Geheimen van het elektrisch rijden

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9305
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

En zolang er geen kabel van de windmolen naar je huis gaat heb je ook geen groene stroom, maar gedeeld zoals Griffin zegt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Zit er nog een vervolg aan te komen op alle metingen? Wat zijn de algemene ervaringen?
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Vandaag de eco-training gehad van Volvo. Het was een zeer leerzaam uurtje. Ik denk niet dat ik er veel zuiniger door ga rijden, want het meeste paste ik al toe. Maar ik heb duidelijk meer inzicht gekregen in het functioneren van het het hele hybride verhaal. Bv bij het intrappen van het rempedaal wordt er eerst geremd met de elektromotor (regeneratie), pas bij verder intrappen van het rempedaal worden de remblokken gebruikt. Dus ook minder slijtage. En zo zijn er meer punten die je niet terug vindt in de handleiding.
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Handige tip Henkchroom! Daar had ik nog niet geheel rekening mee gehouden. Wel bij gas loslaten dat het even duurt voordat de elektromotor goed aanhaakt om te regenereren, maar dus altijd even het gasrempedaal aantippen. Opzich ook wel verstandig, wetende dat de achterligger dan netjes ziet dat je aan het afremmen bent (remlichten).

Ik ga hem binnenkort ook maar even inplannen.
Laatst gewijzigd door jrkalf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Eh gaspedaal? Ik gebruik daar het rempedaal voor :-)
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Poni schreef: Eh gaspedaal? Ik gebruik daar het rempedaal voor :-)
Scherp Pony. Ik ben duidelijk aan weekend toe.


Afbeelding
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
CaptainKlutz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2013 - 05:30

De inmiddels wat hogere buitenluchttemperaturen doen de range van de accu al wat toenemen, of heeft de batterij een soort 'leercurve'? Haal nu ca 10% meer als een maand geleden en geloof niet dat mijn rijstijl nou echt veranderd is. En de keus tussen het laten uitrollen of lichtjes zelf bijremmen (zolang je de remblokken niet gebruikt door niet al te hard te trappen), ook daar heb ik nog geen verschillen in batterijrange ontdekt.

Met eindigen in 'Pure' kan je net iets verder komen, de lading zakt dan tot een nog lager minimum als wanneer je de 'Hybrid' stand laat staan. Echter, als je misgokt en te ver gaat, dan start de diesel en blijft lopen tot er weer een bepaald minimum aan lading in zit. Pure is dan tijdens die laadcyclus niet beschikbaar en je verbruikt alsnog wat diesel. Maar zoals aan het begin van dit topic gesteld, bijladen op de diesel is (als particulier in elk geval) niet echt onrendabel. Nogmaals gemeten, om een lege accu op te laden naar 20km range kost ca. 0,6-0,7 ltr diesel extra bij snelheden rond 100-130 km/u en duurt 12-15 min. Hoeveel kWh dat nu precies kost is me nog niet duidelijk, dat moet ik ook nog eens exact meten. Probleem is echter dat ik niet weet welke van de 4(!) verschillende aanduidingen die batterijlading aangeven de meest betrouwbare is...
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

henkchroom schreef: Vandaag de eco-training gehad van Volvo. Het was een zeer leerzaam uurtje. Ik denk niet dat ik er veel zuiniger door ga rijden, want het meeste paste ik al toe. Maar ik heb duidelijk meer inzicht gekregen in het functioneren van het het hele hybride verhaal. Bv bij het intrappen van het rempedaal wordt er eerst geremd met de elektromotor (regeneratie), pas bij verder intrappen van het rempedaal worden de remblokken gebruikt. Dus ook minder slijtage. En zo zijn er meer punten die je niet terug vindt in de handleiding.
En in de powerstand kan je op het linker wijzertje precies zien hoe hard je mag remmen om niet te remmen :happy:

...en maximaal te regenereren.
2001: S60 D5 (163pk)
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
YoVol
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 18.09.2012 - 08:32

Je bedoelt het performance thema :D
2006: Seat Leon TDI Sport-up (oa. bodykit)
2010: VW Scirocco TSI R-line
2011: Opel Insignia Cosmo plus (oa. 20";)
2013: Volvo V60 D6
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Kun je in thema "hybrid" ook zien. Als je gas los laat of rem, zie links de "bubbels". Deze kunnen maximaal tot aan de helft. Dan heb je de maximale regeneratie bereikt.
In de performance stand valt het wijzertje weg als je de cruisecontrol aan zet.
TMacD
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.10.2008 - 14:02
Locatie: West Friesland

even over een compleet andere boeg, ik vind de PIH nogal koud (qua interieur).....'s morgens aan de voor verwarming is de wagen lekker warm maar na een half uurtje wordt het toch behoorlijk kouder, in mijn v50 had ik de temperatuur nooit boven de 19 graden in de PIH moet de thermometer toch al snel over de 20 om een beetje comfortable te worden..
[list][*]2000 - 2005 Diverse V40's; 1 S40
[/*][*]2005 : V50 2D Momentum MY 06 - Premium Audio
[/*][*]2009 : V50 D5 - Edition 2 - Dynaudio - Sport Chassis
[/*][*]2013 : V60 D6 Plug in Hybrid|Bekleding sport leder K301|Blacksapphire metallic|Driver support, Family-line & HT line|Hemelbekleding offblack|Premium sound multimedia|Zilverkleurige roofrails
[/*][/list]
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

