Scheur in een cilinderwand, wat nodig voor een motor wissel?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Gisteravond m'n S60 terug gekregen. Maar wat is er nu eigenlijk allemaal gebeurt?

Nadat de koppakking was vervangen van de S60 en de cilinderkop was gereviseerd (+kleppenstellen en distributie) heeft de S60 na een ritje Berlijn weer koelvloeistif problemen gehad. Er verdween koelvloeistof en uiteindelijk was er weer te veel druk in het systeem.

Conclusie; er moest een scheurtje in een cilinder wand zitten.

Uiteindelijk de S60 gigantisch beroerd lopend, al koelvloeistof spuwend ingeleverd bij Menno (de beun) voor een blokwissel.

Binnen 2 dagen was het gehele subframe met bak en motor uit de auto en eenmaal uit elkaar is het scheurtje gevonden in de cilinderwand (foto's volgen).

Uit het niets kwam Dennis(850) mij te hulp door een onderblok te regelen waarvoor hulde! Het blok heeft naar ik heb begrepen iets van 150.000 km gelopen, maar natuurlijk het belangrijkst; Dennis zijn kritisch goedkeuring gekregen.

Na wat leverings vertragingen van onderdelen is het geheel weer in elkaar gezet en toen deed ie het weer.... toch?

Nou, toen was er een massa-probleem waarbij de kop te heet werd?

Toen liep ie onregelmatig (kapot bobine).

Toen was de contact rol bij het stuur kapot welke 100 storingen gaf.

En toen reed Menno nog een lekke band.

Maar inmiddels is ze terug, rijd ze fantastisch alleen word er op LPG nog wat ingehouden (soms). Dus Menno heeft zijn werk fantastisch gedaan, maar ik wil nog wel even bij een vialle kenner langs.

Opsomming van uitgevoerde werkzaamheden/vervangen onderdelen;
  • 2e hands onderblok
  • kop revisie/kleppen stellen
  • atf lekkage (automaat bak keerring vervangen)
  • Alle pakkingen mbt onderblok wissel gedaan
  • op aanraden van Dennis 2 o-ringen in het carter vervangen
  • Airco afgevuld en 2 ringen vervangen
  • contact rol vervangen
  • diverse storingen gewisseld
  • 1 bobine vervangen
  • bougies
  • olie + filter
  • koelwater systeem gefushed
  • 2 nieuwe voor banden
  • Carterventilatie schoongemaakt (geleegd)
en vast nog wat dingen die ik ben vergeten.

Ik wil nogmaals Dennis bedanken en een ieder die steun en advies heeft gegeven.

Meer details en foto's volgen.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21143
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wat heeft het uiteindelijk gekost?
Heb je een emotionele band met de auto?
Ik had er afscheid van genomen en was op zoek gegaan naar een andere knappe S60, bij voorkeur zonder LPI.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

diesel01, Jij schrijft wat ik dacht toen ik aan het einde van het verhaal kennis nam dat het om een MY2001 gas S60 ging :shock: . Sterker nog: ik durf te wedden dat er voor de kosten van de reparatie zo mogelijk zelfs een jongere S60 diesel te koop was geweest.

Maar: hulde en diepe buiging voor hen die het lef hebben gehad om zich, soms zeer creatief, hebben ingespannen om met onvervalst en ouderwets sleutelwerk in een schuurtje de auto weer rijdbaar te maken. Petje af! :razz:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
swen
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 09.11.2006 - 11:45

Zal een levenslange vete zijn tusen diesel en lpg rijders!
Ieder zijn eigen voorkeur denk ik, maar zo te horen gaat deze s60 op lpg weer enkele jaren mee. Veel rijplezier!
Volvo V70 T6 2007
Volvo S60 2.4 (LPG) 2001
Volvo 480 turbo 1990
Mercedes 190D 1985
Mini 1971
Gebruikersavatar
Andrew82
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
Locatie: Den Haag

Jeetje wat een werk, applaus wat mij betreft!!
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21143
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

swen schreef:Zal een levenslange vete zijn tusen diesel en lpg rijders!
Ieder zijn eigen voorkeur denk ik, maar zo te horen gaat deze s60 op lpg weer enkele jaren mee. Veel rijplezier!
Nee, nee, geen vete.
Maar ik denk dat indien TS calculatie op loslaat tot de conclusie komt dat het veel geld heeft gekost en zoals hij zelf schrijft draait de auto nog steeds niet zoals het zou moeten op gas.
Ik heb een LPI V40 gehad, tot de conclusie gekomen dat gas niet mijn brandstof is.
Mijn vrouw heeft een lease Megane gehad op gas en dat ding reed erg goed, maar als ze haar rondje door NL en Dld deed stond ze 2 maal per dag bij de pomp.
Maar daar weet jij alles van met een T6 8) :wink:
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Nee, geen vete natuurlijk. Maar het gedrag van een diesel ligt me niet. En LPG is een prima manier om een forse benzinemotor betaalbaar te houden.

Rij inmiddels in mijn vierde LPI auto. Liepen/lopen allemaal perfect. Nog nooit motorische problemen gehad.

