Pagina 5 van 33

Geplaatst: 01.03.2013 - 22:38
door RichieB
Nee, bij Volvo NL. Die bepalen de prijzen. De vraag die ze moeten beantwoorden is: als ik nu, op dit moment een V60 PIH MY13 in Nederland zou kopen, hoeveel zou ik dan moeten betalen, dus inclusief 21% BTW?

Geplaatst: 01.03.2013 - 23:00
door Autozoeker
Ik doelde meer bij de belastingdienst vragen of je dat zo kan doen ;-)
Laatst bekende prijs pakken en dan 21% over nemen.

Geplaatst: 01.03.2013 - 23:03
door RichieB
Nee, daar gaat de belastingdienst niet over. Volvo NL bepaalt de prijzen. Je moet de prijslijst nemen zoals die geldt bij ingebruikname. De belastingdienst zal aannemen dat als de BTW stijgt ook de bruto prijs stijgt. Echter, Volvo NL heeft de meeste bruto prijzen gelijk gelaten en dus de netto prijzen verlaagt. We moeten dus navragen of dat ook voor de V60 PIH MY13 zou gelden, als je die na 1 oktober 2012 zou hebben gekocht.

Geplaatst: 02.03.2013 - 00:54
door Zoefje
Mijn compagnon heeft vanavond contact gehad met Isacker. Onze auto's staan nu in Antwerpen. Er schijnen heel wat PIH's te staat. Dus mogelijk ook de PIH's van mede forummers.

Geplaatst: 02.03.2013 - 09:15
door Paul
Spannend!! Laat ze even foto's maken! Wel leuk al die PIHtjes op een plaatje ;-)

Geplaatst: 02.03.2013 - 11:07
door RichieB
Ik heb de 4 Nederlandse V60 prijslijsten die ik heb even naast elkaar gelegd voor de V60 D5 Summum uitvoering en D5 AWD automaat:

Code: Selecteer alles

Datum       Netto cat. BPM       BTW       Consumentenprijs
2012-01-06  34.935,32  8.821,97  6.637,71  50.395,-
2012-11-26  34.936,30  8.822,08  7.336,62  51.095,-
2013-01-01  33.213,64  6.806,50  6.974,86  46.995,-
2013-02-11  33.213,64  6.806,50  6.974,86  46.995,-

2012-01-06   1.181,92  7.593,51    224,57   9.000.-
2012-11-26   1.182,95  7.593,63    248,42   9.025,-
2013-01-01     620,36  9.749,37    130,27  10.500,-  
2013-02-11     620,36  9.749,37    130,27  10.500,-
Het verhaal dat Volvo NL bij de BTW verhoging de netto prijs heeft verlaagd klopt niet. Die hebben ze ongeveer gelijk gelaten waardoor de consumentenprijs steeg. Pas in 2013 (toen de nieuwe BPM regels gingen gelden) hebben ze de netto prijs aangepast. De vraag blijft dus welke netto prijs we bij het invoeren voor de V60 PIH moeten nemen.

Geplaatst: 02.03.2013 - 11:32
door OGA244
€ 54.365,55 voor de kale auto zonder lines en/of pakketten

Geplaatst: 02.03.2013 - 13:01
door RichieB
Ja, daar ben ik nu ook vanuit gegaan. De opties zijn in 2013 netto wel allemaal duurder geworden omdat er nu geen BPM meer op zit. Ik vraag me af hoe dat gegaan is met bestellingen in Nederland voor 1 oktober 2012 maar met een levering erna. Als de offerte met 19% BTW is gemaakt, betaalde de klant dan uiteindelijk toch 21%? Het zelfde met 1 januari 2013. Als de offerte uitgaat van het oude BPM systeem, wat betaalt de klant dan als de levering in 2013 plaatsvond?

Misschien zet ik de datum van eerste toelating wel op 31-12-2012 zodat het gewoon duidelijk is dat de 2012 prijzen kunnen worden gebruikt. Zouden daar nog nadelen aanzitten?

Geplaatst: 02.03.2013 - 13:49
door Magliaveli
Ja, restwaarde dacht ik zo, En ik denk dat je niet zomaar een andere datum er op kunt latten zetten als eerste toelating (dus ook niet ouder)

Geplaatst: 02.03.2013 - 14:13
door RichieB
De uitleg zegt:
Datum eerste toelating
Deze datum van de eerste registratie of de eerste ingebruikname
staat op een eerder afgegeven kentekenbewijs. Dat kan een
buitenlands kentekenbewijs zijn (in geval van eerste registratie in
Nederland) of een Nederlands kentekenbewijs (in geval van
ombouw). Staat deze datum niet op het kentekenbewijs of hebt u
geen kentekenbewijs? Neem dan de laatste dag van het jaar waarin
het motorrijtuig is gemaakt.
Volgens mij is er formeel dus geen eerste toelating, want het is een nieuwe auto. Hij zal wel in 2013 gebouwd zijn denk ik? Of duurt het vervoer 10 weken?

