Pagina 5 van 6

Geplaatst: 28.12.2011 - 07:13
door Richo
bart simpson schreef:Het maakt mij niet echt wat uit JIJ daar nu van vind.

Een injectiemotor heeft een lambdasonde die de samenstelling van de uitlaatgassen meet, door het toerental bij stationair draaien wat te verhogen is die samenstelling meetbaar schoner.
vink knap, mijn injectie heeft geen lambdasonde dat is als ik me goed herinner ergens rond 80-85 begonnen (mijn 264 spruitstuk heeft toegang tot de lambdasonde maar heeft hem niet).
In mijn instructie boekje (lees 1978) maar ook de chrysler thuis (2004 amerikaan) staat duidelijk dat na het starten zo snel mogelijk gereden dient te worden met de auto om hem op temperatuur te krijgen. Persoonlijk wacht ik na het starten nog minimaal 5 seconde zodat de olie boven is en rij dan weg.
Ga ook niet Irol zijn verhaal herhalen want wat hij quote is gewoon correct, toevoeging daarop wil ik wel maken met namen voor het toenemde turbo motoren op de markt hedendaags is dat je zelfs beter rond de 2500 rpm kan blijven omdat je anders bij het warmrijden onnodig de turbo gaat belasten en zelfs op die manier sloopt.

Over de ramen die beslaan met die mooie december weer, maak die in godsnaam nooit schoon met een spons of doek als die beslagen zijn want je maakt strepen en je blijft aan de gang een simpele trekker is in dit geval beter.

Geplaatst: 28.12.2011 - 07:22
door bart simpson
het zsm gaan rijden propageer ik ook, ik maakte een onderscheid tussen moderne motoren die voor een volledigere verbranding relatief lang stationair veel sneller draaien en oude spul dat even wat sneller draaide om heel andere redenen, rij je weg is dat verhoogde stationaire niet langer nodig.
Fijn dat wat mensen vliegen afvangen over wat een moderne motor nu precies is.
@ richo, jouw motor heeft qua emissie dan weinig tot niets om het lijf zonder een lambda sonde

Geplaatst: 28.12.2011 - 09:08
door Battlecruiser
Als ik 's morgens koud wegrijd, sta ik een stukkie verder toch bij al die miljoenen stoplichten hier stationair warm te draaien, of ik nou wil of niet....

Geplaatst: 28.12.2011 - 09:15
door V70/2.4D/2003
...om daarna, een stukje verderop, in de file welhaast het kookpunt te bereiken.

Maar, dat zijn allemaal hele schone motoren van de bleumotion, greenline en wat weet ik allemaal voor generatie.

Geplaatst: 28.12.2011 - 10:09
door mightyspawn
Maar stationair is weer het slechtste voor een auto wat er bestaat. zijn ze niet voor ontworpen. Je kunt beter rustig rijden eerste zoveel kilometer. Maar dat hoor ik nooit iemand doen als ik ze smorgens uit de straat hoor weg rijden.

En die motoren van tegenwoordig zijn zo over engineered, die hoef je niet meer in te rijden. Dus dat beetje kou in de winter kunnen ze prima hebben.

Geplaatst: 28.12.2011 - 12:10
door sean850
Maar er wordt hier voornamelijk alleen maar over het milieu door gezaagd, het is niet goed voor het milieu. Maar de vraag was, is het slecht voor de auto.

Denk het niet, maakt niet uit of je nou stilstaat met je dikke olie of rijdt. Gezien het feit dat je met wegrijden meer toeren maakt dan met stationair. Denk ik niet dat het slecht voor de auto is als je hem 5 tot 15 min laat draaien voor je wegrijdt.

En het gezeur over milieu, dan had je maar geen auto moeten kopen en in een hutje op de hei moeten gaan wonen. Wordt er helemaal gek van het gezeur over het milieu. We hebben een paar warme winters gehad en meteen is het global warming maar als het weer eens lekker winter is met een goed pak sneeuw dan zeurt iedereen weer dat ze nergens naar toe kunnen en hoor je niemand meer over die stomme global warming.

Wat een onzin allemaal zeg :D

Geplaatst: 28.12.2011 - 12:21
door 945i
Misschien heb je niet alles gelezen sean, maar er wordt wel degelijk gesproken over dikkere olie die geen optimale smeereigenschappen heeft als hij koud is, en ook dat een motor eerder op temperatuur komt als je er rustig mee gaat rijden, dus de olie eerder zijn smeereigenschappen heeft.

Geplaatst: 28.12.2011 - 12:33
door Mart van der Steeg
met moderne olies valt dat smeren wel mee, zo koud wordt het hier toch ook weer niet.
En eens met sean850, milieu is vaak symboolpolitiek, dat beetje warmdraaien voegt vrijwel niets toe aan de milieubelasting.

Geplaatst: 28.12.2011 - 13:03
door 945i
Non argument, zo kan je alles wegpraten.

