stationair warmdraaien?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

bart simpson schreef:Het maakt mij niet echt wat uit JIJ daar nu van vind.

Een injectiemotor heeft een lambdasonde die de samenstelling van de uitlaatgassen meet, door het toerental bij stationair draaien wat te verhogen is die samenstelling meetbaar schoner.
vink knap, mijn injectie heeft geen lambdasonde dat is als ik me goed herinner ergens rond 80-85 begonnen (mijn 264 spruitstuk heeft toegang tot de lambdasonde maar heeft hem niet).
In mijn instructie boekje (lees 1978) maar ook de chrysler thuis (2004 amerikaan) staat duidelijk dat na het starten zo snel mogelijk gereden dient te worden met de auto om hem op temperatuur te krijgen. Persoonlijk wacht ik na het starten nog minimaal 5 seconde zodat de olie boven is en rij dan weg.
Ga ook niet Irol zijn verhaal herhalen want wat hij quote is gewoon correct, toevoeging daarop wil ik wel maken met namen voor het toenemde turbo motoren op de markt hedendaags is dat je zelfs beter rond de 2500 rpm kan blijven omdat je anders bij het warmrijden onnodig de turbo gaat belasten en zelfs op die manier sloopt.

Over de ramen die beslaan met die mooie december weer, maak die in godsnaam nooit schoon met een spons of doek als die beslagen zijn want je maakt strepen en je blijft aan de gang een simpele trekker is in dit geval beter.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

het zsm gaan rijden propageer ik ook, ik maakte een onderscheid tussen moderne motoren die voor een volledigere verbranding relatief lang stationair veel sneller draaien en oude spul dat even wat sneller draaide om heel andere redenen, rij je weg is dat verhoogde stationaire niet langer nodig.
Fijn dat wat mensen vliegen afvangen over wat een moderne motor nu precies is.
@ richo, jouw motor heeft qua emissie dan weinig tot niets om het lijf zonder een lambda sonde
Volvo for life
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Als ik 's morgens koud wegrijd, sta ik een stukkie verder toch bij al die miljoenen stoplichten hier stationair warm te draaien, of ik nou wil of niet....
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

...om daarna, een stukje verderop, in de file welhaast het kookpunt te bereiken.

Maar, dat zijn allemaal hele schone motoren van de bleumotion, greenline en wat weet ik allemaal voor generatie.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Maar stationair is weer het slechtste voor een auto wat er bestaat. zijn ze niet voor ontworpen. Je kunt beter rustig rijden eerste zoveel kilometer. Maar dat hoor ik nooit iemand doen als ik ze smorgens uit de straat hoor weg rijden.

En die motoren van tegenwoordig zijn zo over engineered, die hoef je niet meer in te rijden. Dus dat beetje kou in de winter kunnen ze prima hebben.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
sean850
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 22.12.2008 - 10:25
Locatie: Dronten

Maar er wordt hier voornamelijk alleen maar over het milieu door gezaagd, het is niet goed voor het milieu. Maar de vraag was, is het slecht voor de auto.

Denk het niet, maakt niet uit of je nou stilstaat met je dikke olie of rijdt. Gezien het feit dat je met wegrijden meer toeren maakt dan met stationair. Denk ik niet dat het slecht voor de auto is als je hem 5 tot 15 min laat draaien voor je wegrijdt.

En het gezeur over milieu, dan had je maar geen auto moeten kopen en in een hutje op de hei moeten gaan wonen. Wordt er helemaal gek van het gezeur over het milieu. We hebben een paar warme winters gehad en meteen is het global warming maar als het weer eens lekker winter is met een goed pak sneeuw dan zeurt iedereen weer dat ze nergens naar toe kunnen en hoor je niemand meer over die stomme global warming.

Wat een onzin allemaal zeg :D
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74

volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Misschien heb je niet alles gelezen sean, maar er wordt wel degelijk gesproken over dikkere olie die geen optimale smeereigenschappen heeft als hij koud is, en ook dat een motor eerder op temperatuur komt als je er rustig mee gaat rijden, dus de olie eerder zijn smeereigenschappen heeft.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

met moderne olies valt dat smeren wel mee, zo koud wordt het hier toch ook weer niet.
En eens met sean850, milieu is vaak symboolpolitiek, dat beetje warmdraaien voegt vrijwel niets toe aan de milieubelasting.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Non argument, zo kan je alles wegpraten.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

bottomline is dat het koud stationair laten warmdraaien een grotere motorslijtage oplevert
Volvo for life
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

punt is, zoals vraagsteller begon, hoe groot is dan die slijtage en waar is dat dan goed onderzocht? met moderne motoren en olies.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Elke motor, gestookt op benzine, LPG en diesel al helemaal, die koud (zwaar) belast gaat worden, zal eerder kapot draaien. Oorzaak: olie niet op temperatuur en daardoor extra slijtage aan lagers, lagerschalen en cylinders.

