Pagina 5 van 7
Geplaatst: 10.11.2013 - 16:31
door Rippie V70
Hoe ziet je olie en de binnenkant van je oliedop eruit dan?
Witte "slagroom" duidt op water en koelvloeistof in je olie.
Lekt hij niet via je oliekoeler of je waterpomp?
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe accu, en dat maakt nogal wat uit qua aantal startslagen! Ik zat ook op een slag of 5-6, maar nu weer 2-3.
Qua meting zat de oude nog binnen de marge, maar met de winter in aantocht toch maar gewisseld.
Geplaatst: 10.11.2013 - 16:42
door Harrywarry
Rippie V70 schreef:Hoe ziet je olie en de binnenkant van je oliedop eruit dan?
Witte "slagroom" duidt op water en koelvloeistof in je olie.
Lekt hij niet via je oliekoeler of je waterpomp?
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe accu, en dat maakt nogal wat uit qua aantal startslagen! Ik zat ook op een slag of 5-6, maar nu weer 2-3.
Qua meting zat de oude nog binnen de marge, maar met de winter in aantocht toch maar gewisseld.
de olie is keurig schoon. Het systeem is onder druk gezet en er is geen lekkage gevonden. Daarom de verdenking dat de koelvloeistof de cilinder in loopt.
Het filmpje is met een nieuwe accu gemaakt.
Volgende test kan zijn: koelsysteem onder druk een nacht laten staan, als de verdenking klopt dan zal hij daarna slecht tot niet starten omdat één cilinder dan vol koelvloeistof zit.
Geplaatst: 10.11.2013 - 16:48
door Jers3n
Bestaat er dan, door die druk, niet (beduidend meer) risico dat de koelvloeistof langs de cilinder gaat lekken en wel in de olie komt? Hetzij al 'tijdens vollopen', hetzij bij starten als de cilinder druk opbouwt (omhoogkomt en verbrandingsruimte samendrukt met gesloten kleppen)?
Geplaatst: 10.11.2013 - 17:15
door Rippie V70
Volgende test kan zijn: koelsysteem onder druk een nacht laten staan, als de verdenking klopt dan zal hij daarna slecht tot niet starten omdat één cilinder dan vol koelvloeistof zit.
Dat zou ik nooit doen!! Als je cilinder vol vloeistof staat tijdens je start, zal hij nooit zijn compressieslag kunnen maken en pers je met een beetje pech bij starten je hele blok uit elkaar!!!! Of hij maakt een "waterslag" waarbij je de drijfstang onder je kapotte zuiger/cilinder volstrekt sloopt!
Ik geloof niet dat hij inwendig de cilinder in lekt. Je krijgt dan ook van die heerlijke grijze rookwolken uit je uitlaat die zo lekker blijven hangen.
Daarnaast moet je ook drukopbouw in je koelsysteem hebben omdat de druk in je cilinder altijd veel hoger is dan in je koelsysteem.
In je koelsysteem moeten dan ook verbrandingsresten aanwezig zijn.
Geplaatst: 10.11.2013 - 17:23
door Harrywarry
Rippie V70 schreef:Volgende test kan zijn: koelsysteem onder druk een nacht laten staan, als de verdenking klopt dan zal hij daarna slecht tot niet starten omdat één cilinder dan vol koelvloeistof zit.
Dat zou ik nooit doen!! Als je cilinder vol vloeistof staat tijdens je start, zal hij nooit zijn compressieslag kunnen maken en pers je met een beetje pech bij starten je hele blok uit elkaar!!!! Of hij maakt een "waterslag" waarbij je de drijfstang onder je kapotte zuiger/cilinder volstrekt sloopt!
Ik geloof niet dat hij inwendig de cilinder in lekt. Je krijgt dan ook van die heerlijke grijze rookwolken uit je uitlaat die zo lekker blijven hangen.
Daarnaast moet je ook drukopbouw in je koelsysteem hebben omdat de druk in je cilinder altijd veel hoger is dan in je koelsysteem.
In je koelsysteem moeten dan ook verbrandingsresten aanwezig zijn.
ok ga ik zeker meenemen. Er zitten wel uitlaatgassen in het koelwater. (CO2 meting)
Geplaatst: 10.11.2013 - 17:30
door Rippie V70
Dat klopt dan dus wel
Nog even een voorbeeldje van een zuigerstang met een waterslag.
Beoordeel zelf...
http://ford-world.nl/default.asp?page=h ... read=19850
Geplaatst: 10.11.2013 - 18:17
door Harrywarry
gezien de hoeveelheid lekkage denk ik eerder dat het af en toe om een druppel gaat. Daarom misschien ook niet de rook pluimen?
Andere optie zou zijn: injectoren eruit en met camera erin om te kijken of er vocht in zit.