TMacD schreef: even over een compleet andere boeg, ik vind de PIH nogal koud (qua interieur).....'s morgens aan de voor verwarming is de wagen lekker warm maar na een half uurtje wordt het toch behoorlijk kouder, in mijn v50 had ik de temperatuur nooit boven de 19 graden in de PIH moet de thermometer toch al snel over de 20 om een beetje comfortable te worden..
Vandaag eens een nieuwe truuk uitgehaald, kijken of ik hiermee het gemiddelde structureel naar beneden krijg.
Ik heb 4,1L/100km gereden door de accu half leeg te rijden en bij zo'n 25km op de SAVE stand te drukken. De laatste kilometer de snelweg af naar huis weer in pure gereden. Eens kijken of het me morgen lukt om met een vergelijkbaar verbruik op het werk te geraken bij het helemaal leeg rijden van de batterij.

Ik heb overigens ook gemerkt dat ACC niet altijd even handig is. In wat drukker verkeer heb je toch wel het gevoel dat de auto een beetje als een handbak rijder aan het trappen is op het gaspedaal. (Niets geleidelijk, gewoon vol gas of helemaal niet). Door wat actiever in te haken op de ACC is het me gelukt dit wat beter op te vangen en comfortabeler te rijden.

Over de kou: Het zal vast nog vriezen in Vriesland. :D Ik vertrek elke ochtend met overhemd en dun zomerjack. Niets boven de 19 graden.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

jrkalf schreef:
TMacD schreef: even over een compleet andere boeg, ik vind de PIH nogal koud (qua interieur).....'s morgens aan de voor verwarming is de wagen lekker warm maar na een half uurtje wordt het toch behoorlijk kouder, in mijn v50 had ik de temperatuur nooit boven de 19 graden in de PIH moet de thermometer toch al snel over de 20 om een beetje comfortable te worden..
Vandaag eens een nieuwe truuk uitgehaald, kijken of ik hiermee het gemiddelde structureel naar beneden krijg.
Ik heb 4,1L/100km gereden door de accu half leeg te rijden en bij zo'n 25km op de SAVE stand te drukken. De laatste kilometer de snelweg af naar huis weer in pure gereden. Eens kijken of het me morgen lukt om met een vergelijkbaar verbruik op het werk te geraken bij het helemaal leeg rijden van de batterij.

Ik heb overigens ook gemerkt dat ACC niet altijd even handig is. In wat drukker verkeer heb je toch wel het gevoel dat de auto een beetje als een handbak rijder aan het trappen is op het gaspedaal. (Niets geleidelijk, gewoon vol gas of helemaal niet). Door wat actiever in te haken op de ACC is het me gelukt dit wat beter op te vangen en comfortabeler te rijden.

Over de kou: Het zal vast nog vriezen in Vriesland. :D Ik vertrek elke ochtend met overhemd en dun zomerjack. Niets boven de 19 graden.
Probeer in plaats van de savestand je pook naar links te trekken als je op de snelweg rijdt. Deze gaat dan over naar handmatig schakelen en dan wordt er helemaal geen elektriciteit gebruikt. Hiermee heb ik mijn verbruik ook nog iets kunnen verbeteren. Daarnaast goed vooruit kijken en de auto laten uitrollen. Dit is even wennen en af toe vind ik het toch te langzaam gaan en geef ik een klein beetje gas bij.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Top, ik ga eens testen met de "poken".

Nog meer uitrollen van de auto, prima. Ik rij al 4 jaar automaat en uitrollen heb ik inmiddels wel onder de knie. Al remt deze auto op de bak, motor en erad een flink stuk rapper af dan de 850 T-5R. Die bak had bijna een vrijloop en kon eindeloos lang op snelheid doorrollen. Dat zal je met je v70r, mits automaat, ook wel gewend zijn geweest?

Vooruitkijken is het probleem niet; lijkt mij. Ik was gewend met de auto lekker door te kunnen rollen en op tijd van baan te kunnen wisselen als er een gaatje is in de baan ernaast. Dat ging altijd goed.
Het probleem met ACC rijden is voornamelijk het inhouden op een, naar mijn mening, te grote afstand. Ik merk dat op een 150-250 meter al een snelheidsreductie wordt gedaan als je dat niet geheel gewend bent van de auto ga je te laat van je baan af om te voorkomen dat er geremd wordt en weer geaccelereerd moet worden. Bij vrachtwaggels is die afstand nog veel groter als je met 120 aan komt denderen.