Vaak tanken? Misschien, maar vier uur rijden en een kwartiertje rust is vind ik niet zo erg. En het is goed voor de spaarpunten :roll:
Gebruikersavatar
swen
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 09.11.2006 - 11:45

Marcel daar sluit ik mij volledig bij aan. Enkel haal ik 4 uur rijden met een tank lpg niet.
Volvo V70 T6 2007
Volvo S60 2.4 (LPG) 2001
Volvo 480 turbo 1990
Mercedes 190D 1985
Mini 1971
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

swen schreef:Enkel haal ik 4 uur rijden met een tank lpg niet.
Ja, klopt. Het kwartiertje tanken zit bij de vier uur in. Ik kan tegen de vijftig liter uit mijn tank opstoken (dan is hij nog niet leeg, rij hem nooit leeg). Het verbruik bij 130km/h op de cruisecontrol is 1:11. Bij het tanken zit ik dan zo rond de 45/46 liter.

Misschien kunnen we beter weer on-topic gaan? :oops:
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

diesel01,
Nee, nee, geen vete.
Maar ik denk dat indien TS calculatie op loslaat tot de conclusie komt dat het veel geld heeft gekost en zoals hij zelf schrijft draait de auto nog steeds niet zoals het zou moeten op gas.
Ik ben het al weer met je eens :D
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21143
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

M@rcel schreef:Nee, geen vete natuurlijk. Maar het gedrag van een diesel ligt me niet. En LPG is een prima manier om een forse benzinemotor betaalbaar te houden.

Rij inmiddels in mijn vierde LPI auto. Liepen/lopen allemaal perfect. Nog nooit motorische problemen gehad.

Vaak tanken? Misschien, maar vier uur rijden en een kwartiertje rust is vind ik niet zo erg. En het is goed voor de spaarpunten :roll:
Ik kan mij voorstellen dat het de dieseldreun is die jouw tegenstaat.
Maar tanken vindt ik net zo zonde van mijn tijd als naar de W.C gaan en in de file staan :wink:
Het grote nadeel van Volvo en een D5 is dat indien je de cruise gebruikt zomaar 1000km doet, afgelopen vakantie om 11:45 gaan zitten om 18:30 was het tijd om te gaan tanken.
Je merkt pas dat je te lang hebt gezeten als je uit de stoel komt. 8)
@Ger :wink:
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik heb inderdaad de neiging om te lang door te rijden zonder pauze. Misschien is dat wel inherent aan onze auto's... :)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

@ M@rcel, afgelopen zomer, door omstandigheden, 's-ochtends om 07.30 uur in Zuid-Frankrijk gaan zitten, 's-nachts om 03.00 uur voor de deur van de woning.
Ja, dat is van de gekke en ja, dat doen we nooit meer. Maar soms, dan moet je wat.
Geestelijk gesloopt maar fysiek het gevoel alsof ik op de bank een DVD-tje had gekeken. Met dank aan de sublieme zetels van mijn zo geliefde V70 8)
Maar dit dan even geheel of-topic.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Het zit zo rond de 2.000 euro, met name de contact rol bij de dealert en 2 bandjes tikken aardig aan.

Enne diesel of LPG, rampenbakken zijn er overal (zie topic over de witte KLPD S60). Nu de auto weer goed rijd en vanochtend de standkachel weer aan is geweest, ben ik erg tevree met m'n keus :D.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9254
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Pff nog en standkachel in dat ding ook... Dan zou ik hem ook niet weg doen nee :P

Vind die 2000 euro wel meevallen eigenlijk, of ligt dat aan mij?
Ik ben ooit met een schoonvader in zijn Pontiac naar Brabant gereden omdat daar een goede gasspecialist zit. Geen idee wie en waar, maar binnen 5 minuten liep de motor alsof hij benzine liep...
Was bij een garage naast een Elan tankstation, misschien heb je er nog wat aan :P
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9254
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

En nog even over gas vs diesel. Er komt een tijd dat ik de motor meer ga gebruiken en dus minder kilometers met de auto ga rijden. Dan komt er ook een tijd dat er weer een lekkere benzine komt,ze zijn toch rustiger en stiller vind ik.
En dan in de vorm van een S60 MY08/09 met minstens een T5 8)
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Andrew82
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
Locatie: Den Haag

JeroenSpock schreef:En nog even over gas vs diesel. Er komt een tijd dat ik de motor meer ga gebruiken en dus minder kilometers met de auto ga rijden. Dan komt er ook een tijd dat er weer een lekkere benzine komt,ze zijn toch rustiger en stiller vind ik.
En dan in de vorm van een S60 MY08/09 met minstens een T5 8)
En benzine klinkt natuurlijk veeeeel mooier ;)
Mijn motor loopt net zo (on)zuinig als de Volvo dus daar hoef ik het niet voor te doen :)

Nu weer ontopic
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
Gast

Ik wacht op de foto's van deze sleutelpartij. :P
En dan met name op de foto met de scheur in de cilinderwand.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9254
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Haha Andre, mijn motor doet 1 op 27 :D

Sjoerd, wat ben je nu in totaal aan onderhoud kwijt voor de auto als ik zo schieuwnierig mag zijn?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Andrew82
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
Locatie: Den Haag

JeroenSpock schreef:Haha Andre, mijn motor doet 1 op 27 :D
[spammodus]

Wauw, loopt ie op diesel?? :P

[/spammodus]
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”