Pagina 5 van 5

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 12.02.2015 - 15:18
door wim de jong
@Christopher_T4:

bedankt.......zal eens informeren.

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 12.02.2015 - 18:27
door Marcnij
wieldop schreef: Sinds 9-2014 rijd ik een D2 van 2010, nu zo'n 190 kkm op de teller. Gekocht bij de dealer. Daarvoor altijd , alleen mijn eerste auto was een BX, volvo gereden, 2x V40 diesel, 1x V50 bezine en dus nu weer diesel. Rijd goed en goed comfort. Mis alleen een stekkerdoos in de kofferbak en - voor als het echt wintert -stoelverwarming. Verder heerlijke auto.
Mijn rijgedrag is 2x p wk een lange rit van ca. 100 km, afgewisseld met korte ritjes en rij graag op de crouse.
Een collega had een stotterende ford, bleek volle roetfilter, en sindsdien heb ik fora afgesneupt op dit fenomeen.
Ik zit me nu af te vragen of er een drukvalmeter op die filter zit en of die tot lampje op dashboard kan leiden? Hoe weet je vroegtijdig of dat roetfilter verwijderingswaardig is? Ik wil hm niet sowieso verwijderen, omdat ie dan niet meer voldoet an - tja - typegoedkeuring.
Verder lees ik dat een verwijdering zo'n 250 knikkers kost, maar wat kost dan - altijd even in perpsectief zien - het plaatsen avn een gereinigd filter?

Groeten
Als je het roetfilter volgens de onderhoudsintervallen van 120.000 km vervangt, zou deze niet vol mogen raken.
Edit: afgaand op de onderhoudsprijzen van de D2 hoeft het roetfilter daar niet van vervangen te worden i.t.t. de 1.6D

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 21.02.2015 - 09:25
door janvanmeer
Vorige week mijn V50 met 1.6 D motor verkocht met 400.000 km op de teller. Deze auto had geen roetfilter. Auto nooit in garage geweest, onderhoud volledig door mij zelf gedaan. Alles orgineel, koppeling, verstuivers, turbo noem maar op.
Belangrijk olie met filterwissel binnen 10.000 km. Rustig rijden. Verbruik altijd boven 1:20.
Nu V70 D2 gekocht. Uiteraard ook met 1,6D motor. Deze drive is minstens zo zuinig.

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 21.02.2015 - 10:03
door never_stop_exploring
Heb een v50 1.6 D gehad en een s40 D2.
Mooie wagens, goed uitgerust en tegenover concurrentie in het segment beter afgewerkt.

Mijn D2 heb ik op 50.000 km weggedaan omdat ik niet graag met die motor reed.
Ik kan mij moeilijk verplaatsen in mensen die graag met een 1600 cc diesel rijden in een auto van 1600 kg.

Op sommige momenten vond ik het zelfs onveilig (skireis e.a. momenten).

Zo'n motoren zijn "underpowered" en enkel gemaakt om fiscaal interessant mee rond te rijden.

Sinds januari rijd ik met een 5 cilinder, dat is, naast de D4, de juiste keuze.
Heel die "ecologiehype" gaat ten koste van "echt rijden".

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 21.02.2015 - 10:45
door Rob M
Ik rij nu al in de 2e auto met de D2 motor rond en tot grote tevredenheid!
De eerste heb ik met een kleine 2 ton ingeleverd (lease) en de huidige heeft met 115KKm nog geen slag verkeerd gedaan (80.000Km/jr). Underpowered? Merk ik niet, maar ik ga er ook niet mee naar de alpen met een polyester remparachute erachter.

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 21.02.2015 - 11:07
door Marcnij
never_stop_exploring schreef: Heb een v50 1.6 D gehad en een s40 D2.
Mooie wagens, goed uitgerust en tegenover concurrentie in het segment beter afgewerkt.

Mijn D2 heb ik op 50.000 km weggedaan omdat ik niet graag met die motor reed.
Ik kan mij moeilijk verplaatsen in mensen die graag met een 1600 cc diesel rijden in een auto van 1600 kg.

Op sommige momenten vond ik het zelfs onveilig (skireis e.a. momenten).

