Pagina 5 van 18

Geplaatst: 15.11.2011 - 20:20
door Turbodesk
V70/2.4D/2003 schreef:Even voor mij:

Waar jullie het nu over hebben is een pre-heater voor de olie en niet voor het koelwater zoals de Hot Frog dat doet?
(Of snap ik er nu helemaal niks meer?

Is dat redelijkerwijze allemaal zelf te monteren of komt daar een operatie motorblok met allerlei gedoe aan te pas?
Het pompje waar we het over hebben is eigenlijk hetzelfde als de Hot Frog. Alleen is deze krachtiger zowel qua verwarming als qua pompsterkte.

En wat ik belangrijker vind is dat de electriciteitskabel er vast aan zit. Bij de Hot Frog is dat een losse euroconnector. Daar gaat vocht tusssen komen, met alle gevolgen van dien.

Het is de bedoeling dat het zelf redelijkerwijs te plaatsen is. Echter is nu wel gebleken uit meerdere inbouwhandleidingen van zowel Volvo als Calix dat de beste plek net voor de oliekoeler is. Dat betekent dat we eigenlijk een brug nodig hebben. Want die zit aan de achterzijde aan de onderkant van de motor. En we hebben een stuk slang nodig per plaatsing. Even doormidden knippen en ertussen hangen wil volgens mij niet.

We houden het dus bij een verwarmer voor de koelvloeistof :D

Geplaatst: 15.11.2011 - 20:26
door Oceanracer
Een brug was/is inmiddels beschikbaar gesteld door 240estate.

Geplaatst: 15.11.2011 - 21:12
door kuupertie
Resume:

Calix RE 480....heater + kabel = 135 euro (geen pomp)
Vriesplug geen optie (geen pomp)

Simate S-8003 60 euro met geluk
Inkl. inklaring, invoer en BTW = +/- 94 euro met pech.

Plaatsing: met tyrip op de oliekoeler (zo doet Calix het)

Ik vind het op zich geen probleem om voor mezelf het geld op het spel te zetten (ook mbt internetaankoop), maar vind het toch tricky om dit voor een grotere hoeveelheid te doen.

Hoe verder ?

Geplaatst: 15.11.2011 - 21:28
door fredm
Volgens mij is de elektrische motorverwarming die volvo levert hetzelfde/afkomstig van Calix. In ieder geval is de elektrische interieurverwarming exact hetzelfde.
Groeten Fred

Geplaatst: 15.11.2011 - 23:24
door Thijs
We komen er wel!!

Geplaatst: 16.11.2011 - 05:55
door V70/2.4D/2003
kuupertie, Als jij bereid bent om ze te bestellen is het heel simpel:

* Degene die wil maakt het geld over naar jouw rekening (nr. alleen maar per PM verzenden!) Deadline stellen vwb het moment dat de centjes binnen moeten zijn en bestellen voor degene die heeft betaald.
* 240estate biedt zijn brug aan. Dan moeten we naar Veendam en dat is voor mij in elk geval geen probleem.(lekker dichtbij voor mij)
* Eventueel heb ik ook een locatie met een brug maar dan moeten jullie naar Delfzijl komen. (nog dichterbij voor mij)

Aldus, roept U maar.

Geplaatst: 16.11.2011 - 07:07
door kuupertie
W.m.b. akkoord.....echter......wat als er iets mis gaat met verzending en er komt niets aan ?
Voor eigen risiko dus !
Ik geloof (mijn berekening) max 95 euro. Als het minder blijkt, refund !!

Indien iemand wil...pm me maar.

GJ

Geplaatst: 16.11.2011 - 13:32
door kuupertie
Op de vraag of het zinvol is een 550W verwarming zonder pomp in te bouwen:

Jawel, dit is zeker zinvol. Een pompsysteem wordt eigenlijk alleen gebruikt voor de wat grotere motoren met meer koelwaterinhoud.

Geplaatst: 16.11.2011 - 15:31
door Turbodesk
kuupertie schreef:Op de vraag of het zinvol is een 550W verwarming zonder pomp in te bouwen:

Jawel, dit is zeker zinvol. Een pompsysteem wordt eigenlijk alleen gebruikt voor de wat grotere motoren met meer koelwaterinhoud.
Waarom kiezen we dan niet voor het systeem van Calix?

Inbouwen gaat makkelijker omdat er een montageset bij zit.
Volvo gebruikt het zelf ook. (beproeft)
Hoe is de doorstroming van zo`n pomp als hij niet in gebruik is. Ik ben bang dat het niet goed gaat in de zomer met de caravan erachter.
Je hebt er al meteen een aansluitsnoer en stekker bij die je kan monteren op de auto.
Vermogen is minder dus minder kosten.

