Heerlijk weer in Oostenrijk. De auto komt goed tot zijn recht.
dikke vlokken filmpje
Vandaag toch wel een 30-40cm gevallen. Dit is nu weer hard aan het inklinken, want de sneeuw is overgegaan in regen.
De auto gedraagt zich prima in Oostenrijk. Stabiel op de sneeuw, weinig problemen met wat glibberwerk.
Raar maar waar is het ons toch gelukt om één sneeuwketting kwijt te raken.
Op de 28ste van december was het goed raak met de sneeuw in de buurt van Dachstein. Bij de rittersberg lag er een 20cm sneeuw op de weg en in sommige bochten bij de bergroute naar de snelweg lag er ruim 50-60cm. Dit was allemaal stuifsneeuw die door de wind de berg opgeblazen werd. Geen pret.
Dus de kettingen mooi om de wagen gelegd. Halve meter vooruit, controle dat alles goed zit. De kettingen goed om de band gelegd, zeker nadat ik het topic over de centrax had gelezen. Het ski-team wilde wat assistentie op de bussen, dus ik was daar bij in gekropen. M'n vrouw achter het stuur van de camper, en zij zou er achteraan rijden.
Zo gezegd, zo gedaan. 100m gereden. Kettingen gecontroleerd van alle voertuigen en begonnen aan de rit. Her en der nog moeten stoppen, omdat de grote natte sneeuwvlokken zorgde voor ijsvorming op de ruitenwissers. Niets raars gemerkt, niets raars gevoeld...
Na 25km aangekomen bij de snelweg en direct op de oprit, de afrit gepakt naar het tankstation. Wel zo veilig. Daar aangekomen hebben we de busjes vrijgemaakt van ijzige ruitenwissers en ouderwetse sneeuwkettingen. Daarna was het tijd voor de platte camper. M'n vrouw stapte de auto uit en liep 2x rond de auto... en riep me in verbazing tot zich. De auto had nog maar één sneeuwketting. Linksvoor was weg, en rechts hing er als een pareltje zo mooi omheen. Niks geen schrikverhalen zoals in het
Sneeuwkettingen topic. Nu zijn de nieuwe centrax ook iets anders van opzet dan de foto's in het voorgenoemde onderwerp; naar mijn mening opzich een beter design wat de ketting beter centreert.
Gelukkig aan het eind van dit verhaal, en een dag erna controle, kunnen we zeggen dat de auto geen schade heeft. Mijn vermoede is dat ik toch ergens een montage fout gemaakt moet hebben, ook al had ik hem stevig aangedraaid. Mogelijk heb ik de zeskant op de hoekjes van de velgbout gemonteerd ipv op de vlakke delen. Dat lijkt me de enige verklaring waarom de ketting er zonder schade van de auto is afgewandeld.
Helaas was de weg te slecht om op de dag zelf de route terug te rijden en de dag erna nog 3u (1,5u enkele rit) omrijden, had ook niet mijn voorkeur.

Dus fijn de dealer gebeld en het rare verhaal uitgelegd. Snel een vervangend onderdeelnummer verkregen en hop naar de Volvo in Zell am See voor een setje verse; helaas...
Aangekomen bij de Volvo toko aldaar netjes ontvangen en het verhaal uitgelegd. Daarbij het onderdeel nummer van Volvo Hooftman overlegd en mevrouw ging aan de gang. Even inloggen op de computer, Volvo systeem opstarten en.... toen gingen er een paar wenkbrauwen omhoog. "Meneer, wat voor volvo heeft u? Weet u wat deze kettingen kosten?!?!?!?!"
De dealer zelf verkoopt voornamelijk tweedehands volvo's en is geen dealer, maar Volvo specialist. Mooi het hele verhaal van de volvo uitgelegd en toen begreep mevrouw ook de keuze van de kettingen. Een kwartier verder zoeken, bellen kwam het vervelende nieuws: "Volvo Oostenrijk heeft ze niet op voorraad; en Volvo Zweden ook niet." Dus de opdracht voor nieuwe kettingen maar weer uitgezet bij Volvo Hooftman in Nederland.
Dus de komende dagen voorzichtig rijden, alleen als het weer het toelaat en thuis afwachten op nieuwe kettingen. Niet de prettigste tijd zonder goede kettingen in Oostenrijk.
Ja, je kan op elke hoek "gewone" kettingen kopen, maar helaas is de ruimte in de wielkast niet goed genoeg om deze lekker er omheen te leggen.
Maar verder is de camper gewoon smerig, wordt dagelijks lekker gebruikt voor een rit naar de ski-oorden en gedraagt zich op de weg verder als een echte heer op wielen.