Zo'n motoren zijn "underpowered" en enkel gemaakt om fiscaal interessant mee rond te rijden.

Sinds januari rijd ik met een 5 cilinder, dat is, naast de D4, de juiste keuze.
Heel die "ecologiehype" gaat ten koste van "echt rijden".
Gevaarlijk? Man, man Wat een volstrekte onzin.
Een 1.6D of D2 is een prima motor voor een V50.
Ik rij er ook met een caravan mee (kip kompakt, 900kg tmm) en dat gaat prima.
Tuurlijk, een zwaardere motor heeft meer over en dat rijdt natuurlijk fijn, maar het gaat mij te ver om daarme de 1.6 als gevaarlijk af te schilderen.
Het C segment diesel bestaat voor 90% uit 100-120pk motoren. Het zal daarmee dan wel erg gevaarlijk op de weg zijn!

En voor die ene keer per jaar dat je met volle belading of caravan rijdt, moet je je rijstijl aanpassen. Dat betekent dus dat je helling op niet op 1600rpm blijft hangen!

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 21.02.2015 - 13:58
door never_stop_exploring
Marcnij schreef:

Gevaarlijk? Man, man Wat een volstrekte onzin.
Een 1.6D of D2 is een prima motor voor een V50.
Velen praten die 1600 PSA motoren goed maar er ik blijf bij mijn standpunt dat ze te weinig vermogen en draagkracht hebben om aangenaam en veilig mee te rijden, onderaan in de toeren heb je niks vermogen en je moet hem hoog in de toeren jagen wil je vlot mee op de autostrade, zeker in Duitsland.

Volvo besteedt zoveel aandacht aan passieve en actieve veiligheid dat ze er eigenlijk resoluut voor zouden moeten kiezen om enkel performante motoren met voldoende ademruimte op de markt te brengen, de motoren die zelf maken zijn daar uitermate voor geschikt, de ingekochte PSA motoren niet.
Die bieden ze enkel aan vanuit commercieel oogpunt. Dit zal wel een controversiƫle mening zijn maar dat kan geen kwaad.

Bij BMW is de instapmotor bij een 5 reeks, een 2.0 met 143 pk en 370 Nm, bij de S/V60, S80 en V70 is dat een 1600 met 115 pk en 270Nm , ik vind dat BMW de juiste keuze maakt.

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 21.02.2015 - 14:23
door suban
@ never stop exploring Als die 16d dan zo slecht zou zijn waarom gebruiken ze die dan zoveel in verschillende merken en wagens?Rijd zelf met de sleurhut en heb nog nooit problemen gehad qua vermogen of koppel!

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 21.02.2015 - 16:00
door Marcnij
never_stop_exploring schreef:
Marcnij schreef:

Gevaarlijk? Man, man Wat een volstrekte onzin.
Een 1.6D of D2 is een prima motor voor een V50.
Velen praten die 1600 PSA motoren goed maar er ik blijf bij mijn standpunt dat ze te weinig vermogen en draagkracht hebben om aangenaam en veilig mee te rijden, onderaan in de toeren heb je niks vermogen en je moet hem hoog in de toeren jagen wil je vlot mee op de autostrade, zeker in Duitsland.

Volvo besteedt zoveel aandacht aan passieve en actieve veiligheid dat ze er eigenlijk resoluut voor zouden moeten kiezen om enkel performante motoren met voldoende ademruimte op de markt te brengen, de motoren die zelf maken zijn daar uitermate voor geschikt, de ingekochte PSA motoren niet.
Die bieden ze enkel aan vanuit commercieel oogpunt. Dit zal wel een controversiƫle mening zijn maar dat kan geen kwaad.

Bij BMW is de instapmotor bij een 5 reeks, een 2.0 met 143 pk en 370 Nm, bij de S/V60, S80 en V70 is dat een 1600 met 115 pk en 270Nm , ik vind dat BMW de juiste keuze maakt.
Dit topic staat in het C30/S40/V50 board. Heb het dan ook niet over een 1.6 in een S80
Daarin voldoet een 2.0D oveigens ook prima.
En als je dan toch graag aan BMW refereert: de C segmetenter 114d doet het met slechts 95pk

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 21.02.2015 - 16:09
door never_stop_exploring
suban schreef: @ never stop exploring Als die 16d dan zo slecht zou zijn waarom gebruiken ze die dan zoveel in verschillende merken en wagens?Rijd zelf met de sleurhut en heb nog nooit problemen gehad qua vermogen of koppel!
Het woord slecht heb ik niet uitgesproken, vind na 2 ervaringen een 1600 cc persoonlijk minder geschikt, ik heb nooit graag met mijn D2 gereden.

