Welk type V70 zouden jullie adviseren?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Sandeman
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 29.08.2012 - 17:31

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar wat informatie over de Volvo V70. Dus kwam ik op dit forum terecht en ben wat overweldigd door alle informatie. Dat kan ik onmogelijk allemaal doorlezen, dus ik stel de vraag maar gewoon... Als dat hier niet gewaardeerd wordt of ik post in het verkeerde subforum dan hoor ik het graag en in dat geval alvast mijn excuses :)

Ik ben bijna twee meter en heb naast een vrouw twee kinderen die nog in kinderzitjes zitten. Veel ruimte nodig dus. Daarom rij ik op dit moment in een 120 pk 2003 Mazda 6 2.0 CiTD sportbreak.
Ik rij ongeveer 35.000 km per jaar en ik verwacht dat hij binnen nu en anderhalf jaar aan vervanging toe is (dan hikt hij tegen de 3 ton aan).
Het is dus wel heel erg vroeg, maar ik heb gewoon zin om alvast te kijken naar een vervangende auto (gras bij de buren ;)).

Naast een aantal andere modellen ben ik erg gecharmeerd van de V70, met name de modellen 2000-2004 en 2004-2008. Ja, de nieuwe ook wel maar dat laat m'n budget niet toe ;)

Ik heb wat informatie van het internet gesprokkeld en ik twijfel of ik een 140 pk 2.4 Bi-Fuel misschien niet verstandiger zou zijn dan bijvoorbeeld een 163 pk D5.
Als de onderhoudskosten niet te gek veel verschillen ben ik ten opzichte van de Mazda met een bi-fuel zo'n 1% goedkoper uit , met een D5 zo'n 2% duurder. Te verwaarlozen dus.

Wat heeft jullie (objectieve ;)) voorkeur?

Ik heb al eens wat rond gekeken en met mijn budget (tzt max 10k) hebben ze gemiddeld al tussen de 2 en 3 ton gelopen. Ik hoor verschillende Volvo fans dan altijd roepen: "oooh, dan is ie net ingereden". In hoeverre is dat nou echt zo? Kan ik serieus een V70 kopen met 3 ton op de klok en daar nog (zonder extreme kosten) lachend een ton bij draaien? Of is de werkelijkheid toch wat minder rooskleurig?

Oh ja, ik ben ook benieuwd naar het brandstofverbruik. Een 163pk D5 doet volgens autoweek 6,8 l/100 km, volgens spritmonitor.de 7,2.
Een 140pk LPG doet 12,2 resp. 10,9 (huh? :)).
Zijn die 7,2 en 10,9 een beetje realistisch? :D
Sandeman
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 29.08.2012 - 17:31

Oh ja... Hoe denken jullie over de V70 automaten met dergelijke kilometerstanden? Ik ben altijd al wat bang voor automaten en al helemaal met 2ton+
Gebruikersavatar
CoertVolvo
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 13.05.2011 - 16:44

Beste Sandeman,

Zelf heb ik eind vorig jaar een S60 D5 gekocht met toen +_ 210000 op de teller.
Tot op heden geen spijt gehad, het blok probleemloos geen spatje olieverbruik. Dus dat zo'n blok dan net is ingereden kan wel eens kloppen!
Mijn verbruik ligt (berekend naar mijn tankbonnetjes) op 5,88 liter op 100 km. 1 op 17 dus, gecombineerd snelweg en stad. Ik zal nooit zeggen dat elke auto zo is, maar mijn ervaring is goed.
Sandeman
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 29.08.2012 - 17:31

Kijk, dat is goed om te horen, thanks :)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

De meeste V70 rijders die hier aanwezig zijn en rijden in een MY 00-07 hebben twee ton of meer voor de kiezen gehad. Lees je hier goed in en weest niet bevreesd voor 2ton+ V70's.

Als je wat hebt, plaats dan een link alhier en wij gaan je advies geven.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Sandeman
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 29.08.2012 - 17:31

V70/2.4D/2003 schreef:Als je wat hebt, plaats dan een link alhier en wij gaan je advies geven.
:D Dat zal ik dan zeker doen. Maar dat gaat nog wel "even" duren hoor (tenzij de Mazda er ineens mee ophoudt)..
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9313
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Sandeman schreef:tenzij de Mazda er ineens mee ophoudt
Ook dat kunnen we voor je regelen hoor....
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Sandeman
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 29.08.2012 - 17:31

:lol: Eigenlijk moet hij het (voor een beetje acceptabele afschrijving) nog eventjes volhouden :D
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Die mazda blijft ook nog wel even doorhuppelen hoor... :wink:

Maar ga sowieso voor een D5, Bi-fuel heb je toch echt wel wat meer kosten als je zoveel km's op jaar basis maakt.

en bij 300.000 zijn ze nog lang niet afgeschreven 8)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Sandeman
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 29.08.2012 - 17:31

Ja, ik verwacht ook wel dat de Mazda het nog wel even doet. Maar ik voel wel wat dingetjes aankomen (vreemde geluidjes en aircopomp is niet te best meer) en voor het geval dat hij ineens grote kosten gaat krijgen wil ik wel alvast een redelijk idee hebben van waar ik dan naar wil gaan zoeken :)

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een diesel, ik heb naar schatting nu al een ton of 6 gedieselt en ik hou van hoog koppel bij lage toeren :D

Houden die automatische bakken van Volvo het ook zoveel tonnen uit?
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Doen! Ik kocht onze vorige V70 met 3 ton op de teller, heb hem met 430K km ingeruild op de huidige waar de teller nu van op. 230K km staat. Met goed onderhoud gaat het spul gewoon heel lang mee. En voor die automaten hoef je qua levensduur ook niet bang te zijn. Al schijnen het niet de meest geraffineerde automaten te zijn. Verder schijnen de eerste #D5 's wat zuiniger en iets feller te zijn. Mijn verbruik aan de pomp ligt op 1 op 16 maar dati s wel met een handbak.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21180
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wie weet komt er volgend jaar een uber volle V70 vrij.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... lers+hella
Met onderhoud valt of staat alles, hogere kmstanden zeggen niet heel veel beknibbelen op onderhoud wel.
nobacon
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 13.10.2008 - 07:44
Locatie: Vjenne

probeer te kijken naar my vanf 2004, heb je het nieuwere type met het oude d5 blok. het nieuw blok met roetfilter is een stuk onzuiniger. (heb ervaring met zowel het oude als het nieuwe blok)

wilde dat ik dat bij aanschaf van mijn huidige d5 geweten had...
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Hmm ik dacht dat met de my 2005 facelift tegelijkertijd de euro 4 motoren geïntroduceerd werden...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

probeer te kijken naar my vanf 2004, heb je het nieuwere type met het oude d5 blok.
kleine correctie, is vanaf MY2005 (auto's vanaf sept 2004)
Ik heb een 2.4D met 130PK, 280K en ook erg tevreden. (al 130k mee gereden) 1:16 met een after market roetfilter

Aandachtspunten voor een diesel : koppeling met vliegwiel en de verstuivers.

Ga je voor duurzaamheid, neem een 130PK, ga je voor pit, neem een D5
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

http://www.hyundai.nl/dealer/groenewold ... tAodok0AcA

Een good old 2.5D met krap 3 ton. Even krachtig poetsen en hier en daar een pintje op de I en je gaat jaren rollen voor een scheet en drie knikkers.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Zelf ben ik de blijde rijder van een D5. Ik zou niet anders willen. Het blok van de D5 uit de jaren die je noemt staat bekend als oerdegelijk en betrouwbaar. De Bi-Fuel heb ik mindere verhalen over gehoord, zeker bij de hogere kilometerstanden. Maar misschien kan een ander dat nader toelichten.
Andere vragen spelen natuurlijk een rol: wat voor type rijder ben je, heb je een sleurhut, ja of nee.

Belangrijk zal zijn dat je een wagen weet te vinden met een bekende (onderhouds)historie. Alles kan kapot en het is in elk geval plezierig te weten dat je wagen netjes is onderhouden. Onderschat het niet: als een Volvo stuk gaat kost het geld. Soms veel geld. Dan heb je misschien een niet al te dure aanschaf gedaan, maar wanneer je door vervelende reperaties alsnog een zure/dure rekening gepresenteerd krijgt wordt je niet vrolijk.

De vraag D5 of Bi-Fuel zou ik beantwoorden met D5: puur vanwege de roem die het ding al heeft geoogst, de degelijkheid, de kracht, maar ook de pit. Ik vind het nog steeds een geweldig genoegen.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

T5 :p

maar tussen D5 en 2.4 zonder turbo.... de laatste is gewoon traag
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Een top van boven de 200 km/h is toch niet traag..

Ik zou kiezen voor dynamic stoelen en nivomat nemen.
Die twee dingen zijn voo mij wel van belang.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

@bakboord: wie heeft het over topsnelheden?
Ik heb het over prettig inhalen en fijn acceleren van 50 naar 130.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”