Pagina 5 van 8
Geplaatst: 05.02.2013 - 10:31
door Sandeman
Was weer eens een goede topgear aflevering ja
Ik ben nog eens wat rond aan het zoeken (nog geen tijd gehad om bij die dealer langs te rijden).
Er zijn wel heeeeeel erg veel automaten te krijgen zeg. Ik blijf dat een beetje eng vinden. In deze thread werd ook al gezegd dat de geartronic "aandacht verdient".
Ik heb al wat rondgezocht, maar ik krijg er nog niet echt een gevoel bij...
Dus dan maar zo:

Wat lijkt jullie verstandiger? Gewoon een handbak of een automaat?
Ik heb nog nooit in een (moderne

) automaat gereden dus ik heb geen idee of het een beetje lekker rijdt, maar dat kan ik voor mezelf wel bepalen tijdens een proefrit.
Ik ben meer benieuwd naar problemen met automaten bij hoge(re) kilometerstanden. En dan met name problemen die niet bij de handbakken naar voren komen natuurlijk

Zijn er dingen waarop je bij een automaat extra moet letten?
Geplaatst: 05.02.2013 - 10:44
door BlackSapphire
Ik rijd handgeschakeld. Een 5-bak. Niks mis mee. En ook ik word niet echt ontspannen van de verhalen die ik hoor en lees over de GT.
Daar staat tegenover dat met een automaat rijden wel superrelaxed is.
Geplaatst: 05.02.2013 - 11:16
door bartv70
J vraag gaat het er denk ik niet makkelijker op maken.
Zelf rijd ik V70 hand 5bak, geen enkel punt je schakelt gedachteloos.
Mijn Saab 9-3 is automaat en ik moet bekennen dat een automaat
meer ontspannen rijdt.
Andere kant is die zwaarder en zeker onzuiniger is.
Net zoals BlackSapphire gaat mijn voorkeur zeker niet naar de geartronic uit.
In veel autotests, zelfs de nieuwe met geartronic, zijn journalisten niet
bijster enthousiast, met name het trage schakelen.
Ook de vele verhalen op het forum laten voor mij, misschien onterecht, een
geartronic afvallen.
Succes met je zoektocht.
Geplaatst: 05.02.2013 - 12:47
door evert65
Zijn er dingen waarop je bij een automaat extra moet letten?
in ingeval hebben de meeste automaten (bijna allemaal) van volvo een revisie nodig tussen de 250Ken 350K
dat kan meevallen van alleen een kleppenhuis revisie ( ca 1 rug) tot een complete bak revisie ( ca 3 ruggen)
echter soms is fluhen al voldoende
Geplaatst: 05.02.2013 - 12:54
door Sandeman
Ok, dat zijn de berichten die ik eigenlijk al een beetje had verwacht. Ik ga m'n zenuwen niet extra tergen en gewoon een handbak zoeken.
Maar eerst vanavond een nieuwe distributiespanner op de Mazda zetten.. En dan hopen dat het helse kabaal wat hij sinds 2 weken maakt afgelopen is...

Zo kunnen we hem niet inruilen :roll:
Geplaatst: 05.02.2013 - 14:06
door Gouwe
Sandeman schreef:Ok, dat zijn de berichten die ik eigenlijk al een beetje had verwacht. Ik ga m'n zenuwen niet extra tergen en gewoon een handbak zoeken.
Laat je niet gek maken door alle negatieve commentaren hier op de GT bakken.
Ok, misschien zijn ze niet de sterkste, meest verfijnde etc.
Toch zijn het prima bakken. De mijne heeft 400K op de teller zonder revisie.
Gewoon goed onderhouden en je verstand gebruiken.
Enig idee wat een koppelingsset met dual mass vliegwiel kost bij de handbakken?
Gewoon kiezen voor wat jij het prettigste rijden vindt. Vandaar dat ik heb gekozen voor een GT en ik wil noooooiiiiiiittttttttttt meer anders!

Geplaatst: 05.02.2013 - 15:06
door evert65
en ik een automaat , en wil ook nooit meer anders
Geplaatst: 05.02.2013 - 15:08
door evert65
en ik een automaat , en wil ook nooit meer anders
Geplaatst: 05.02.2013 - 22:57
door tdvXC90T6
Probeer ze allebei een keertje uit tijdens een proefrit en ervaar het verschil. Ik vind een automaat persoonlijk geweldig rijden, super-relaxed. En zoals al gezegd: als het kapot gaat is in beide gevallen niet goedkoop.
Geplaatst: 06.02.2013 - 09:13
door 4wielen
Automaat is tikkeltje trager en verbruitk meer. Maar het rijdt hemels. Ik heb een V70 H6 en een S60 GT. De V70 prive bewust een handbak vanwege hogere gebruik en ook mijn angst van hogere onderhoudskosten (die sowieso best fors zijn bij Volvo). De S60 is een leaseauto, dus dan is de afweging anders. Dat rijdt echter wel heerlijk ontspannen, en meerverbruik vind ik erg meevallen!
Geplaatst: 06.02.2013 - 09:22
door ovwest
Ik heb zelf een GT in mn Rrr en ben er ook erg blij mee. Schakeld soepel en snel genoeg (hoewel hij langzamer is dan een handgeschakelde) Toch denk ik ook: De verhalen van de GT bakken komen niet uit het niets. Dus onderhoud is alles. Je zou: of iets met niet teveel KM willen hebben als je een GT neemt. Of een duidelijke onderhouds historie in kunnen zien als je iets met 2 ton + op de teller koopt. Dat laatste had mijn auto niet dus heb ik hem helemaal laten keuren op echt alles wat er maar op zit. Verder ben ik van mening dat alle Volvo's met 5 of meer cilinders echt stevige en robuste auto's zijn. Van de nieuwere types met kleinere motoren moet dit nog maar blijken (dat zeg ik hiet misschien met gevaar voor eigen leven hier maar het is iets wat zelfs mijn dealer toe geeft) Ik ben het helemaal eens met tdvXC90T6: Proberen en nog eens proberen, kijken en voelen
Geplaatst: 06.02.2013 - 12:34
door Sandeman
Bedankt jongens, dit helpt echt!

