Pagina 5 van 19
Geplaatst: 16.04.2013 - 16:12
door RichieB
pih60 schreef:Even terug naar de verbruikscijfers. Het valt me op dat de 1e meters op de gebruiksstatistieken een enorme piek in stroomverbruik geven. Dus echt de eerste meters van een rit.
Is dat met of zonder preconditioning? Het lijkt erop dat als ik preconditioning gebruik ik die eerste piek niet heb. Stap ik zonder preconditioning in de auto dan heb ik hem wel. Dus waarschijnlijk toch een soort verwarming van de accu ofzo?
Nadat ik vandaag uitgestapt was na een pure rit bleef de auto ook weer blazen en dit gaf ook een spike in de grafiek. Wat zou dat kunnen zijn?
Normaal zou ik zeggen: intercooler. Maar de diesel motor wordt niet echt warm als je hem niet gebruikt lijkt me?
Geplaatst: 24.04.2013 - 20:47
door Autozoeker
Vandaag ook even mijn best gedaan. Tripje amsterdam utrecht met 3/4 accu gevuld.
Valt me niet tegen moet ik zeggen. Beetje woonwijk, A2 en weer woonwijk. Ik was behoorlijk beladen.
Geplaatst: 24.04.2013 - 21:08
door Bluemagics
@Autozoeker: Was de accu na deze trip helemaal leeg?
Afstand tussen mijn huis en mijn werk is 30km. Daarvan is iets van de helft waar ik max 50 of 70km/h kan rijden. De rest is 120km/h.
Ik ben dus benieuwd of ik dan genoeg energie heb voor de terugweg wanneer ik in Hybrid-mode rijd.
Geplaatst: 24.04.2013 - 21:17
door Autozoeker
Ja de accu was leeg aan het eind (was 3/4 geladen toen ik vertrok), die 0,2L was voor het laatste stuk. Dus als ik volle accu had dan is 30km een makkie. Hoe sneller je rijdt hoe meer hij slurpt. bij mij was 80% a 90% snelweg denk ik, daar kan hij niet zo veel re-genereren. En ik had veel passagiers en boodschappen bij me
Ik denk niet dat je 2x30km kan doen op 1 accu lading. Heb je geen laad plek op het werk ?
Geplaatst: 24.04.2013 - 21:23
door RichieB
Dat probeer ik dus te voorkomen (diesel gebruiken op het laatste stuk). Het meeste milieueffect heb je in een woonwijk, en zeker op weg naar huis wil ik daar elektrisch rijden. Beetje oefenen waar precies je de save knop aan moet zetten zeg maar.
Geplaatst: 24.04.2013 - 21:29
door Bluemagics
In pure is de max range 50, maar ik hoopte dat de max range in hybrid wel rond de 100km is. Ook in hybrid is de voorkeur dus om altijd puur elektrisch te rijden. Ik dacht dat de auto standaard op diesel rijd wanneer je op de snelweg bent en de energie bespaart voor de stukken waar je onder de 70km/h rijd.
Geplaatst: 24.04.2013 - 21:38
door RichieB
Het hangt van het restvermogen van de accu en je rijstijl al wanneer in Hybrid mode de diesel erbij komt. Rij je heel rustig met een bijna volle accu, dan kan je tot 120 km/u prima zonder diesel rijden. Naar mate de accu leger raakt zal de diesel sneller bijspringen. De auto zal de accu zoveel mogelijk benutten, tenzij je in Save mode rijdt. Hoe de Power mode met de accu omgaat weet ik nog niet precies (te weinig mee gereden), maar dan blijft de dieselmotor continue draaien.
Geplaatst: 24.04.2013 - 21:41
door pih60
Autozoeker schreef:Vandaag ook even mijn best gedaan. Tripje amsterdam utrecht met 3/4 accu gevuld.
Valt me niet tegen moet ik zeggen. Beetje woonwijk, A2 en weer woonwijk. Ik was behoorlijk beladen.
Hoeveel zit je nu overall (liters/km)?
Geplaatst: 24.04.2013 - 21:50
door RichieB
Verbruikte liters staan in de app alleen per trip. Overall staat die van mij op 4,5l/100km en met 858 km op de teller heb ik nog 3 streepjes diesel over van de enige keer tanken tot nu toe.
Als de cijfers kloppen heb ik dus 38,61 liter verbruikt. Volgens mij zit er een 45 liter tank in?