#hetnieuwerijden
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

henkchroom schreef: Kun je in thema "hybrid" ook zien. Als je gas los laat of rem, zie links de "bubbels". Deze kunnen maximaal tot aan de helft. Dan heb je de maximale regeneratie bereikt.
In de performance stand valt het wijzertje weg als je de cruisecontrol aan zet.
Henk, dat klopt niet helemaal volgens "mijn" instructeur. Bij mij lopen de bubbeltjes dan ook nog verder op terwijl ik harder rem dan wanneer ik me aan het pijltje hou in de eco stand.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
v60pih seeker
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 03.10.2013 - 12:14

Probeer in plaats van de savestand je pook naar links te trekken als je op de snelweg rijdt. Deze gaat dan over naar handmatig schakelen en dan wordt er helemaal geen elektriciteit gebruikt. Hiermee heb ik mijn verbruik ook nog iets kunnen verbeteren. Daarnaast goed vooruit kijken en de auto laten uitrollen. Dit is even wennen en af toe vind ik het toch te langzaam gaan en geef ik een klein beetje gas bij.
Je gebruikt dan idd geen electriciteit. Alleen handig voor op snelweg, waar je niet hoeft te schakelen. Vergeet m niet terug te zetten naar automaat als je de snelweg weer verlaat.
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Poni schreef:
henkchroom schreef: Kun je in thema "hybrid" ook zien. Als je gas los laat of rem, zie links de "bubbels". Deze kunnen maximaal tot aan de helft. Dan heb je de maximale regeneratie bereikt.
In de performance stand valt het wijzertje weg als je de cruisecontrol aan zet.
Henk, dat klopt niet helemaal volgens "mijn" instructeur. Bij mij lopen de bubbeltjes dan ook nog verder op terwijl ik harder rem dan wanneer ik me aan het pijltje hou in de eco stand.
Bij mij komen de "bubbels" echt niet boven de helft uit. Hoe hard ik ook rem. Het thema "eco" heb ik nog nooit gebruikt, dus daar heb ik geen kennis van.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

henkchroom schreef:
Poni schreef:
henkchroom schreef: Kun je in thema "hybrid" ook zien. Als je gas los laat of rem, zie links de "bubbels". Deze kunnen maximaal tot aan de helft. Dan heb je de maximale regeneratie bereikt.
In de performance stand valt het wijzertje weg als je de cruisecontrol aan zet.
Henk, dat klopt niet helemaal volgens "mijn" instructeur. Bij mij lopen de bubbeltjes dan ook nog verder op terwijl ik harder rem dan wanneer ik me aan het pijltje hou in de eco stand.
Bij mij komen de "bubbels" echt niet boven de helft uit. Hoe hard ik ook rem. Het thema "eco" heb ik nog nooit gebruikt, dus daar heb ik geen kennis van.
Gebruik Performance thema. Veel duidelijker.
Als je CC aan hebt is de meter helaas weg, maar met CC aan ben je toch niet aan het regenereren.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Eco thema vind ik wat rustiger. Bij die rode kleur van het performance thema krijg ik het gevoel dat ik volledig los moet gaan in die auto. Doe maar niet.

Wat ik wel heb gemerkt is dat de tip van de pook naar links trekken best werkt op de snelweg. Het grootste gedeelte is op de ACC gereden en als je naar een voorligger oprijdt gewoon het voetje tegen het gaspedaal houden zodat de auto niet afremt. Daardoor kan je beter invoegen, remt het voertuig niet af en hoeft er geen energie verstookt te worden om de PiH weer op snelheid te krijgen. Je moet het pedaal een beetje aanvoelen om te merken wanneer de ACC ophoudt met inhouden. (Kijken naar je display en zien dat het witte balkje weg is helpt ook). Als je dat doseert is je extra verbruik nihil.

Vandaag de rit onder de 5.4L/100km gereden op de hele rit, niet verkeerd.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

jrkalf schreef: Eco thema vind ik wat rustiger. Bij die rode kleur van het performance thema krijg ik het gevoel dat ik volledig los moet gaan in die auto. Doe maar niet.

Wat ik wel heb gemerkt is dat de tip van de pook naar links trekken best werkt op de snelweg. Het grootste gedeelte is op de ACC gereden en als je naar een voorligger oprijdt gewoon het voetje tegen het gaspedaal houden zodat de auto niet afremt. Daardoor kan je beter invoegen, remt het voertuig niet af en hoeft er geen energie verstookt te worden om de PiH weer op snelheid te krijgen. Je moet het pedaal een beetje aanvoelen om te merken wanneer de ACC ophoudt met inhouden. (Kijken naar je display en zien dat het witte balkje weg is helpt ook). Als je dat doseert is je extra verbruik nihil.

Vandaag de rit onder de 5.4L/100km gereden op de hele rit, niet verkeerd.
Vanaf 80 km/h, gewoon in 6...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”