Volvo monteert kosteloos roetfilters

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Okke
4th Gear member

newfh schreef:Voor al degene die besluiten om een roetfilter achteraf te laten monteren kan ik maar een ding zeggen:
"ik hoop dat jullie meer geluk hebben dan ik" :(

Mijn V50 2.0D een zgn. Euro4 met PM-kat, heeft pas 20.000 km gereden en een week bij de dealer gebivakeerd alwaar is geconstateerd dat het roetfilter defect is......
Heb geen chipje.... , maar wel een hele fijne diesel, alhoewel.....
Heb een overmatige "dealerbezoek frequentie" geconstateerd de afgelopen tijd, dus hoop maar dat het nu allemaal weer voorbij is......

Inmiddels vorige week de auto bij de dealer omgeruild.
Blijkt klep van EGR te hebben opengestaan en deze heeft ervoor gezorgd dat de PM-kat (deeltjes- of roetfilter) verstopt is geraakt.
Gevolg: geen vermogen om dat uitlaatgassen niet weg kunnen.

Reed vorige week als in het begin, dus dacht, "lets hope it never comes back..." Maar sinds afgelopen vrijdag bespeur ik weer een onregelmatige motorloop tussen 1900-2000 trpm........
Daar is het de vorige keer ook allemaal mee begonnen. :(
Zei al tegen de dealer: "haal het roetfilter er maar tussenuit" , maar dat wil niet ivm. de motorelektronica.
Ik denk dat het achteraf instaleren ook veel problemen gaat geven. Ik draag het milieu een warm hart toe...maar deze actie gaat Volvo een hoop geld (extra) kosten en dit vertaalt zich straks in hogere aanschafprijzen en duurdere onderdelen voor onderhoud...en dan denk ik ook dat alle andere Volvo rijders daar mee geconfronteerd worden (niet alleen de diesel rijders). Iedereen bij wie het mogelijk is moet het gedeelte boven de 500 Euro maar zelf betalen, de kosten moeten eerlijk doorberekend worden. Ik vind het idee maar niets dat Volvo op deze manier stunt (commercieel jezelf als milieu bewust neerzetten). Maak dan ook de huidige modellen lijn weer geschikt voor LPG. Ook schoon. Al jaren.
V40
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

dcc schreef:
bart simpson schreef:dat zal ook niet gebeuren vermoed ik... als ik het goed heb moet een klant zich zelf bij de dealer melden
Gezien de klasse waarin Volvo opereert lijkt me dat niet. De klanten verwachten wel dat ze die brief ontvangen (ik tenminste wel). Het is immers redelijk groots aangekondigd. Ik verwacht ook wel dat het gebeurd, maar ik was gewoon benieuwd of er al iemand een uitnodiging ontvangen heeft.

Hopelijk geen problemen bij achteraf montage.
Ik kreeg gisteren een uitnodiging van mijn dealer (De Rie en Zn. uit Hoorn) om een afspraak te maken voor het monteren van een roetfilter op mijn V70, model 2002!
Het moet in drie kwartier gefikst zijn....
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Bover
8th Gear member

Ik heb nog geen uitnodiging gehad voor een roet filter.

Blijft mijn vraag:

Heeft het monteren van een roet filter invloed op de ingestelde electronica? of moet er geprogrammeerd worden en dan waarom enz. ( tegendruk anders bijv)
Of wordt roetfilter er gewoon tussen gezet zoals een demper en klaar is volvo.( kees )
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
louis
2nd Gear member

Heb vandaag ook een brief van volvo gekregen met de aanbieding dat ze kostenloos een roetfilter kunnen monteren.

Op zich lijkt het me wel wat omdat die D5 van mij aardig kan roken als je ook maar iets gas geeft.
Nu zegt volvo dat het een onderhoudsvrij roetfilter is.
Maar ik weet uit ervaring dat "onderhoudsvrij" net als "garantie" nogal een ruim begrip is.
Maar ik heb ook in een autoblad(welke weet ik zo even niet meer) gelezen dat er uit tests gebleken is dat die roetfilters al na 20.000 a 30.000 Km volledig dichtzitten. Wie gaat dan de kosten betalen??????????? En wat is het extra brandstof verbruik????
Heeft er iemand hier al ervaring met een achteraf gemonteerd roetfilter in een D5?
Gast

Filter zal wel van invloed zijn op het vermogen!
Is nog niet bekend welke gevolgen verouderde filters zullen hebben op het vermogen.
Maarja, mogelijk 60% minder fijnstof.
NOS
7th Gear member

Mischien maar eens bellen of ze het nu wel willen doen voor 2002'ers
newfh
2nd Gear member

louis schreef:Heb vandaag ook een brief van volvo gekregen met de aanbieding dat ze kostenloos een roetfilter kunnen monteren.