Geplaatst: 06.02.2013 - 13:58
door bartv70
Een heel onnozele vraag, maar kom er ondanks dit forum en Google niet uit.
Is, en ja wat, er een verschil tussen een conventionele automaat en een geartronic?
Mijn Saabje, 1998, is automaat, schakelt boterzacht en nagenoeg onmerkbaar. Geartronic nooit mee gereden.
Maat van me heeft een
Ford V70 (1.6

) Powershift..ook niet mijn ding.
Hij is razend enthousiast en da's belangrijkste
Geplaatst: 06.02.2013 - 14:26
door Jers3n
Uit mijn hoofd:
GT is eventueel zelf te schakelen en houd die versnellingen dan ook vast.
Automaat is niet zelf te schakelen, enkel te beperken tot een maximale versnelling (bv 3 of 4) voor bijvoorbeeld afdalingen.
Geplaatst: 06.02.2013 - 14:45
door ovwest
Klopt. De GT is ook 'zelf' te schakelen al is dat niet als met een dubbel clutch DSG (wat ook eigenlijk gewoon een automaat is) 'zelf' schakelen. De GT is ietwat langzamer.....
Nieuwere automaten (BV DSG's zetten de eerstvolgende versnelling als het ware al voor je klaar, mooi spul en schakeld rap) Gaat trouwens ook stuk als je er geen regulier onderhoud aan pleegt, geloof me.....
Een automaat bestaat gewoon uit heel erg veel bewegende onderdelen waardoor onderhoud gewoon erg belangrijk is. Als dat gewoon gebeurd (af en toe nieuwe olie en filter. Eens in de pak weg 100 k een flush) gaat het echt wel heel lang mee..... We rijden toch allemaal geen 50.000 km op Zandvoort met onze versnellingsbakken?
Geplaatst: 06.02.2013 - 14:55
door The Volvoboy
Vergeleken met een DSG bak is een Geartronic kwalitatief een uitstekende automaat (heb het nu even niet over hoe snel ze schakelen)
Mijn persoonlijke mening: koop lekker een handbak

Geplaatst: 06.02.2013 - 16:16
door Quota
praktische overweging, rijdt je vaak en veel file, dan een automaat, kom je zelden in de file terecht (zoals ik) dan is een handbak prima om mee te leven... Maar ook daar zitten zoals eerder aangegeven flinke kosten aan als je de koppeling en het vliegwiel moet vervangen.
Geplaatst: 06.02.2013 - 18:41
door jereng
Heb met een D5 GT van 2003 150k gereden, heb nu een D5 GT van eind 2006 (een 6 bak GT dus). Daar heb ik al weer 35k mee gereden. Beide superauto's, schakelt geweldig en geen noemenswaardige problemen gehad t.n.t. Uiteraard is de laatste sneller (185 pk i.p.v. 163) maar ook dorstiger. ik wil echt nooit meer een handgeschakelde auto. Vind het persoonlijk ook een vrij zinloze handeling, bijna alles gaat automatisch (airco, ruitenwisser, verlichting, etc) en dan gaan we wel schakelen.... In een luxe Volvo hoort gewoon een automaat (of GT).
Geplaatst: 06.02.2013 - 18:52
door Thijs
Er wordt vaak gesproken over de kosten van een handbak. De koppeling en vliegwiel welke vervangen zuden moeten worden. Maar dan weet je precies wat je kwijt bent. En dat bedrag hoop je (maar) kwijt te zijn bij een automaatrevisie. En dat een koppeling en vliegwiel ook heel lang mee kunnen gaan bewees mijn vorige V70. Ingeruild met 380K op de teller met originele koppeling en vliegwiel!
Geplaatst: 07.02.2013 - 07:38
door Sandeman
Nou, ik ben er gisteren even langs geweest, niet eens de behoefte gehad om erin te rijden. Van binnen "net" even iets te afgeleefd naar mijn mening, ik hoop dat dat niet representatief is voor de "build quality" van alle V70's.
Het plastic was op veel plaatsen net niet meer goed passend, kraakte, etc. Hij was ook (goed kijken op plekken waar ze niet schoonmaken) niet echt schoon, is duidelijk een werkpaard geweest. Dus maar eens kijken of er een andere leuke te vinden is.
Ik vond de ruimte binnen trouwens ook wat tegenvallen. Ik had het gevoel dat de stoel niet "laag" genoeg ingesteld kon worden waardoor ik tegen de binnenspiegel aan zat te kijken. Gek systeem trouwens, dat je de voorkant- en de achterkant met aparte hendels moet instellen, ben ik niet gewend. En ik vond de ruimte achter de bestuurdersstoel ook een klein beetje tegenvallen. Scheelt een cm of 4-5 met de Mazda.
Op zoek naar eentje die wat netter is zodat ik wel even echt de moeite wil nemen om alles uit te zoeken en in te stellen..