Geplaatst: 25.04.2012 - 11:04
Die gebruikshandigheid geldt ook net zo goed voor de benzine motoren.
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
het gaat niet alleen om het vermogen bij lage toerentallen maar het maximumkoppel wat onder een veel grote toerengebied beschikbaar is. Dus bij wegrijden met lage toeren en op de snelweg bergje op op hogere toeren om de boel te koelen. Een T5 heeft meer koppel maar in een veel korter bereikEVV schreef:In dit topic wordt er continue gezegd dat de TS het beste de 2.5T kan nemen aangezien die meer trekkracht heeft bij lage toeren...Een gebied waar je niet wilt zijn als je de berg op gaat met een caravan achter je auto. Lekker volle turbo druk (dus hete lucht) de motor in en weinig koelwater circulatie.
een koppelomvormer en een oliekoeler brengen een combinatie makkelijker in beweging, zeker op een helling waar je in b.v. een file staat, een D5 loopt bij normaal gebruik zomaar niet warmJers3n schreef:En voor de volledigheid, waarom met automaat?
Voor het comfort/gemak? Juist de (D5 met) automaat behoeft enige 'gebruikshandigheid' (ivm mogelijk warmlopen) in bergachtig gebied toch?
Mooi lijstje, waarom staat een D5 AWD boven de 2.5T? Komt dat door het lagere verbruik/goedkopere brandstof?bart simpson schreef:1) D5 AWD
2) 2.5T AWD
3) 2.5T
allen met automaat
Helemaal mee eens, maar het hebben van een trekhaak is denk ik het meest essentieel of je met een caravan op stap kuntV70 T5 assen schreef:Ja ik ook !!!!
Met een caravan is een T5 ook gewoon een 140/170 2.4 de baas.
Een 2.5T heeft meer een loopcultuur van een diesel onderin het meeste koppel , maar in hogere toeren eerder ademnood dan een T5 simpelweg omdat een 2.5 T een kleinere turbo heeft.
De d5 heeft veel meer koppel.en dat is met een caravan toch echt prettigt5power schreef:Mooi lijstje, waarom staat een D5 AWD boven de 2.5T? Komt dat door het lagere verbruik/goedkopere brandstof?bart simpson schreef:1) D5 AWD
2) 2.5T AWD
3) 2.5T
allen met automaat
plus het hogere koppelt5power schreef:Mooi lijstje, waarom staat een D5 AWD boven de 2.5T? Komt dat door het lagere verbruik/goedkopere brandstof?bart simpson schreef:1) D5 AWD
2) 2.5T AWD
3) 2.5T
allen met automaat
Pas je wel op dat je het onderstel er niet onderuit trekt? 800kg is niets, dat trek je met een 440 nog.WannabeV70R schreef:Op zich wel interessante discussie. Heb net een trekhaak laten monteren onder mijn T5. Met Hemelvaart eerste keer op pad met caravan (800kg). Persoonlijk maak ik mij niet druk. Ben benieuwd of een aantal mensen gelijk hebben in deze. Denk zelf (zoals al gezegd is) dat wanneer je een echte caravan gaat trekken (>1400kg) je meer voordeel zal hebben met een 2.5T.
Waar schrijf ik dan dat ik te weinig toeren zou maken ? Zolang je het toerental boven de 2000 houdt, gaat het perfect, ik bedoel alleen te zeggen dat je bij de T5 nog meer toeren moet draaien om het ideale koppel en koeling te bereiken. Maar toch, ik zal er aan denken als zaterdag de Meivakantie begint en we bij Luik redelijk steil omhoog moeten. En een paar maandan later zal ik er weer aan denken in Oostenrijk . . . Nog even een tip: Als bij hoge buitentemperatuur toch de motortemperatur bergopwaarts begint te stijgen, zet de airco even uit en bergafwaarts gewoon weer aan. Het lijkt misschien onzin, maar het scheelt echt.« Rome » :Kies voor de 2.5t, bij een lager toerental het meeste koppel. Het koppel is zeer belangrijk, probeer ongeveer het toerental te houden waarbij de motor het meeste koppel geeft. Dat toerental is dus bij de 2.5t lager, en (vind ik),
comfortabeler. Dit alles natuurlijk als je een auto koopt met de gedachte dat je een caravan trekken zeer belangrijk vindt. Succes !
Om vervolgens na de vakantie berichten te kunnen lezen over een warm gelopen motor tijdens het met caravan bergop rijden omdat er te weinig toeren mee gemaakt is, met als reacties dat er meer toeren gemaakt moeten worden...
_________________
Waarom zou je met een T5 i.c.m. FourC niks kunnen trekken? Mijn R heeft immers ook FourC en trekhaak fabriek af...t5power schreef:Geen ervaring met 1500kg caravans, mijn T5 kan niks trekken (immers T5 en FourC), dus deze jongeman zit lekker in een huisje
MyDJ schreef:Waarom zou je met een T5 i.c.m. FourC niks kunnen trekken? Mijn R heeft immers ook FourC en trekhaak fabriek af...t5power schreef:Geen ervaring met 1500kg caravans, mijn T5 kan niks trekken (immers T5 en FourC), dus deze jongeman zit lekker in een huisje
Ik zou proberen om wat meer dan minimaal 2000rpm te draaien. Gewoon een versnelling lager dan je zonder caravan zou doen. Dat is beter voor je bakRome schreef:
Waar schrijf ik dan dat ik te weinig toeren zou maken ? Zolang je het toerental boven de 2000 houdt, gaat het perfect, ik bedoel alleen te zeggen dat je bij de T5 nog meer toeren moet draaien om het ideale koppel en koeling te bereiken. Maar toch, ik zal er aan denken als zaterdag de Meivakantie begint en we bij Luik redelijk steil omhoog moeten. En een paar maandan later zal ik er weer aan denken in Oostenrijk . . . Nog even een tip: Als bij hoge buitentemperatuur toch de motortemperatur bergopwaarts begint te stijgen, zet de airco even uit en bergafwaarts gewoon weer aan. Het lijkt misschien onzin, maar het scheelt echt.
trekhaken af fabriek bestaan niet, Volvo stelt in haar informatie dat men de combinatie trekhaak en Four-C ontraadt, dat zou dus ook op een R zo zijnMyDJ schreef:Waarom zou je met een T5 i.c.m. FourC niks kunnen trekken? Mijn R heeft immers ook FourC en trekhaak fabriek af...t5power schreef:Geen ervaring met 1500kg caravans, mijn T5 kan niks trekken (immers T5 en FourC), dus deze jongeman zit lekker in een huisje