Op zich lijkt het me wel wat omdat die D5 van mij aardig kan roken als je ook maar iets gas geeft.
Nu zegt volvo dat het een onderhoudsvrij roetfilter is.
Maar ik weet uit ervaring dat "onderhoudsvrij" net als "garantie" nogal een ruim begrip is.
Maar ik heb ook in een autoblad(welke weet ik zo even niet meer) gelezen dat er uit tests gebleken is dat die roetfilters al na 20.000 a 30.000 Km volledig dichtzitten. Wie gaat dan de kosten betalen??????????? En wat is het extra brandstof verbruik????
Heeft er iemand hier al ervaring met een achteraf gemonteerd roetfilter in een D5?

Niet met een D5, maar wel met een 2.0D. En met mij een aantal collega's van Volvo in Beesd. Mijn ervaring is dat door montage (af fabriek), van een roetfilter i.c.m. het EGR (uitlaatgas-recirculatie)-systeem, de souplesse van de 2.0D niet meer is van wat het geweest is. Heb verschillende collega's met een 2.0D zonder dit systeem en ik moet zeggen dat de souplesse en met name de kracht bij hogere toerentallen heel anders is dan bij de 2.0D met het EGR-systeem en roetfilter.
Mjin dealer heeft het roetfilter en EGR-kleppen dan ook al in een tijdsbestek van 25.000 km (auto is van jan. 2006) vervangen. En nog steeds blijkt dat bij een constante snelheid van ongeveer 120 km/h en 2000 trpm de "motor niet lekker loopt". Kan het de dealer niet kwalijk nemen, want deze doet zijn uiterste best, maar men weet het in Beesd waarschijnlijk ook niet meer en er wordt dan telkenmale maar weer nieuwe software geladen. Kortom, ik ben niet gelukkig met het hele EGR-systeem en met name het roetfilter welke letterlijk en figuurlijk roet in het eten gooit........ :? Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van ander Volvo-rijders met een diesel van na januari 2006......
V50 2.0D, Black Sapphire, 17"; Sculptors, 16"; Clava's voor de winter, High performance sound, VDO Arrow navigatie, Achterspoiler.
louis
2nd Gear member

Als ik dit bovenstaande lees denk ik dat ik nog maar even wacht met het laten monteren van een roetfilter.
In het foldertje staan alleen maar voordelen van een roetfilter.
Het klinkt gewoon te mooi om waar te zijn.
Waar het mij omgaat is dat ik best wil meewerken aan een schoner milieu maar niet zit te wachten op allerlei problemen achteraf.

Mijn volvo is een S60 D5 van bj. sept. 2002
Gast

louis schreef:Als ik dit bovenstaande lees denk ik dat ik nog maar even wacht met het laten monteren van een roetfilter.
In het foldertje staan alleen maar voordelen van een roetfilter.
Het klinkt gewoon te mooi om waar te zijn.
Waar het mij omgaat is dat ik best wil meewerken aan een schoner milieu maar niet zit te wachten op allerlei problemen achteraf.

Mijn volvo is een S60 D5 van bj. sept. 2002
Zouden ze in DenHaag niet begrijpen dat LPG momenteel de meest milieu vriendelijkste (haalbare) brandstof is? :P
fluz
3rd Gear member

Gisteren een uitnodiging gehad van de dealer (van Hemert te Culemborg) voor het retrofit roetfilter voor mijn D5 uit 2001. Geeft ook weer hoop voor anderen. Suc6 NOS
Gast

Andere bijkomende vraag:

Wat kost een vervangend roetfilter.
Ik neem aan dat deze evengoed vervangen moet worden als andere filters?
Rolf-01
5th Gear member

volgens de begeleidende folder geldt deze actie voor:

s40/v50 1.6 d geproduceerd voor de week 20 2005
s40/v50 2.0 d geproduceerd voor de week 46 2005

S60,V70, XC70 en S80 voorwielaandrijving geproduceerd tussen week 18 2001 en week 48 2005

