahn af, dan zie je de staat van onderhoud van het (West) Duitse wegdek..
diesel01
Geartronic member

945i schreef:Ga eens van die autobahn af, dan zie je de staat van onderhoud van het (West) Duitse wegdek..
Ik tokkelde vroeger vaak binnendoor, want maut/controle's enzo, ik vond het wel meevallen.
Het is wel een aantal jaren geleden natuurlijk maar ook heden ten dage pakken we weleens de 213 naar Bremen en dan ligt het er niet verkeerd bij...
V90 T6 Recharge Rdesign
Battlecruiser
8th Gear member

945i schreef:Ga eens van die autobahn af, dan zie je de staat van onderhoud van het (West) Duitse wegdek..
Hoezo? Zijn de binnenwegen daar beter :lol:

De Duitse snelwegen vind ik over het algemeen buitengewoon slecht asfalt hebben.
Zelfs in Italië is het tegenwoordig een stuk beter!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”