Sommigen van jullie weten dat mijn S60 olie lekt, en nogal kraakt, bonkt en tikt bij het sturen. Het gebeurd vooral bij een bocht naar rechts, en dan bij een klein beetje insturen, daarna niet meer.
De laatste tijd ook steeds meer bij het stevig gas geven, en bij gas los. Het geluid lijkt achter weg te komen.
Ik heb de auto vorige maand naar de dealer in Veendam gebracht voor een technisch onderzoek. Daar kwam het volgende uit:
-Rubbers draagarmen voor tonen scheurtjes
-Veerpootlagers
-Schokbrekers voor, sporen van lekkage
-4 verkeers slijtende banden, auto is verkeerd uitgelijnd
-Reservoirs voor stuurolie lekt bij de naad (vandaar de olie door de hele motorruimte, want de multiriem pakt het op en slingerd het rond)
-Multiriem spanrol piept
-Stuurpomp lager maakt geluid
De spanrol en multiriem zijn direct vervangen, omdat ik niet wist hoe lang die er al op zat. De distributieriem is bij 302.000 gedaan, maar toen is de multiriem niet meegenomen. Nu wel, en het gepiep is over. De teller staat nu op 330.000.
Het reservoir voor de stuurolie ga ik vandaag halen.
Dan de rest, de ophanging voor eigenlijk. Ik vroeg of het erg is, en of hij een keer door zijn pootjes zakt. Zo erg was het niet, het kan geen kwaad, maar de wegliging wordt minder en hij gaat deinen. Het advies was een beetje doorgaan tot het stuk is.
Dit gaat allemaal heel geleidelijk dus ik merk er niet zo veel van....???
De vraag was ook of ik het geld er voor over heb, of dat ik een andere auto wil. Ik heb al bijna 6.000 euro aan onderhoud besteed. Natuurlijk kan ik een andere kopen, maar ook die krijgt dit allemaal vroeg of laat. Ook zal de andere auto een MY2005 of jonger worden, en die halen nooit het verbruik van deze MY2004.
Daar komt bij dat ik deze auto liever niet weg doe, heeft wat te maken met het overlijden van opa en oma.
Ht gerammel / bonken/ kraken begon al voor de tuning, voordat we die de schuld gaan geven. Tuurlijk, die al de ophanging sneller kapot maken, maar ik jaag hem niet door de bochten en bij elk verkeerslicht een sprintje. Het gaat allemaal best wel beschaafd.
Wat denken jullie? Is de auto met deze nieuwe onderdelen weer 'als nieuw', of blijft het grote onderhoud komen met deze km-stand?
Groot onderhoud S60 JeroenSpock
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

- diesel01
- Geartronic member
Tja Jeroen..
Ga je onderdelen vervangen dan zul je die voorlopig niet meer tegenkomen en als je een hoop(al dan niet met hulp) zelf kunt doen scheelt dat enorm in de kosten.
Het scheef afslijten van banden kun je natuurlijk terug voeren op (achterstalling) onderhoud van rubbers en lekke schokbrekers.
Als het blok nog goed is en de auto geen rotte plekken heeft mag sentiment wat kosten.
Anderzijds wat kost een S60 D5 met 150k op de klok met een beetje courant bouwjaar, ben je wel weer helemaal het heertje..
Ga je onderdelen vervangen dan zul je die voorlopig niet meer tegenkomen en als je een hoop(al dan niet met hulp) zelf kunt doen scheelt dat enorm in de kosten.
Het scheef afslijten van banden kun je natuurlijk terug voeren op (achterstalling) onderhoud van rubbers en lekke schokbrekers.
Als het blok nog goed is en de auto geen rotte plekken heeft mag sentiment wat kosten.
Anderzijds wat kost een S60 D5 met 150k op de klok met een beetje courant bouwjaar, ben je wel weer helemaal het heertje..
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Ik zeg: KLUSDAG!........want samen zijn we sterk
En dat zsm!! Daarna even uit laten lijnen, een fatsoenlijke poetsbeurt en aftrappen tot de straatstenen.