Geplaatst: 28.12.2011 - 13:12
door bart simpson
bottomline is dat het koud stationair laten warmdraaien een grotere motorslijtage oplevert

Geplaatst: 28.12.2011 - 13:24
door Mart van der Steeg
punt is, zoals vraagsteller begon, hoe groot is dan die slijtage en waar is dat dan goed onderzocht? met moderne motoren en olies.

Geplaatst: 28.12.2011 - 13:34
door V70/2.4D/2003
Elke motor, gestookt op benzine, LPG en diesel al helemaal, die koud (zwaar) belast gaat worden, zal eerder kapot draaien. Oorzaak: olie niet op temperatuur en daardoor extra slijtage aan lagers, lagerschalen en cylinders.

Hulpverleningsvoertuigen, zoals bv een ambu of een tankautospuit van de brandweer, hangen daarom aan de stroom en hebben dus een voorziening die er voor zorgt dat het zaakje enigszins op temperatuur is als er voor een prio 1 uitgerukt dient te worden.

Hoe groot de slijtage is: geen idee. Het slijt sneller, dat dan weer wel.

Geplaatst: 28.12.2011 - 13:42
door sean850
Dus de beste oplossing is elektrische motorverwarming. :D

Geplaatst: 28.12.2011 - 13:46
door V70/2.4D/2003
Yeah! 7 januarie 2012 will be the day.

Geplaatst: 28.12.2011 - 13:58
door sanco
Als het niet nodig is, rij ik inderdaad het liefst maar gewoon rustig weg, maar als de ramen dicht zitten, of de temperaturen echt onder nul liggen, start ik de auto met een gerust geweten, om hem daarna een minuutje te laten draaien. Punt 1 weet ik dat het glas dan niet meer dichtslaat, punt 2 merk je aan de motor dat ie het net even beter naar zijn zin heeft en de toeren die de geartronic vraagt alvorens te schakelen wat prettiger draait. Ik heb het dus duidelijk niet over auto starten en vervolgens gaan ontbijten om daarna te denken dat het blok warm is....
Kortom: laat een ieder doen wat hem of haar goeddunkt, het ene heft het andere denk ik op:
Of je rijdt weg met steenkoud blok en stroperige olie onder belasting: ja, het warmt sneller op, en waarom? omdat je meer vraagt van het blok, en er dus ook meer wrijving met daarbij enige kans op slijtage optreedt.
Of je laat de zaak onbelast (met iets verhoogde toeren) even een beetje tot leven komen zodat tijdens de eerste belasting in elk geval overal de oliestroom op gang is gekomen. Opwarmen duurt in totaal wel iets langer.

Kijk ik dan naar de professionele sector (landbouw, grondverzet, transport) dan is het daar goed gebruik om even stationair te draaien alvorens te beginnen. Dat is mijn eigen ijkpunt.

Laat onverlet dat een garage of standkachel of blokverwarming op termijn natuurlijk de betere keus zijn, hoewel je ook daarbij niet uit het oog moet verliezen dat de sappen en het blok nog lang niet overal op bedrijfstemperatuur zijn.

Geplaatst: 28.12.2011 - 14:04
door 945i
Het is ook wel fingerspitzengefuhl hoe je een steenkoude motor moet belasten.

Geplaatst: 28.12.2011 - 14:15
door euerw
945i schreef:Het is ook wel fingerspitzengefuhl hoe je een steenkoude motor moet belasten.
Ik zeggen gewoon rustig aan

Geplaatst: 28.12.2011 - 14:15
door sanco
945i schreef:Het is ook wel fingerspitzengefuhl hoe je een steenkoude motor moet belasten.
welnee, gewoon normaal doen, maar ja, dat valt voor een heleboel mensen tegenwoordig niet mee. Je wilt natuurlijk wel de eerste plek in de file scoren, nadat je de snooze knop al 3 keer hebt ingedrukt....

cynische mode aan: Gelukkig hebben de meeste toch al weer een nieuwe van de baas, voor het echt fout gaat, en anders zetten ze hem gewoon bij de dealert en rijden ondertussen vrolijk verder in een ander brik. cynische mode uit.

De oude garde die nog weet hoe het met de handchoke ging, heeft er wel een beetje gevoel voor.... het lijkt me overigens een mooie uitbreiding van de rijopleiding: hoe omgaan met een koude start :)

Tot nu toe deze winter weinig "gewarmgedraaid" denk ik zo.. je zou zeggen dat we dat terug moeten zien in onze CO2 doelstellingen.... :lol:

O ja, nu we toch bezig zijn: ik denk dat gloeiend heet afzetten na zware belasting minstens zo erg, zo niet erger is voor je turbo en andere garnituren.

Geplaatst: 28.12.2011 - 14:21
door Mart van der Steeg
Hulpverleningsvoertuigen, zoals bv een ambu of een tankautospuit van de brandweer,

Geplaatst: 28.12.2011 - 14:23
door Mart van der Steeg
foutje

Hulpverleningsvoertuigen, zoals bv een ambu of een tankautospuit van de brandweer,

die moeten vol gas direct weg, ik werk naast het VUmc en die ambu's planken direct weg (overigens hebben ze ook een XC90), en dat doe je zelf meestal niet.

verder eens met de beschouwing van Sanco over warmdraaien.