S60,V70, XC70, S80 en XC90 AWD geproduceerd tussen week 35 2001 en week 48 2005
V40 D4 my2015
XC 60 T5 my 2017
fhaeften
1st Gear member

Gistern ontving ik ook de brief van mijn garage om een gratis filter te laten monteren.
Wie heeft er technicahe informatie? Waar komt dit filter te zitten. Zijn er aanvullende vloestoffen bij nodig? heeft het effect op het brandstof verbruik? Etc.
Groeten, Frans
V70 D5 2002
fhaeften
1st Gear member

Gisteren lag de uitnodiging voor de gratis montage ook bij mij in de bus. Geweldig!
Is er technische informatie over dit filter. Waar wordt het gemonteerd? Zijn er hulpvloeistoffen bij nodig. Moet het worden schoongemaakt of elementen vervangen. Zijn er effecten op het brandstofgebruik? Is er invloed op vermogen en koppel? Etc.
Groeten, Frans
V70 D5 2002
V70 D5 2002
Guestuser

AlexV70 schreef:Zouden ze in DenHaag niet begrijpen dat LPG momenteel de meest milieu vriendelijkste (haalbare) brandstof is? :P
Snappen ze wel, maar dat levert te weinig Euro's op voor de schatkist.
Bover
8th Gear member

Beste techneuten,

Ik heb geen antwoord op de vraag wat een montage roetfilter nu betekent voor het motormanagement.
De daeler Almelo zegt dat het monteren geen aampassing vraagt van het motormanagement.

Het wordt er gewoon tussen gezet. met schuif en flens montage.
Blijft staan wat deze filter doet met je vermogen op directe termijn en de vervuiling van het filter op de langere termijn.

Volvo A;melo zegt dat de filter zichzelf schoonblaast om de zoveel tijd??

Wie heeft antwoord?

Bover
8th Gear member

fhaeften schreef:Gisteren lag de uitnodiging voor de gratis montage ook bij mij in de bus. Geweldig!
Is er technische informatie over dit filter. Waar wordt het gemonteerd? Zijn er hulpvloeistoffen bij nodig. Moet het worden schoongemaakt of elementen vervangen. Zijn er effecten op het brandstofgebruik? Is er invloed op vermogen en koppel? Etc.
Groeten, Frans
V70 D5 2002
hier staan de vragen op een rij. Wie weet antwoord?

newfh
2nd Gear member

Hier ff mijn bevindingen op bovenstaande vragen.
Rijd zelf een V50 2.0d MY2006 en heb regelmatig met een V50 van een collega (MY2005) gereden en vorige week nog met een uitleen V50 2.0d van mijn dealer (oktober 2005) en kom elke keer weer tot de conclusie: deze diesels (zonder roetfilter) trekken beter door vanaf ongeveer 1250-1500 rpm, dus het koppel wordt toch anders afgegeven. Tevens blijkt, wanneer ik hier vlakbij de grens overga en dan het rechterpedaal volledig vloer, dat met moeite de 200 km/h wordt gehaald terwijl de eerder genoemden makkelijk 210 km/h op de GPS "zetten". Daarnaast haal ik met mijn V50 een gemiddeld verbruik van zo'n 6,2-6,3 liter op 100 km terwijl die andere diesels ongeveer 5,7-5,8 liter op 100 km doen.
Ik weet het niet, maar volgens mij is het roetfilter en EGR-systeem (onvolledig verbrande gassen gaan weer via de inlaat de motor in) hier debet aan. Maar ja, het milieu is ons ook wat waard, niet. En een van de kernwaarden van VOLVO is nu eenmaal ook het MILIEU.. :roll:
V50 2.0D, Black Sapphire, 17"; Sculptors, 16"; Clava's voor de winter, High performance sound, VDO Arrow navigatie, Achterspoiler.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ieder uitlaatgasreinigingssysteem gaat helaas ten koste van een hoger verbruik.
Volvo for life
fhaeften
1st Gear member

Is er techniche informatie over deze achteraf te monteren filters?
Waar wordt deze geplaatst? Moeten er aanvullende vloeistoffen bij? Moet er onderhoud aan worden gepleegd? levensduur? Heeft het gevolgen voor koppel/vermogen. Wat is het gevelog voor het brandstofverbruik?

Groeten, Frans van Haeften
V70 D5 2002
V70 D5 2002
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”