Pagina 5 van 7

Geplaatst: 25.04.2012 - 11:04
door EVV
Die gebruikshandigheid geldt ook net zo goed voor de benzine motoren.

Geplaatst: 25.04.2012 - 11:09
door Walter
EVV schreef:In dit topic wordt er continue gezegd dat de TS het beste de 2.5T kan nemen aangezien die meer trekkracht heeft bij lage toeren...Een gebied waar je niet wilt zijn als je de berg op gaat met een caravan achter je auto. Lekker volle turbo druk (dus hete lucht) de motor in en weinig koelwater circulatie.
het gaat niet alleen om het vermogen bij lage toerentallen maar het maximumkoppel wat onder een veel grote toerengebied beschikbaar is. Dus bij wegrijden met lage toeren en op de snelweg bergje op op hogere toeren om de boel te koelen. Een T5 heeft meer koppel maar in een veel korter bereik

Geplaatst: 25.04.2012 - 11:40
door t5power
Wat volgens mij ook kan schelen is welke versie T5 je neemt, als ik de verhalen wat lees laat een T5 van 2000-2004 een aan-uit-karakter zien vanaf 2500 toeren. Een T5 van MY2005 (vanaf halverwege 2004) heeft al behoorlijk wat koppel vanaf 2000 toeren. Nog niet zo laag als bij een 2.5T, maar al wel een verbetering tov oude T5.

Geplaatst: 25.04.2012 - 12:31
door bart simpson
Jers3n schreef:En voor de volledigheid, waarom met automaat?
Voor het comfort/gemak? Juist de (D5 met) automaat behoeft enige 'gebruikshandigheid' (ivm mogelijk warmlopen) in bergachtig gebied toch?
een koppelomvormer en een oliekoeler brengen een combinatie makkelijker in beweging, zeker op een helling waar je in b.v. een file staat, een D5 loopt bij normaal gebruik zomaar niet warm

Geplaatst: 25.04.2012 - 12:42
door t5power
bart simpson schreef:1) D5 AWD
2) 2.5T AWD
3) 2.5T
allen met automaat
Mooi lijstje, waarom staat een D5 AWD boven de 2.5T? Komt dat door het lagere verbruik/goedkopere brandstof?

Geplaatst: 25.04.2012 - 12:42
door Volvo T56
V70 T5 assen schreef:Ja ik ook !!!!
Met een caravan is een T5 ook gewoon een 140/170 2.4 de baas.
Een 2.5T heeft meer een loopcultuur van een diesel onderin het meeste koppel , maar in hogere toeren eerder ademnood dan een T5 simpelweg omdat een 2.5 T een kleinere turbo heeft.
Helemaal mee eens, maar het hebben van een trekhaak is denk ik het meest essentieel of je met een caravan op stap kunt :D

Geplaatst: 25.04.2012 - 12:46
door Richard
t5power schreef:
bart simpson schreef:1) D5 AWD
2) 2.5T AWD
3) 2.5T
allen met automaat
Mooi lijstje, waarom staat een D5 AWD boven de 2.5T? Komt dat door het lagere verbruik/goedkopere brandstof?
De d5 heeft veel meer koppel.en dat is met een caravan toch echt prettig

Geplaatst: 25.04.2012 - 12:53
door bart simpson
t5power schreef:
bart simpson schreef:1) D5 AWD
2) 2.5T AWD
3) 2.5T
allen met automaat
Mooi lijstje, waarom staat een D5 AWD boven de 2.5T? Komt dat door het lagere verbruik/goedkopere brandstof?
plus het hogere koppel

Geplaatst: 25.04.2012 - 12:56
door WannabeV70R
Op zich wel interessante discussie. Heb net een trekhaak laten monteren onder mijn T5. Met Hemelvaart eerste keer op pad met caravan (800kg). Persoonlijk maak ik mij niet druk. Ben benieuwd of een aantal mensen gelijk hebben in deze. Denk zelf (zoals al gezegd is) dat wanneer je een echte caravan gaat trekken (>1400kg) je meer voordeel zal hebben met een 2.5T.

Geplaatst: 25.04.2012 - 13:07
door Discovery
Het is ook niet dat de T5 een slechte caravantrekker is, een 2.5t is alleen beter.

Geplaatst: 25.04.2012 - 13:14
door EVV
WannabeV70R schreef:Op zich wel interessante discussie. Heb net een trekhaak laten monteren onder mijn T5. Met Hemelvaart eerste keer op pad met caravan (800kg). Persoonlijk maak ik mij niet druk. Ben benieuwd of een aantal mensen gelijk hebben in deze. Denk zelf (zoals al gezegd is) dat wanneer je een echte caravan gaat trekken (>1400kg) je meer voordeel zal hebben met een 2.5T.
Pas je wel op dat je het onderstel er niet onderuit trekt? 800kg is niets, dat trek je met een 440 nog.