Hulpverleningsvoertuigen, zoals bv een ambu of een tankautospuit van de brandweer, hangen daarom aan de stroom en hebben dus een voorziening die er voor zorgt dat het zaakje enigszins op temperatuur is als er voor een prio 1 uitgerukt dient te worden.

Hoe groot de slijtage is: geen idee. Het slijt sneller, dat dan weer wel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
sean850
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 22.12.2008 - 10:25
Locatie: Dronten

Dus de beste oplossing is elektrische motorverwarming. :D
opel astra 1.4 '94
land rover series III 2.25 '74

volvo 440 1.8 '94
ford scorpio 2.3 '98
volvo 850 2.0 10v '95
volvo 850 2.3 T-5 '94
volvo v50 2.0d '05
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Yeah! 7 januarie 2012 will be the day.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Als het niet nodig is, rij ik inderdaad het liefst maar gewoon rustig weg, maar als de ramen dicht zitten, of de temperaturen echt onder nul liggen, start ik de auto met een gerust geweten, om hem daarna een minuutje te laten draaien. Punt 1 weet ik dat het glas dan niet meer dichtslaat, punt 2 merk je aan de motor dat ie het net even beter naar zijn zin heeft en de toeren die de geartronic vraagt alvorens te schakelen wat prettiger draait. Ik heb het dus duidelijk niet over auto starten en vervolgens gaan ontbijten om daarna te denken dat het blok warm is....
Kortom: laat een ieder doen wat hem of haar goeddunkt, het ene heft het andere denk ik op:
Of je rijdt weg met steenkoud blok en stroperige olie onder belasting: ja, het warmt sneller op, en waarom? omdat je meer vraagt van het blok, en er dus ook meer wrijving met daarbij enige kans op slijtage optreedt.
Of je laat de zaak onbelast (met iets verhoogde toeren) even een beetje tot leven komen zodat tijdens de eerste belasting in elk geval overal de oliestroom op gang is gekomen. Opwarmen duurt in totaal wel iets langer.

Kijk ik dan naar de professionele sector (landbouw, grondverzet, transport) dan is het daar goed gebruik om even stationair te draaien alvorens te beginnen. Dat is mijn eigen ijkpunt.

Laat onverlet dat een garage of standkachel of blokverwarming op termijn natuurlijk de betere keus zijn, hoewel je ook daarbij niet uit het oog moet verliezen dat de sappen en het blok nog lang niet overal op bedrijfstemperatuur zijn.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Het is ook wel fingerspitzengefuhl hoe je een steenkoude motor moet belasten.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

945i schreef:Het is ook wel fingerspitzengefuhl hoe je een steenkoude motor moet belasten.
Ik zeggen gewoon rustig aan
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

945i schreef:Het is ook wel fingerspitzengefuhl hoe je een steenkoude motor moet belasten.
welnee, gewoon normaal doen, maar ja, dat valt voor een heleboel mensen tegenwoordig niet mee. Je wilt natuurlijk wel de eerste plek in de file scoren, nadat je de snooze knop al 3 keer hebt ingedrukt....

cynische mode aan: Gelukkig hebben de meeste toch al weer een nieuwe van de baas, voor het echt fout gaat, en anders zetten ze hem gewoon bij de dealert en rijden ondertussen vrolijk verder in een ander brik. cynische mode uit.

De oude garde die nog weet hoe het met de handchoke ging, heeft er wel een beetje gevoel voor.... het lijkt me overigens een mooie uitbreiding van de rijopleiding: hoe omgaan met een koude start :)

Tot nu toe deze winter weinig "gewarmgedraaid" denk ik zo.. je zou zeggen dat we dat terug moeten zien in onze CO2 doelstellingen.... :lol:

O ja, nu we toch bezig zijn: ik denk dat gloeiend heet afzetten na zware belasting minstens zo erg, zo niet erger is voor je turbo en andere garnituren.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Hulpverleningsvoertuigen, zoals bv een ambu of een tankautospuit van de brandweer,
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

foutje

Hulpverleningsvoertuigen, zoals bv een ambu of een tankautospuit van de brandweer,

die moeten vol gas direct weg, ik werk naast het VUmc en die ambu's planken direct weg (overigens hebben ze ook een XC90), en dat doe je zelf meestal niet.

verder eens met de beschouwing van Sanco over warmdraaien.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”