Pagina 5 van 5

Geplaatst: 05.06.2012 - 16:01
door Philken
ik help enkel nog mensen met starten door te duwen na het lezen hier






s nog beter voor mijn conditie ook(toch de eerste 50 m daarna geef ik 't op :twisted: )

Geplaatst: 05.06.2012 - 16:03
door MarioC70
Zoveel amp door een relatief dunne kabel kun je vergelijken met 500 liter water per minuut door een pijp van een centimeter dik.

Startspanning is behoorlijk hoog,door de dunne bekabeling wordt de weerstand zo groot dat of de kabels gaan bloedheet worden en starten gaat niet of je krijgt rare piekspanningen die de computers in de auto van slag brengen.

http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-re ... ektra.html

Geplaatst: 05.06.2012 - 22:01
door ovlov058
Philken schreef:ik help enkel nog mensen met starten door te duwen na het lezen hier






s nog beter voor mijn conditie ook(toch de eerste 50 m daarna geef ik 't op :twisted: )
7.5 meter zal je bedoelen, stoefer :lol:




Maar, opstarten op de daar voor bedoelde punten(onder de motorkap) mag toch niet voor problemen zorgen, of heb ik dat fout.

Geplaatst: 05.06.2012 - 22:07
door Oceanracer
Een gewaarschuwd mens...

Geplaatst: 05.06.2012 - 22:45
door ovlov058
Ja, maak me maar bang ::cry:

Geplaatst: 05.06.2012 - 23:14
door albertje
Wat extra achtergrond info...

Wanneer er stroom loopt door een spoel en de spanning wordt plots afgeschakeld ontstaat er een piekspanning. De stroom door een spoel kan namenlijk niet "springen", dat wil zeggen dat hij niet direct van bijvoorbeeld 1 ampere naar 0 ampere kan. Er gaat wat tijd overheen. Tijd kan heel kort zijn, maar toch, het duurt even.

De wet van ohm: Spanning = Stroom maal Weerstand

De auto die je wilt helpen heeft zijn accu minder vol als die van jou en daardoor gaat er dus stroom van jouw auto naar de auto die je wilt helpen. Door nu de startkabels los te halen maak je de weerstand ineens heel groot.

Stroom (bijvoorbeeld 2 ampere) maal een hoge weerstand = hoge spanning. En die hoge spanning zorgt er dus voor dat jouw elektronica kapot gaat.

Bij ons op het werk moeten we hier ook erg voor oppassen als we apparatuur losnemen. Een simpel bekrachtigd relais dat op 12V werkt kan, als je 'm losneemt al een spanning opwekken van 200V. En daar kan de apparatuur dan niet tegen en gaat kapot.

Door nu de achterruitverwarming enzo aan te zetten maak je als het ware een goede belasting voor die piekspanningen en op die manier worden ze gedempt. Maar helemaal voorkomen lukt natuurlijk nooit.

Ik hoop dat het verhaaltje wat duidelijk is. :)

Geplaatst: 05.06.2012 - 23:21
door edraket
Klopt helemaal dit verhaal, en onderschrijft alleen maar dat dunne kabels veiliger zijn voor electronica. De stroom die gaat lopen is lager en dus de "sprong" ook. Neemt niet weg dat dunne kabels niet goed is om een auto te starten omdat de stroom te laag kan zijn er er alleen maar warmte wordt opgewekt in de kabel.

Geplaatst: 05.06.2012 - 23:28
door MarioC70
edraket schreef:Klopt helemaal dit verhaal, en onderschrijft alleen maar dat dunne kabels veiliger zijn voor electronica. De stroom die gaat lopen is lager en dus de "sprong" ook. Neemt niet weg dat dunne kabels niet goed is om een auto te starten omdat de stroom te laag kan zijn er er alleen maar warmte wordt opgewekt in de kabel.

Een startmotor is ook geen electronica in de zin die hier wordt bedoelt,bij het starten van een Diesel,loopt er bijna 500 amp of meer door de accukabels,hoe dunner de kabels hoe meer weerstand,des te warmer ze worden,er blijft dus weinig over om de motor te kunnen ronddraaien.

De hoofdkabel in je huis is toch ook veel dikker dan je snoertje van de tv?
Daarmoet namelijk alles wat binnenkomt doorheen,beetje Jip en Janneke uitleg,maar het klopt wel.

De brandweer blust een huis toch ook niet met een tuinslang? :)