Pagina 5 van 13

Geplaatst: 24.09.2012 - 12:44
door JeroenSpock
Mij ook niet, maar ik kreeg een beetje korting omdat de stuurkogel weer kapot was en alle banden scheef wegsleten.

Ik zit de laatste dagen een beetje te kwijlen bij een nieuwe receiver en luidsprekers, maar ik weet dat de auto ook gerepareerd moet worden.
Kost allebei veel geld ;)

Wie kan me vertellen welke onderdelen ik precies nodig heb?
Controle ophanging:
1. Handremschoen achter, loopt zwaar
2. Banden voor glad
3. Banden achter cuppen
4. Sporing niet goed, uitlijnen

5. Veerschotels en lager schokdempers aan vervanging toe
6. Spanrol maat lawaai
7. Stuurpomp plus tankje lekken olie


Dan even kijken wat het kost, en misschien kan het al vrij snel vervangen worden dan.

Geplaatst: 24.09.2012 - 12:44
door JeroenSpock
Het gaat met name om nummer 5 denk ik, die veroorzaakt het gebonk en getrek.

Geplaatst: 24.09.2012 - 13:06
door Gast
JeroenSpock schreef: Ik zit de laatste dagen een beetje te kwijlen bij een nieuwe receiver en luidsprekers, maar ik weet dat de auto ook gerepareerd moet worden.
Kost allebei veel geld ;)
Waarbij het laatste noodzakelijk is - je hebt elke dag je auto nodig. :D

Geplaatst: 24.09.2012 - 13:37
door FrankS60
Ik heb nummer 5 ook zelf gedaan, viel me eigenlijk best mee. Als ik het me goed kan heugen heb je wel veerspanners nodig als je de veerschotel eraf gaat halen.

Bovenop zit een soort kruismoer, die heb ik toen los gekregen met een grote bahco ipv een speciale volvo tool. Als je dat met beleid doet dan gaat dat prima.

Afbeelding

Lagers was ik volgens mij origineel volvo 170 euro ofzo kwijt voor 2 stuks, al is het wel even geleden. Voor de rubber veerschotels heb ik de zwaardere IPD versie genomen ( DEZE ) en die bevallen prima. Ik had ook allerlei storende geluiden en die zijn allemaal weg. Heb er toen wel gelijk een Eibach pro kit (verlaging) onder gezet.

Geplaatst: 24.09.2012 - 17:16
door JeroenSpock
Kosten vallen dus best mee, ik ging uit van ruim 2000 euro :shock: Dat was wel voor alle punten, inclusief montage.
Zelf doen loont maar weer eens.

Geplaatst: 24.09.2012 - 19:54
door toppertje
je schokbrekers waren toch ook lek?

Geplaatst: 24.09.2012 - 23:50
door JeroenSpock
Dat dacht ik ook ja, maar blijkbaar staat er op je apk rapport standaard een aantal punten. Waaronder 'een schokbreker toont sporen van lekkage'. Die was niet aangevinkt, maar vond het vreemd dat het er op stond.
Het rapport van de dealer zegt niets over de schokbrekers zelf.
Zijn die ver heen na 330.000km?

Geplaatst: 25.09.2012 - 00:31
door FrankS60
Met 330.000 zou ik daar wel vanuit gaan. En als je toch alles los hebt zou ik dat niet laten om het te vervangen. Schokbrekers slijten zo geleidelijk dat je het verschil pas merkt als je er nieuwe onder zet!

Geplaatst: 25.09.2012 - 06:49
door V70/2.4D/2003
FrankS60, daar heb je wel een punt. Is weer een paar euro extra maar dan is het ook weer helemaal toppie.

Geplaatst: 25.09.2012 - 13:22
door JeroenSpock
Klopt, neem ze dan ook gelijk mee met vervangen.

Geplaatst: 25.09.2012 - 19:01
door Gast
JeroenSpock schreef:Dat dacht ik ook ja, maar blijkbaar staat er op je apk rapport standaard een aantal punten. Waaronder 'een schokbreker toont sporen van lekkage'. Die was niet aangevinkt, maar vond het vreemd dat het er op stond.
Het rapport van de dealer zegt niets over de schokbrekers zelf.
Zijn die ver heen na 330.000km?
Maak eens een scan of foto van dat APK rapport, zodat we kunnen lezen wat er daadwerkelijk afkeur was.
Mij is het nu namelijk niet meer duidelijk.

Geplaatst: 29.09.2012 - 15:42
door JeroenSpock
Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 29.09.2012 - 17:37
door Doeke Dobma
Ja, die dingen als slechte band, schokdemperlekkage en roest staan er standaard op, zolang ze niet aangevinkt zijn is er niets aan de hand.

Wel grappig, mijn zusje heeft sinds kort haar eerste autotje(Nissan Micra uit '91) en belde me bij de APK op, helemaal in paniek, want er was vanalles mis mee!! Ze wist niet wat ze moest, want voor al die dingen had ze helemaal geen geld. Toen liet ze het rapport zien, en waren al die zaken niet aangevinkt. Daar kon ik wel om lachen, en was voor haar een hele geruststelling...

Maaruh... weet je zeker dat je schokdempers na 330.000km nog origineel zijn? Ik vind dat heel wat, het lijkt me haast dat ze al eens vervangen zijn...

Geplaatst: 29.09.2012 - 18:28
door JeroenSpock
Oke, standaard punten dus.

Schokbrekers zijn door mij niet vervangen, ik heb hem vanaf 235.000.

Geplaatst: 29.09.2012 - 19:12
door Laguna-S60
Die van onze S60 waren ook nog origineel...

Geplaatst: 30.09.2012 - 19:19
door Gast
Ik begrijp dat ie goed gekeurd is tot 23 september 2013.
En dat de schokdemper "lekkage"op het nieuwe rapport (plotseling?) niet meer voor komt.
Sorry, maar waar maak jij je druk over?

Geplaatst: 30.09.2012 - 19:21
door JeroenSpock
Dat zeg ik, zijn blijkbaar van die standaard punten.

Geplaatst: 30.09.2012 - 20:54
door FrankS60
Het kan na een dergelijke km stand en als je toch alles los hebt echter zeker geen kwaad om ze te vervangen.

Geplaatst: 30.09.2012 - 21:15
door Laguna-S60
Klopt.., maar als je al dure reparaties hebt en dit is niet meteen nodig zou ik inderdaad nog even een tijdje wachten...

Geplaatst: 30.09.2012 - 21:22
door FrankS60
2 nieuwe monroe's kosten 230 euro bij elkaar. Als je over 20-30.000 alles weer er onder vandaan moet halen ben je dat al kwijt aan arbeidsloon danwel je vrije dag.