Geplaatst: 02.03.2013 - 14:48
door Autozoeker
Hoe ga je dat eigenlijk doen met de opties/lines. De pakketten verschillen soms inhoudelijk tussen nl en be. Kan je de nl optie prijzen dan wel gebruiken?

Geplaatst: 02.03.2013 - 15:04
door RichieB
Je moet de NL prijzen gebruiken. Het maakt de belastingdienst niets uit wat de auto in het buitenland kost of wat je er voor hebt betaald. Je moet belasting betalen over de consumentenprijs in Nederland. Dat is wel zo eerlijk, anders zou er een belastingverschil ontstaan tussen geïmporteerde en niet geïmporteerde auto's. Je moet dus met de Nederlandse prijslijst die opties en accessoires kiezen die samen overeenkomen met de auto die je invoert. Met de V60 PIH is dat perfect mogelijk. Bij andere merken/types gaat dat veel slechter, dus enige soepelheid wordt er meestal wel in acht genomen.

Geplaatst: 02.03.2013 - 16:17
door Autozoeker
Zou je de NL prijslijst ergens kunnen uploaden ? Ik heb alleen een BE prijslijst.

Duitse dealers onder druk gezet

Geplaatst: 02.03.2013 - 16:31
door mheliz
Heb net een Duitse dealer gesproken en hij heeft duidelijke opdracht gekregen van de Duitse Volvo importeur niet te leveren aan Nederlanders. Juridisch kan dit natuurlijk niet en hij ervoer het ook als zeer onprettig. De Duitse importeur geeft een spreekwoordelijke gele kaart aan dealers die leveren aan Nederlanders.
We hadden al veel contact gehad en wilden net de zaken concreet gaan maken, maar dat wil hij nu (liever) niet meer. Als ik de showroom binnenstap en tegen catalogusprijs wil kopen, dan kan hij formeel niet weigeren (aan een EU ingezetene), maar hij liet duidelijk merken dat hij daarmee in de problemen komt.

Mogelijk klinkt dit ongeloofwaardig, maar na alle voorgaande contacten ben ik erg geneigd het te geloven. Ik vind het best ver gaan hoe dit wordt georchestreerd.

Geplaatst: 02.03.2013 - 16:40
door RichieB
Ik vind dit ook erg ver gaan. Wat ga je nu doen? Als je geen certificaat hebt is dit een van de weinige mogelijkheden om toch 0% bijtelling te krijgen. Of wordt de levering ook via Duitsland in 2014? Juridisch is dit een simpele zaak, mochten ze het zover willen laten komen.

De V60 PIH MY13 NL prijslijst (met 19% btw) staat hier: http://goo.gl/BWkFj

Geplaatst: 02.03.2013 - 16:52
door mheliz
Mijn probleem is dat dit in alle gevallen veel energie kost om er wat aan te doen. Ik heb een certificaat, maar was het principieel oneens met het grote verschil in prijs tussen Duitsland en Nederland. Plus het feit dat de Nederlands dealer mij nog geen bloemetje wil geven. Ik heb het allemaal net gehoord en moet nog even nadenken. Tegelijkertijd heb ik grote moeite met het feit dat het wisselen tussen Nederlandse dealers ernstig wordt bemoeilijkt. Als je het wel bekijkt, dan is dit een zaak voor de consumentenbond (of de zakelijke variant daarvan) en het kan alleen bestaan als iedereen het slikt.

Ik misgun het Volvo overigens niet, maar 'dit plannetje' allemaal erg plat opportunistisch en niet echt creatief. Dat staat mij nogal tegen.

Geplaatst: 02.03.2013 - 17:01
door Magliaveli
Nu nog in Duitsland bestellen heeft qua levering in 2013 geen nut volgens mij. Aangezien Volvo nederland op zo ongeveer heel de productie die nog in 2013 geleverd kan worden beslag gelegd heeft. En als volvo (in het buitenland) verbied om aan nederlanders te verkopen is dat een leuke voor Nellie Smit dacht ik zo, Dat zou met de prijsverschillen toch misschien wel een leuk onderzoekje worden (niet leuk voor volvo dan he).

Geplaatst: 02.03.2013 - 17:09
door RichieB
Dus je gaat uit principe in Duitsland bestellen, maar nu Volvo weerstand biedt wil je er toch vanaf zien? Dat klinkt toch niet zo heel principieel opeens, meer opportunistisch (niet dat daar iets mis mee is). Gaat het je echt om het principe, plaats dan officieel de bestelling met ontbindende voorwaarde dat de levering in 2013 plaats moet vinden. Wacht dan netjes de bevestiging van de verwachtte productiedatum af. Weigeren ze je bestelling op te nemen dan kan je andere stappen overwegen.

Geplaatst: 02.03.2013 - 17:10
door mheliz
machiavelli (weet niet of je naam met aan hem gelieerd is) zou het toch moeten kunnen waarderen... Maar even serieus; het deugt niet.

Geplaatst: 02.03.2013 - 17:16
door mheliz
zonder 'met'