Ik ben niet vies van knutselen, maar voor een paar tientjes meer heb je een origineel systeem.

Geplaatst: 16.11.2011 - 17:58
door V70/2.4D/2003
Ik wens het beste en het veiligste systeem. Zodra "we" bevallen zijn van een oordeel hoor ik graag het navolgende:

* De kosten.
* Aan wie betaal ik.
* Waar en wanneer inbouwen.

Aldus, Volvovriendjes van me, roept U maar :P

Geplaatst: 16.11.2011 - 20:44
door kuupertie
Ik persoonlijk betwijfel het nut van een verwarming zonder pompje.
De verwarming verwarmt alleen het koelmedium op de geplaatste plek.
Bij het starten / rondpompen van het koelmedium zal heet met koud gemengd worden en schiet de gemiddelde temperatuur omlaag. Vul je CV maar eens bij als deze 65*C heeft.
- ivoandriessen (pagina 2 van dit topic) is matig tevreden over zijn verwarming zonder pomp.
- V70 / 2.4d / 2003 heeft verhalen gelezen over mensen die ervaringen hebben met het feit dat 1250W te weinig is (pagina 2).
- Turbodesk gaf de voorkeur aan een ingegoten kabel en meer vermogen.

Het mooie aan de Calix is, is dat deze uitbereidingsmogelijkheden heeft (die mijns inziens nutteloos zijn op het moment dat je koelcircuit al op temperatuur is).

De Calix is 550W, de Simate 2000W incl. pomp.

V.w.b. de montageset: 2 slangklemmen en een tyrip !

De volgende site: http://www.garagebosscha.nl/ (volvo specialist) verwijst naar http://www.sinneblomke.nl/
Deze hele site gaat over de Simate S-8003

Aansluiting is eventueel ook parallel mogelijk: geen onderbreking van je huidig circuit.....alleen aanzuigen, verwarmen en wegpompen.

Hotfrog (D) 125 euro
Calix 135 euro NL
Simate max 95 euro

Kortom...ik ga definitief een simate bestellen voordat de winter voorbij is.
Hoe meer mensen zich aanmelden, hoe lager de prijs zal zijn ivm inklaringskosten.

GJ

Geplaatst: 16.11.2011 - 20:55
door Oceanracer
sinneblomke.nl schreef:De voorverwarmer warmt koelvloeistof op en dit circulerende continu door de motor en de radiator en kachelradiateur.
Dit lijkt mij geen juiste voorstelling van zaken...

Geplaatst: 16.11.2011 - 21:13
door kuupertie
heb je het over de inhoud of over de zinsbouw ?
Wat spreekt er tegen de inhoud ?

Geplaatst: 16.11.2011 - 21:21
door Oceanracer
De site is een bijzonder slechte vertaling, daar wilde ik niet over beginnen. Maar er wordt gesteld dat de verwarmde koelvloeistof continu door de motor, radiateur en kachelradiator wordt gepompt. En dat is niet correct.

Geplaatst: 16.11.2011 - 21:50
door kuupertie
want ?

Geplaatst: 16.11.2011 - 22:00
door Oceanracer
De koelvloeistof wordt immers niet rondgepompt door de radiateur.

Geplaatst: 16.11.2011 - 22:47
door kuupertie
als de thermostaat open gaat wel.....

Geplaatst: 16.11.2011 - 23:27
door Gast
OOk nog even wat anders. Ik heb ook nog even wat navraag gedaan en kreeg dit als antwoord:
Dit wil je echt je meterkast niet aan doen, die dingen vreten stroom het begint met 2Kw en gaat dan door op 550Watt je wil niet weten wat je dan moet bij betalen volgend jaar.
Hebben we hier ook over nagedacht?

Geplaatst: 16.11.2011 - 23:46
door Johan s60
Het water zal wel gaan circuleren zonder pomp, door de thermosyphon werking, om het motorblok een beetje op te warmen heb je denk ik 2 KWH aan stroom nodig, met 550 watt ben je dan 3,6 uur bezig

Geplaatst: 17.11.2011 - 01:40
door Thijs
AlexV70 schreef:OOk nog even wat anders. Ik heb ook nog even wat navraag gedaan en kreeg dit als antwoord:
Dit wil je echt je meterkast niet aan doen, die dingen vreten stroom het begint met 2Kw en gaat dan door op 550Watt je wil niet weten wat je dan moet bij betalen volgend jaar.
Hebben we hier ook over nagedacht?
Ja, 22 eurocent per kwh. Dus 2 uur volle bak stoken kost je ongeveer 1 euro.