Geplaatst: 11.11.2013 - 16:39
door Dimitri-Turbo
Ik zou er zelf persoonlijk geen geld meer insteken en de wagen retour sturen naar 'die specialist' ... geld terug en naar een ander goed exemplaar zoeken!
Maar dat is mijn bescheide mening, denk zelf niet dat je het met 1000 euro gaat redden, kijk nu maar hoeveel tijd en kosten er al meegemoeid zijn! Straks mss weer auto voor paar dagen in de garage, kosten, leenauto...?!
Geplaatst: 11.11.2013 - 19:03
door Harrywarry
Dimitri-Turbo schreef:Ik zou er zelf persoonlijk geen geld meer insteken en de wagen retour sturen naar 'die specialist' ... geld terug en naar een ander goed exemplaar zoeken!
Maar dat is mijn bescheide mening, denk zelf niet dat je het met 1000 euro gaat redden, kijk nu maar hoeveel tijd en kosten er al meegemoeid zijn! Straks mss weer auto voor paar dagen in de garage, kosten, leenauto...?!
zo gemakkelijk als je het beschrijft is het niet. De consument is goed beschermt, maar de verkopende partij heeft (gelukkig) ook rechten.
Als de oorzaak gevonden is ga ik me definitief beraden op de te nemen stappen.
Verder lijkt de auto overigens goed te zijn. Hij rijdt erg fijn, ik heb geen reden om de auto niet te willen afgezien van de huidige problemen.
Geplaatst: 21.11.2013 - 17:59
door Harrywarry
godsgloeiende.....
zeer vermoedelijk een gescheurde cilinderkop.
Twee vervuilde cilinders.
straks de verkopende partij maar even mailen.
Geplaatst: 21.11.2013 - 18:24
door Rippie V70
Hoe hebben ze dat ontdekt Harry?
Geplaatst: 21.11.2013 - 18:38
door Harrywarry
door met een camera in de cilinders te kijken. Twee cilinders vervuild
Geplaatst: 21.11.2013 - 19:06
door V70/2.4D/2003
*kuch* dat kost zo maar 3 mille of meer voor een ander blok *kuch*
Please, do not shoot the messenger!
Geplaatst: 21.11.2013 - 19:13
door Harrywarry
V70/2.4D/2003 schreef:*kuch* dat kost zo maar 3 mille of meer voor een ander blok *kuch*
Please, do not shoot the messenger!
I won't shoot.
ben ik niet heel erg happy....
Geplaatst: 21.11.2013 - 19:17
door Thijs
Met een gescheurde kop hoeft er niet meteen een heel nieuw blok in hoor, je han ook gewoon de kop laten vervangen..
Geplaatst: 21.11.2013 - 19:23
door Harrywarry
Thijs schreef:Met een gescheurde kop hoeft er niet meteen een heel nieuw blok in hoor, je han ook gewoon de kop laten vervangen..
kijk da's goed nieuws, eerst maar even de verkopende partij inlichten. Bij geen reactie gaat het naar het kantongerecht.
Daarom ga ik er voor nu verder niet op in.
op technisch vlak geen probleem om het er over te hebben hier trouwens.
Geplaatst: 04.12.2013 - 01:13
door Turbo Will-I-Am
Und?
What happend??
Geplaatst: 04.12.2013 - 07:26
door Harrywarry
Turbo Will-I-Am schreef:Und?
What happend??
als het goed is hoor ik vandaag meer....
Geplaatst: 04.12.2013 - 07:50
door Thijs
Succes, we zijn benieuwd!
Geplaatst: 04.12.2013 - 17:05
door Harrywarry
Thijs schreef:Succes, we zijn benieuwd!
vandaag contact gehad met de verkopende partij. Hij heeft de auto verder onderzocht. Fluor in het koelsysteem gedaan, de auto warm gereden en onder druk weggezet. De volgende ochtend bleek dat er toch meerdere kleine lekkages waren, deze heeft hij verholpen. In de cilinder heeft hij geen fluor r resten gevonden wat een eerdere diagnose (gescheurde kop) onwaarschijnlijker maakt. Hij heeft het idee dat het te maken heeft met de egr klep, deze zou niet goed functioneren. Dit zou het slechte starten kunnen veroorzaken. De vervuiling in twee cilinders kunnen veroorzaken en het feit dat ik af en toe de melding roetfilter vol krijg.
Bovenstaande is wat hij mij vertelde, ik weet niet of ik het volledig correct heb weergegeven.
Hij heeft vandaag de egr klep ( tijdelijk) afgedopt en gaat morgen kijken of hij dan beter start.
Het klinkt hoopgevend. Het zou fijn zijn als het inderdaad niet de kop is, want volgens mij zit niemand te wachten op zo'n dure reparatie.
Mocht het inderdaad de egr zijn dan mag deze wat mij betreft uitgeschakeld worden.
Tot die tijd. toch maar even afwachten.