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 21.02.2015 - 17:50
door BlackcurrantV70
Ik denk als Volvo alleen D3, D4 en D5 motoren zou maken, het merk binnen afzienbare tijd de boeken moet neerleggen.

Tenzij alle regeringen plots 5 cyl motoren met veel PK gaan promoten door belanstingvrij te maken en de dieselbrandstof nog 50cent kost.

Zolang Volvo niet uitsluitend D2 motoren gaat verkopen heb ik daar geen probleem mee, ik koop dan wel de potentere motor uit het gamma.

Heb je al eens in een BMW 1 gereden met de 114d of 116d motor ? Echt niet vooruit te branden ivm mijn 2.4 D3 AWD met twin turbo....

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 21.02.2015 - 18:18
door Marcnij
Ik heb jaren met een Ford Focus 1.8TDDI met 90pk gereden en ook daarmee nooit het gevoel gehad tekort te komen.
Tuurljk, hoe meer vermogensreserve, hoe relaxter je kunt rijden, en als je vaak 160+ op de Duitse autobahn rijdt, is een D4/D5 de betere keuze.
Maar het gaat mij gewoon te ver om een 1.6D/D2 in een V50 als gevaarlijk te bestempelen. Het is geen Eend met 30pk.

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 21.02.2015 - 19:15
door never_stop_exploring
Marcnij schreef:
Maar het gaat mij gewoon te ver om een 1.6D/D2 in een V50 als gevaarlijk te bestempelen. Het is geen Eend met 30pk.
Heb ik ook niet gedaan, ik zei "Op sommige momenten vond ik het zelfs onveilig (skireis e.a. momenten)" , dat is helemaal iets anders.

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 21.02.2015 - 21:32
door Infant
De slechte verhalen over de 1.6D verbazen mij; ik heb zo'n 120.000km gereden met een V50 1.6d (als zakelijke auto destijds) uit 2005 waar werkelijk waar nooit wat mee was. Prima auto met dito motor.

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 22.02.2015 - 08:14
door never_stop_exploring
Volgens mijn dealer is het vanaf dit jaar ook gedaan met de 1600 motorisaties, Volvo levert vanaf september enkel nog het 2 liter blok van de huidige D4 met 4 cilinders maar dan beschikbaar met verschillende vemogens.

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 22.02.2015 - 10:44
door jtb81
Ik moet de eerste v50 nog tegenkomen die 1600 kg weegt volgens de papieren... Die 1.6 voldoet qua vermogen prima, dat jij mee wil snap ik, maar volkswagen audi enz. doen het ook met 1.6 dieseltjes, zelfs in een superb.

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 22.02.2015 - 11:12
door Carfreak
@never_stop_exploring : heb je de topictitel niet gelezen? Men wil hier alleen de positieve verhalen lezen :D

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 22.02.2015 - 20:18
door never_stop_exploring
Carfreak schreef: @never_stop_exploring : heb je de topictitel niet gelezen? Men wil hier alleen de positieve verhalen lezen :D
Ik vind het positief dat Volvo er vanaf dit jaar mee stopt 8-) :D en zoals ik zei, maar daar heeft iedereen over gelezen, vind ik de s40/v50 serie zeer mooi en goed afgewerkt.

Re: Positieve verhalen over de v50 1.6D, 2.0D en de D2

Geplaatst: 01.03.2015 - 21:41
door weemayne
never_stop_exploring schreef:
Marcnij schreef:


wil je vlot mee op de autostrade, zeker in Duitsland.
Nu komt de aap uit de mouw, een BMW inderdaad geschikter voor linkerbaanklevers die permanent 30kmpu boven het maximum rijden.
Trouwens, cilinderinhoud correleert niet direct met vlot accelereren....... daar komt nog wel wat meer aan te pas