Geplaatst: 25.04.2012 - 18:12
door Rome
« Rome » :Kies voor de 2.5t, bij een lager toerental het meeste koppel. Het koppel is zeer belangrijk, probeer ongeveer het toerental te houden waarbij de motor het meeste koppel geeft. Dat toerental is dus bij de 2.5t lager, en (vind ik),
comfortabeler. Dit alles natuurlijk als je een auto koopt met de gedachte dat je een caravan trekken zeer belangrijk vindt. Succes !

Om vervolgens na de vakantie berichten te kunnen lezen over een warm gelopen motor tijdens het met caravan bergop rijden omdat er te weinig toeren mee gemaakt is, met als reacties dat er meer toeren gemaakt moeten worden...
_________________
Waar schrijf ik dan dat ik te weinig toeren zou maken ? Zolang je het toerental boven de 2000 houdt, gaat het perfect, ik bedoel alleen te zeggen dat je bij de T5 nog meer toeren moet draaien om het ideale koppel en koeling te bereiken. Maar toch, ik zal er aan denken als zaterdag de Meivakantie begint en we bij Luik redelijk steil omhoog moeten. En een paar maandan later zal ik er weer aan denken in Oostenrijk . . . Nog even een tip: Als bij hoge buitentemperatuur toch de motortemperatur bergopwaarts begint te stijgen, zet de airco even uit en bergafwaarts gewoon weer aan. Het lijkt misschien onzin, maar het scheelt echt.

Geplaatst: 26.04.2012 - 11:55
door MyDJ
t5power schreef:Geen ervaring met 1500kg caravans, mijn T5 kan niks trekken (immers T5 en FourC), dus deze jongeman zit lekker in een huisje :-)
Waarom zou je met een T5 i.c.m. FourC niks kunnen trekken? Mijn R heeft immers ook FourC en trekhaak fabriek af...

Geplaatst: 26.04.2012 - 12:20
door t5power
MyDJ schreef:
t5power schreef:Geen ervaring met 1500kg caravans, mijn T5 kan niks trekken (immers T5 en FourC), dus deze jongeman zit lekker in een huisje :-)
Waarom zou je met een T5 i.c.m. FourC niks kunnen trekken? Mijn R heeft immers ook FourC en trekhaak fabriek af...

Mmm ja, weet niet precies hoe het zit maar het FourC systeem houdt de demping in de gaten en zou op hol slaan als er een caravan achter hangt. Heb me er niet zoveel in verdiept, aangezien ik geen caravan (zelfs geen trekhaak) heb. Volgens mij wist Bart er meer over.

Geplaatst: 26.04.2012 - 12:28
door Walter
Rome schreef:
Waar schrijf ik dan dat ik te weinig toeren zou maken ? Zolang je het toerental boven de 2000 houdt, gaat het perfect, ik bedoel alleen te zeggen dat je bij de T5 nog meer toeren moet draaien om het ideale koppel en koeling te bereiken. Maar toch, ik zal er aan denken als zaterdag de Meivakantie begint en we bij Luik redelijk steil omhoog moeten. En een paar maandan later zal ik er weer aan denken in Oostenrijk . . . Nog even een tip: Als bij hoge buitentemperatuur toch de motortemperatur bergopwaarts begint te stijgen, zet de airco even uit en bergafwaarts gewoon weer aan. Het lijkt misschien onzin, maar het scheelt echt.
Ik zou proberen om wat meer dan minimaal 2000rpm te draaien. Gewoon een versnelling lager dan je zonder caravan zou doen. Dat is beter voor je bak

Geplaatst: 26.04.2012 - 12:47
door bart simpson
MyDJ schreef:
t5power schreef:Geen ervaring met 1500kg caravans, mijn T5 kan niks trekken (immers T5 en FourC), dus deze jongeman zit lekker in een huisje :-)
Waarom zou je met een T5 i.c.m. FourC niks kunnen trekken? Mijn R heeft immers ook FourC en trekhaak fabriek af...
trekhaken af fabriek bestaan niet, Volvo stelt in haar informatie dat men de combinatie trekhaak en Four-C ontraadt, dat zou dus ook op een R zo zijn

Geplaatst: 26.04.2012 - 13:02
door NielsPHEV
bijgaand een fragmentje uit de R prijslijst MY 2006

Geplaatst: 26.04.2012 - 13:09
door bart simpson
ken het, en pak je een instructieboekje wordt het met klem ontraden

Geplaatst: 26.04.2012 - 13:12
door V70Rene
Trekhaak is wss voor een fietsendrager... Mijn ouders hebben een Soeksoeki Wagon R+ , en zelfs daar zit een snok kogel op - en nee ze hebben geen Tabbert 560 ;)

Inderdaad op een Four C chassis wordt een trekhaak afgeraden.

Geplaatst: 26.04.2012 - 13:29
door bart simpson
het is een dempings en geen levelingssysteem