Geplaatst: 24.04.2013 - 21:54
door pih60
RichieB schreef:Verbruikte liters staan in de app alleen per trip. Overall staat die van mij op 4,5l/100km en met 858 km op de teller heb ik nog 3 streepjes diesel over van de enige keer tanken tot nu toe.
Als de cijfers kloppen heb ik dus 38,61 liter verbruikt. Volgens mij zit er een 45 liter tank in?
In de app bovenin doorswipen naar het einde; laatste scherm is dan gemiddeld verbuik ltr/km
Ik heb nu 1588 km gereden; 3,4 ltr/100 km; dat zou dan bijna 54 ltr zijn...
Geplaatst: 24.04.2013 - 22:00
door RichieB
Heb je al een keer 2e keer moeten tanken dan?
Geplaatst: 24.04.2013 - 22:02
door pih60
Yep, en dat zal nog wel meer gaan gebeuren
Heb ondertussen ook al 2 keer de aanhanger er achter gehad; beide keren "pure" gereden...is de accu wel redelijk wat sneller leeg moet ik zeggen.
Geplaatst: 24.04.2013 - 22:40
door Autozoeker
Ik heb pas sinds vandaag die ritten administratie aangezet. Maar ik heb nog geen mogelijkheid om thuis te laden

Dus ik gebruik voorlopig vooral diesel. Ik heb 1100km erop zitten, en 2e tank is nog 60% vol. Moet wel bij vermelden dat ik ook flink met save enzo gespeeld heb, dat slurpt wel diesel.
Maar ik ben eigenlijk erg verbaasd dat z'n zware auto ongeveer rond 700km kan halen met 45liter. Ik had al vrede met 500-600km.
Geplaatst: 25.04.2013 - 10:55
door Jeroen
Ik rij voornamelijk stukken van zo'n 40 km, waarbij ik op mijn werk ook weer kan laden.
Sta nu op 3,6 l/100 km na 1370 km afgelegd te hebben.
Hierbij wel een paar keer met een lege accu van huis gereden omdat het laden niet lekker ging op de buitenstop contact.
Sinds gisteren eindelijk mijn laadpunt in orden dus nu altijd met een volle accu weg.
Geplaatst: 26.04.2013 - 12:49
door TMacD
Even een korte vraag voor de ervarings deskundigen, hoe lang duurt het nou echt om te laden
Leeg > vol
half leeg > vol
Geplaatst: 26.04.2013 - 12:58
door NielsPHEV
TMacD schreef:Even een korte vraag voor de ervarings deskundigen, hoe lang duurt het nou echt om te laden
Leeg > vol
half leeg > vol
De door Volvo opgegeven laadduur klopt wel op 16 amp zo'n 4,5 uur van helemaal leeg naar volledig vol. Ik laad overigens op 9 ampere en zet hem alleen op 16 wanneer ik weet dat ik dezelfde avond weer weg moet
Geplaatst: 26.04.2013 - 13:32
door RichieB
Ik laad hem met 16 A in 3,5 uur weer vol. Vanaf halfvol kost het zo'n 2 uur. NielsPHEV: heb jij een laadpaal? De schuko lader kan maar tot 13 A.
Geplaatst: 26.04.2013 - 13:48
door NielsPHEV
ik heb een laadpaal met spiraalsnoer waar ik de stroom kan instellen tussen 6 en 15 amp. De uitlezing van de stroom klopt overigens keurig met wat ik instel op de paal.
Geplaatst: 26.04.2013 - 14:10
door RichieB
Ik kan mijn laadpaal via dipswitches instellen op 10A, 13A, 16A, 20A, 25A en 32A. Dat doe je dus maar 1 keer. Ik zie ook geen reden om minder snel te laden, mijn thuis installatie trekt het prima met 16A. Wel heb ik de Volvo af en toe (via de app) ingesteld staan om pas 's nachts te gaan laden.. is de stroom weer iets goedkoper.
Geplaatst: 26.04.2013 - 14:16
door NielsPHEV
Ik heb een eenvoudige bereikbare draaischakelaar waarmee je de stroom kunt instellen (ratio wallbox). In mijn situatie is er geen reden om sneller te willen laden, wellicht heeft langzaam laden zelfs enig voordeel als het gaat om batterij levensduur en verlies op de ac/dc converter. Wanneer de instelling met dipswicthes zou zijn zou ik uiteraard ook niet verstellen.