V70 2.5t of T5?
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
het gaat niet alleen om het vermogen bij lage toerentallen maar het maximumkoppel wat onder een veel grote toerengebied beschikbaar is. Dus bij wegrijden met lage toeren en op de snelweg bergje op op hogere toeren om de boel te koelen. Een T5 heeft meer koppel maar in een veel korter bereikEVV schreef:In dit topic wordt er continue gezegd dat de TS het beste de 2.5T kan nemen aangezien die meer trekkracht heeft bij lage toeren...Een gebied waar je niet wilt zijn als je de berg op gaat met een caravan achter je auto. Lekker volle turbo druk (dus hete lucht) de motor in en weinig koelwater circulatie.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Wat volgens mij ook kan schelen is welke versie T5 je neemt, als ik de verhalen wat lees laat een T5 van 2000-2004 een aan-uit-karakter zien vanaf 2500 toeren. Een T5 van MY2005 (vanaf halverwege 2004) heeft al behoorlijk wat koppel vanaf 2000 toeren. Nog niet zo laag als bij een 2.5T, maar al wel een verbetering tov oude T5.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een koppelomvormer en een oliekoeler brengen een combinatie makkelijker in beweging, zeker op een helling waar je in b.v. een file staat, een D5 loopt bij normaal gebruik zomaar niet warmJers3n schreef:En voor de volledigheid, waarom met automaat?
Voor het comfort/gemak? Juist de (D5 met) automaat behoeft enige 'gebruikshandigheid' (ivm mogelijk warmlopen) in bergachtig gebied toch?
Volvo for life
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Mooi lijstje, waarom staat een D5 AWD boven de 2.5T? Komt dat door het lagere verbruik/goedkopere brandstof?bart simpson schreef:1) D5 AWD
2) 2.5T AWD
3) 2.5T
allen met automaat
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Volvo T56
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 25.04.2008 - 22:49
- Locatie: Groningen
Helemaal mee eens, maar het hebben van een trekhaak is denk ik het meest essentieel of je met een caravan op stap kuntV70 T5 assen schreef:Ja ik ook !!!!
Met een caravan is een T5 ook gewoon een 140/170 2.4 de baas.
Een 2.5T heeft meer een loopcultuur van een diesel onderin het meeste koppel , maar in hogere toeren eerder ademnood dan een T5 simpelweg omdat een 2.5 T een kleinere turbo heeft.

Gereden:
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
De d5 heeft veel meer koppel.en dat is met een caravan toch echt prettigt5power schreef:Mooi lijstje, waarom staat een D5 AWD boven de 2.5T? Komt dat door het lagere verbruik/goedkopere brandstof?bart simpson schreef:1) D5 AWD
2) 2.5T AWD
3) 2.5T
allen met automaat
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
plus het hogere koppelt5power schreef:Mooi lijstje, waarom staat een D5 AWD boven de 2.5T? Komt dat door het lagere verbruik/goedkopere brandstof?bart simpson schreef:1) D5 AWD
2) 2.5T AWD
3) 2.5T
allen met automaat
Volvo for life
- WannabeV70R
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16.03.2012 - 08:22
- Locatie: Leeuwarden
Op zich wel interessante discussie. Heb net een trekhaak laten monteren onder mijn T5. Met Hemelvaart eerste keer op pad met caravan (800kg). Persoonlijk maak ik mij niet druk. Ben benieuwd of een aantal mensen gelijk hebben in deze. Denk zelf (zoals al gezegd is) dat wanneer je een echte caravan gaat trekken (>1400kg) je meer voordeel zal hebben met een 2.5T.
Volvo V70 T5 2003, R-uitgevoerd
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1442
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Pas je wel op dat je het onderstel er niet onderuit trekt? 800kg is niets, dat trek je met een 440 nog.WannabeV70R schreef:Op zich wel interessante discussie. Heb net een trekhaak laten monteren onder mijn T5. Met Hemelvaart eerste keer op pad met caravan (800kg). Persoonlijk maak ik mij niet druk. Ben benieuwd of een aantal mensen gelijk hebben in deze. Denk zelf (zoals al gezegd is) dat wanneer je een echte caravan gaat trekken (>1400kg) je meer voordeel zal hebben met een 2.5T.
