jrkalf schreef:
Ik ken het gevoel. Ik mag ook niet parkeren voor of bij het huis. Gelukkig kan ik wel vaak laden bij de opdrachtgever.
ik kom dus ook lastig lager dan 5.0L/100km.
Ik laad minimaal 2x per dag, maar haal die 5,0L ook niet hoor! Dus no worries, je doet 't prima!
jrkalf schreef:
Ik ken het gevoel. Ik mag ook niet parkeren voor of bij het huis. Gelukkig kan ik wel vaak laden bij de opdrachtgever.
ik kom dus ook lastig lager dan 5.0L/100km.
Ik laad minimaal 2x per dag, maar haal die 5,0L ook niet hoor! Dus no worries, je doet 't prima!
Dat blijkt enigszins aan de rijstijl te liggen ben ik achter. Gisteren met een volle accu zo'n 0.9L/100km gedaan, over een afstandje van een 31km met nog een 15km in de accu. Ook een 5km snelweg gehad.
De man van Prodrive blijft volharden dat ik 3.0L/100km moet kunnen halen op een rit van 160km waarvan zo'n 145-150km snelweg is. En dat zonder te rijden als de gemiddelde v60 eco-terrorist.Ik ben benieuwd.
jrkalf schreef:
Ik ken het gevoel. Ik mag ook niet parkeren voor of bij het huis. Gelukkig kan ik wel vaak laden bij de opdrachtgever.
ik kom dus ook lastig lager dan 5.0L/100km.
Ik laad minimaal 2x per dag, maar haal die 5,0L ook niet hoor! Dus no worries, je doet 't prima!
Dat blijkt enigszins aan de rijstijl te liggen ben ik achter. Gisteren zo'n ProDrive ritje gehad en met een volle accu zo'n 0.9L/100km gedaan, over een afstandje van een 31km met nog een 15km in de accu. We hebben niet veel snelweg gezien, maar wel flink wat 80km wegen. Prima resultaat.
De man van Prodrive blijft volharden dat ik 3.0L/100km moet kunnen halen op een rit van 160km waarvan zo'n 145-150km snelweg is. En dat zonder te rijden als de gemiddelde v60 eco-terrorist.Ik ben benieuwd.
Heeft hij ook gezegd hoe, ofwel wat je moet en nalaten om dat te halen?
Ik heb gisteren ca 320 km gereden, terwijl bij aanvang de accu niet helemaal vol was.
Heenweg volgens de rittenadministratie 3,8 l/100km, terugweg zonder laden 5,1 l/100km.
Ik gebruik daarbij niet de save modus om onderweg bij te laden.
Heb ik eerder op een lange rit wel eens gedaan, maar dan haal je de 5 l/100km helemaal niet meer.
Laatst gewijzigd door Poni op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Poni schreef:
Heeft hij ook gezegd hoe, ofwel wat je moet en nalaten om dat te halen?
Ik heb gisteren ca 320 km gereden, terwijl bij aanvang de accu niet helemaal vol was.
Heenweg volgens de rittenadministratie 3,8 l/100km, terugweg zonder laden 5,1 l/100km.
Ik gebruik daarbij niet de save modus om onderweg bij te laden.
Heb ik eerder op een lange rit wel eens gedaan, maar dan haal je de 5 l/100km helemaal niet meer.
Deze waardes zijn voor mij volkomen onhaalbaar. Een rit van 160 km gemiddeld 3,8 l/km???
Mijn accu is na ongeveer 35 km leeg (als ie helemaal vol was, 80 km/h wegen), die overige 125 km rijdt ie >6 l/km (en de 160 km terug dus ook)
Tegenwoordig heel vaak 5,8 l/100km bij 120 km/u. Dat was in febr veel meer. Door kouder weer en minder ingelopen denk ik.
Vanaf 120km/u gaat het verbruik snel omhoog. En zeker als je met je rechtervoet continue de snelheid laat variëren.
Bij constante snelheden, kan deze auto best zuinig zijn, ook bij hogere snelheden.
Opladen op klant locatie, 5km N-weg, 11-12km snelweg, 6km file, daarna naar huis rijden en 1a2km 50 weg. In de ochtend het riedeltje zonder file herhalen en het restant op snelweg/eind leeg rijden.
Het belangrijkste was:
- niet van snelheid variëren (acc)
- nog eerder inhalen om rem/gas terug acties te voorkomen (de hufter achter je, die met 150km/u door je achterbak heen wil in de ochtendspits gewoon negeren).
- ook bij remacties op de snelweg door filevorming al gelijk gas los en pook naar rechts om bij te laden.
De nadruk lijkt zeer sterk gelegd op regenereren waar mogelijk, omdat de accu gewoon gelimiteerd in afstand is. Gewoon energie terughalen halen waar mogelijk.
