NielsPHEV schreef:Wat jij omschrijft als het "managen van risico's" klinkt nobel maar is in de praktijk "zorgen dat je klanten gemiddeld een groter risico loopt dan jijzelf" anders kan je er niet aan verdienen, zo simpel is dat.
Niels, je zou kunnen overwegen om eerst eens proberen te begrijpen wat mijn bedrijf doet, voordat je er een mening over hebt. Wij hebben geen klanten en wij wentelen geen risico's af op anderen.
Onze competentie is het dragen van verantwoordelijkheid en risico voor het beschikbaar maken van kapitaal in de economie. Het risico van deze liquiditeit wordt gedragen door het vermogen dat wij hiervoor uit
eigen middelen in onderpand geven. Onze verdiensten bestaan uit het gladstrijken van minimale inefficiënties in de markt. Dat is een verdienste die iedere partij in de markt ons graag gunt omdat hij zich hierdoor verzekerd weet van de juiste prijs in een efficiënte markt (iets dat je van de PiH markt niet kunt zeggen). Die verdienste is overigens een fractie van een promille van wat wij dagelijks omzetten.
Ik snap wel dat bashen van mensen in de financiële wereld heel populair is (en soms is dat terecht), maar de echte wereld is toch echt anders. Kom eens lunchen, dan laat ik je zien wat we doen. Zet er een flesje op dat je je mening bijstelt.
NielsPHEV schreef: Maar leg me nou eens uit je veracht de manier waarop Volvo de auto verkoopt, het subsidie systeem vind je enorme onzin en toch koop je de Volvo (met wat extra korting) en maak je uitputtend gebruik van alle subsidieinstrumenten om vervolgens de indruk te wekken als ware je een echte Robin Hood..
Ik betaal jaarlijks een half tot een heel miljoen aan belasting. Mag ik dan misschien bovengemiddeld kritisch zijn over de zaken waaraan het geld wordt besteed?
Toegegeven, zonder de subsidieboom was ik waarschijnlijk niet op het idee gekomen om er naar te kijken, maar de PiH koop ik vooral ook omdat ik vind dat dit de eerste serieuze poging is een concept neer te zetten dat hout snijdt. Dat vind ik omdat deze auto de berijder automatisch "groen" zal laten rijden wanneer dat zinvol is (namelijk binnen de bebouwde kom en op secundaire wegen). Vervolgens heb ik een hele bak op- en aanmerkingen op dit concept te beginnen met de onzin van subsidies. Wat mij betreft zijn die morgen afgeschaft, maar aangezien ze er zijn neem ik deel aan het spel en bekijk hoe ik het voordeel kan maximaliseren. Niet echt om het geld, gewoon omdat ik er lol in heb.
Giftig werd en word ik alleen als ik zie dat mijn (en jouw) belastingcenten naar Volvo gaan ipv naar een lagere aanschafprijs voor berijders omdat men via een sluw maximalisatie model de marge opstuwt. Dit terwijl het in een dergelijke verstoorde markt logisch zou zijn als Volvo zou redeneren: kostprijs + (normale) marge = prijs - subsidies = verkoopprijs.
Vervolgens blijkt die verkoopprijs dan lager te zijn dan je reguliere modellen en wat gebeurt er dan? Dan explodeert de afzet van dit fantastische product en heeft de subsidie effect. Volvo wil dit natuurlijk niet want dan kannibaliseert zij haar eigen producten ten behoeve van een gesubsidieerd product en wordt er bovendien minder verdiend. Allemaal prima, maar hou dan op met je gejank dat je de wereld beter wil maken.
Je hebt dus gelijk, ik zou mijn afkeer meer op het subsidiesysteem moeten richten dan op de partij die de centjes met een bulldozer naar binnen aan 't schuiven is. Goed plan, we gaan Dijsselbloem en Weekers maar eens een briefje sturen.