- Rome
- 3rd Gear member
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 05.03.2011 - 17:41
- Locatie: Gelderland
Waar schrijf ik dan dat ik te weinig toeren zou maken ? Zolang je het toerental boven de 2000 houdt, gaat het perfect, ik bedoel alleen te zeggen dat je bij de T5 nog meer toeren moet draaien om het ideale koppel en koeling te bereiken. Maar toch, ik zal er aan denken als zaterdag de Meivakantie begint en we bij Luik redelijk steil omhoog moeten. En een paar maandan later zal ik er weer aan denken in Oostenrijk . . . Nog even een tip: Als bij hoge buitentemperatuur toch de motortemperatur bergopwaarts begint te stijgen, zet de airco even uit en bergafwaarts gewoon weer aan. Het lijkt misschien onzin, maar het scheelt echt.« Rome » :Kies voor de 2.5t, bij een lager toerental het meeste koppel. Het koppel is zeer belangrijk, probeer ongeveer het toerental te houden waarbij de motor het meeste koppel geeft. Dat toerental is dus bij de 2.5t lager, en (vind ik),
comfortabeler. Dit alles natuurlijk als je een auto koopt met de gedachte dat je een caravan trekken zeer belangrijk vindt. Succes !
Om vervolgens na de vakantie berichten te kunnen lezen over een warm gelopen motor tijdens het met caravan bergop rijden omdat er te weinig toeren mee gemaakt is, met als reacties dat er meer toeren gemaakt moeten worden...
_________________
Volvo S60 2.4D, 2005, Geartronic, Powered by Rica, Zomer Nebula 18";, Winter Thor, Schuif/kanteldak.
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
![Afbeelding]()
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
- MyDJ
- 2nd Gear member
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 10.08.2010 - 23:32
Waarom zou je met een T5 i.c.m. FourC niks kunnen trekken? Mijn R heeft immers ook FourC en trekhaak fabriek af...t5power schreef:Geen ervaring met 1500kg caravans, mijn T5 kan niks trekken (immers T5 en FourC), dus deze jongeman zit lekker in een huisje
Volvo 360 2.0
Volvo S40 1.8 LPG G3 Vialle
Volvo S60 2.5T LPG G3 Vialle
Volvo V70 R AWD MY '07
Volvo S40 1.8 LPG G3 Vialle
Volvo S60 2.5T LPG G3 Vialle
Volvo V70 R AWD MY '07
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
MyDJ schreef:Waarom zou je met een T5 i.c.m. FourC niks kunnen trekken? Mijn R heeft immers ook FourC en trekhaak fabriek af...t5power schreef:Geen ervaring met 1500kg caravans, mijn T5 kan niks trekken (immers T5 en FourC), dus deze jongeman zit lekker in een huisje
Mmm ja, weet niet precies hoe het zit maar het FourC systeem houdt de demping in de gaten en zou op hol slaan als er een caravan achter hangt. Heb me er niet zoveel in verdiept, aangezien ik geen caravan (zelfs geen trekhaak) heb. Volgens mij wist Bart er meer over.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Ik zou proberen om wat meer dan minimaal 2000rpm te draaien. Gewoon een versnelling lager dan je zonder caravan zou doen. Dat is beter voor je bakRome schreef:
Waar schrijf ik dan dat ik te weinig toeren zou maken ? Zolang je het toerental boven de 2000 houdt, gaat het perfect, ik bedoel alleen te zeggen dat je bij de T5 nog meer toeren moet draaien om het ideale koppel en koeling te bereiken. Maar toch, ik zal er aan denken als zaterdag de Meivakantie begint en we bij Luik redelijk steil omhoog moeten. En een paar maandan later zal ik er weer aan denken in Oostenrijk . . . Nog even een tip: Als bij hoge buitentemperatuur toch de motortemperatur bergopwaarts begint te stijgen, zet de airco even uit en bergafwaarts gewoon weer aan. Het lijkt misschien onzin, maar het scheelt echt.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
trekhaken af fabriek bestaan niet, Volvo stelt in haar informatie dat men de combinatie trekhaak en Four-C ontraadt, dat zou dus ook op een R zo zijnMyDJ schreef:Waarom zou je met een T5 i.c.m. FourC niks kunnen trekken? Mijn R heeft immers ook FourC en trekhaak fabriek af...t5power schreef:Geen ervaring met 1500kg caravans, mijn T5 kan niks trekken (immers T5 en FourC), dus deze jongeman zit lekker in een huisje
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ken het, en pak je een instructieboekje wordt het met klem ontraden
Volvo for life
- V70Rene
- 4th Gear member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05
Trekhaak is wss voor een fietsendrager... Mijn ouders hebben een Soeksoeki Wagon R+ , en zelfs daar zit een snok kogel op - en nee ze hebben geen Tabbert 560 
Inderdaad op een Four C chassis wordt een trekhaak afgeraden.

Inderdaad op een Four C chassis wordt een trekhaak afgeraden.
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
het is een dempings en geen levelingssysteem
Volvo for life