---
Een mooi detail wat ik hoorde en nog niet wist: de save knop laadt tot 20km op. Het terugwinnen door kinetische energie is niet gelimiteerd en daarmee krijg je gewoon de hele accu vol. Bijvoorbeeld van een berg afrollen.
Een mooi detail wat ik hoorde en nog niet wist: de save knop laadt tot 20km op. Het terugwinnen door kinetische energie is niet gelimiteerd en daarmee krijg je gewoon de hele accu vol. Bijvoorbeeld van een berg afrollen.
Nou vol = vol meer gaat echt niet.
PS heb ik de accu "leeg" gereden tot bijv 10km restant en wil ik die 10 km bewaren voor in onze stad. Dan rij ik verder op halfautomaat, dus de pook naar rechts. De accu zal dan niet meer worden bijgeladen zoals in save wel het geval is. Op het moment dat ik weer van de snelweg af ben, zet ik de pook weer naar rechts (automaat stand) en vervolgens de knop Pure.
Pure gaat vanzelf over naar Hybrid op het moment dat de accu te ver leeg is voor elektrische aandrijving.
Dit is mijn tactiek om het EV gebruik zoveel mogelijk te kunnen benutten.
Nu na 80 000km heb ik een verbruik van 4,5l/100km
En dat maakt me niet ontevreden na veel 'autobahn' en caravan kilometers...
Opladen loont...
Ik spaar altijd voor de binnen doorwegen
De start, zodra als ik snelweg heb bereikt gaat de save modus aan (tenzij file), en daarna om binnendoor de eiindbestemming te bereiken.
Het levert een mooie besparing voor het milieu en de beurs
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG 2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine 2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Jaromir schreef:
Nu na 80 000km heb ik een verbruik van 4,5l/100km
En dat maakt me niet ontevreden na veel 'autobahn' en caravan kilometers...
Opladen loont...
Ik spaar altijd voor de binnen doorwegen
De start, zodra als ik snelweg heb bereikt gaat de save modus aan (tenzij file), en daarna om binnendoor de eiindbestemming te bereiken.
Het levert een mooie besparing voor het milieu en de beurs
Dacht dat ik veel km reed, maar bij jou gaat het echt snel zeg.
Wat zijn je plannen straks als je rond 200.000km zit in 2,5 jaar? Nog eens zolang doorrijden?
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Het mooie van zo'n hybride auto (dit is m'n tweede) is dat je bewuster gaat rijden.
Via de 80 km wegen is 5 of 10 minuten langer, maar bespaart heel veel brandstof.
Je voet gaat niet altijd vol op het pedaal. (zeg maar gerust heel voorzichtig)
Je anticipeert wat meer en laat de auto uitrijden.
Al met al levert dat met íedere auto een flinke besparing op.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Volvo V60 PIH 2013: Honda Civic Hybride 2010:
Deze V60 nodigt idd uit om bewust te rijden. Dat uitrollen gaat ook heel gemakkelijk . Had nooit geweten dat er zoveel rol energie in een auto zit.
Viel me nooit zo op omdat bij gasloslaten onze diesel altijd aardig afremde vanwege de hoge compressie van de motor.
vaudi schreef:
Deze V60 nodigt idd uit om bewust te rijden. Dat uitrollen gaat ook heel gemakkelijk . Had nooit geweten dat er zoveel rol energie in een auto zit.
Viel me nooit zo op omdat bij gasloslaten onze diesel altijd aardig afremde vanwege de hoge compressie van de motor.
Rol energie Ja, vergeet niet dat je bijna 2 ton in beweging hebt.
Heb vandaag eens getest hoe hard ik elektrisch kon afremmen vanaf 100km/u
Daarop uitgestapt en gevoeld of de remschijven nog warm waren. Ze waren nog koud. En de remvertraging (blijkbaar geheel elektrisch) was nog heel behoorlijk.
Dus fijn om te zien dat een groot deel van de remenergie weer in de accu is te pompen.
ca 150 m
ja te weinig voor een noodstop maar genoeg op 80 km wegen met normaal rijgedrag en goed anticiperen.
Uiteraard heb je altijd de standaard remmen erbij als het nodig is.
IV39 schreef:
De eerste reden van aanschaf van de auto's is voor alle berijders fiscaal geweest, maar daar staat tegenover dat iedere berijder verplicht is zijn auto "maximaal" te laden. In praktijk gebeurd dit ook.
Hoe "dwing" je dit af cq controleer je of dat in de praktijk ook daadwerkelijk gebeurt?
je kan zien in het hybridescherm tot wanneer je elektrisch remt en wanneer de gewone remmen erbij komen. De bubbeltjes aan de linkerkant gaan tot het midden. Als je voor de streep blijft dan rem je geheel elektrisch, raak je de streep aan dan komen de gewone remmen erbij.