En dat zsm!! Daarna even uit laten lijnen, een fatsoenlijke poetsbeurt en aftrappen tot de straatstenen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- pieneman
- 2nd Gear member
Als je handig bent zou ik het zelf doen, alle onderdelen hebben met de voorwielophanging te maken. Dat scheelt je aanzienlijk in de kosten en is volgens mij een leuke klusje.
Je hebt ook al flink geinvesteerd, er moet dan volgens mij een punt komen dat weer even mee kan. Kan jij sparen voor een nieuwe en afschrijving heb je nu toch niet meer.
Je hebt ook al flink geinvesteerd, er moet dan volgens mij een punt komen dat weer even mee kan. Kan jij sparen voor een nieuwe en afschrijving heb je nu toch niet meer.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Het liefst doe ik alles zelf. Het is inderdaad de voorwielophanging, dus een dag voor uit trekken en alles uit en in elkaar.
Het slijten van de banden komt echt van het uitlijnen denk ik. Het stuur staat een paar graden naar rechts en de auto trekt (best wat) naar links.
Slecht uitgelijnd bij de laatste apk, Potgieter brengt hem dan weg naar Euromaster. Het viel me wel op, maar dacht 'dat komt wel goed'. Nu weet ik wel beter, en achteraf ook slecht van de monteur die hem weer ophaald na het uitlijnen, die zou het moeten zien.
Tom, zo'n S60 met die stand en bouwjaar kost 6 keer 2500 euro.
Het slijten van de banden komt echt van het uitlijnen denk ik. Het stuur staat een paar graden naar rechts en de auto trekt (best wat) naar links.
Slecht uitgelijnd bij de laatste apk, Potgieter brengt hem dan weg naar Euromaster. Het viel me wel op, maar dacht 'dat komt wel goed'. Nu weet ik wel beter, en achteraf ook slecht van de monteur die hem weer ophaald na het uitlijnen, die zou het moeten zien.
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

- Discovery
- 5th Gear member
Is dit niet wat voor je: http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/s60/8422165
Jeroen,
Je moet je altijd afvragen of je voor het bedrag wat je investeert in je huidige S60 ook een andere S60 D5 koopt. Daarbij moet je ook nog het geluk hebben dat deze niet binnen de kortste tijden ook een investering vraagt.
Als je nu dit aan je huidige S60 opknapt/vervangt, weet je wat je hebt en heb je ook de zekerheid dat de vervangen onderdelen niet gelijk weer stuk gaan. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er een ander onderdeel stuk gaat, maar een beetje geluk moet je er ook bij hebben.
Het loont zich niet om nu allerlei dingen te vervangen en binnen een paar maanden de auto weg te doen. (tot aan de ramen toe afrijden).
Je moet je altijd afvragen of je voor het bedrag wat je investeert in je huidige S60 ook een andere S60 D5 koopt. Daarbij moet je ook nog het geluk hebben dat deze niet binnen de kortste tijden ook een investering vraagt.
Als je nu dit aan je huidige S60 opknapt/vervangt, weet je wat je hebt en heb je ook de zekerheid dat de vervangen onderdelen niet gelijk weer stuk gaan. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er een ander onderdeel stuk gaat, maar een beetje geluk moet je er ook bij hebben.
Het loont zich niet om nu allerlei dingen te vervangen en binnen een paar maanden de auto weg te doen. (tot aan de ramen toe afrijden).
- Musicus
- 4th Gear member
Ik zit ook in zo'n tweestrijd met ongeveer hetzelfde bedrag aan kosten..... Lastige keuze!
Hoe zit het trouwens met jouw koppeling/drukgroep/vliegwiel? Gaat dat er binnenkort ook aankomen?
Hoe zit het trouwens met jouw koppeling/drukgroep/vliegwiel? Gaat dat er binnenkort ook aankomen?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- dutchlimits
- 5th Gear member
Bij mij waren ook 2 pogingen nodig om het uitlijnen goed te krijgen.. dus zodra je denkt dat het niet goed voelt, meteen terug gaan!JeroenSpock schreef:Het liefst doe ik alles zelf. Het is inderdaad de voorwielophanging, dus een dag voor uit trekken en alles uit en in elkaar.
Valt me wel op dat de S60 bij velen veel kwaaltjes heeft en duur is om te hebben...
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- diesel01
- Geartronic member
De auto's waarover gesproken wordt hebben allemaal respectabele leeftijden met dito kmstanden, allicht dat er gebreken zijn.
Ik denk dat euromaster of welk andere fastfitter niet het juiste adres is om een goed uitlijn rapport te krijgen.
Voor de noordeling schijnt er een goed adres in Sneek te zitten ik meen dat ik toppertje of oceanracer daar een keer over heb gehoord.
Ik denk dat euromaster of welk andere fastfitter niet het juiste adres is om een goed uitlijn rapport te krijgen.
Voor de noordeling schijnt er een goed adres in Sneek te zitten ik meen dat ik toppertje of oceanracer daar een keer over heb gehoord.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Discovery, dat is een mooie S60. Maar ik heb nogal wat 'eisen' voor de nieuwe
Uitlijnen, in Drachten zit ook een goede dacht ik.
Koppeling en vliegwiel is al gedaan bij 275.000, dus zouten tot 550.000 mee moeten gaan.

Uitlijnen, in Drachten zit ook een goede dacht ik.
Koppeling en vliegwiel is al gedaan bij 275.000, dus zouten tot 550.000 mee moeten gaan.

- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ik weet hoe je S60 er nu bij staat.., ik zou hem oplappen en lekker op naar de 400.000!
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Remon
- 5th Gear member
Met LPG en de huidige brandstofprijzen lijkt de keuze voor jou niet zo moeilijksju_art schreef:Heb hetzelfde met dat "barrel" van mij, benieuwd wat je keuze word....

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Ik denk dat het verstandig is om de klussen nu aan te pakken. Ondertussen slijten andere onderdelen verder, en als je de huidige 'problemen' uitstelt, komt alles straks samen, dan is het helemaal niet te betalen.
Hoe handig ben je zelf? Ik bedoel, alle ophangingsdelen zijn in principe zelf ook wel te vervangen. Schokdempers koop je via Nordicar voor minder dan de helft dan waarvoor je ze bij de dealer koopt(dacht ik), veerpootlager mag misschien ook een imitatie zijn? Draagarmen zou ik origineel doen, die zijn helaas duur.
En anders vind ik de klusdag niet zo'n gek idee. Was daar niet ook al eens iemand mee bezig?
Hoe handig ben je zelf? Ik bedoel, alle ophangingsdelen zijn in principe zelf ook wel te vervangen. Schokdempers koop je via Nordicar voor minder dan de helft dan waarvoor je ze bij de dealer koopt(dacht ik), veerpootlager mag misschien ook een imitatie zijn? Draagarmen zou ik origineel doen, die zijn helaas duur.
En anders vind ik de klusdag niet zo'n gek idee. Was daar niet ook al eens iemand mee bezig?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Contacteer:
zit ook geen NAP op.., en betreft autotrack heeft dat altijd goed..Discovery schreef:Is dit niet wat voor je: http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/s60/8422165
Dokkum!diesel01 schreef:De auto's waarover gesproken wordt hebben allemaal respectabele leeftijden met dito kmstanden, allicht dat er gebreken zijn.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Draagarmen koop ik orgineel ja, daar heb ik ook het één en ander over gelezen. Dacht dat Erwin die rommel er onder gehad heeft.Doeke Dobma schreef:Draagarmen zou ik origineel doen, die zijn helaas duur.
Klusdag is net geweest, toen heb ik 2 motorsteunen en remschijven + remblokken vervangen.
Het liefst doe ik alles zelf, ik wil het best zelf doen. Er zijn altijd wel dingen die ik niet kan of waarvan ik niet weet hoe het moet, maar met wat hulp lukt het me echt wel.

- Oceanracer
- Geartronic member
Uitlijnen inderdaad in Dokkum laten doen, kun je daar ook gelijk je nieuwe banden laten monteren. Banden kan ik je wel aan helpen. Klusdag kunnen we hier wel weer fixen, maar dan minder grootschalig. AlexV70 heeft ervaring met het vervangen van draagbaren, wellicht dat hij (weer) genegen is te assisteren en heeft hij ook ervaring met de andere onderdelen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Er hoeft niet speciaal een klusdag te komen voor mijn auto hoor.
Ik kan ook wel een brug huren, want die heb ik dit keer toch echt nodig ben ik bang.
Net even een stuurolie reservoir gehaald, 39 euro dus dat viel mee.
1 liter servo olie zat op 23 euro
(er zou 2 liter in gaan, uiteindelijk zat er iets meer dan een halve in)
Er hoort ook een slang bij, die zat op 49 ex btw... Ik heb de oude slang maar laten zitten, zou niet weten wat daar mis mee moet zijn.
De olie heb ik opgevangen en weer in het nieuwe reservoir gegoten. Paar keer heen en weer sturen voor luchtbelletjes,en klaar weer. Kan de nieuwe olie morgen weer terug.
Nu de hogedrukreiniger even over de motor (en dit keer een zak over de dynamo, voordat ik daar weer storingen over krijg...) en dan kijken of alles schoon blijft. Maar ik ben er wel vrij zeker van dat dit de vervuiler was.
Oud

Nieuw

Ik kan ook wel een brug huren, want die heb ik dit keer toch echt nodig ben ik bang.
Net even een stuurolie reservoir gehaald, 39 euro dus dat viel mee.
1 liter servo olie zat op 23 euro

Er hoort ook een slang bij, die zat op 49 ex btw... Ik heb de oude slang maar laten zitten, zou niet weten wat daar mis mee moet zijn.
De olie heb ik opgevangen en weer in het nieuwe reservoir gegoten. Paar keer heen en weer sturen voor luchtbelletjes,en klaar weer. Kan de nieuwe olie morgen weer terug.
Nu de hogedrukreiniger even over de motor (en dit keer een zak over de dynamo, voordat ik daar weer storingen over krijg...) en dan kijken of alles schoon blijft. Maar ik ben er wel vrij zeker van dat dit de vervuiler was.
Oud
Nieuw