Pagina 5 van 11

Geplaatst: 03.03.2013 - 13:36
door Ramon&Ramon
Dat zou mooi zijn.. maar helaas.

Geplaatst: 03.03.2013 - 18:12
door jee-bee
De "Umweltplakette" is geldklopperij. Ondanks het feit dat ik een groene sticker heb, blijft het totale onzin. Het is de bekende druppel op de gloeiende plaat. Leuk een auto met roetfilter...... in het ruhrgebiet.....

Geplaatst: 03.03.2013 - 18:40
door Bover
Ik dacht minder herkenbaar bouwjaar?

Geplaatst: 03.03.2013 - 23:20
door Varioclean
mjeuring schreef:
Ramon&Ramon schreef:
Wel eens een roetfilter bekeken een maand nadat de egr werd dichtgezet?
Sommigen zitten voor 70%dicht namelijk,eerder dus dan bij een goed werkend egr systeem.
Kan het er niet mee te maken hebben dat het dichtzetten van de EGR vaak tijdens het tunen gebeurt en dus de tuning verantwoordelijk is voor het verstopt raken van het roetfilter?
Overigens wilde Fasttech de EGR niet helemaal dichtzetten, omdat dan het opwarmen van de motor langer duurde. Heb de onderbouwing toen niet helemaal begrepen.
De EGR klep wordt gekoeld door de motorkoelvloeistof, andersom dus verwarmt de EGR bij koude motor de nog koude koelvloeistof, en bovendien blijven de warme uitlaatgassen door de recirculatie langer in en rond de motor, hierdoor warmt de koude motor dus sneller op met openstaande EGR, en wordt tijdens de opwarmfase minder lang extra roet geproduceerd.

Geplaatst: 03.03.2013 - 23:24
door Ramon&Ramon
Niet alle egr kleppen zijn koelvloeistof gekoeld,die zijn weer later gekomen..

Geplaatst: 04.03.2013 - 01:57
door Varioclean
hoe dan ook, de recirculatie verbetert de opwarmingssnelheid van de motor en verminderd zo de roetvorming in de motor tijdens de opwarmfase,

de warmte overdracht van de uitlaatgassen in de egr geschiedt via het koelwater, maar ook via het blok zelf daar de egr tegen de inlaat aan zit, en via de uilaatgassen zelf die weer de inlaat binnenkomen,

de d5jes hebben watergekoelde egr, alleen bij de motoren vanaf 2006 (d5244t4,5,6,7) is de egr werking veel groter, om aan de nog strengere monostikstofoxide eisen van euro4 te voldoen, en zullen dus nog wat sneller op temperatuur komen dan de euro3 dvijven,

eenmaal op temperatuur is het een ander verhaal, door de grotere egr-werking kunnen de euro4 motoren nog meer roet produceren, ook daarom hebben zij roetfilters, die dan dus wel weer verstopt raken,

de egr-koelvloeistofkoeling dient er voor bij de dieseldvijven als ze eenmaal op temperatuur zijn, om de verbrandingstemperatuur nog wat wat lager te houden, zodat er minder monostikstofoxides worden gevormd (die smog veroorzaken) en houden de uitlaatkleppen ook koeler door de lagere temperaturen van gerecirculeerde uitlaatgassen,

Geplaatst: 04.03.2013 - 07:46
door Bover
Tjonge jonge wat een verhandelingen om drie uur nachts

Geplaatst: 04.03.2013 - 11:27
door Ramon&Ramon
Is het tijdstip ook al van belang?
Er zit toch geen tijdslimiet op het forum?

Geplaatst: 04.03.2013 - 19:34
door Bover
ha ha Ramon nee hoor viel me alleen op

Geplaatst: 04.03.2013 - 23:30
door Ramon&Ramon
Staat jou tijdsaanduiding op het forum wel goed?Ik betwijfel het.Uurtje later?

Geplaatst: 05.03.2013 - 06:58
door Marc Apeldoorn
@R&R, ik zie ook echt 2:57 staan als tijdstip..
[Edit]: zie nu bij mijn eigen post staan 7:58, maar het is echt pas 06:58...

Geplaatst: 05.03.2013 - 11:36
door Ramon&Ramon
Marc Apeldoorn schreef:@R&R, ik zie ook echt 2:57 staan als tijdstip..
[Edit]: zie nu bij mijn eigen post staan 7:58, maar het is echt pas 06:58...
Dat bedoel ik. :)

Geplaatst: 05.03.2013 - 17:22
door Bover
test 17.22u

Geplaatst: 05.03.2013 - 17:28
door MarioC70
Bover schreef:test 17.22u
Test geslaagd. :)

Geplaatst: 10.03.2013 - 10:23
door Bover
volgens mij kun je wel de klep fysiek dichtzetten, maar niet mogelijk software matig

Geplaatst: 10.03.2013 - 11:10
door mjeuring
Bover schreef:volgens mij kun je wel de klep fysiek dichtzetten, maar niet mogelijk software matig
Als het motormanagement systeem de EGR aanstuurt, verwacht hij dat er minder lucht door de LMM gaat, is dit niet het geval dan komt hij met een storing/melding.

Geplaatst: 11.03.2013 - 20:07
door edraket
de klep kan dicht worden geprogrammeerd zonder dat er een storing uit komt. Met alleen een plaatje ertussen krijg je dus wel storingscodes.

Geplaatst: 11.03.2013 - 20:09
door VolvoTech
volvotune schreef:Een hoop vragen ....

@Bover, Ultrasoon is inderdaad als het zo vervuilt is dat de normale egr cleaning het niet kan redden.

@edraket: bij volvo kan je de egr niet software matig dichtzetten zoals bij de motoren van de vag groep.

@lint, als je bij de Volvo's van voor 2005 (v70 d5) de egr hardware-matig dichtzet , moet de egr-map in de ecu aangepast worden om storingen te voorkomen.

@Ramon, ook na 2005 en daarboven kan het , dat is software matig dpf off , deze auto's hebben een edc16 als ecu. Bij de apk krijg je dan omdat het software-matig veranderd is : geen storingen (smile)
??
EGR kan dicht geprogrammeerd.
DPF kan off.
MAAR -> Als DPF off, dan moet deze ook echt er tussenuit voor zover ik weet....

En... bij APK bepaalt een roetdeeltjes test neem ik aan of de auto APK waardig is?
(want alleen de "uitlezer" zal in dit geval niet afdoende zijn, die zal volgens mij aangeven dat er geen DPF in zit???)

Geplaatst: 11.03.2013 - 20:11
door Marc Apeldoorn
@edraket, heb jij de dpf dicht laten zetten alleen software matig?

Geplaatst: 12.03.2013 - 11:49
door edraket
Jazeker, software matig. Ik heb het al bij meerdere auto's laten doen. En geen storingen. In Vida is inderdaad wel een storingscode te zien, maar die zie je ook bij alleen tuning, dus zeker niet EGR gerelateerd. Ik kan zelf wisselen tussen het originele programma of de tuning, en daarmee ook tussen EGR open of dicht. Mocht het bij de APK een probleem zijn dan kan ik hem dus terug zetten naar origineel.
Overigens kan ik niet benadrukken wat een ellende die EGR veroorzaakt, zeker bij de latere modellen. De EGR werkt daar over een nog groter regel bereik, met als gevolg een nog grotere vervuiling. Onlangs mijn inlaat en de smoorklep schoon gemaakt, en het viel me op dat deze nog smeriger was bij 120.000 km dan voorgaande D5's bij 200.000 km. Nu blijft hij brandschoon.